سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا

دنیای زیرین - UNDERWORLD


دنیای زیرین - UNDERWORLD
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا، آلمان، مجارستان و انگلستان
محصول : تام رُزنبرگ و گَری لوکزی
کارگردان : لن وایزمن
فیلمنامه‌نویس : دَنی مک‌براید، برمبنای داستانی نوشتهٔ کوین گرویوکس، مک براید و وایزمن
فیلمبردار : تونی پیرس رابرتس
آهنگساز(موسیقی متن) : پل هزلینگر و بیلی هاوردل
هنرپیشگان : اسکات اسپیدمن، کیت بکینسیل، شین برولی، مایکل شین، اروین لور و سوفیا مایلز
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۱ دقیقه


̎مایکل کوروین̎ (اسپیدمن)، دانشجوی پزشکی، پس از روزی پرمشغله در دانشکده، در راه بازگشت به خانه است که ناغافل خود را در میانهٔ دعوا و زدوخوردی می‌یابد که ظاهراً بین دو دارودستهٔ اوباشِ خیابانی درگرفته است. آن‌چه ̎مایکل̎ نمی‌داند این است که او در واقع، شاهد درگیری دو طایفهٔ خطرناک از ̎ارواح زیرزمینی̎ بوده که زندگان از وجودشان بی‌خبرند: ̎معامله‌گران مرگِ̎ خون‌آشام و ̎لایکن‌ها̎ی گرگ‌نماها. ̎سیلین̎ (بکینسیل) یکی از رهبران گروه ̎معامله‌گران مرگ) می‌شنود که ̎لایکن‌ها̎ خیال دارند جوانی را که شاهد نبردشان بوده، به اسارت درآورند. ̎سیلین̎ که مطمئن است این اتفاق خیلی زود رخ خواهد داد، ̎مایکل̎ را دنبال می‌کند و آرام آرام به او علاقه‌مند می‌شود. در همین حال، ̎سیلین̎ اطمینان پیدا می‌کند که ̎لایکن‌ها̎ حملهٔ بزرگی را علیه ̎معامله‌گران مرگ̎ ترتیب داده‌اند. ̎سیلین̎، ̎مایکل̎ را این‌سو و آن‌سو دنبال می‌کند و دلش می‌خواهد از او محافظت کند، ولی وقتی ̎لوسین̎ (شین) ـ رهبر گرگ‌نماها ـ به ̎مایکل̎ حمله می‌کند، عشق ̎سیلین̎ به ̎مایکل̎ به نقطهٔ ضعفی تبدیل می‌شود ـ و حالا مردی که ̎سیلین̎ می‌خواهد نجاتش دهد به دشمنِ قسم خورده‌اش تبدیل شده است.
● برندل جیل، نویسندهٔ معتبر نیویورکر، تعریفی از هرزه‌نگاری ارائه داده که هنوز پس از گذشت چند دهه، صادق است. فیلم هرزه‌نگارانه، فیلمی است که شما متوجه می‌شوید شخصیت‌هایش زیادی به اتاق‌ها و اتوموبیل‌ها وارد و از آنها خارج می‌شوند. تاد مکارتی نیز در ورایتی دربارهٔ دنیای زیرین همین را نوشته: ̎بیش از کلِ فیلم‌های ارنست لوبیچ، در این فیلم درها را بازوبسته می‌کند.̎ خُب وقتی دارید فیلمی دربارهٔ جنگ بین انسان، گرگ‌نماها و خون‌آشام‌ها تماشا می‌کنید، چنین نکته‌ای نباید به یادتان بیاید. دنیای زیرین همه‌اش سروشکل و ظاهر است؛ فقط لباس است و دکور و جلوه‌های ویژه. شخصیت‌هایش چنان حقیر و سطحی‌اند که جنگ را ظاهراً به این خاطر به راه انداخته‌اند که ̎زیبائی̎های گرافیکی آن را به رخ بکشند. دنیای زیرین نخستین فیلم وایزمن، در مقام کارگردان است. او قبلاً، از جمله، در کار دکور دروازهٔ ستارگان (رولند امریک، ۱۹۹۴) بوده است. او بلد است چه‌طور موقعیت‌های چشم‌گیر به‌وجود آورد ولی دربارهٔ شخصیت‌پردازی و پی‌رنگ چیزی نمی‌داند. وقتی برایتان مهم نباشد که گرگ‌نماها می‌برند یا خون‌آشام‌ها، امکان ندارد نسبت به هیچ‌یک از شخصیت‌ها احساسی داشته باشید. دنبالهٔ فیلم به کارگردانی خود وایزمن در سال ۲۰۰۶ روی پرده آمد.