دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا
معنویت بودایی
![معنویت بودایی](/mag/i/1/wa6wb.jpg)
● وجوه شاخص معنویت بودایی با غیربودایی چیست؟
در معنویت بودایی نقطه آغاز کار درد و رنج است (به نظر نگارنده هیچ دین تاریخیای از این زاویه آغاز نکرد). آیین بودا در میان ادیان سنتی از این جهت اگزیستانیالیستترین دین است. هر چیز دیگری غیر از درد و رنج مسئله فکری است. تنها چیزی که با وجود ما سر و کار دارد، درد و رنج است. از سوی دیگر اجتنابناپذیرترین مسئله برای انسان است. دومین نکته اینکه درد و رنج تعیینیترین چیز نیز هست. (هر درد و رنجی کاهش مییابد که معنا بیابد) بودا میخواست با معنا دادن به درد و رنج آن را کاهش دهد.
پیشفرضهای مابعدالطبیعی در این آیین بر کمترین وزن خود در مقایسه با دیگر ادایان رسیده است؟ در اّیین بودا فوق طبیعیات استثنایی است که به وقت ضرورت و به قدر ضرورت به آن توجه میشود. در آنجایی که باز میتواند در کاهش درد و رنج موثر باشد.
هر قدر فوق طبیعیات کم شود، انسانشناسی قوی میشود. بنابراین در آیین بودا انسانشناسی به لحاظ حجم کاری که در آن شده، قویترین است. شاید اعرف المعارف معرفه النفس در سنت اسلامی اشاره به اهمیت این امر باشد، اما انسانشناسی و فربهسازی آن در فرهنگ ما حرکت ماکوس داشته؛ مثلا در آثار ابن سینا به نفس پرداخته شده، اما در آثار علامه طباطبایی دیگر هیچ خبری نیست.
آیین بودا تنها آیینی است که بنیانگذارش گفته است که من خطاکارم و از پیروانش میخواهد که آموزههایش را بیازمایند. بنابر این نکته آیین بودایی دو تفاوت با دیگر ادیان پیدا میکند.
الف) قداست هستی را به موجودات دیگر میدهد. ب) تعبد به حداقل میرسد، یعنی آزمونگرایی معنوی که مقابل آن آزمونگرایی مادی غرب است.
در آیین بودا امور Local و محلی که وابستگی شدید خاستگاه داشته باشد، کم است. هر دینی که بتواند «لوکال» را کم کند، جهانیتر میشود. کاهش لوکالیته یعنی شکافتن اموری که با لوکال پیوستهاند و بیرون کشیدن اموری که بتوان در نظم جهان رواج داد.
ضربه درمانی که در ذن خیلی معروف است، در آیین بودا، بویژه شاخه ذن زیاد است. معنایش این است که شخص وقتی با استدلال به آستانه وجودی رسید، به باورها جواب نمیدهد.
به جای تغییر ذهن با استدلال به آستانه وجودی رساندن است، ضربه درمانی وارد کردن (رسیدن به موقعیت مرزی، همین ضربه درمانی است که در میان اگزیستانسیالیستها هست)
نگارنده معتقد است که در قرآن (کتاب مقدس ما) به آنچه درباره بودا گفتهام، خیلی نزدیکتریم تا آنچه الان به آن رسیدهایم. به نظر میرسد خود قرآن خیلی وجودیتر است تا آنچه الان از آن برداشت کردیم.
رضایت درجه دوم برای رنج زمانی حاصل میآید که به درد معنا دهیم.
منبع : موسسه گفتگوی ادیان
مسعود پزشکیان ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دولت چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
آلودگی هوا تهران کنکور هواشناسی قتل شهرداری تهران سلامت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش پلیس راهور قوه قضاییه پلیس
بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بورس بازار سرمایه واردات خودرو حقوق بازنشستگان دلار ایران خودرو
تلویزیون سینما عاشورا کربلا کتاب امام حسین (ع) سینمای ایران تئاتر رامبد جوان هنرمندان سریال
کنکور ۱۴۰۳ طب سنتی باتری
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه اسرائیل روسیه آمریکا انگلیس جو بایدن چین فرانسه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس لیگ برتر علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا ترکیه
سرطان هوش مصنوعی سامسونگ ناسا فناوری
رژیم غذایی تب دانگ ویتامین طول عمر کاهش وزن آلزایمر پوکی استخوان سردرد تناسب اندام