یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا


بانکداری اینترانتی نیازی به تدابیر شدید امنیتی ندارد


محمود الهیاری‌‏فرد, كارشناس بانك ملی ایران، در ششمین كنفرانس ماهانه پژوهشكده پولی و بانكی، در مورد خدمات بانكداری الكترونیك و نیازهای اجرایی آن در مقایسه تطبیقی هزینه‌‏های عملاتی خدمات مختلف بانكی, گفت: شیوه‌‏های بانكداری الكترونیك به سه گروه بانكداری اینترنتی, اینترانتی و موبایل طبقه‌‏بندی می‌‏شود.وی, با بیان اینكه در بانكداری اینترنتی برای مشتریان یك دستگاه رایانه شخصی, مودم و یك ارتباط اینترنت لازم است, تا بتواند به بانك دسترسی و به انجام عملیات بانكی بپردازد, افزود: در مركز اطلاعات بانك علاوه بر سخت افزار و نرم افزار, یك ارتباط پر سرعت اینترنت نیاز است و در این نوع بانكداری برنامه‌‏های كاربردی مبتنی بر وب هستند كه مشتریان با استفاده از نرم افزارهای مرورگر وب و از طریق اینترنت به سیستم مركزی بانك متصل شده و به انجام عملیات می‌‏پردازند.كارشناس بانك ملی اظهارداشت: ارتباط اینترنت مركز اطلاعات بانك باید به صورت دو طرفه رفت و برگشت داشته و از لحاظ پهنای باند امكان سرویس‌‏دهی سریع به تعداد مشتریان متصل را داشته باشد.وی ادامه داد: در این روش علی‌‏رغم سادگی و كم هزینه بودن , امنیت سیستم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است ؛ زیرا تمامی نقل و انتقال اطلاعات بین مشتری و بانك از طریق اینترنت انجام می‌‏پذیرد, به همین دلیل از پروتكل‌‏های مختلف رمزنگاری و كشف رمز و ایجاد تونل‌‏های اطلاعاتی در اینترنت استفاده می‌‏شود.وی, با تاكید بر اینكه در روش بانكداری اینترانتی, استفاده از اینترنت در نظر گرفته نشده, تصریح كرد: در این روش مشتری از طریق رایانه , مودم و خط تلفن خود به مركز اطلاعات بانك متصل شده و به انجام عملیات بانكی می‌‏پردازد.الهیاری‌‏فرد ادامه داد: امكانات مورد نیاز برای مشتری در این روش دقیقا مشابه روش قبل است, با این تفاوت كه وسیله ارتباطی به جای اینترنت فقط خطوط تلفن است و مركز اطلاعات نیز به جای ارتباط پر سرعت اینترنت به تعداد كافی خطوط تلفن و سیستم دسترسی از راه دور جهت اتصال مشتریان به بانك نیاز دارد.وی, با بیان اینكه در این حالت نرم‌‏افزار می‌‏تواند مبتنی بر وب یا مبتنی بر سرویس دهنده و سرویس‌‏گیرنده باشد, افزود: درصورت اول مشتری از طریق مرورگرهای وب به بانك متصل می‌‏شود ؛ ولی در صورت دوم باید نرم افزار سرویس گیرنده بر روی رایانه مشتری نصب و تنظیم شود.كارشناس بانك ملی گفت: امنیت‌‏های قابل پیش‌‏بینی در این شرایط ساده‌‏تر از حالت بانكداری اینترنتی است و نیازی به تدابیر شدید ندارد ؛ زیرا اطلاعات در اینترنت قرار نمی‌‏گیرد و مستقیما بین كاربر و بانك منتقل می‌‏شود.وی, با اشاره به اینكه در بانكداری موبایل, ارتباط بین مشتری و بانك به وسیله گوشی موبایل و از طریق شبكه تلفن سیار برقرار می‌‏شود,تصریح كرد: مشتریان در این روش باید به یك گوشی موبایل و سیم كارت مجهز باشند و مركز اطلاعات بانك باید یك ارتباط قوی و دائم با شبكه سلولی تلفن همراه داشته باشد, تا بتواند به درخواست رسیده از طرف مشتری را پاسخ دهد.الهیاری‌‏فرد افزود: نرم افزارهای خاصی نیز باید در مركز اطلاعات بانك فعال باشند,تا بتوانند سیگنال‌‏های تلفن همراه و SMS درخواست مشتری را دریافت و پس از عملكرد و تراكنش‌‏های لازم پاسخ را به گوشی موبایل مشتری ارسال نمایند.وی, با بیان اینكه شبكه تلفن سیار به كار گرفته شده در این روش باید علاوه بر ارتباط صدا, امكان ارتباط داده را نیز پشتیبانی نماید, گفت: امنیت‌‏های قابل پیش بینی در این روش تا حدودی مشابه با حالت بانكداری اینترنتی است ؛ زیرا سیگنال‌‏های ارتباطی بین مشتری و بانك فقط در شبكه تلفن سیار منتقل می‌‏شود ؛ ولی از آنجا كه این سیگنال‌‏ها به صورت بی‌‏سیم و امواج الكترومغناطیسی منتشر می‌‏شود ؛ لذا باید تمهیدات دیگری مشابه با حالت ارتباط اینترنتی در این روش پیش‌‏بینی شود, چون امكان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و امواج الكترومغناطیس توسط اشخاص وجود دارد.كارشناس بانك ملی, با اشاره به اینكه محدودیت‌‏های ارتباطی مشتریان با بانك علاوه بر امكانات گوشی موبایل , شامل محدوده جغرافیایی پوشش شبكه تلفن سیار نیز می‌‏شود, ادامه داد: با گسترش شبكه‌‏های بی‌‏سیم و تلفن های همراه و قابلیت وصل شدن تلفن‌‏های همراه به اینترنت و ایجاد پروتكل‌‏هایWAP موجب شد تا مشتریان به بانك‌‏ها از هر نقطه‌‏ای امكان دسترسی به حساب‌‏های خود داشته باشند و بتوانند عملیات بانكی لازم را انجام دهند.وی گفت: براساس نتایج حاصل از نظرسنجی مشتریان بانك‌‏های ایرانی, عوامل موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك را می‌‏توان در سه گروه عمده , عوامل دموگرافیك, عوامل معیشتی و عوامل فرهنگی , آموزشی مشتریان طبقه بندی كرد.وی افزود: عوامل دموگرافیك موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك این تحقیق جنسیت و سن مشتریان است , به طوری‌‏كه بین مشتریان مرد و زن در ارتباط با پذیرش بانكداری الكترونیك تفاوت معنی‌‏داری مشاهده نشده است, به رغم اینكه زنان به دلایل فرهنگی و مذهبی به بانكداری الكترونیك گرایش داشته و تمایل چندانی به مراجعه مستقیم به شعبه ندارند.الهیاری فرد, سطح معیشت مشتریان را از جمله عوامل موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك عنوان كرد و اظهار داشت: عواملی چون سرانه تولید ناخالص داخلی , هزینه اتصال به اینترنت از جمله عوامل مهم در به كارگیری بانكداری نوین است.وی, با بیان اینكه مشتریانی كه دارای مشاغل با متوسط درآمد هستند, گرایش بیشتری در به كارگیری بانكداری نوین دارند, افزود: از جمله عوامل موثر دیگر در پذیرش بانكداری الكترونیك را می‌‏توان در عوامل فرهنگی و آموزشی مشتریان جستجو كرد.وی تصریح كرد: هر چقدر سطح سواد مشتریان بالا باشد, گرایش بیشتری به خدمات مبتنی برفناوری اطلاعات دارند, بانكداری الكترونیك كامل كه همان بانكداری اینترنتی است, مستلزم آشنا بودن مشتریان با رایانه و اینترنت است كه میزان آشنایی با اینترنت و رایانه در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر مشاهده می‌‏شود.
منبع : خبرگزاری مهر