جمعه, ۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 21 February, 2025
مجله ویستا
محورهای همبستگی ملی از نگاه قرآن

وحدت و همبستگی یكی از مواردی است كه تداوم و پایداری نظامها و ملتها به آن بستگی دارد، و به همین دلیل، تمامی ملل برای وحدت و همبستگی اهمیت خاصی قائل شدهاند و برای حفظ این امر خطیر برخی امور را، در فرهنگ خود مقدس و مهم شمرده و آنها را محور همبستگی خود قرار دادهاند به عنوان نمونه وقتی در تاریخ جنگهای صلیبی كه علیه مسلمانان بر پا شد دقت كنیم میبینیم مسیحیها بهترین حربهای كه برای اتحاد خود بكار بستند دین بوده است، یا در جنگ جهانی دوم آلمانها برای همبستگی خود از عنوان نژاد برتر استفاده كردند. در این خصوص دین مبین اسلام نیز از سایر ادیان مستثنی نبوده و اهمیت خاصی برای این موضوع قائل شده است و قرآن كریم بر این نكته، نهاده است كه وحدت مایه استواری و نیرومندی و اختلاف، موجب شكست و سستی و از كف دادن قوت و قدرت است.
در سوره مبارك انفال، در مقام بحث از جنگ بدر كه در جریان آن شماره مسلمانان كمتر از یك سوم مشركان بود و توشه و سلاح و آمادگی كمتری داشتند، اما سرانجام پیروزی از آن مسلمانان گشت، میخوانیم: «و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید، و نزاع (و كشمكش) نكنید، كه سست شوید و قدرت (و شوكت) شما از بین برود و صبر و استقامت كنید كه خداوند با استقامت كنندگان است.»(۲) در این نوشتار بر آنیم مواردی را كه از نظر قرآن كریم محور همبستگی ملی به حساب میآید بیان نمائیم. البته قبل از ذكر این موارد برای روشن ساختن تمام جوانب موضوع از آغاز باید بدانیم كه منظور از وحدت و همبستگی هرگز آن نیست كه همه دیدگاههای اعتقادی، اجتهادهای فقهی و نظریات سیاسی مسلمانان را در قالب اجتهاد و رأیی واحد ارائه كنیم و [از بقیه دست برداریم [بلكه مقصود اتخاذ موضعی هماهنگ در میان مسلمانان [و ملت [است كه بر بستر انگیزهها و ضرورتهای پیشین، وحدت و همبستگی را در میان آنان تجلی بخشد.
● مهمترین محورهای همبستگی از نظر قرآن از قرار زیر است:
۱) توحید و یكتاپرستی
ایمان به خدای یگانه و غیب و فرشتگان و كتابهای آسمانی و پیامبران و روز واپسین، مهمترین پایگاهی است كه وحدت و همبستگی جوامع مسلمان باید بر آن استوار گردد اصولاً نظریه «توحید» دیدگاهی وحدتگراست و به مثابه مركزیت نظام تكوین و تشریع امت واحده اسلامی به شمار میرود. یكایك آدمیان و آفریدگان تسبیحگوی خدای یكتایند و در برابر عظمت او خاضع و خاشعند.
خدایی كه صاحب و مالك روز جزاست و داد مظلوم از ظالم میستاند و از ستمگران انتقام میگیرد و در روز رستاخیز در میان مردم به عدالت رفتار خواهد كرد و در میانشان قسط به پا خواهد داشت. قرآن كریم یكی از راههای همبستگی را پیروی از راه توحید دانسته و به آن سفارش فرموده است: «أَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِیلِهِ؛(۳) این راه مستقیم من است، از آن پیروی كنید، و از راههای پراكنده (انحرافی) پیروی نكنید، كه شما را از طریق حق، دور میسازد.»
در این آیه خداوند دستور به پیروی از صراط مستقیم را داده كه همان راه توحید، راه حق، عدالت، پاكی و تقواست و پیروی از غیر آن راه را باعث پراكندگی و اختلاف و نفاق میداند. و بر همین اساس، قرآن از اهل كتاب میطلبد كه به كلمه توحید كه وجه جامع و مشترك میان آنان و مسلمانان میتواند باشد باز گردند و میفرماید: «قُلْ یَآأَهْلَ الْكِتَـبِ تَعَالَوْاْ إِلَی كَلِمَهٍٔ سَوَآءِ بَیْنَنَا وَبَیْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَیْـءًا؛(۴) بگو: ای اهل كتاب بیایید به سوی سخنی كه میان ما و شما یكسان است، كه جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم.»
در این دو آیه، قرآن كریم مفهوم وحدت و همبستگی مسلمانان و حتی مسلمانان با سایر ادیان الهی را تنها در این چارچوب و با این تفسیر و تبیین پذیرفته است، چرا كه از نظر اسلام صرفاً به اجتماع مسلمانان و اتفاق آنان بر هر مسألهای نباید دل خوش بود بلكه آنچه در این عرصه اهمیت فراوان دارد اتحاد و اتفاق آنان، «در خدا» و «برای خدا» و «در راه خدا» است.
رسول اكرم(ص) پس از مهاجرت به مدینه و پذیرش رهبری مردم، منشور اساسی ـ كه به صحیفه یا قانون اساسی مدینه موسوم است ـ براساس تعالیم قرآن كریم تدوین فرمود و با پیمان و میثاقی قبائل مختلف آن نواحی را به هم پیوند داد و امت واحدی تشكیل شد كه محور آن به جای ملیّت و نژاد، ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح بود.(۵)
مقام معظم رهبری نیز علاج دردهای كهنه دنیا و زخمهای بشریت را بازگشت به خدا میداند و میفرماید: «امروز علاج دردهای كهنه دنیا و زخمهای بشریت، بازگشت به خداست (فِرُّوا اِلیَ اللّهَ) باید به خدا برگردند، بشریت باید با خدا و ایمان و معنویت آشتی كند كسانی كه انسانها را عمداً از معنویت و ایمان و توجه به خدا دور كردند، این نتیجه كار آنهاست. چیزهایی است كه برای بشریت پیش میآید، یك روز در این گوشه دنیا، یك روز در آن گوشه دنیا، باید به خدا و معنویت برگردند. علاج دردهای بشریت، توجه به خدا و بازگشت به ایمان است. امروز این خلأ را وجدانهای پاك در همه جای دنیا احساس میكنند.»(۶) مطلب دیگر در اهمیت و محوریت توحید اینكه خداوند خطاب به پیامبر خود چنین میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَكَانُواْ شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ؛(۷) آنها كه آئین و مذهب خود را پراكنده كردند و به دستههای مختلف تقسیم شدند در هیچ چیز با آنها ارتباطی نداری و آنها نیز هیچ گونه ارتباط با مكتب تو ندارند.» زیرا مكتب تو، مكتب توحید و صراط مستقیم است و صراط مستقیم و راه راست همواره بیش نمیباشد. در این آیه خداوند متعال، این حقیقت را كه توحید محور و اساس اسلام و اسلام، آئین وحدت و یگانگی است و از هر گونه نفاق و تفرقه و پراكندگی بیزار است با تأكید تمام بازگو میكند و به پیامبر میفرماید برنامه و كار تو هیچ گونه شباهتی با افراد تفرقهانداز ندارد چون توحید نه تنها یكی از اصول اسلام است بلكه تمام اصول و فروع اسلام و همه برنامههای آن بر محور توحید دور میزند، توحید روحی است در كالبد همه تعلیمات اسلام، توحید جانی است كه در پیكر اسلام دمیده شده است. و امام امت(رضواناللّه تعالیعلیه) در اینباره میفرماید: «این اسلام بود كه همه را با هم مجتمع كرد و این اسلام بود كه شما را پیروز كرد و این اسلام است كه سعادت همه انسانها را تأمین میكند.»(۸)
۲) قرآن
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛(۹) و به ریسمان الهی چنگ زنید و پراكنده و متفرق نشوید.» در این آیه «حبلاللّه» به قرآن و اهلبیت تفسیر شده و محور همبستگی قرار داده شده است و به مسلمانان دستور میدهد كه با تمسك به این دو به وحدت امت اسلامی تحقق بخشند.
امام خمینی پیامآور راستین مكتب قرآن در عصر كنونی نیز در این باره فرمودهاند: «ملتها و دولتها اگر بخواهند به پیروزی و هدفهای اسلامی به تمام ابعادش كه سعادت بشر است برسند، باید اعتصام به حبل اللّه كنند، از اختلافات و تفرقه بپرهیزند و فرمان حقتعالی را اطاعت نمایند»(۱۰) قرآن كریم قانونی است كه در آن اختلافی نمیباشد و خود بیان كننده و روشن كننده اختلافها میباشد «وَ مَآ أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُواْ فِیهِ؛(۱۱) ما قرآن را بر تو نازل نكردیم مگر برای اینكه آنچه را در آن اختلاف دارند برای آنها روشن كنی.»
در این آیه یكی دیگر از فلسفههای بعثت پیامبر(ص) بیان شده است تا روشن شود كه اگر اقوام و ملتها، هوی و هوسها، سلیقههای شخصی خود را كنار بگذارند و دست به دامن راهنمائی پیامبران بزنند، اثری از این گونه اختلافات، خرافهها چیزی باقی نخواهد ماند. و پیامبر نیز برای بیان و روشن ساختن این اختلافات و راهنمائی مردم از كتاب خدا، قرآن كریم بهره میجسته است. زیرا این كتاب خداست كه وسوسههای شیطان را از دل انسان میزداید، پردههای فریبنده نفس اماره و شیطانصفتان را از چهره حقایق كنار میزند، خرافات و جنایاتی كه در زیر ماسكهای فریبنده پنهان شده آشكار میسازد و اختلافاتی را كه در سایه هوی و هوس پدید آمده بر میچیند و به قساوتها پایان میدهد و نور هدایت و رحمت را در همه جا میپاشد و وقتی كه چنین شد وحدت و همبستگی در جای، جای جامعه اسلامی ایجاد میشود.
رهبر معظم انقلاب فاصله گرفتن از قرآن را باعث مواجه شدن با مشكلات متعددی دانسته و میفرماید: «امت اسلامی زمانی به بركت عمل به قرآن، سرآمد علم، عزت، اخلاق، معنویت بود، اما امروز به دلیل فاصله گرفتن از قرآن با مشكلات متعددی از جمله نداشتن وحدت كلمه و استقلال، پیشرو نبودن در عرصههای علمی و مدنی و اعمال سلطه از جانب قدرتهای زورگو مواجه است.»(۱۲) و در جای دیگر پیروزی مردم ایران را از بركات قرآن دانسته و میفرماید: «ملت ایران به بركت قرآن توانست از سلطه قدرتهای شیطانی رهایی یابد و جوانهای خود را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهد.»(۱۳)
از جمله شیوههایی كه قرآن كریم برای ایجاد وحدت و همبستگی بكار برده تأكید آن بر اهمیت حیاتی وحدت و بر ثمرات و تأثیر مثبت آن بر جامعه اسلامی است و این بحدّی است كه همبستگی جامعه را برای مردم به صورت یك هدف در میآورد. قرآن به برادری، صمیمیّت و پرهیز از اختلافات تفرقه و عوامل دیگر همبستگی تأكید فراوان كرده است و با پیروی از نظام قرآنی میتوان به آسانی به هدف وحدت و همبستگی ملی، جامه عمل پوشاند و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)
نیز با تأسی از قرآن بر ایجاد وحدت در جامعه تأكید فراوان داشته و میفرماید: «لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز كنند و لازم است در اجتماعات اهل سنّت حاضر شوند.»(۱۴)
۳) اطاعت از پیامبر و اهلبیت(ع)
مسأله اطاعت از پیامبر و پایبندی به اوامر و تعالیم و احكام آن حضرت و پیروی از تصمیمات و دستورهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، اداری و قضایی حضرت، موضوعی است كه در تحقق بخشیدن به وحدت جامعه و همبستگی مسلمانان نقش بسزائی دارد و آثار روحی و معنوی بسیاری بر آن مترتب است چرا كه خداوند متعال در مورد پیامبر فرموده است: «وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَیآ * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحَی؛(۱۵) و هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید آنچه میگوید چیزی جز وحی كه بر او نازل شده نیست.» از اینرو، اطاعت از او در حكم پیروی از خداوند و ایمان به او ایمان به رسالت الهی است، چون جانشینی خداوند در زندگی مادی، در واقع از آن اوست «مَّن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّی فَمَآ أَرْسَلْنَاكَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا؛(۱۶) كسی كه از پیامبر اطاعت كند خدا را اطاعت كرده، و كسی كه سرباز زند، تو را نگهبان او نفرستادیم.»
