جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی‌ و تحقق اهداف سازمانی


روابط عمومی‌ و تحقق اهداف سازمانی
تحقیق و پژوهش یکی از فعالیت‌های مهم و به عبارتی از ارکان روابط عمومی‌ است. اگر بپذیریم سنجش افکار عمومی ‌یکی از فعالیت‌های عمده و مهم روابط عمومی ‌است، پس بهره‌گیری از روش‌های پژوهشی و تحقیق گامی ‌بلند در جهت دستیابی به اهداف روابط عمومی‌است.
بسیاری از صاحبنظران معتقدند که فعالیت روابط عمومی‌ با تحقیق و پژوهش آغاز شده و با ارزیابی به پایان می‌رسد. امروزه در روابط عمومی‌های نوین و کارآمد تحقیقات و پژوهش به ویژه سنجش افکار موجب شده تا تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در سازمان مخاطب‌محور شده و سطح فعالیت‌ها و موفقیت‌های سازمانی ارتقا یابد.
باید بپذیریم اطلاع‌یابی واطلاع‌رسانی درست زمانی به طور منطقی و اصولی محقق می‌شود که زمینه پژوهشی داشته باشد و یک ارتباط دوسویه هم زمینه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد وهم با ارزیابی دیدگاه‌های مخاطبان و تبادل اطلاعات زمینه مشارکت فعال و پویای آنان ایجاد شود.
بررسی و شناخت و مطالعه مداوم محیط داخل و خارج سازمان یک وظیفه مهم روابط عمومی‌ است. پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است تا روابط عمومی‌هایی بتوانند در عرصه فعالیت سازمانی موفق باشد که پژوهش‌مدار و تحلیل‌گرا باشند.
حرکت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی و پدیده مهم جهانی شدن زمینه شناسایی، کسب پردازش و انتقال دانش و اطلاعات را فراهم کرده است و اگر روابط عمومی‌ نتواند در این چرخش اطلاعات نقش‌آفرینی کند، روابط عمومی ‌مرده و ناکارآمد است.
راه اندازی تلفن گویا، سایت و پایگاه‌های اطلاعاتی، وبلاگ، نشریات الکترونیکی، مجله الکترونیکی در تغییر کارکردها و شکل و محتوای روابط عمومی ‌در هزاره سوم تأثیر بسزایی داشته است و در این عرصه سازمانی می‌تواند موفق عمل کند که با اطلاع‌رسانی واطلاع‌یابی به موقع چالش‌ها را پشت سر بگذارد. درغیر این صورت سازمان‌های با روابط عمومی ‌سنتی و ناکارآمد در آستانه شکست و ناکامی ‌قرار می‌گیرد.
امروزه روابط عمومی ‌را کوشش مدبرانه‌ای برای ترغیب و تشویق مردم یا نفوذ در افکار آنان بااستفاده از وسایل ارتباطی تعریف می‌کنند و پروفسور حمید مولانا معتقد است روابط عمومی‌ در واقع رابطی است بین سازمان‌ها و مردم و سعی دارد که اهداف سازمان‌ها را برای مردم تشریح و از مردم بیشتر خبرگیری کند.
شکی نیست که در عصر دیجیتال و برای تحقق اهداف سازمانی روابط عمومی ‌وظیفه دارد که نقاط ضعف و قوت درون سازمان را بشناسد و از فرصت‌ها و تهدید‌های برون سازمانی نیز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع‌رسانی شفاف و واقعی و پرهیز از بزرگ‌نمایی و تعریف و تمجید غیرواقعی زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مناسب را در سازمان فراهم کند.
منبع : خبرگزاری ایسنا