دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

وظیفه زن حائض پس از قطع خون‏


وظیفه زن حائض پس از قطع خون‏
چون خون حیض پیش از ده روز بند آید، صوری پدید شود كه حكم هر یك بیان می‏گردد.(۱) و(۲)
● وظیفه زن حائض پس از قطع خون‏
مسأله: روش آزمایش آن است كه پس از قطع شدنِ خون، مقداری پنبه داخل فرج نموده و پس از كمی صبر و خارج نمودن، اگر تمیز بود حكم به پاك بودن می‏نماید.(۳)
مسأله: اگر آزمایش را ترك كند ونماز بخواند نمازش باطل است اگرچه بعد هم بفهمد كه پاك بوده است مگر با این‏كه به وظیفه‏اش رفتارنكرده توانسته باشد قصد قربت نماید.(۴)
▪ مسأله: اگر آزمایش ممكن نباشد (به خاطر این‏كه زن نابیناست یا آزمایش برایش ضرر دارد یا به علّت دیگر) بعضی از فقها مانند حضرت آیه‏الله اراكی(ره) و حضرت آیه‏الله خوئی(ره) فرموده‏اند: بنابراحتیاط واجب باید غسل كرده و نماز بخواند تا این‏كه به پاك شدن علم پیدا كند كه پس از علم به پاك شدن باید دوباره غسل كرده و روزه‏هایی كه گرفته است قضا كند. و حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل به این عمل اشكال كرده‏اند و بعضی از فقها مانند حضرت آیه‏الله مكارم فرموده‏اند: بنابراحتیاط واجب باید بین اعمالِ زنِ طاهر و تروك حائض جمع كند و بعضی از فقها مانند حضرت آیه‏الله گلپایگانی(ره) فرموده‏اند: باید اعمال سابق را انجام دهد واگر بخواهد احتیاط كند بین دو وظیفه را جمع می‏كند و بعضی از فقها مانند حضرت آیه‏الله سیستانی فرموده‏اند: باید خود را حائض به حساب آورد تا علم به پاك شدن پیدا كند.(۵)
▪ سؤال: گاهی به جهت لكّه بینیِ بی‏موقع، یعنی در غیر زمانِ عادتِ ماهانه خانم‏های نابینا دچار تردید می‏شوند كه آیا لكّه مزبور خون است یا خیر؟ و اگركسی نبود كه به او نشان داده شود و یا اگر كسی بود و خجالت كشیدند كه بپرسند حكم چگونه است؟
▪ جواب: تا یقین پیدا نكنند كه خون است حكم خون ندارد.(۶)

پی‌نوشت:
۱) العروه‏الوثقی، ج‏۱، فی‏احكام الحیض، مسأله ۲۳ و ۲۴ و ۲۵؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۵۰۵ و ۵۰۶.
۲) استظهار و اقوال فقها درباره آن قبلاً بیان گردید.
۳) العروه‏الوثقی، ج‏۱، فی‏احكام الحیض، مسأله ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج‏۱، فی الحیض، مسأله ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۵۰۶.
۴) العروه‏الوثقی، ج‏۱، فی‏احكام الحیض، مسأله ۲۶.
۵) همان، مسأله ۲۷.
۶) استفتاآت امام، ج‏۱، غسل حیض، سؤال ۱۵۷.
منبع : بلاغه