و در جای دیگر اطاعت از فرمان خداوند و اطاعت از پیامبر را مایه پیروزی و همبستگی دانسته است و میفرماید: «وَأَطِیعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَـزَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ؛(۱۷) و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید، و نزاع (و كشمكش) نكنید، كه سست شوید و قدرت و (شوكت) شما از میان برود.»۴) حفظ روابط عاطفی میان رهبری و مردم
از مزایای فوقالعاده اخلاقی پیامبر(ص) كه از صفات مهم در رهبری و باعث همبستگی ملی است، مسأله گذشت و نرمش و انعطاف در برابر مردم است. خداوند متعال میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَهٍٔ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ؛(۲۰) و به (بركت) رحمت الهی، در برابر آنان (مردم) نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراكنده میشدند» شخصی هم كه در مقام رهبری یا مسئولیتی قرار گرفته اگر بخواهد در مسئولیتی كه به او سپردهاند، موفق شود باید به پیامبر اكرم(ص) اقتدا كند و با مردم با محبت و مهربانی رفتار نماید كه در غیر این صورت اگر خشن و تندخو و غیرقابل انعطاف و فاقد روح گذشت باشد در برنامههای خود با شكست مواجه خواهد شد و مردم از دور او پراكنده میشوند. و در جای دیگر درباره مهربانی پیامبر با مردم چنین میفرماید: «لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛(۲۱) به یقین رسولی از خود شما به سویتان آمد كه رنجهای شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.» و مقام معظم رهبری نیز همه مسئولان را به داشتن چنین صفتی سفارش میكند و میفرماید: «فلسفه وجودی مسئولان نظام، خدمت به مردم است و همه مسئولان و مدیران كشور در هر رده و مقامی باید با مردم همچون پدری مهربان برخورد كنند و در راه خدمت به آنان، آرام و قرار نداشته باشند تا ملت، لذت كارهای بزرگ انجام شده در دوران انقلاب را احساس كند.»(۲۲) اخلاق پسندیده، رفتار نیك، مهربانی، صبر و استقامت، تحمل و بخشش، همه جزء راههایی است كه میشود با آنها وحدت و همبستگی ایجاد كرد كه خداوند متعال پیامبر اكرم(ص) را كه اسوه تمام رهبران و ملتهاست به انجام آنها دستور داده است.
ائمه معصومین(ع) به روشنی بر ضرورت انجام وظیفه احترام و اهتمام حاكم و امیر نسبت به مردم و زیردستان تأكید كردهاند و این تأكید را در درجه عالی میتوان در سیره خلافت امام علی(ع) ملاحظه نمود. همچنین این تأكید در قالب نصیحت و پند امامان به والیان و كارگزاران آنان دیدنی است. شاید یكی از جالبترین این نمونهها، نامههای امام علی(ع) به مالك اشتر نخعی و دیگر نامههایی باشد كه به سوی والیان خویش فرستاده و بخشی از آنها در كتاب گرانقدر نهجالبلاغه گرد آمده است. در وصیّت امام علی(ع) به فرزندش محمد بن حنفیه میخوانیم: «به تمامی مردم نیكی كن همانطور كه دوست داری به تو نیكی كنند، برای آنان آنچه را بپسند كه برای خود میپسندی، نیز آنچه را برای خود زشت میشماری برای آنان زشت بدار، خوی خویش با مردم نیكو كن چندان كه هر گاه از نظر آنان غائب شوی دلشان برایت تنگ گردد و چون بمیری بر تو بگریند و بگویند «انّا للّه و انّا الیه راجعون» و از آنان مباش كه مردم هنگام مرگشان بگویند: «الحمدللّه ربّ العالمین» بدان كه پس از ایمان به خداوند اساس و رأس عقل مدارا با مردم است.»(۲۳)
۵) موازین اخلاقی
از دیدگاه اسلام، رعایت موازین اخلاقی، بطور كلی اصل اساسی و مهمی است كه در كنار مسائل گوناگون عقیدتی و روابط اجتماعی و سیاسی و برای دستیابی انسان به تكامل جمعی و فردی در دنیا و آخرت باید مدّنظر قرار گیرد. فراتر از این میگوئیم اصولاً محتوای كلی تعالیم اسلامی، محتوایی اخلاقی است. حضرت رسول اكرم(ص) در این زمینه میفرماید: «انّما بعثت لأتمّم مكارم الاخلاق؛ من برانگیخته شدهام كه فضیلتهای اخلاقی را به اوج برسانم» روی این اصل، قرآن كریم هنگام بحث از مسائل اخلاقی نه تنها از روابط آدمی با همنوعان خود سخن گفته بلكه روابط او را در همه زمینهها، مورد توجه قرار داده است. از اینرو، دریافتنی است كه موازین اخلاقی، بستری مهم جهت برپائی وحدت اسلامی است. علاوه بر این، قرآن كریم بطور كلّی از نقش اخلاق در پدیدار شدن وحدت و بطور خاص از شاخصههای روابط حاكم بر جامعه سخن گفته است.
اینك آنچه مدنظر است شاخصههایی كلی از موازین اخلاقی است كه در ارتباط با موضوع وحدت و همبستگی ملی و اسلامی نقشآفرین است در زیر از این شاخصهها گفتگو میكنیم.
الف) پایبندی به عهد و پیمان
قرآن كریم به طور كلی بر ضرورت وفای به عهد و پایبندی به میثاق، در همه زمینهها تأكید كرده است با این همه پافشاری قرآن بر این اصل، در روابط اجتماعی و سیاسی حتی در مقابل دشمنان ـ مسلمانان و مؤمنان جای خود دارد ـ به عنوان مسألهای بنیادین، بیشتر است این بدان معناست كه رعایت جنبههای اخلاقی در حفظ و بقای وحدت جامعه نقشی اساسی بازی میكند. خداوند متعال در سوره توبه بعد از تعیین مدّت برای مشركان میفرماید: «إِلاَّ الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِینَ ثُمَّ لَمْ یَنقُصُوكُمْ شَیْـءًا وَلَمْ یُظَاهِرُواْ عَلَیْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوآاْ إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَی مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ؛(۲۴) مگر كسانی از مشركان كه با آنها عهد بستید، و چیزی از آن را در حق شما فروگذار نكردند و احدی را بر ضدّ شما تقویت ننمودند پیمان آنها را تا پایان مدتشان محترم بشمرید زیرا خداوند پرهیزكاران را دوست دارد.»
در این آیه خداوند پیمان مشركانی كه بر خلاف پیمان خود كاری انجام ندادهاند محترم شمرده است. و در جای دیگر بعد از سفارش به وفا به عهد خدا، نقض عهد را به زن سبكمغز تشبیه كرده كه پشمهای تابیده خود را وامیتابد آنجا كه میفرماید: «همانند آن زن (سبك مغز) نباشید كه پشمهای تابیده خود را، پس از استحكام، وامیتابد در حالی كه سوگند (و پیمان) خود را وسیله خیانت و فساد قرار میدهید، به خاطر اینكه گروهی، جمعیتشان از گروه دیگر بیشتر است (و كثرت دشمن را بهانهای برای شكستن بیعت با پیامبر میشمرید). خدا فقط شما را با این وسیله آزمایش میكند و به یقین روز قیامت، آنچه در آن اختلاف داشتید برای شما روشن میسازد.»(۲۵)
ب) امر به معروف و نهی از منكر
پروردگار متعال در بسیاری از آیات به امر به معروف و نهی از منكر سفارش كرده است و امر به معروف و نهی از منكر در حقیقت به منزله یك پوشش اخلاقی ـ اجتماعی برای محافظت جمعیت است. زیرا اگر مسأله امر به معروف و نهی از منكر در میان نباشد عوامل مختلفی كه دشمن بقای «وحدت و همبستگی اجتماعی» هستند همچون موریانه از درون، ریشههای اجتماع را میخورند و آنرا از هم متلاشی میسازند، بنابراین حفظ همبستگی ملی بدون نظارت عمومی صالحان ممكن نخواهد بود. و خداوند متعال عمل به آن دو را یكی از صفات مؤمنان دانسته و میفرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَآءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ؛(۲۶) مردان و زنان با ایمان، ولیّ (یار و یاور) یكدیگرند امر به معروف و نهی از منكر میكنند.»
و در آیه ۱۰۸ سوره توبه خداوند یكی از صفات منافقان را تفرقهافكنی دانسته كه برای عملی ساختن این عمل زشت خود (تفرقه افكنی) از عكس امر به معروف و نهی از منكر استفاده میكنند و میفرماید: «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ؛(۲۷) مردان و زنان منافق، همه از یك گروهند، آنها امر به منكر و نهی از معروف میكنند.»
همچنانكه در آیات به این دو فریضه اهمیت داده شده است در روایات زیادی هم اهمیت این دو بیان شده و در روایتی از امام باقر(ع) از آن به عنوان فریضه بزرگ یاد شده كه دیگر واجبات در سایه آن اقامه میشود.
امام باقر(ع) چنین میفرماید: «امر به معروف و نهی از منكر دو فریضه بزرگ الهی است كه بقیه فرائض با آن دو بر پا میشود و بوسیله این دو، راهها امن میگردد، و كسب و كار مردم حلال میشود، حقوق افراد تأمین میگردد، و در سایه آن زمینها آباد، و از دشمنان انتقام گرفته میشود، و در پرتو آن همه كارها رو به راه میگردد.»(۲۸)
آنچه از آیات و روایات بدست میآید این است كه امر به معروف و نهی از منكر یكی از محورهای همبستگی است زیرا از دشمنان نمیشود انتقام گرفت مگر با اتحاد و همبستگی و دین سالم نمیماند مگر با اقامه فرائض و غیر این موارد كه جامه عمل پوشیدن همه آنها را امام(ع) فقط در سایه امر به معروف و نهی از منكر میداند.
و خداوند متعال میفرماید: «كُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍٔ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ؛(۲۹) شما بهترین امتی بودید كه به سود انسانها آفریده شدهاید (چه اینكه) امر به معروف و نهی از منكر میكنید و به خدا ایمان دارید.»
در این آیه خداوند متعال بهترین امت بودن را امر به معروف و نهی از منكر دانسته و جماعتی را امت گویند كه ما بین اعضا و افراد آن یك همبستگی و وحدتی داشته باشد كه در آیه مذكور سبب این اتحاد را امر به معروف و نهی از منكر و ایمان به خدا دانسته كه اگر این سببها از بین برود اولاً این امت اتحاد خود را از دست داده و همبستگی آنها از بین میرود. ثانیاً فضیلت این امت از بین خواهد رفت. همه اینها نشانگر اهمیت و محوریت امر به معروف و نهی از منكر در همبستگی میباشد.
مركز فرهنگ و معارف قرآن
پینوشتها
۱. یادداشتهای شهید مطهری، ج ۱، ص ۲۰۲ ـ ۲۱۷.
۲. انفال/ ۴۶.
۳. انعام/ ۱۵۳.
۴. آل عمران/ ۶۴.
۵. سیره ابن هشام، ج اول، ص ۵۰۱.
۶. جمهوری اسلامی، ۲۸ / ۶ / ۱۳۸۰.
۷. انعام/ ۱۵۹.
۸. در جستجوی راه امام از كلام امام، دفتر ۱۵، ص ۱۲۹.
۹. آل عمران/ ۱۰۳.
۱۰. در جستجوی راه امام از كلام امام، دفتر ۱۵، ص ۱۵۲.
۱۱. نحل/ ۶۴.
۱۲. جمهوری اسلامی، ۷ / ۷ / ۱۳۸۲.
۱۳. همان.
۱۴. پیام امام خمینی، ۲۹ / ۵ / ۵۸.
۱۵. نجم/ ۳ و ۴.
۱۶. نساء/ ۸۰.
۱۷. انفال/ ۴۶.
۱۸. جهوری اسلامی، ۷/۲/۱۳۸۴.
۱۹. همان.
۲۰. آل عمران/ ۱۵۹.
۲۱. توبه/ ۱۲۸.
۲۲. انتخاب، ۱۶ / ۵ / ۱۳۸۲.
۲۳. وسایل الشیعه، ج ۸، ص ۵۴۱.
۲۴. توبه/ ۴.
۲۵. نحل/ ۹۲.
۲۶. توبه/ ۷۱.
۲۷. توبه/ ۶۷.
۲۸. وسائل الشیعه، ج ۱۱، كتاب امر به معروف، باب ۱، حدیث ۶، ص ۳۹۵.
۲۹. آل عمران/ ۱۱۰.
منبع:ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۲۸۷
پینوشتها
۱. یادداشتهای شهید مطهری، ج ۱، ص ۲۰۲ ـ ۲۱۷.
۲. انفال/ ۴۶.
۳. انعام/ ۱۵۳.
۴. آل عمران/ ۶۴.
۵. سیره ابن هشام، ج اول، ص ۵۰۱.
۶. جمهوری اسلامی، ۲۸ / ۶ / ۱۳۸۰.
۷. انعام/ ۱۵۹.
۸. در جستجوی راه امام از كلام امام، دفتر ۱۵، ص ۱۲۹.
۹. آل عمران/ ۱۰۳.
۱۰. در جستجوی راه امام از كلام امام، دفتر ۱۵، ص ۱۵۲.
۱۱. نحل/ ۶۴.
۱۲. جمهوری اسلامی، ۷ / ۷ / ۱۳۸۲.
۱۳. همان.
۱۴. پیام امام خمینی، ۲۹ / ۵ / ۵۸.
۱۵. نجم/ ۳ و ۴.
۱۶. نساء/ ۸۰.
۱۷. انفال/ ۴۶.
۱۸. جهوری اسلامی، ۷/۲/۱۳۸۴.
۱۹. همان.
۲۰. آل عمران/ ۱۵۹.
۲۱. توبه/ ۱۲۸.
۲۲. انتخاب، ۱۶ / ۵ / ۱۳۸۲.
۲۳. وسایل الشیعه، ج ۸، ص ۵۴۱.
۲۴. توبه/ ۴.
۲۵. نحل/ ۹۲.
۲۶. توبه/ ۷۱.
۲۷. توبه/ ۶۷.
۲۸. وسائل الشیعه، ج ۱۱، كتاب امر به معروف، باب ۱، حدیث ۶، ص ۳۹۵.
۲۹. آل عمران/ ۱۱۰.
منبع:ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۲۸۷
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست