پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
زوبینهای پروست

در کتاب خانه پرنسس گرمانت (مادام وردورن سابق) است که طرح اولیه ساختمانیکه راوی میخواهد بنا کند به ذهنش راه مییابد. نوع مصالح ساختمان را بعدها در جریانمیهمانی انتخاب میکند. کتاب در ذهنش شکل میگیرد. او پی میبرد که نارساییقراردادهای ادبی، هنرمند را ناگزیر میکند که به سازشهای بسیار تن در دهد، و او بهعنوان نویسنده نمیتواند زنجیره علت و معلول را به میل خود بگسلد. برای مثال، بابزرگنمایی کاریکاتوروار خصایص و خطوط ویژه، تصویر روشن خواست فرد درهممیریزد (از شکل میافتد و ضایع میشود). تولید انبوه ماسک محافظ برای موضوعاتیکه او در آنها میکاود، هر چند که این کاوش با پنهانیترین نگاه باشد، ناممکن است.پس به ناچار خطکش و پرگار مقدس هندسه ادبی را میپذیرد، اما از این بیشتر تسلیمنمیشود. او قوانین فضا را نفی میکند. نمیخواهد که عظمت و وقار انسان را بامقیاسهای جسمانی اندازه بگیرد؛ ترجیح میدهد که مقیاس گذر سالیان را به کار گیرد.او این دیدگاه را در آخرین جمله کتابش چنین بیان میکند: "از همین رو، اگر آن چناننیرویی برایم باقی میماند تا اثرم را به پایان برسانم، پیش از هر چیز به توصیف انسانهامیپرداختم (هر چند که این توصیف آنها را موجوداتی غولآسا جلوه دهد)، چنانانسانهایی که جایی بس گسترده را در کنار جایی بس تنگ که در فضا برایشان باقی ماندهاشغال کرده باشند؛ جایی گسترده و بیکرانه را در زمان - چرا که آنان، همچون غولهاییغوطهور در اقیانوس سالیان، با هم به اعصاری بسیار دور از هم دست یافتهاند، بهاعصاری که در میانشان این همه روزها جای گرفته است."(۲)
آفریدگان پروست قربانیان این سرنوشتاند، قربانیان موقعیت چیرهای که زمان نامدارد؛ قربانیانی همچون برخی از ارگانیسمهای پست که تنها به دو بعد آگاهی دارند وناگهان راز بلندا را درمییابند و قربانی آن میشوند - قربانی و زندانی آن. ما را نه ازساعتها گزیری است و نه از روزها. و از فردا نه بیشتر از دیروز. ما را از دیروز گزیرینیست، چرا که دیروز تغییر شکلمان داده، مگر این که ما تغییر شکلش داده باشیم. آنگاهکه این دگرگونی رخ داده باشد، جلوه لحظه دگرگونی چندان اهمیتی ندارد. دیروز مرزینیست که از آن گذشته باشیم، سنگپارهای است در راهکورههای قدیمی و فرسودهسالیان که به طرز چارهناپذیری جزیی از ما میشود و ما آن را، سنگین و آزارنده، درخویش میبریم. تنها این نیست که دیروز اندکی بیشتر فرسودهمان کرده باشد؛ ما چیزدیگری میشویم، دیگر همان نیستیم که پیش از مصیبت دیروز بودیم. دیروز روزمصیبت است، هر چند که اتفاق مصیبتباری نیفتاده باشد. این که امور بر وفق مراد بودهیا نبوده باشد، هیچ واقعیت و معنایی ندارد. شادیها و دردهای بیواسطه جسم و روحزایدند. دیروز، هر چه بوده، از همه لحاظ با تنها جهان دارای واقعیت و معنا درآمیختهاست، با جهان شخصی ناخودآگاهمان که درک آن از جهان از دیروز به این سو تعادل خودرا از دست داده است. بدین سان ما خود را در همان وضعیت تانتال مییابیم، با اینتفاوت ناچیز که ما اسیر وسوسههای خود هستیم و انگیزه همیشگیمان برای وقوف بهواقعیت شاید اشکال متنوع بیشتری را عرضه میکند. خواستهای دیروزمان، که برایمن دیروزمان ارزش داشت، دیگر برای من امروزمان ارزشی ندارد. آن چه مایه یأساست عدم چیزی است که آن را ارضاشدگی مینامیم. ارضاشدگی چیست؟ ارضاشدگیهمسانی فرد و موضوع خواست است. اما فرد در راه مرده است - و بیشک بارها. حتیدر موردی که بر اثر یکی از آن معجزههای نادر همزمانی، که در پی آن تقویم امور بهموازات تقویم احساسات ورق میخورد، خواست ارضا شود و فرد به آرزوی خود (بهمعنی دقیق بیمارگونه آن) دست یابد، آن گاه که تطابق این دو بسیار کامل است، لحظهارضاشدگی چنان لحظه خواست را فسخ میکند و جای آن را میگیرد که گویی رویدادیاجتنابناپذیر بوده است، و از آن جا که هر تلاش فکری آگاهانه برای ساختن واقعیت ازآن چه نامریی و تصورناپذیر است بیهوده از آب درمیآید، نمیتوانیم از شادی خودلذت ببریم، چرا که با اندوهمان قابل سنجش نیست. پروست این نکته را تا حد تهوعتکرار میکند که حافظه ارادی به عنوان ابزار یادآوری هیچ ارزشی ندارد. تصویری که اینحافظه ارائه میدهد همان قدر با واقعیت بیگانه است که افسانه آفریده خیال، یاکاریکاتور پرداخته دریافت مستقیم. تنها یک تأثیر واقعی و یک شیوه یادآوری بینقصوجود دارد، و ما از اعمال کمترین دخالتی در این یا آن دیگری عاجزیم. ]...[
اما بازی شوم زمان محدود به تأثیری نیست که بر فرد میگذارد. تأثیری که بر ماگذاشته شده دگرگونی بیوقفه شخصیت را درپی دارد. واقعیت پایدار این تأثیر، اگر چنینواقعیتی وجود داشته باشد، میتواند به عنوان نظریهای مربوط به گذشته قابل درکباشد.هستی جایگاه فرآیند ناگسسته تغییر ظرف است، یعنی ریختن آب آینده که راکد،بیرنگ و تک فام است از ظرفی به ظرفی دیگر که محتوای آب گذشته است، آبیمتلاطم که از همهمه ساعات سپری شده رنگ پذیرفته است. به طور کلی، آب نخستینآرام، بیشکل و بیطعم است و به گونهای مبهم از ورای خواست مهآلود و تسلیموار مابه زیستن و بر اثر خوشبینی وخیم و درمانناپذیر ما به حدس تشخیص داده میشود. وچنین مینماید که از تلخی تقدیر به دور است (چیزی که در بیرون کمین ما را میکشد،چیزی که در درون ما نیست). با این همه، گاه آینده همان کاری را با ما میکند که گذشتهکرده است. کافی است که با یک تاریخ، با تعیین یک زمان، سطح بیموج آب آیندهمتلاطم شود: آن گاه روزهای باقی مانده تا وقوع خطر یا تحقق وعده عینیت مییابند.برای مثال، سوان با حالتی تسلیمآمیز و اندوهبار به ماههای تابستان میاندیشد که میبایددور از اودت بگذراند. روزی اودت به او میگوید: "فورشویل (نخست معشوقش بود وپس از مرگ سوان همسرش شد) در عید خمسین به سفر جالبی میرود. به مصرمیرود." معنی این حرف برای سوان چنین است: "من در عید خمسین با فورشویل بهمصر میروم"(۳) آب زمان آینده منجمد میشود و سوان بینوا میباید با واقعیت آتیاودت و فورشویل در مصر روبهرو شود. رنجی که او از آن میبرد، از تلخی اکنوندردناکتر است. میل راوی به دیدن نمایش فدر با اعلام این خبر که "درها را ساعت دومیبندند" شدت بیشتری مییابد تا با این چند کلمهای که برگوت میگوید: "رنگپریدگی زاهدانه" و "افسانه خورشید"(۴). لاقیدی راوی، هنگامی که باید در پایان روز دربلبک از آلبرتین جدا شود، بر اثر یادآوری بیاهمیتی که آلبرتین به عمهاش یا به دوستیمیکند: "پس تا فردا، ساعت هشت و نیم"، به اضطرابی بیش از حد آزارنده بدل میشود.این توافق ضمنی که میتوان زمام آینده را در دست داشت فرو میپاشد. تا وقتی که زمانو مکان رویدادی که قرار است رخ دهد دقیقاً تعیین نشده، آن رویداد همچنان نامشخصمیماند و نمیتوان پیآمدهای آن را تشخیص داد. تا هنگامی که آلبرتین با او بود احتمالاز دست دادنش چندان مضطربش نمیکرد، زیرا مانند احتمال مرگ مبهم و انتزاعی بود.تصویری که هر کس برای خود از مرگ دارد، هر چه باشد، یک چیز قطعی است: اینتصور هیچ ارزش و مهفومی ندارد؛ مرگ با ما برای روز معینی قرار ملاقات نگذاشتهاست.
تا این جا فرد متغیر را نسبت به موضوع آرمانی نامتغیر و تباهیناپذیر بررسیکردهایم. درک مشترک ما تنها بر پدیدههای مشترک استوار است. این که موضوعمفروضی از هرگونه تحرک ذاتی مستثنا باشد، تغییری در این واقعیت ایجاد نمیکند کهاین موضوع با فردی که فاقد چنین مصونیتی است پیوند تنگاتنگی دارد. مشاهدهگرتحرک خاص خود را به موضوع مشاهده تزریق میکند. بگذریم از این که در روابطانسانی ما با موضوعی سروکار داریم که تحرکش صرفاً زاده عمل فرد نیست، بلکه بهخود آن موضوع تعلق دارد: دو دینامیسم مجزا و خود آشکار، بی هیچ نظام همزمانی درمیان آنها. بنابراین، موضوع هر چه باشد، بنا به تعریف، عطش ما برای تصاحب آن فرونشانده نمیشود. در قلمرو هنر، همچنان که در قلمرو زندگی، نمیتوانیم هر آن چه را کهدر زمان تحقق مییابد (هر آن چه را که زمان پدید میآورد)، جز در توالیهای زمانی، آنهم به صورت سلسلهای از ضمایم جزیی، تصاحب کنیم - که هیچ گاه در همان لحظهکامل نیست. تراژدی رابطه مارسل - آلبرتین از همان نوع تراژدی روابط انسانی است:شکست آن از پیش رقم خورده است. تحلیل من از این فاجعه بنیادی، جنبه بسیارانتزاعی یا بسیار خودسرانه چنین توصیفی از بدبینی پروست را مشخص خواهد کرد،زیرا هر غدهای نیشتر و مرهمی خاص خود میطلبد. حافظه و عادت جزو غده سرطانیزمان هستند. آنها حتی بر سادهترین حوادث کتاب پروست فرمان میرانند، و ما برایاین که بتوانیم شیوه کاربرد آنها را جزء به جزء تجزیه و تحلیل کنیم، میباید که ساز و کارآنها را بشناسیم. آنها ستونهای معبدی هستند که در ستایش خرد معمار برافراشتهشدهاند، خردی از آن همه خردمندان، از براهما گرفته تا لئوپاردی، خردی که نه در پیارضای خواست و تمنا، بلکه در صدد ابطال آن است:
فریبهای عاشقانه چنان کاری میکنند
که گذشته از امید، تمنا نیز در ما خاموش میشود(۵).
یادداشتها:
۱. در زمان محاصره تروا، تِلِف (Telephe)، پسر هراکلس، به دست آخیلئوس آشیل زخمی شد. چنینپیشگویی شده بود که او با همان چیزی که زخمی شد درمان خواهد شد. پس با اندکی از زنگ آهن زوبینآخیلئوس زخم را درمان کردند.
۲. زمان بازیافته، ج ۴، ص ۶۲۵.
۳. طرف خانه سوان، ج ۱، ص ۳۵.
۴. در سایه دوشیزگان شکوفا، ج ۱، ص ۴۳۶.
۵. از جاکومو لئوپاردی (۱۷۹۸ - ۱۸۳۷)، شاعر ایتالیایی.
ساموئل بکت . رضا خاکیانی
منبع : سمر قند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست