سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
رجاء
در مقابل خوف، «رجاء» یکی از مراحل سیر و سلوک است. سالک باید به رحمت خدا امیدوار باشد . امام سجاد (صلوات الله وسلامه علیه) به خدای سبحان عرض میکند: خدایا! من سه چیز را حجاب و مانع میبینم و از این سه راه ممکن نیست به تو برسم؛ ولی از یک طرف، راه باز است:
▪ راه اول: این است که تو دستورهای فراوانی داری ولی چون من به آنها عمل نکردهام، از این جهت راه وصول یا صعود به سمت تو بسته است.
▪ راه دوم: این که از گناهان نهی کردهای ولی من مرتکب آنها شدهام؛ پس از این طرف نیز راه بسته است و اگر همه واجبها را انجام داده و از همه معاصی نیز پرهیز کرده باشم و بخواهم از
▪ راه سوم: بیایم باز هم میبینم راه بسته است و آن این است که من قادر بر شکر نعمت تو نیستم.
پس تنها یک راه باز است و آن این که شما افراد نالایق را هم میپذیری و تنها بر اساس استحقاق، رفتار نمیکنی. چنانکه در آغاز که نعمت هستی را به ما دادی بر اساس لیاقت ما نبود و جان الهی را که در کالبد بدن ما دمیدی و چشم و گوش و دل که به ما دادی بر اساس استحقاق ما نبود چون ما کاری نکردیم تا شایسته دریافت این همه نعمت باشیم. پس نعمتهای تو ابتدایی و تفضل است:
«اللهم إنه یحجبنی عن مسألتک خلال ثلاث و تحدونی علیها خلة واحدة: یحجبنی أمر أمرت به فأبطأت عنه و نهی نهیتنی عنه فأسرعت إلیه و نعمة أنعمت بها علی فقصرت فی شکرها و یحدونی علی مسألتک تفضلک علی من أقبل بوجهه إلیک و وفد بحسن ظنه إلیک إذ جمیع إحسانک تفضل و إذ کل نعمک ابتداء». [۲]
پس برای ما فقط راه چهارم باز است و با این که ما لایق نیستیم، کرم و لطف تو شامل همگان (انبیا، اولیا، فرشتگان و بندگان دیگر) است و ما به امید راه جهان شمول چهارم، به سوی تو حرکت میکنیم.
با این بیان، سالک قهرا با خوف و رجاء و حزن حرکت میکند. و از راه رجاء که بر روی انسانها گشوده است این سیر را ادامه میدهد و در هر حالتی و با هر وضعی که دارد خود را کشان کشان به در خانه حق میرساند. چون هیچ کس در این درگاه بر اساس استحقاق، راه نیافته است، بلکه اساس کار بر تفضل بود. بنابراین، انسان باید امیدوار باشد که شاید در مسیر لطف خدا، قرار گیرد و نسیمی بوزد و بوی بد گناه را از او بزداید و او را تطهیر کند، چون: «لطف خدا بیشتر از جرم ماست».
● رجای سالک
رجای سالک در آغاز، ضعیف و در اواسط، متوسط است ولی در پایان قوی میشود تا جایی که از رجاء میگذرد و به طمأنینه میرسد. اگر سالک، مقدمات رسیدن به رحمت خاص را فراهم نکرده باشد، در حقیقت سالک نیست و فقط «تمنی» دارد؛ یعنی آرزوی رحمت را در دل میپرورداند، نه امید رحمت را در سر؛ زیرا مقدمات کار را فراهم نکرده است و در این صورت او مانند کشاورزی است که بدون شیار کردن زمین و بذر افشانی در آن منتظر محصول تازه است. بنابراین، چنین کسی اهل طریق نیست و سیر و سلوکی ندارد، ولی اگر مقدمات کار را فراهم کرده باشد، مانند کشاورزی است که زمین را شیار و در آن بذر افشانی کرده و به انتظار محصول، نشسته است که به این حالت، «رجاء» میگویند.
کسی که اهل سیر و سلوک است با تمنی و آرزو به سر نمیبرد. از این رو در قرآن کریم، تمنی محکوم شده است:
«لیس بأمانیکم و لا أمانی أهل الکتاب». [۳]
کار نه با آرزو و تمنیات شما حاصل میشود و نه با تمنیات یهودیان و مسیحیان برآورده میشود. کار با ایمان و با عمل صالح است.
● نا امیدی، زمینه کفر
در مقابل رجاء «یأس» قرار دارد. نا امیدی بسیار بد است، بلکه یأس از رحمت خدا کفر آور است. کافر به قیامت و بهشت و جهنم معتقد نیست تا از جهنم هراسناک و به بهشت امیدوار باشد، ولی مؤمنی که از رحمت خدا نامید شود، به این معناست که یا در قدرت خدا و یا در بیکران بودن رحمت او تردید دارد و میپندارد رحمت یا قدرت او محدود است و این خیال و باور، زمینه کفر را فراهم میکند. از این رو یأس از رحمت خدا در قرآن به عنوان کفر مطرح شده است:
«إنه لا یایئس من روح الله إلا القوم الکافرون». [۴]
بنابراین، نمیشود کسی به خداوند ایمان داشته باشد و به حضیض یأس سقوط کند؛ یعنی بگوید : دیگر خدا نمیتواند بیامرزد یا دیگر رحمت خدا تمام شده است.
در قرآن کریم هم به مؤمنان دستور رجاء داده و هم از یأس، نهی شده است. در باره رجاء و امید میفرماید:
«یدعون ربهم خوفا و طمعا». [۵]
این گونه تعبیرات گرچه «جمله خبریه» و معنای وصفی را به همراه دارد، ولی ضمنا دستور است؛ یعنی مؤمن کسی است که هم از آینده ترس دارد و هم به آن امیدوار است. زیرا وی از آن جا که ممکن است اعمال او مقبول نباشد هراسناک، و از آن جا که رحمت خدا بیکران است امیدوار است؛ از سوی دیگر، قرآن یأس از رحمت را نهی کرده، میفرماید:
«یا عبادی الذین أسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله یغفر الذنوب جمیعا». [۶]
شما که بر جان خود ستم و اسراف کردهاید از رحمت خدا ناامید نباشید. هر گناه و ستمی که انسان میکند در حقیقت به خود ستم میکند. از این رو تعبیر قرآن این است که میفرماید :
«أسرفوا علی أنفسهم»
زیرا نعمت جان، هوش، اعضا و جوارح را بیجا مصرف کردن «اسراف» است.
به هر تقدیر، قرآن به کسانی که اسراف کردهاند دستور میدهد که ناامید نباشند؛ چون راه برای برگشت باز است. آنگاه میفرماید:
«و أنیبوا إلی ربکم و أسلموا له». [۷]
توبه کنید و برگردید و منقاد باشید و در بقیه عمر گذشته را جبران کنید. اگر بتوانید شب هنگام، زودتر بخوابید تا بهانه خستگی و کمخوابی در بین نباشد و سحرگاه برخیزید، از عمر، استفاده صحیح کردهاید و اگر آن را به خوشگذرانی و هوسمداری سپری کنید، در آن اسراف کردهاید.
تعبیر قرآن کریم در باره مردان با ایمان این است:
«یرجون تجارة لن تبور». [۸]
اینها به تجارتی بیزیان و غیر بائر امیدوارند. تجارت عدهای، سود آور نیست:
«فما ربحت تجارتهم». [۹]
اما تجارت گروهی دیگر سودآور است و آنها کسانی هستند که برای تقرب به خدا تلاش میکنند و خداوند هم به آنان ده برابر یا بیش از آن پاداش میدهد. پس رجاء در مقابل یأس است و مراحلی هم دارد. البته قدر مشترک حالت یقین و رجاء و آرزو «انتظار» است؛ یعنی، هر سه گروه منتظرند؛ اما انتظار آرزومندانه خام، انتظار امیدوارانه پخته و انتظار مطمئنانه، عصاره پختههاست.
پینوشتها:
[۱]. کتاب: مراحل اخلاق در قرآن ص ۳۰۱
[۲]. صحیفه سجادیه، دعای .۱۲
[۳]. سوره نساء، آیه .۱۲۳
[۴]. سوره یوسف، آیه .۸
[۵]. سوره سجده، آیه .۱۶
[۶]. سوره زمر، آیه .۵۳
[۷]. سوره زمر، آیه .۵۴
[۸]. سوره فاطر، آیه .۲۹
[۹]. سوره بقره، آیه .۱۶
[۱]. کتاب: مراحل اخلاق در قرآن ص ۳۰۱
[۲]. صحیفه سجادیه، دعای .۱۲
[۳]. سوره نساء، آیه .۱۲۳
[۴]. سوره یوسف، آیه .۸
[۵]. سوره سجده، آیه .۱۶
[۶]. سوره زمر، آیه .۵۳
[۷]. سوره زمر، آیه .۵۴
[۸]. سوره فاطر، آیه .۲۹
[۹]. سوره بقره، آیه .۱۶
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست