پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

ماتاهاری، مأمور هـ ـ ۲۱ - Mata Hari, Agente Segreto H-21


سال تولید : ۱۹۶۴
کشور تولیدکننده : فرانسه و ایتالیا
محصول : اوژن لپیسیه
کارگردان : ژان لوئی ریشار
فیلمنامه‌نویس : فرانسوا تروفو و ریشار
فیلمبردار : میشل کلبر
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو
هنرپیشگان : ژان مورو، ژان ترنتینیان، کلود ریش، فرانک ویلار، آلبر رمی، ماری دوبوآ، مارسل بربر و شارل دنر.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۵ دقیقه.


"ماتاهاری" (مورو) به فعالیت‌های جاسوسی خود در طول جنگ جهانی اول ادامه می‌دهد. رؤسای آلمانی‌اش او را مأمور می‌کند که از "سروان فرانسوا لاسال" فرانسوی (ترنتینیان) اسناد لازم را به دست آورد؛ اما به‌طور پیش‌بینی نشده‌ای دل‌باخته قربانی خود می‌شود. این عشق آرام‌آرام عوامل سقوطش را فراهم می‌آورد و در نهایت او را جلوی جوخه اعدام می‌برد.
٭ این نسخه شسته‌رفته از ماجراهای جاسوسه معروف، روندی متفاوت و دور از انتظار دارد. فیلم بیش از آن‌که تقدیر رمانتیک زندگی جاسوسه را مهم جلوه دهد، تصویر زنی را نشان می‌دهد که ناچار است جاسوس باشد. مورو این زن را به زیبائی بر پرده می‌آورد. تروفو که در کارهای خودش همیشه نوعی شیفتگیرا نسبت به شخصیت‌های اصلی زن نشان می‌داد، در نگارش فیلم‌نامه مشارکت دارد. مورو بازی‌ای درونی ارائه می‌دهد و اجازه می‌دهد که همه تناقض‌های زن به‌طور "طبیعی" هم در نقش جاری شود.گاهی بازی او با بداهه کاری همراه می‌شود. کارگردانی فیلم به‌طور مؤثر پیش می‌رود، قصه خوب تعریف می‌شود اما هرگز ذات رمانتیک آن تام و تمام جلوه نمی‌یابد.