شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
ابوالمعالی مسعودبن محمدبن مسعود قطبالدین طریثیثی نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۵۰۵ -۵۷۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: محدث ، مدرس ، مفسر ، ادیب ، واعظ و فقیه شافعی
اصل وی از طریثیث نیشابور است. وی یگانه پیشوای شافعیان زمان خود بود. پدر او و محمدبن یحیی ، شاگرد غزالی ، و عمربن علی ، معروف به سلطان ، و در مرو نزد ابو اسحاق ابراهیمبن محمد فقه آموخت و از هبهٔالله بن سهل سیّدی و عبدالجبار خُواری حدیث شنید. قطبالدین از پدر خود ادبیات را نیز فرا گرفت و برآمد و در روزگار اساتیدش وعظ گفت و فتوا داد. وی مدتی نیز در نظامیۀ نیشابور به نیابت از جوینی تدریس کرد. در ۵۳۸ ق به بغداد رفت و وعظ گفت و مورد توجه قرار گرفت. وی برای سلطان صلاحالدین ایوبی کتاب "عقیدهٔ" را تألیف کرد و در آن جمیع مسائل دینی مورد نیاز را گردآوری نمود. سپس در دمشق ساکن شد و با ابو نصر قشیر ملاقات کرد. در روزگار فقیه ابوالفتح مصّیصی در دمشق مورد توجه قرار گرفت و در مجاهدیّه درس گفت و پس از مرگ ابوالفتح تدریس در غزّالیه را عهدهدار شد ، سپس راهی حلب شد و در آنجا در دو مدرسهای که نورالدین و اسدالدین بنا نهاده بودند درس گفت. سپس به همدان رفت. مدتی در آنجا تدریس کرد. سرانجام به دمشق بازگشت و درس در غزالیه را از سر گرفت و به شاگردان خود فقه آموخت. او همچنین در جاروخیّۀ دمشق گفت ، سپس به نمایندگی به بغداد رفت و داماد ابوالفتح اسفراینی شد. حافظ ضیاء از وی اجازه حدیث داشت. ابوالمواهب ابن صَصَری و برادر او حسین و تاج ابن حمویه و دیگران از وی روایت کردند. در دمشق درگذشت و در مقبرهای در نزدیکی مقبرۀ صوفیۀ غربی دفن شد. از دیگر آثار وی کتاب "الهادی" در فقه است.
تولد و وفات: (۵۰۵ -۵۷۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: محدث ، مدرس ، مفسر ، ادیب ، واعظ و فقیه شافعی
اصل وی از طریثیث نیشابور است. وی یگانه پیشوای شافعیان زمان خود بود. پدر او و محمدبن یحیی ، شاگرد غزالی ، و عمربن علی ، معروف به سلطان ، و در مرو نزد ابو اسحاق ابراهیمبن محمد فقه آموخت و از هبهٔالله بن سهل سیّدی و عبدالجبار خُواری حدیث شنید. قطبالدین از پدر خود ادبیات را نیز فرا گرفت و برآمد و در روزگار اساتیدش وعظ گفت و فتوا داد. وی مدتی نیز در نظامیۀ نیشابور به نیابت از جوینی تدریس کرد. در ۵۳۸ ق به بغداد رفت و وعظ گفت و مورد توجه قرار گرفت. وی برای سلطان صلاحالدین ایوبی کتاب "عقیدهٔ" را تألیف کرد و در آن جمیع مسائل دینی مورد نیاز را گردآوری نمود. سپس در دمشق ساکن شد و با ابو نصر قشیر ملاقات کرد. در روزگار فقیه ابوالفتح مصّیصی در دمشق مورد توجه قرار گرفت و در مجاهدیّه درس گفت و پس از مرگ ابوالفتح تدریس در غزّالیه را عهدهدار شد ، سپس راهی حلب شد و در آنجا در دو مدرسهای که نورالدین و اسدالدین بنا نهاده بودند درس گفت. سپس به همدان رفت. مدتی در آنجا تدریس کرد. سرانجام به دمشق بازگشت و درس در غزالیه را از سر گرفت و به شاگردان خود فقه آموخت. او همچنین در جاروخیّۀ دمشق گفت ، سپس به نمایندگی به بغداد رفت و داماد ابوالفتح اسفراینی شد. حافظ ضیاء از وی اجازه حدیث داشت. ابوالمواهب ابن صَصَری و برادر او حسین و تاج ابن حمویه و دیگران از وی روایت کردند. در دمشق درگذشت و در مقبرهای در نزدیکی مقبرۀ صوفیۀ غربی دفن شد. از دیگر آثار وی کتاب "الهادی" در فقه است.
منبع : مطالب ارسالی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست