شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا


نرم افزاری برای آموزش زبان


نرم افزاری برای آموزش زبان
اینترنت دارای حذف این توانایی است كه مرزهای جغرافیایی و محدودیتهای زمان و مكان را در امور آموزش حذف كند. بكارگیری روشهای نوین به منظور آموزش فارسی به دانشجویان مقیم در كشورهای دیگر، زمینه ساز ساخت نرم افزاری شد كه از یك سو مبتنی بر قابلیتهای اینترنت باشد و از سوی دیگر ابزارهای مورد نیاز استاد را شبیه سازی نماید.
با توجه به گسترش سریع اینترنت و بی رنگ شدن فواصل جغرافیایی در اینترنت بكارگیری نرم افزاری برای آموزش زبان فارسی به صورت زنده، در سال ۸۱ مطرح شد و در آن دو ابزار گفتار و نوشتار مد نظر قرار گرفت كه پس از تستهای مكرر در زمینه انتقال زنده گفتار از حالت آزمایشگاهی به صورت كاربردی تبدیل شد.
در این نزم افزار بهره گیری از فناوری داخلی در عین قدرت رقابت با مشابه خارجی، قرار گرفتن سِرور در داخل كشور، فارسی بودن منوها و فارسی نوشتن بی دغدغه و بدون وابستگی به سیستم عامل، از اصول اولیه این طرح بود.
دانشجو می تواند با دریافت این نرم افزار از سایت و پس از اتصال به سرور، یكی از اساتید را انتخاب و به صورت نوشتاری و گفتاری، از مطالب درسی بهره مند شود.
قرار دادن امكان جداگانه ای تحت عنوان مشاوره كه از یك سو ارتباط گفتاری و نوشتاری بین استاد و دانشجو را برای پاسخگویی استاد به سؤالات احتمالی خارج از ساعت كلاس را فراهم می نماید و از سوی دیگر ارتباط دانشجو با دانشجو را برای پیاده سازی روش مباحثه متداول در حوزه های علمیه برای كنكاش در محتویات درس فراهم می سازد، از دیگر ویژگیهای این طرح است.
كارآیی این نرم افزار محدود به آموزش زبان فارسی نیست و آموزش زبان فارسی نمونه ای برای بیان خواسته ها، مشكلات موجود و در مسیر پیاده سازی طرحهای آتی و قابلیتهای نرم افزار است.
قابلیتهای این نرم افزار
طرح آموزش زبان فارسی با هدف آشنایی دانشجویان كشورهای دیگر علاقمند به فراگیری زبان فارسی هستند و با رویكرد بهره گیری از روشهای جدید و ارزان قیمت طراحی و پیاده سازی شده و برخی از قابلیتهای آن به شرح زیر است:
● حذف دوری مسافت: بهره گیری از این نرم افزار فواصل جغرافیایی بین استاد و دانشجو را حذف می نماید به طوری كه عملاً تفاوتی بین استاد و دانشجویی كه در یك شهر قرار دارند یا در دو قاره ساكن هستند وجود ندارد و با معرفی دانشجویان زبان فارسی توسط رایزنهای فرهنگی ایران در دیگر كشورها، زمینه آشنایی با زبان و فرهنگ ایران فراهم می شود.
● فرهنگ ارتباط كم هزینه: گسترش اینترنت و ارزان قیمت بودن ارتباط اینترنتی، از مشوقات اجرای این طرح است. برگزاری كلاسهای زبان فارسی در خارج از كشور هزینه فراوانی را تحمیل می كند و بعضاً بواسطه كم تعداد بودن دانشجو و بالا بودن هزینه مجبور به صرف نظر كردن از آن هستیم اما با این روش با كمترین هزینه، كلاس برگزار می شود.
● دسترسی آسان دانشجو به استاد: با استفاده از این نرم افزار، لزومی بر استقرار دانشجو یا استاد در مكان خاصی نیست و اساتید می توانند در زمانهای مختلف، در شهرهای متفاوت قرار داشته باشند و به تدریس بپردازند.
● تكیه بر دانش فنی داخل كشور : ساخت این نرم افزار به صورت Client – Server و انتقال صوت در آن به شكل زنده (Real time) و مبتنی بر دانش فنی داخل كشور است.
● رهایی از مشكلات نرم افزارهای خارجی: استفاده از نرم افزارهای رایگان خارجی علاوه بر عدم پایداری در مدت سرویس دهی و عدم دسترسی برای مدیریت سرور، توأم با پذیرش Bannerهای تبلیغاتی آنهاست كه در اكثر موارد تطابق فرهنگی وجود ندارد و در مواردی كه با پرداخت هزینه توأم است، از یك طرف هزینه سنگینی را تحمیل می كند و از طرف دیگر عمده نیازهای كاری ما را برآورده نمی كند و احتیاج به بومی سازی دارد.
● امنیت اطلاعات: به دلیل ابتناء نرم افزار بر دانش فنی داخلی و ساخت الگوریتمهای كد نمودن اطلاعات و با قرار گرفتن سِرور در داخل كشور، امنیت مطلوب اطلاعات تأمین می شود.
روش پیاده سازی
در پیاده سازی این نرم افزار ابزارهای زیر گنجانده شده است:
۱- گفتار زنده: فشرده سازی اطلاعات در این نرم افزار به گونه ای صورت گرفته كه با پهنای باند ارائه شده از سوی ISP ها، (بدون نیاز كاربر به امكانات خاص) صدا بدون انقطاع و ابهام و به صورت Real time انتقال می یابد و وجود ارتباطی حدود دو KB/S كافی است.
● انتقال گفتار به دو صورت یك به یك و یك به چند پیاده سازی شده كه كاربرد یك به یك در مواردی است كه به واسطه مسائلی همچون تخصصی بودن مباحث آموزشی یا نیاز به بیان مجدد یك بحث برای یك دانشجو یا برای پیاده سازی مباحثه دانشجویی، كاربرد دارد و انتقال یك به چند در برگزاری كلاس به صورت گروهی استفاده می شود
۲- نوشتار : استفاده از فارسی نویسی در دستگاههایی كه دارای سیستم عامل مشابه نیستند از تمهیداتی است كه در این نرم افزار گنجانده شده است.● ذخیره سازی اطلاعات متنی و صوتی برای كمك به بازیافت و تحلیل، از دیگر لوازمی است كه در بخش نوشتار و گفتار فراهم شده است.
۳- شبیه سازی تخته سیاه: برای شبیه سازی تخته سیاه، از امكان ارسال فایل تصویری به كابران بهره گیری شده است بدین صورت كه استاد مطالبی را كه بر روی تخته بایستی نوشته شود، انتخاب می نماید و به صورت تصویر، به كاربران انتقال می دهد.
۴- ارسال فایل: ارسال فایلهای متنی یا اطلاعاتی برای سرعت دهی به دریافت سؤالات طولانی یا برای ارسال پاسخهای حجیم یا منابع مطالعاتی، یكی دیگر از ابزارهای این نرم افزار است.
اهداف:
اهدافی كه در این طرح دنبال می شود عبارت است از:
۱- از میان برداشتن كمبود فضای آموزش زبان فارسی در خارج از كشور
۲- ایجاد محیطی برای كلاس درس به صورت الكترونیكی با تمام امكانات لازم
۳- كمك به ترویج زبان فارسی و مطرح كردن آن به عنوان یك زبان كارآمد در سطح جهانی
۴- آشنایی نخبگان با فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی
۵- ایجاد پیوند مناسب و با دوام بین دانش آموختگان زبان فارسی
۶. ایجاد كالج مجازی برای زبان و ادبیات فارسی
۷- گسترش ارتباط فرهنگی میان مراكز آموزش زبان فارسی
۸- تلفیق آموزش زبان فارسی با فناوری های جدید.
این طرح در دو حوزه تعریف شده است:
۱- سیستم مدیریت آموزشی (Learning Management system)
این قسمت از طرح به منظور مدیریت اجزای آموزشی ایجاد گردیده است. ثبت نام دانشجویان در این بخش صورت می گیرد، همچنین انتخاب واحدهای درسی، انتخاب استاد، حذف درس، كارنامه دانشجو و...... نیز در این بخش قرار دارنـــــد. با كمـــك این
سیستم آموزشی به راحتی صورت می گیرد.
مزایا این بخش عبارت است از:
۱. مكانیزه شدن سیستم آموزشی و انجام امور آموزشی به راحتی و باسرعت.
۲. ثبت نام اینترنتی صرفه جویی در وقت دانشجو و دانشگاه.
۳. امكان مشاهده وضعیت تحصیلی توسط دانشجو از طریق اینترنت.
۲. كلاس مجازی (Virtual Class)
كلاس مجازی به عنوان محل اصلی آموزش بر پایه كلاس واقعی طراحی شده است. در
كلاس مجازی تمامی ابزاری كه از آنها در كلاس واقعی استفاده می شود مانند: گفتار
نوشتار، تخته سیاه و محیط گفتگو طراحی شده اند. لذا استاد می تواند از هر نقطه ی
دلخواه به تدریس برای دانشجویانی بپردازد كه در نقاط نختلفی قرار دارند.
برخی از مزایا و امكانات این بخش عبارت است از:
۱. حضور استاد و دانشجو در هر نقطه ی دلخواه (حذف محدودیت مكانی).
۲. شبیه سازی ابزارهای استاد كه شامل گفتار، نوشتار، تخته سیاه است.
۳. امكان نمایش مطلب به صورت Power Point و HTML بر روی تخته سیاه.
۴. وجود محیط بحث و گفتگو برای جا افتادن بهتر مطالب.
۵. امكان ارسال منابع درسی به صورت فایل.
۶. دسترسی آسان دانشجو به استاد و امكان ارسال پیام Offline در صورت عدم حضور
استاد
۷. استفاده ی بهینه از وقت و امكانات برای دانشجو و استاد.
۸. چند زبانه بودن.
۹. نوشتن عبارات فارسی مستقل از نوع ویندوز.
۱۰. امكان تغییر رنگ و قلم نوشتار
۱۱. امكان استفاده از عبارات آماده.
۱۲. امكان گزارشگیری از زمان حضور اساتید و دانشجویان توسط مدیر سیستم
برای كسب اطلاعات بیشتر می توان به منزلگاه http://baharsound.com
مراجعه كرد.
فارسی از طریق اینترنت
برگرفته از: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی
منبع : شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی