شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا


کمتر کسانی به کیفیت اثر می اندیشند


کمتر کسانی به کیفیت اثر می اندیشند
بی شک «میکائیل شهرستانی» پیش از آنکه بعنوان بازیگر سینما یا تلویزیون شناخته شود، با فعالیت ها و نقش آفرینی های زیبای تئاتری و رادیویی اش مطرح شد. او در گفتگویی کوتاه مسائل قابل تاملی را مطرح کرده که در پی می آید:
▪ -در یکی دو سال گذشته از فضای تئاتر فاصله گرفته اید، علت این فاصله مشغله شما در رادیو و تلویزیون است و یا مسائل دیگری هم در این دوری دخیل است؟
ـ بخشی از این دوری همانطور که گفتید مربوط به پروژه هایی است که در یکی دو سال گذشته درگیر آن بودم و فعالیت های مستمری است که در رادیو انجام می دهم. اما بخش اعظم آن مربوط به مشکلاتی است که در در حال حاضر در حوزه تئاتر با آن دست به گریبانیم.
من خودم را متعلق به تئاتر می دانم، زیرا استارت فعالیت هنری من از تئاترآغاز شده، تئاتر جادوگری است که مرا جادوی خود کرده و مطمئن باشید هیچگاه سینما و تلویزیون را به آن ترجیح نمی دهم. بنابراین در زمان هایی لازم است که شما صبر کنید تا شرایط برای کار کردن مهیا شود.
فعلا که با شرایط موجود که دستمزد ها با یک سال تاخیر پرداخت می شود تئاتر کار کردن سخت است، البته مشکلات عدیده و مهم تری هم وجود دارد که بماند...
▪ میکائیل شهرستانی هرگاه در تئاتر به روی صحنه رفته، تماشاگر را به سالن ها کشانده و همه را مجذوب بازی خودش کرده، اما چرا این موفقیت را هنوز در تصویر کسب نکرده است؟
ـ ببینید، مدیوم تئاتر و مدیوم تصویر، دو عنصر کاملا مجزا و متفاوت هستند. قانون نوشته شده ای وجود ندارد که اگر بازیگری در یکی از این مدیوم ها حضوری موفق دارد الزاما در دیگری هم موفق باشد. من همانطور که گفتم در تئاتر سابقه طولانی و تجربه خوبی دارم و برعناصر و قانون های صحنه و تماشاگر تسلط دارم.
البته در تصویر هم به همین شکل است، اما وقتی شما با پدیده ای به نام تصویر رو در رو هستید، مسائل دیگری هم دخیل است که از عهده شما خارج است.
وقتی در اکثر پروژه ها نقش ها براساس زیبایی و جذابیت تقسیم می شود و توانایی افراد اهمیتی بسیار کمی دارد دیگر نباید از چنین سیستمی توقع چندانی داشت. هیچگاه به بنده نقش محوری و مهمی در تصویر پیشنهاد نشده و اگر هم شده مکمل بوده است. می خواهم بگویم روابطی که در فضای تئاتری در جریان است کاملا با دنیای تصویرمتفاوت است.
▪ یعنی شما معتقد هستید که برخی روابط در سینما و تلویزیون ما حاکم است که بر فرآیند انتخاب بازیگر تاثیرگذار است و می تواند در سرنوشت کاری یک بازیگر توانا مانند شما هم تاثیرگذار باشد؟
ـ صد در صد، متاسفانه در چند سال گذشته و به دلیل علاقه بسیاری که جوانان به این هنر از خود نشان داده اند، پای کسانی به این حرفه باز شده که ذره ای تخصص در این زمینه ندارند و تنها به دلیل چهره ای زیبا و بعضا پرداخت مبلغی برای بازی، ضربه مهلکی به این حرفه وارد کرده اند. از طرف دیگر تهیه کنندگان ما هم متاسفانه تحلیل درستی از بازیگری ندارند و تنها به بازگشت سرمایه خود فکر می کنند، تنها معدود تهیه کنندگانی هستند که به کیفیت اثر می اندیشند.
متاسفانه در چند سال گذشته رسانه های جمعی دست به دست هم داده اند تا ذائقه مخاطب و سطح سلیقه مردم را بجای ارتقا»، کاهش دهند و این اتفاق خوشایندی نیست.
▪ آیا هنگام بازی پیشنهادی هم برای تغییر نقش به کارگردان می دهید یا اینکه بطور کامل خود را در اختیار کارگردان قرار می دهید؟
ـ من همیشه از تبادل نظر استقبال می کنم. وقتی بعنوان بازیگر متنی را می خوانم آن را از دیدگاه خودم می خوانم و حالا قرار است که دیدگاه کارگردان را بازی کنم. همیشه تضاد نگاهی در هر کاری وجود دارد، و اگر وجود نداشته باشد باید به آن کارشک کرد. پس از جر و بحث و تبادل نظر است که کارگردان و بازیگر به یک نقطه واحد و مشترک می رسند و این به نظر من اتفاق خوب و تاثیرگذاری است.
▪ آیا کماکان قصد دارید از وادی تئاتر دور بمانید؟
ـ اگر شرایط برای اجرای تئاتری فراهم شود مطمئنا در آن حضورپیدا می کنم. ولی با شرایط حاضر بعید می دانم که چنین اتفاقی بیفتد، گرچه من همچنان امیدوار می مانم.
منبع : روزنامه ابتکار