چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

کوهستان سرد - COLD MOUNTAIN


کوهستان سرد - COLD MOUNTAIN
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آلبرت برگر، ویلیام هوربرگ، سیدنی پولاک و ران یرکسا
کارگردان : آنتونی مینگلا
فیلمنامه‌نویس : آنتونی مینگلا، برمبنای کتابی نوشتهٔ چارلز فریزر
فیلمبردار : جان سیل
آهنگساز(موسیقی متن) : گابریل یارد
هنرپیشگان : جود لو، نیکول کیدمن، رنی زلوگر، آیلین اتکینز، برندان گلیسن، فیلیپ سیمور هافمن، ناتالی پورتمن، جووانی ریبیزی، دانلد ساترلند، روی وینستون و کتی بیکر
نوع فیلم : رنگی ،۱۵۴ دقیقه


آمریکا، دههٔ ۱۸۶۰. ̎اینمن̎ (لو) سرباز کنفدراسیون، که در جنگ‌های داخلی مجروح شده، با سختی و مشقت راهش را در دل سرزمینی که بر اثر جنگ به دو قسمت تقسیم شده می‌گشاید و به طرف خانه‌اش می‌رود تا زنی را که دوست دارد، بازیابد. در حالی‌که او از خاطراتش نیرو می‌گیرد و به‌سوی محبوبه‌اش، ̎ایدا̎ (کیدمن) راه می‌پیماید، با برده‌ها و شورشیان روبه‌رو می‌شود، با سربازان و جایزه‌بگیرها مقابله می‌کند و در هر پیچ و گردنه‌ای به دوستان و دشمنانی برمی‌خورد که فکرش را هم نمی‌کرده است. هم‌زمان با او در سفری مملو از ایمان و شجاعتی بازیافته، ̎ایدا̎ نیز که زمانی در خانواده‌ای مرفه در ناز و نعمت بزرگ شده، تک و تنها و بدون هم‌راه یا دانشی در باب دنیای پیرامونش، مسیری به همان خطرناکی را می‌پیماید و باید از مزرعهٔ پدرش در برابر ویرانی و جملهٔ مهاجمان دفاع کند. برای ̎ایدا̎، نیروی کمکی به شکل و شمایلِ نامتحملِ زنی آسمان‌جل به نام ̎روبی̎ (زلوگر) فرا می‌رسد که بسیار چیزها از جمله قدرت و اراده و اعتماد به نفس به او می‌آموزد. در حالی‌که مسیر ̎اینمن̎، ̎ایدا̎ و ̎روبی̎ به یک‌دیگر نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود، داستانی شکل می‌گیرد از حسرت برای زادگاه خود پس از زندگی در برهوت و طبیعت وحشی، حسرت برای صلح و آرامش، پس از خشونت جنگ، و حسرت برای عشق و خانواده، پس از تنهائی و بی‌سرپناهی‌ها.
● حماسهٔ عاشقانهٔ مینگلا از جنگ‌های داخلی آمریکا، به‌رغم باشکوه و اشک‌انگیز بودنش، بسیار کشدار و طولانی به نظر می‌رسد. او که پیش‌تر همین فرمول را در بیمار انگلیسی (۱۹۹۶) به کار برده بود تا مورد توجه آکادمی منتقدان قرار گیرد، این‌جا اسطوره، عشق و جنگ، سه مایهٔ مورد علاقه‌اش را درهم می‌تند، تا فیلمی در ستایش از زیستن بسازد. زن و طبیعت مفاهیم هم‌ذات هستند که مینگلا، تا آن‌جا که می‌تواند به ستایش از آن می‌پردازد و البته در برابر آن مرد و جنگ را نیز به‌عنوان مفاهیم هم‌بسته می‌نشاند. جهان مردانه، جهانی پر از خشونت، کینه، نفرت و مرگ است و در برابر آن جهان زنانه که با طبیعت و مهر گره خورده است، جهانی مملو از زایش و عشق. از این نظر، کوهستان سرد، یادآور منطق حماسه ـ اسطوره‌های باستان هم است، جائی که سفر پرپیچ‌وخم و طاقت‌فرسای لو، برای رسیدن به آرامش و عشق، به مرگ می‌انجامد، آرامش و عشقی که در مرگِ خود و نابودی شر مستحیل می‌شود.