پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
مجله ویستا
بایدها و نبایدهای عزاداری

متنی که ملاحظه میفرمایید، متن سخنرانی اینجانب در مجلس خبرگان رهبری است که به پیشنهاد کمیسیون سیاسی ـ اجتماعی مجلس خبرگان و تصویب هیأترئیسه آن مجلس ایراد شده است. این سخنرانی از چند ویژگی برخوردار بود:
۱) علاوه بر مطالعات قبلی، برای این سخنرانی حدود چهل ساعت مطالعه نمودم؛
۲) با چهار تن از مراجع عظام تقلید و نیز هیأترئیسه محترم خبرگان و برخی از خبرگان در رابطه با مباحثمطروحه مشورت و رایزنی کردم؛
۳) سخنرانی تماماً مستند بود هم آیات و روایات و هم فتاوی مراجع عظام؛
۴) در این سخنرانی تنها به بیان مشکل اکتفاء نشده، در حد توان راهکار هم ارائه شده است؛
۵) در جمع فرهیختگان برجسته، دین شناسان بزرگ کشور اعضای محترم خبرگان رهبری ایراد شد؛
۶) به شدت مورد استقبال اعضاء محترم آن مجلس قرار گرفت هم در جلسه و هم بعد از آن اینجانب را موردلطف قرار دادند و برخی این سخنرانی را مصادیق بارز احیاء امر اهلبیت(ع) نامیدند؛
۷) هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری این سخنرانی را غیرمحرمانه اعلام کرد و دستور انتشار آن را داد.
با این همه به صراحت میگویم این سخنرانی کاستیهای فراوانی دارد که باید برطرف گردد این در حقیقت گامیدر مسیر آسیب زدائی در مراسم دینی است. باید همه دست به دست هم دهیم تا این مجالس و محافل دینی تریبونگسترده اسلام ناب شده و از این کانال حقایق دینی منتشر شود.(آن چنان که بحمدالله بسیاری از مجالس ما این چنیناست.) پیش از آنکه به مطالعه این سخنرانی بپردازید تذکر چند نکته را لازم میدانم:
۱) درست است محور این سخنرانی مراسم عزاداری است لیکن آسیبها عام است، آسیبهایی است مربوط بههمه مجالس دینی چه عزاداریها چه مراسم جشن و چه مراسم دیگر.
۲) روی سخن در این سخنرانی آسیبها است، قشر خاصی به عنوان آسیب رسان معرفی نشدهاند ممکن استاین آسیبها توسط برخی از خطباء یا برخی از مداحان یا برخی از برنامه سازان صدا و سیما باشند. این را بدینجهتمتذکر شدم که مطمئنم کسانی فردای انتشار این سخنرانی، آنرا سخنرانی علیه مداحان تلقی کنند(آنچنانکه بدنبالگزارش سخنرانی خبرگان برخی از روزنامهها چنین تیتر زدند که البته با تذکر اینجانب روز بعد اصلاح کردند).
این برداشت را از سخنرانیام غلط و نادرست میدانم، گرچه در جای جای این سخنرانی تلاش کردهام حسابمداحان مخلص و ارزشی را از غیر آنها جدا کنم ولی در این مقدمه هم تأکید میکنم بهیچ وجه محور نقد در اینسخنرانی فقط مداحان نیستند، اگر نقدی هست عام است و اگر ستایش هم هست عام است. اینجانب از نزدیکبسیاری از مداحان ارزشی را میشناسم و تلاش مخلصانه آنها را در جهت احیاء مکتب سیدالشهداء ـ ع ـ و احیاءارزشهای انقلاب ارج مینهم و بر این باورم که بیش از همگان مداحان مخلص ارزشی از این آسیبها رنج برده و به شدتاز حضور نااهلان در این کسوت محترم ناراحتند.
۳) در پایان بار دیگر تأکید میکنم که محافل و مجالس دینی تریبونهای گسترده مذهب است که باید هر روز بیشاز گذشته با نشاطتر و با کیفیت بالاتر برگزار گردد و بخصوص مراسمی که مربوط به اهلبیت علیهم السلام است چهعزاداریها، چه شادیها، در این سخنرانی بر این نکته تکیه داشتم که نباید بگونهای انتقاد کنیم که خدای ناکرده اصلعزاداری زیر سؤال رفته یا خطبای ارزشی و مداحان مخلص زیر سؤال روند. و از این عزیزان نیز میخواهم که اینآسیبها را جدی بگیرند و کمک کننده تا آسیب زدائی شده و این مجالس نورانی آنچنان که برای آسمانیاندرخشندگی دارد برای زمینیان نیز روشنگر باشد انشاءالله.
● جایگاه مراسم عزاداری
عزاداری و برپایی مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء خدا امری است که ریشه در قران و سیره نبوی(ص) وسیره امامان(ع) دارد. این عزاداریها مصداق مودت اهل بیت(ع) است.(۱)مصداق تعظیم شعائر الهی است.(۲) مصداق فریاد مظلوم علیه ظالم است(۳) و در سیره نبی اکرم(ص) داریم که حضرت در سوگ شهدای احد و بویژه حمزه سیدالشهداء عزا گرفت وترغیب به عزاداری بر حضرت کرد نیز درسوگ شهادت حضرت جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثه و عبدالله بنرواحه عزا گرفت. برپائی مجلس عزا را عیب نمیدانست و با آن برخورد نمیکرد راوی گوید: یکی از بستگان پیامبراکرم (ص) از دنیا رفت، زنها جمع شدند و مجلس عزا برای او برپا کردند عمر برخاست آنها را از اینکار نهی کرد و آنها را طرد نمود پیامر(ص) فرمود: عمر، رهایشان کن که چشمگریان و قلب مصیبت دیده و داغ تازهاست.(۴) شنیدنی است که پیامبر اکرم(ص) برای امام حسین(ع) در روز اول ولادتش مجلس عزا گرفت.(۵) در منزل ام سلمه در دوره کودکی برای امام حسین مجلس عزا گرفت.(۶) در منزل عائشه برای حضرت امام حسین(ع) مجلس عزا گرفت.(۷) در خانه امام علی(ع) برای حضرت عزا گرفت.(۸) بنابراین اگر بگوئیم بنیانگذار عزاداری بر سید و سالار شهیدان حضرت نبی اکرم(ص) امامان(ع) بوده استسخنی بگزاف نگفتهایم.(۹)
در سیره امامان(ع) هم برنامهای که هرگز در هیچ شرائطی ترک نشد برپائی عزا بر سالار شهیدان امام حسین(ع)بود. امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع) تا زنده بود در هر مجلس از داغ حسین میگفت و در حقیقت مجلس عزا برپامیکرد. امام باقر(ع) هم در شرائط سخت و خفقانی دستور میداد روز عاشورا عزای امام حسین را بر پا کند. مالک جهنی میگوید امام باقر(ع) در روز عاشورا فرمود: همه برای امام حسین گریه کنند و اهل خانه را دستور بهگریه بر حضرت میکرد.(۱۰) همین سیره را حضرت امام صادق(ع) و امامان دیگر(ع) داشتند آنها بر این امر اصرار داشتند که از رهگذرعزاداری و برپائی عزای سالار شهیدان چراغ پرفروز نهضت حسینی روشن بماند که ماند.
مجالس عزای حسینی نه تنها نام سیدالشهداء(ع) را پرآوازه نگهداشته بلکه سبب ماندگاری پیام اسلام عزیز شدند.بر این اساس است که احیا گر مکتب نجات بخش عاشورا در عصر حاضر حضرت امام خمینی_ ره _ بیشترین تأکیدها رابر برپائی عزاداری سید و سالار شهیدان داشتند: ملت ما قدر این مجالس را بدانند مجالسی است که زنده نگه میداردملتها را (۱۱) ملت ما را این مجالس حفظ کرده بیخود نبود که رضاخان مأمورین ساواک رضا خان تمام مجالس عزا را قدغنکردند.(۱۲) مجالس عزا را با همان شکوهی که پیشتر انجام میگرفت و بیشتر از او حفظ کنید.(۱۳) مجالس سوگواری ائمه اطهار(ع) را باید حفظ کنید اینها را باید حفظ کنید. اینها شعائر مذهبی ماست که بایدحفظ شود. باتوجه به جایگاه رفیع عزاداری و گوهر ارزشمندی که در آن نهفته است بدیهی است که دشمنان تلاش گستردهدر جهت تخریب و تحریف آن داشته باشند. در برههای از زمان که عباسیها قدرتمند بودند در پی تخریب عزایسالار شهیدان بودند که عزاداران را دستگیر میکردند، شکنجه و اعدام میکردند و در برههای که قدرت مقابلهنداشتند، در پی تحریف آن بودند تا جلوی تأثیر گذاری این سنت مبارک را بگیرند. با توجه به تأثیر ژرف فرهنگعاشورا در پیروزی و تدام انقلاب اسلامی، دشمنان قسم خورده اسلام این بار در پی تحریف این فرهنگ برآمدند تاتأثیر آفرینی آنرا کمرنگ کنند. گزارش ذیل هشداری است برای همه آنان که در این رابطه تأثیر گذارند هم بانیان محترمهم خطباء محترم و هم مداحان محترم
● نقشه سازمان سیا در رابطه با فرهنگ عاشورا
اخیراً کتابی به نام نقشهای برای جدائی مکاتب الهی در آمریکا انتشار یافته که در آن گفتگوی مفصلی با دکترمایکل برانت یکی از معاونان سابق سیا سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا انجام شده است او در این زمینه میگوید بعداز مدتها تحقیق به این نتیجه رسیدیم که قدرت رهبر مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ایران تأثیرگذار بوده است ما همچنین به این نتیجه دست یافتیم که شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند دراین گردهم آئی تصویب شد که بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و طبق این تحقیقات برنامهریزیهایی داشته باشیم بهمین منظور چهل میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص دادیم و این پروژه درسه مرحله بهترتیب زیر انجام شد... پس از نظر سنجیها وجمع آوری اطلاعات از سراسر جهان به نتایج مهمی دست یافتیم متوجهشدیم که قدرت مذهب شیعه در دست مراجع و روحانیت میباشد... این تحقیقات ما را به این نتیجه رساند که بطورمستقیم نمیتوان با مذهب شیعه رودر رو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم مابجای ضرب المثل انگلیسی اختلاف بیانداز حکومت کن از سیاست اختلاف بیاندازد نابود کن استفاده کردیم و درهمین راستا برنامه ریزیهای گستردهای را برای سیاستهای بلند مدت خود طرح کردیم حمایت از افرادی که بامذهبشیعه اختلاف نظر دارند و ترویج کافر بودن شیعیان به گونهای که در زمان مناسب علیه آنها توسط دیگر مذاهب اعلامجهاد شود. همچنین باید تبلیغات گستردهای راعلیه مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنها مقبولیت خود رادر میان مردم از دست بدهند.
یکی دیگر از مواردی که باید روی آن کار میکردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادتطلبی بود که هر سالهشیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگهمی دارند ما تصمیم گرفتیم با حمایتهای مالی از برخی سخنرانان ومداحان و برگزارکنندگان اصلی اینگونه مراسم که افراد سودجو و شهرت طلب هستند عقاید و بنیانهای شیعه وفرهنگ شهادتطلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم به گونهای که شیعه یک گروهجاهل و خرافاتی در نظر آید. در مرحله بعد باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری شده و بوسیله مداحانو نویسندگان سودجو انتشار دهیم و تا سال ۱۳۸۹ مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما میباشند تضعیف کرده وآنان رابه دست خود شیعیان ودیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص را بر این فرهنگ و مذهب بزنیم.(۱۴)
● امام راحل پیشگام آسیب زدایی
لذاست که آسیبشناسی این مجالس و آسیب زدائی از آنها بزرگ ترین خدمت به نهاد مقدس عزاداری است. ازکلمات امام راحل عظیمالشأن استفاده میشود که آن امام عزیز با فراستی که در مؤمن است از حدود ۶۰ سال پیش بهاین نکته هم توجه داشتهاند: باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنتها را حفظ کنید البتهاگر چنانچه ناروائی بوده است سابق ودست اشخاصی بی اطلاع از مسائل اسلام بوده آنها یکقدری تصفیه شود لکنعزاداری به همان قوت خودش باقی بماند.(۱۵)
در اینجا باید یک سخنی هم در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی(ع) برپا میشود بگوئیمما و هیچیک از دینداران نمیگوئیم که بااین اسم هر کسی هر کاری میکند خوب است چه بسا علمای بزرگ ودانشمندان بسیاری از این کارها را ناروا دانسته و به نوبت خود ازآن جلوگیری کردند چنانچه همه میدانیم که در بیستچند سال پیش از این عالم عامل بزرگوار مرحوم حاج شیخ عبدالکریم که از بزرگترین روحانیون شیعه بود در قم شبیهخوانی را منع کرد و یکی از مجالس بزرگ را مبدل به روضه خوانی کرد و روحانیین و دانشمندان دیگر هم چیزهاییراکه بر خلاف دستور دینی بوده منع کرده و میکنند.(۱۶) بنابراین خدمت بزرگ درمقطع کنونی به عزاداری سالار شهیدان شناسایی آسیبها و تلاش در جهت آسیبزدایی است روز چهارشنبه ۹/۶/۸۴ گذشته در محضر آیتالله العظمی فاضل لنکرانی بودم صریح عبارت ایشان اینبود که اگر این آسیبهایی که در برخی مجالس عزاداری هست ادامه یابد من بر اصل کیان تشیع احساس خطر میکنم.شبیه این اظهار نظر را آیتالله العظمی مکارم داشتند و فرمودند اگر این روند ادامه یابد بیم آن میرود که روند مجالسعزاداری بدست کسانی بیفتد که اصلاً اهلیت ندارند.
● افراط و تفریط در عرصه آسیبها
پیش از آنکه در عرصه بحث از آسیبها شویم تذکر یک نکته را ضروری میدانم و آن اینکه: در عرصه مقابله باآسیبها دو نظریه وجود دارد که بنده معتقدم در دو طرف افراط و تفریط است و نظریه معتدل حد وسط است. این دونظریه عبارتند از:
یک نظریه آن است که عزاداری امر مقدسی است اصلاً نباید در این عرصه وارد شد بگذاریم مردم هر کاری میکنند بکنند به هر شکلی که میخواهند عزاداری کنند اگر بخواهیم در این میدان وارد شویم و نقد کنیم چه بسا اصلعزاداری آسیب میبیند پس چرا دست به ابروی عزاداری بزنیم که در نتیجه چشم کور شود! صاحبان این نظریه باید توجه کنند که اگر از عزاداری آسیب زدائی نشود چه بسا اصل عزاداری آسیب دیده وشاهد آن باشیم که چند سال آینده در عزاداری همه چیز باشد جز احیاء مکتب سالار شهیدان(ع) ما نمیتوانیم در اینعرصه بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم در پوشش عزاداری گناه و معصیت صورت پذیرد.
نظریه دوم که نظریه تفریطی میدانیم این است که به گونهای از عزاداریها انتقاد کنیم که خدای ناکرده مردم ازاصل برپایی آن دلسرد شوند. بگونهای از مداحها انتقاد کنیم که خوبان آنها نیز زیرسؤال روند. بحمدالله در جمعمداحان کشور کسانی هستند که هم مخلصانه میخوانند هم با مطالعه و هم مراقباند از حدود شرع خارج نشوند منارج و ارزش اینگونه مداحان را از دعبل و کمیت دیروز کمتر نمیدانم. نباید بگونهای از خطبا انتقاد کنیم کهتر وخشکش همه با هم بسوزد! خطبای ارزشی که زبان گویای اسلاماند نیز آسیب ببینند. اینهم نادرست است، ما معتقدیم باید در این عرصه جانب اعتدال را گرفت. بر برپایی عزای حسینی واهل بیت(ع) تأکید داشته باشیم از خطبا و مداحان مخلص تجلیل و تکریم کنیم در عین حال رسالت روشنگری خود رادر عرصه عزاداریها همانند دیگر عرصهها داشته باشیم بنابراین اگر در این مجلس عظیم سخن از آسیبها داریم. هرگزدر صدد تخریب عزاداریها، خطبا و مداحان مخلص نیستیم بلکه در پی آنیم که این نهاد مقدس با نشاط و شادابی بماند و همانند گذشته الهام بخش باشد.
● آسیبهای محتوایی
▪ طرح یکجانبه سیمای معصومین
طرح یکجانبه سیمای پیامبر (ص) و معصومین(ع) در مجالس عزا و شادی اهل بیت(ع) و تنها جنبه قداست وملکوتی امامان را مطرح کردن و بس توضیح آنکه پیامبر و امامان دو جنبه دارند یکی جنبه ملکوتی که در این نگاهمعصوماند، علم غیب دارند، ولایت تکوینی دارند و... و دیگر جنبه مُلکی و زمینی قل انما انا بشر مثلکم ما بایددر مجالس اهل بیت هر دو بعد را مطرح کنیم و تأکید بر بعد دوم داشته باشیم آنها الگوی زندگیاند جنبههایی الگوئیزندگی اهل بیت مطرح شود اینست که سازنده است از مناقب اهل بیت بگوئیم از انس آنها با خداوند، ارتباط صمیمیبامردم گره گشایی از کار مردم، زهد، شجاعت و... و دهها بعد دیگر. قرآن و روایات حتی ابراز محبت به اهل بیت(ع) رامقدمه برای عمل میدانند. در آیهای میخوانیم: قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی. بگو بر این رسالت از شما اجری نمیخواهم جز مودتقربی_ خمسه طیبه طاهره _ (۱۷) در آیه دیگر میخوانیم: قل ما سئلتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله. اجری که خواستم به نفع شماستاجرم بر خداست.(۱۸) در آیه سوم میخوانیم: قل ما اسئلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا. بگو اجری بر رسالت ازشما نمیخواهم مگر کسی که بخواهد راه به سوی خداوند بیاید.(۱۹) از مجموع سه آیه استفاده میشود مودت همجهت راهیابی به سوی خداوند است. این از قرآن در روایات هم فراوان بر الگو بودن اهل بیت(ع) تأکید شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود اهل بیت من فارق بین حق و باطلند اینها امامانیاند که باید به آنها اقتدا کرد.(۲۰)
عن مولینا امیرالمؤمنین(ع) انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثرهم فلن یخرجوکم من هدی و لنیعیدوکم فی ردی فان لبدوا فالبدوا و ان نهضوا فانهضوا و لا تسبقوهم فتضلوا ولاتتاخروا عنهم فتهلکوا.(۲۱) مولی علی(ع) فرمود به اهل بیت پیامبرتان بنگرید از آن سو که گام بر میدارند بروید قدم جای قدمشانبگذارید آنها شما را هرگز از راه هدایت بیرون نمیبرند و به پستی و هلاکت باز نمیگردانند اگر سکوت کردند سکوتکنید اگر قیام کردند قیام کنید از آنها پیشی نگیرید. که گمراه میشوید و از آنان عقب نمانید که نابود میگردید.
عن رسول الله (ص) اجعلوا اهل بیتی منکم مکان الرأس من الجسد و مکان العینین من الرأس فان الجسد لایهتدی الا بالرأس و لا یهتدی الرأس الا بالعینین.(۲۲) پیامبر اسلام (ص) فرمود اهل بیتم را همانند سر در پیکره زندگی قرار دهید و همانند دو چشم از سر همانا جسد جز باسر راه بجائی نمیبرد هدایت سر هم با چشمها است.
آنچه که بسی مایه تأسف است آن است که اخیراً در برخی از مجالس حتی از بعد ملکوتی امامان و مناقبمعنوی آنان گفته نمیشود و صرفاً سخن از توصیف چشم و ابروی اهل بیت است همان که مورد نقد مقام معظمرهبری هم قرار گرفت: چیزدیگری که بنده در بعضی از خوانندگان جلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدحها و تمجیدهایبی معناست که گاهی هم مضر است فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت میشود بنا کنند از چشم و ابرویآن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ دردنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشمهایقشنگش بوده... اینها سطح معارف دینی ما را پایین میآورد معارف شیعه در اوج اعتلاست...ارزش اباالفضلالعباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست به آب نخوردناوست در عین تشنگی و بر لب آب بدون اینکه شرعاً و عرفاً هیچ مانعی وجود داشته باشد.(۲۳) بنگرید به نمونههایی از این سست مطرح کردنها:
همه هستیم و مدیون چشماتم میدونی
ازهمان روز ازل مست نگاتم میدونی
کار چشماش دلبریه
قد و بالای قشنگش عجب محشریه
سیاهه چشات جزیره دله
هر کس از نسل تواه چه خوشگله
از نگاه تو محبت میباره
مردی از مردونگیت کم میاره
با اینکه من خوب میدونم آدمی بی اصل و نسبم
بده اجازهای خدا عشقمو نقاشی کنم
خوب میشه قلب عاشقم یه طرح خوشگل میزنم
نقش یه مرد پهلوون طرح شمایل میزنم
به روی صفحه میکشم پیشانی بلند شو
ابروهای کمونی شو صورت آسمونیشو
تا که به چشماش میرسم کشیدنش چه مشکله
آخر چشای یار من سیاهه خیلی خوشگله
آیا اینها مناقب اهل بیت است آیا داشتن چشمهای آنچنانی ارزش است یا فداکاریها و از جان گذشتگیها؟و...
امامان که این همه تأکید برعزاداری داشتند بر این نکته هم تأکید داشتند که عزاداریها باید جهت روشنگرانهافشاگرانه هدایتگرانه داشته باشد برای این کار عملاً از شعرای متعهد و ارزش آنروز که نقش مداحها و مرثیه خوانهایامروز را داشتند تجلیلها و تکریمها میکردند.
چرا امامان از کمیت اینهمه تجلیل کردند؟ چراامام سجاد(ع) به کمیت میگوید که ما از پاداش کار تو و اشعار توعاجریم خدا خودش به تو پاداش دهد.(۲۴) امام صادق(ع) میفرماید: خدایا گناهان گذشته و آینده کمیت و گناهانی که پنهان و آشکار انجام داده ببخش وآنقدر به او بده تا راضی شود. این بدان دلیل است که شاعر متعهد و ارزشی است قصیدههاشمیات ۵۷۸ بیتی او تماممعرفی اهل بیت، فجایع بنی امیه حکومت عدل اسلامی است.در پایان شعرش میگوید:
الیکم ذوی آل النبی تطلعت
توازع من قلبی ظماء و البب
فانی عن الامر الذی تکرهونه
بقولی و فعلی مااستطعت لا جنب
اعضای تشنه از قلب و عقل و وجودم همواره به سوی شما خاندان پاک پیغمبر نظاره گر است.
پس من نسبت به آنچه شما دوست ندارید ما گفتار و رفتار خویش تا آنجا که در توان من است از آندوریمیجویم. او آنچنان شیفته اهل بیت است که فرزندش میگویدبه هنگام شهادت سه بار اللهم آل محمد(ص) گفت و بهدیدار خدا رفت.(۲۵) و نیز تجلیلی که از دیگر شاعران اهل بیت همانند فرزدق دعبل، حمیری ومانند آن داشتهاند همگی در این راستا بوداهل بیت مجلس عزائی رامی پسندند که در آن احیاء امر اهل بیت و مکتبشان باشد. مجالس عزای این چنینی بود که انقلاب آفرین و مبدء قیام پانزدهم خرداد شد که مبدء انقلاب بزرگ اسلامیاست. عاشورای سال ۱۳۴۲ که دو روز بعد امام دستگیر شد و حوادث پانزدهم خرداد پیش آمد نوحه این بود.
گفت عزیز فاطمه
نیست ز مرگز واهمه
تا به تنم توان بود
زیر ستم نمیروم
ننگ حیات و ذلتش
عزت مرگ و لذتش
من ز یزید بی پدر
ظلم و ستم نمیکشم
شعر رائج عزای انقلابی این بود که
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است
که مرگز سرخ به از زندگی ننگین است
نه ظلم کن به کسی نه بزیر ظلم رو
که این مرام حسین است و منطق دین است
یا شعر زنده و حماسی شاعر معاصر آقای بهجتی
اندر آنجا که باطل امیر است
اندر آنجا که حق سر بزیر است
اندر آنجا که دین و مروت
پایمال و زبون واسیر است
راستی زندگی ناگوار است
مرگ بالاترین افتخار است
اندر آنجا که از فرط بیداد
نیست مظلوم را تاب فریاد
اندر آنجا که ظالم بمستی
برسر خلق میتازد آزاد
مهر بر لب نهادن گناه است
خامشی بدترین اشتباه است
این اساس مرام حسیناست
روح و رمز قیام حسین است
یا که آزادگی یا شهادت
حاصلی از پیام حسین است
شیعه او هم اینسان غیور است
تا ابد از زبونی بدور است
شیعه و تن به بیداد دادن؟
شیعه و مهر بر لب نهادن؟
شیعه و خفتن و آرمیدن؟
شیعه و در مذلت فتادن؟
شیوه شیعه هرگز نه اینست
شیعه نبود هر آنکس چنین است
زان شهید سرازدست داده
زان فداکار در خون فتاده
جاودان آید این بانگ پرشور
لا اری الموت الا سعاده
آری آزاد مردان بکوشند
برستمگر چو طوفان خروشند
شور عالم ز نام حسین است
مستی جان ز جام حسین است
هر کجا نهضتی حق پسند است
ریشهاش از قیام حسین است
او بخون این سخن کرد ترسیم
پیش ظالم نگردید تسلیم
هم اکنون هم اگر بخواهیم احیا گر عزاداری راستین و عاشورایی باشیم باید در مجالس عزاداری هم از مقاماتملکوتی امامان بگوئیم وهم از مقامات مُلکی آنان! باید از جنبه الگوئی و اسوه بودن آنها بگوئیم و نباید به صرف ابرازعشق اکتفاء نمائیم.▪ غلو
دیگر آسیب طرح مسائل غلوآمیز در عزاداریهاست حسین اللهی شدن! زینب اللهی شدن! و از این رهگذر خودرا مقدس جلوه دادن قرآن کریم از غلو نهی میکند. یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی الله الا الحق.(۲۶) ای اهل کتاب غلو در دین نکنید و بر خدا جزحق نگوئید. قل یااهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم.(۲۷) ای اهل کتاب در دینتان غلو نکنید. پیامبر (ص) فرمود: ایاکم و الغلو فی الدین فانما هلک من کان قبلکم بالغلو فی الدین.(۲۸) از غلو در دین بپرهیزیدگذشتگان شما با غلو در دین هلاک شدند. امامان ما شدیدترین برخورد را با غلات داشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اللهم انی بریء من الغلاه کبراءه عیسی بن مریم من النصاری اللهم اخذلهم ابداً و لاتنتصر منهم احداً.(۲۹) خدایا من از غلات بیزارم همانند بیزاری حضرت عیسی از نصاری خدایا آنها را تا همیشه خوار کن و هیچکداماز آنها را یاری مکن. و برخی از غلاتی را که مدعی ربوبیت مولی علی(ع) بودند سوزاند.(۳۰) امام صادق(ع) فرمود: احذروا علی شبابکم الغلاه لا یفسدوهم فان الغلاه شر خلق الله یصغرون عظمه الله ویدع ون الربوبیه لعبادالله والله ان الغلاه اشر من الیهود و النصاری و المجوس و الذین اشرکوا.(۳۱) از جوانان خود از شر غلات برحذر باشید مباد آنها را فاسد کنند همانند غلات بدترین بندگان خدا هستندعظمت خداوند را تحقیر کرد و ادعای خدائی برای بندگان خدا دارند بخدا قسم غلات بدتر از یهود و نصاری ومجوس و مشرکان هستند. امام رضا(ع) فرمود: لعن الله الغلاه... لا تقاعدوهم و لا تصادقوهم و ابرأء منهم برئ الله منهم.(۳۲) خدا غلات را لعنت کند... همنشین اینها نشوید طرح دوستی با آنها نریزید همانگونه که خداوند از آنها برائتجسته شما هم برائت بجوئید.
در رابطه با غلات چهار کتاب زیرخواندنی است.
۱) الجذور التاریخیه و النفسیه للغلو و الغلاه تألیف سامی العزیزی؛
۲) شبهه الغلو عنه الشیعه تألیف دکتر عبدالرسول غفار؛
۳) پژوهشی در باره طوایف غلاه تا پایان غیبت صغری و موضع ائمه در این باره تألیف اسکندر اسفندیاری؛
۴) غالیان کاوشی در جریانها و بر آیندها تألیف نعمت الله صفری فروشانی.
با این همه انزجاری که ما از اهل بیت(ع) از غلات میبینیم متأسفانه میبینیم که همچنان در برخی از عزاداریها بازنمونههایی از غلو مطرح میشود که تأثیر فراوانی در تخریب چهره ائمه(ع) داشته ودارد و سبب میشود چهره شیعهکه پیوسته چهرهای دین مدار منطقی بوده، چهرهای تحریف شده و نادرست معرفی گردد.
▪ دروغ
عرضه دروغ در این عرصهها آفت دیگر این مجالس است ما معتقد نیستیم که هدف وسیله راتوجه کنندچون هدف مقدس است پس از دروغ استفاده شود. این دردی است که صد سال قبل مرحوم محدث نوری در لؤلؤومرجان از آن نالیده و به نحو مبسوط در نکوهش دروغ و دروغگویی در عزاها سخن گفتهاند و نمونههایی هم آوردهاندشهید مطهری در باره این کتاب میگوید که من خیال نمیکنم در هیچ کتابی در باره دروغ به طور کلی به اندازهای که دراین کتاب بحث شده است بحث شده باشد چنین کتابی شاید در دنبا وجود نداشته باشد.(۳۳)
نقل چند نکته در اینجا گفتنی است:
۱) برخی مطالبی که در رابطه با سالار شهیدان گفته میشود دروغ بودنش بیّن است مثل آنکه گفته میشود طولنیزه سنان ۶۰ ذراع بوده و از بهشت آمده و یا عدد کسانی که با امام حسین جنگیدند ۰۰۰/۶۰۰ نفر سواره بودند، یکمیلیون پیاده! و یا ۰۰۰/۸۰۰ نفر امام حسین ۰۰۰/۳۰۰ نفر آنها را کشت! حضرت عباس ۰۰۰/ ۲۵ نفر آنها را در حالیکه نص تاریخی مورد اعتماد میگوید عدد لشکر یزید ۰۰۰/۳۰ یا ۰۰۰/۸۰ یا ۰۰۰/۱۰۰ بیشتر نبوده است و عدد کسانی که سید الشهدا کشته ۱۸۰۰ نفر بودهاند... برخی مطالب است که دروغ بودنش بین نیست ما باید در برابرمطالب دروغ بیّن موضع داشته باشیم اما دروغ غیر بین را باید تأمل کرد.
۲) باید توجه داشت پرورش روضه یعنی متن را محور قراردادن و همان را توضیح دادن دروغ نیست آنچنانکهزبان حال هم اگر وهنآمیز نباشد دروغ نیست.
۳) ملاک صحت و سقم و راست و دروغ بودن هم تنها منابع معروف نیست چه بسا مطلبی که در منابع دستدوم هست و صادق است و چه بسا مطلبی که در منابع دست دوم هست و صادق است و چه بسا مطلبی که درمنابعدست اول هست و دروغ است بهر حال دروغ از آفات همیشه مجالس عزا بوده است لیکن حرف این است فراوانندکسانیکه میخواهند روضه درست بخوانند ولیکن منبع مورد اعتماد ندارد منابعی مثل نفس المهموم، لهوف و...بخشی از روضههای راست است نه همه آنها.
در اینجا، جا دارد که از حوزههای علمیه گله کنیم که آیا این همه که از روضههای دروغ مینالید آیا گامی درجهت تدوین روضههای درست برداشتهاید؟ سوگوارانه بایدگفت نه فراوانند جوانهای متدین میگویند ما میخواهیم روضه درست و صحیح بخوانیم شما کتاب به ما معرفی کنید ولی متأسفانه کار نشده است. به هر حال دروغ همیشه حرام است بویژه آنجا که با آن مقدسات هتک شود. مسوغات کذب در فقه ما روشناست: یکی در مقام ضرورت است الدین اکره و قلبه مطمئن بالایمان و دیگر جهت اصلاح بین مردم المصلح لیسبکذاب. هیچ نداریم که گریاندن مردم برای اهل بیت(ع) هم از مسوغات کذب است!
▪ مطالب ذلت آمیز
طرح مطالب ذلتآمیز، تعبیرهایی همچون زینب مضطرو... امام زین العابدین بیمار و... که ذلت از ساحتمقدس اهل بیت(ع) بدور است. که: و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین(۳۴) حسینی که نه تنها خودش نماد عزت است حتی به بازماندگان خویش هم تأکید بر حفظ عزت دارد: یا اخیه انیاقسمت علیک فابرئ قسمی لا تشفّی علی حبیبا و لا تخمشی علی وجهاً و لا تدعی علیّ بالویل و الثبور اذا اناهلکت.(۳۵) خواهرم ترا قسم میدهم که پس از من گریبان چاک مزن سیلی بر صورت مزن و بر من واژههای وای ونابودی را به کار مبر.آنوقت با اینهمه تأکید کسی بیاید بگوید:پس ازآنکه عبیدالله بن زیاد عمر بن سعد را به سوی امام حسین فرستاد تا باآن حضرت بجنگد _ چون انبوهسپاهیان عمر سعد را دید و فهمید که با یاران اندکش توان مقابله با آنها را ندارد _ به عمربن سعد گفت یکی از سهپیشنهاد مرا بپذیر:
۱) رهایم کن از همان راهی که آمدم برگردم!
۲) یا بگذار بروم به مرز و سر حدات ترک و با آنها بجنگم!
۳) و یا مرا پیش یزید ببر تا دستم را در دست او بگذارم و با او بیعت کنم تا او خودش در باره من حکم کند!
عمر بن سعد این سه پیشنهاد را از طرف حسین(ع) به ابن زیاد گزارش داد اما ابن زیاد هیچکدام را قبول نکرد وبه عمر سعد نوشت حسین بیش از این دو راه ندارد یا باید زیر فرمان من در آید و به حکم من تسلیم شود و یا کشتهشود!
این قطعاً دروغ است ذلت است و با ساحت مقدس سید الشهدا(ع) سازگاری ندارد گرچه آن را ابن قتیبه دینوری، ابوالفرج اصفهانی، ابن عساکر دمشقی ابن اثیر جزری ومانند آنها نقل کردهاند.
▪ طرح سست معارف اسلامی
مطرح کردن سست معارف اسلامی و ورود خواب در عرصه معارف و یا ملاقاتهای دروغین. اعتقادی که باخواب درست شود با خواب هم میرود. در کجای معارف اسلامی داریم که اهل بیت(ع) کسی را با خواب و رؤیاهدایت کرده باشند، در کجای سیره اهل بیت ملاقات با ولی الله الاعظم به این ابتذالی درآمده است که هم اینک درکتابها نوشته و در جلسات گفته میشود. آقائی در کتابش مینویسد: عیال اینجانب مکرر شرفیاب حضور امام زمانرسیده! و یا آدرس امام زمان_ عج _ این است!! اینها نه تنها خدمت به امام زمان_ عج _ نیست بلکه ضربه به این اعتقادمقدس است که بیش از ۳۵۰ آیه قرآن تأویل به آن شده و دهها دلیل محکم و متقن دارد. مرحوم علامه سید مهدیبحرالعلوم که ازاعاظم علمای امامیه است میگوید در زمان غیبت کبری برای بعضی از حاملین اسرار و علمای ابرارتوفیق تشرف حاصل و به دیدار امام نائل میشوند ولی چون مأمور به کتمان دیدارند حکم خدا را در پوشش اجماعابراز میدارند.(۳۶) شیخ انصاری این نظر را پذیرفته و فرموده، در غایت ندرت است(۳۷) حصول آن را برای او حدی من العلما قبولکرده است.(۳۸) آیتالله العظمی وحید خراسانی بارها فرمودند ملاقات در غیبت کبری به دو صورت واقع میشود؛
۱) ملاقاتدر حال اختیار؛
۲) ملاقات در حال اضطرار. ملاقات در حال اختیار منحصر به افرادی نظیر سید بن طاووس است کهاحیاناً امام را دیده و شناخته و از او کسب فیض کردهاند اما ملاقات در حال اضطرار مربوط به افرادی است که در حالگرفتاری شدید به ذیل عنایت امام توسل میشوند و امام خود یا توسط افرادی که دارند از او دستگیری مینمایند و نیزفرمودند آنها که در اثر لیاقت و شایستگی به فیض دیدار موفق میشوند به کسی نمیگویند.
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد
از مراجع عظام تقلید چنین سؤال شده است:برخی از افراد در جلسات یا عزاداری ادعای ارتباط با معصومین خصوصاً امام زمان(عج) کرده و بدینوسیلهضمن استفادههای مادی از احساسات دینی مردم سوء استفاده مینمایند و اینگونه مسائل در جلسات مختلفخصوصاً مجالس زنانه رو به ازدیاد است با توجه به ادعای ارتباط با معصومین و واسطه بودن آنان و برخی تبعاتاخلاقی که موجب سست شدن اعتقادات مردم به مسائل دینی میشود مستدعی است نظر مبارک را در باره شرکت دراین جلسات و هرگونه تقویت وترویج این افراد بیان فرمایید؟
آیتالله العظمی صافی چنین پاسخ دادهاند: ادعای ارتباط خاص با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجهالشریف در زمان غیبت دروغ است و شرکت در مجالسی که چنین ادعاها میشود حرام است و مؤمنین باید بی اساسبودن چنین ادعا را برای مردم بیان کنند که گمراه نشوند.
آیتالله العظمی سیستانی: این افراد دروغگو و دجالند و در صورتیکه امکان هدایت آنها نباشد باید مردم رامتوجه نموده تااز آنان دوری کنند.
آیتالله العظمی تبریزی: این مطالب اساس ندارد و تقویت و ترویج این امور موجب وهن مذهب و جایز نیستمؤمنین باید با شرکت نکردن در این مجالس و تذکر دادن به افراد کاری کنند که این مجالس از بی رونقی تعطیل شود.(۳۹)
▪ خواب و مکاشفه
خواب و مکاشفه برای خود بیننده حجت نیست تا چه رسد دیگران و از خواب بدتر مکاشفاتی است کهبعضیها مدعی آنند مرحوم ملا احمد نراقی که از اساتید شیخ انصاری است میفرماید بعضی از علمای امامیه قول وفعل معصوم که در خواب صادر شود حجت دانستهاند اما اکثریت قریب به اتفاق علماء بر خلاف این قول مشینمودهاند. درروایت حسنه ابراهیم بنهاشم وارد شده که امام صادق(ع) در جواب سائلی که افسانه خواب ابی بن کعبسؤال نموده فرمود ان دین الله اعز ان یری فی النوم. دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود. سرانجام میفرماید آنچه مسلم است حجیت کلام معصوم در بیداری است و وضع عادی نه در خواب و رؤیا وروایات دیگر را هم توجیه کرده و سرانجام قول مشهور _ عدم حجیت _ را پذیرفته است. اینجانب بر این باورم خوابشخص معصوم حجت است نیازی نیست که معصوم شاهدی در بیداری بر آن بیابد زیرا که شیطان را راهی برمعصومین نیست. مرحوم میرزای قمی نیز در کتاب قوانین مسئله را طرح و حجیت آنرا مردود دانسته است. ممکن است رؤیا صادقه باشد ولی حجت شرعی ندارد. به هر حال ورود خواب، مکاشفات در عرصه معارف اسلامی به عنوان یک مبنا موجب طرح سست معارفاسلامی شده و اگر خواب مقدس شد چون راهی برای اثبات و نفی آن نیست حربهای میشود بدست شیادان که از اینرهگذر دروغهای خود را جابیاندازند. در پایان عرض میکنم من منکر برخی از ملاقاتهای راستین که از ناحیه بزرگانبیان میشود و نیز مکاشفات صادقانه نیستم لکن معتقدم که اینها نباید مبنا قرار گیرد.
▪ جدایی دین از سیاست
جدایی دین از سیاست برخی میخواهند چنین وا نمود کنند که آنها ولایتیتر از مسئولان نظامند. درمجالس عزاداری میگویند ما میخواهیم گریه کنیم کاری به سیاست نداریم. در حالی که خود معصومین را ما ساسهالعباد سیاستمداران خلق میخوانیم کان فی بنی اسرائیل یسوسهم انبیاءهم انبیاء سیاستمداران بنیاسرائیل بودند.در یک سو لائیکها، سکولارها دم از جدائی دین از سیاست میزنند و از یک سو متحجرین در پی جدائی دین ازسیاستاند. و این دو گروه در حقیقت دو تیغه یک قیچی هستند که اسلام ناب محمدی(ص) را قیچی میکنند.
لازم به ذکر است نمیگوئیم مجالس مذهبی ما همانند کانونهای حزبی محل جار و جنجالهای سیاسی باشد، امااینکه در رابطه با اصل نظام اسلامی بی تفاوت باشند این آسیب جدی است. نظامی که با رنجهای بسیار بدست آمدهاست. جلسات عزاداری اهل بیت کاملاً سیاسی بود هم تولّی داشت و هم تبری. در شرایط آنچنانی دیدند تبری کارسختی بود اما داشتند.
▪ اظهار مطالب موهن
اظهار مطالب موهن و تحقیر غیر مطلوب اهل بیت تحقیری که تنها در دربار پادشاهان ظالم پاداش دارد دربارگاه امامان معصوم چیزی جز خواری نیست بعنوان نمونه.
هر کی میخواد هر چی بگه
من سگ کوی زینبم
بهشت جاودان ز تو
کران و بیکران ز تو
سلطنت جهان ز تو
من سگ کوی زینبم
اهل بیت ذلت را برای پیروانشان نمیپسندند: لا ینبغی للمؤمن ان یذل نفسه. سزاوار نیست مؤمن خود را ذلیلکند البته تواضع و ابراز محبت به اهل بیت ذلت نیست.
از مراجع عظام تقلید سؤال شده است: برخی مداحان شعرای نامناسب خوانده مانند من حسین اللهیام یاقلاده سگ به گردن انداخته یا صدای سگ در میآورند وظیفه ما در برخورد با این افراد چیست آیتالله العظمیتبریزی فرمودند: مداحی و خواندن اشعار در مجالس اهل بیت(ع) باید طوری باشد که موجب وهن شیعه نباشد و بهانهبه دست دشمنان شیعه ندهد در مجالس اهل بیت(ع) باید اشعاری خوانده شود که فضایل آن بزرگواران بیان شود ومصائب و مظلومیت آنها برای مردم گفته شود ائمه از ما نخواستهاند که خود را به صورت حیوان در آوریم آنچه که از ماخواستهاند این است که مؤمن صالح باشیم و اخلاق ما اخلاقی باشد که از آن بزرگواران رسیده است.(۴۰)
● آسیبهای شکلی
▪ استفاده از موسیقی مبتذل
از آسیبهای شکلی عزاداریها، استفاده از موسیقیهای لهوی و حرام در عزاداریهاست. برخی مداحانترانههای طاغوتی دیروز و یا ترانههای لس آنجلسی امروز را گوش میدهند آهنگ همان آهنگ است محتوا را عوضمیکنند این قطعاً حرام است نمیتوان به بهانه انجام مستحبی مرتکب حرام شد مرحوم شیخ اعظم انصاری میفرمایدالاتری انه لایجوز ادخال السرور فی قلب المؤمن و اجابته بالمحرمات آیا نمیبینی که جایز نیست شاد کردن مؤمن واجابت دعوت او با محرمات باشد. اسلامی که میگوید قرآن را حق ندارید با لحن ا هل فسق بخوانید قطعاً این اسلاماجازه نمیدهد که از آهنگهای حرام در عزاداریها استفاده شود. نبی اکرم (ص) فرمود: اقرأ و القرآن بالحان العرب و اصواتها و ایاکم و لحون اهل الفسق و اهل الکبائر. (۴۱) قرآن رابا لحن عربی بخوانید و از لحنهای اهل فسق و گناهان کبیره بپرهیزید. و یا در بعضی عزاداریها دیده میشود بجای آنکهنوحه خوانی شود تنها آهنگ مینوازند و زنجیر میزنند اینها بیتردید تحریف عزاداری است و مورد رضای سالارشهیدان نیست. از مراجع عظام تقلید پرسیده شده است که: استفاده از آلات موسیقی مانند ارگ در مراسم عزاداریچطور است؟
مقام معظم رهبری آیتالله العظمی خامنهای فرمودهاند: استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سالارشهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.
آیتالله العظمی بهجت فرمودهاند آنچه موجب وهن عزاداری است باید اجتناب شود. استعمال آلات موسیقیدر عزاداری خالی از اشکال نیست.
آیتالله العظمی تبریزی استفاده از آلات موسیقی در عزاداری حرام است.(۴۲)
▪ اکتفا به مداحی
اکتفا به مداحی و سینهزنی دیگر آسیب مجالس عزاداری است. درست است که این شورها و عشقها وسینهزنیها و حالها در نهایت تقویت دین است، ما به سهم خودمان خوشحالیم از اینکه ببینیم بجای اینکه جوانان درمجالس گناه باشند در این مجالس حضور یابند. لیکن سخن این است که اگر این شورها با شعور گره نخورد، ماندگارنخواهد بود. لیکن متأسفانه در برخی مجالس تنها اکتفا، به مداحی است و این آسیب پذیری آنگاه عمق بیشتری پیدامیکند که ملاحظه کنیم کم کم مجالس فاتحه هم باین سمت و سو میرود که تنها مداح دعوت میکند در حالی که اینمجالس از فرصتهای مناسب توجه دادن مردم به دین و قیامت است اهل بیت(ع) میپسندیدند که مجالسی که بنام آنهاشکل میگیرد مجالس محتوائی باشد. حضرت امام صادق(ع) به عبدالله بن حماد بصری فرمود: بلغنی ان قوماً یأتونه یعنی الحسین من نواحی الکوفه و ناساً غیرهم و نساء، یندبنه و ذلک فی النصف من شعبانفمن بین قارء یقرء. _ محتمل است یعنی قرآن میخوانند و محتمل است که کتاب میخوانند _ اخبار مناقب _ و قاصیقص و نادب یندب و قائل یقول المراثی فقلت له نعم جعلت فداک قد شهدت بعض ما تصف فقال الحمد الله الذیجعل فی الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی علینا و جعل عدونا من یطعن علیهم من قرابتنا او من غیرهم یهددونهم ویقبحون ما یصنعون.(۴۳) به من گزارش دادند که زن و مرد نیمه شعبان به زیارت امام حسین(ع) میآیند قرآن میخوانند _ کتاب مناقبمیخوانند قصههای اهل بیت را میگویند، روضه خوانی و مرثیه سرائی دارند گفتند آری فدایت شوم در برخی از اینمراسم من بودهام حضرت فرمود سپاس خدای را که در بین مردم کسانی را قرار داد که ما را مدح میکند برای ما مرثیهمیخوانند و از دشمنان ما کسانی از نزدیکان و غیر نزدیکان ما کسانی را قرار داد که تهدید کنند آنها را و رفتار زشتشان راتضییع نمایند. شهید مطهری گوید: معلوم میشود فلسفه این کار گریستن به تهدید دشمن و تقبیح کار آنهاست. مجالس عزاداری در طول تاریخ منشأ روشنگری رهیابی به حقیقت بوده است خطیبان خطابه میخواندند ومرثیه سرایان مرثیه سرائی حداکثر ثوابش ثواب ذکر است پیامبر حلقه علم را بر حلقه ذکر ترجیح داد. در روایتی آمدهاست: و خرج رسول الله(ص) فاذا فی ا لمسجد مجلسان مجلس یتفقهون و مجلس یدعون الله تعالی و یسألونه فقالکلا المجلسین الی خیر امّا هؤلاء فیدعون الله و اما هؤلاء فیتعلمون و یفقهون الجاهل هؤلاء افضل بالتعلیم ارسلت ثمقعد معهم.(۴۴) پیامبر گرامی (ص) از منزل خارج شد به طرف مسجد آمد دید در مسجد دو مجلس است یک مجلس مجلس آموزشدین است و مجلس دیگر مجلس دعا فرمود هر دو مجلس خوب است اینان دعا میکنند و اینان آموزش میبینند وآموزش میدهند اینان افضلند که من برای تعلیم مبعوث شدم آنگاه حضرت در مجلس آموزش دین نشست.
مجالسی که در آن تعلیم و تعلم معارف دینی است بوستانهای بهشت است: عن رسول الله(ص) اذا امررتم بریاض الجنه فارتعوا قالوا یا رسول الله و ما ریاض الجنه قال حلق الذکر فان للهسیارات من الملائکه یطلبون حلق الذکر فاذا اتوا علیهم حفّوا بهم. (۴۵) پیامبر اکرم(ص) فرمود آنگاه که گذر به بوستانهای بهشت کردید بهرهمند شوید گفتند ای رسول خدا بوستانهایبهشت کجاست حضرت فرمود حلقههای یاد خدا همانند خداوند را فرشتگان بسیاری است که به دنبال حلقههای ذکرخدا میگردند وقتی حلقه ذکر یافتند آنها را احاطه میکنند.
قال بعض العلماء حلق الذکر هی مجالس الحلال و الحرام کیف تشتری و تبیع و تصلی و تصوم و تنکح و تطلق وتحج و اشباه ذلک.(۴۶) بعضی از علماء گفتهاند حلقههای ذکر مجالس حلال و حرام است چگونه بخری چگونه بفروشی نماز بخوانی، روزه بگیری، نکاح و طلاق داشته باشیم، حج انجام دهی.
اکثر مشتریان مجالس با حال مذهبی را جوانان تشکیل میدهد، مطلوب ائمه از جوانان تفقه در دین بوده امامباقر(ع) فرمود: لو اتیت بشاب من شباب الشیعه لایتنفقه فی الدین لادبته.(۴۷) اگر جوانی از جوانان شیعه را نزدم بیاورندکه آموزش دینی ندارد تحقیقاً تأدیبش میکنم. سخن این نیست که مداحی نباشد سخن اینست مانند گذشته هر کسی کار خودش را که خطیب برای مردمقرآن، حدیث، فقه بگوید مداح هم مرثیه سرائی که در این صورت که شور و شعور توأم شده نقش آفرینی میکند ومهمتر از اینها مسئله رهبری اندیشه جوانان است که باید قطعاً به دست عالمان دین شناس تحصیلکرده حوزههایعلمیه باشد.
▪ برخورد کاسبکارانه
دیگر آسیب عزاداریها برخورد کاسبکارانه با این مقوله است که از مصادیق بارز استئکال به اهل بیت(ع) است.که در روایات مورد نکوهش قرار گرفته است و هر چه هم تورم بالا میرود با قیمتهای نجومی بالا میبرند قیمت را! امام صادق(ع) فرمود: من اراد الحدیث لمنفعه الدنیا لم یکن له فی الاخره نصیب و من اراد به الاخره اعطاه اللهخیر الدنیا و الاخره.(۴۸)آن کس که حدیث را برای منفعت دنیا بخواهد در آخرت بهرهای ندارد و آنکس که حدیث را برای خدا و آخرتبخواهد خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا خواهد کرد. حضرت امام(ع) فرمود: از راه ما _ حدیث ما، محبت ما ومانند آن _ ارتزاق نکن.(۴۹) یا اباالنعمان لا تستأکل بنا الناس فلا یزیدک الله بذلک الافقراً. از راه ما ارتزاق نکن که خداوند بر فقرت خواهدافزود.(۵۰) این مربوط به آنان است که برخورد کاسبکارانه با معارف، مدایح، مراثی اهل بیت(ع) دارند و همانند کالا با آنبرخورد میکنند. حساب آنان که تنها برای خدا در عرصه نشر معارف و گسترش فضایل و مناقب اهل بیت تلاشمیکنند و مردم از سر عشق به خاندان عصمت و طهارت به آنها هدیه میدهند طبق تصریح روایات معصومین از اینانجداست و اینان مورد نکوهش نیستند.
ج) راهکارها
برای مقابله با این آسیبها توجه به چند نکته ضروری است و به دنبال آن طرح خود را در این زمینه تقدیم میکنم.
۱) آنکه پیوسته در بیان و نقد این آسیبها توجه داشته باشیم که اصل عزاداری آسیب نبیند. نباید بگونهایانتقاد کرد که برپا کننده مجلس مداح، خطیب و مانند آن به کلی دلسرد شوند.
۲) باید در رابطه با این آسیبها همان شیوهای را که در فقه آمده آرام و به تدریج مقابله صورت گیرد بسیاری ازاین نابسامانیها با نصیحت موعظه و منطق قابل حل است نباید به گونهای برخورد شود که موجب لجبازی بیشتر گردد.
۳) باید این آسیبها آنقدر از سوی بزرگان مطرح شود که ناهنجاری و ضد ارزش بودن اینها به صورت یکگفتمان و فرهنگ در آید این هم نیاز به شجاعت دارد هم آبرو دادن برای دین نباید از جوسازیها هراسید و باید بهتکلیف عمل کرد.
در دیداری که هفته قبل با برخی از مراجع عظام تقلید داشتم نکات آموزندهای از برخورد صریح بزرگان با غلوشنیدم که عبرتآموز است: آیتالله العظمی صافی فرمودند: ذاکری نزد آیتالله العظمی بروجردی خواند:
هذه فاطمه بنت الاسد
اقبلت تحمل لاهوت الابد
یعنی: این فاطمه بنت اسد است که خدای ابدی را با خود حمل میکند. آن مرحوم برخورد کرد و دیگر اجازه ادامه مداحی را باو نداد و وقتی یکی از بزرگان در این رابطه وساطت کردآقای بروجردی فرمود ما نباید از کنار غلو سطحی بگذریم بعد آن مرحوم فرمود شنیدم مداحی میخواند:
تو باین جمال و خوبی چه به طور جلوه آئی
ارنی بگو به آن کس که بگفت لن ترانی
این غلو است چرا این گونه اشعار در مداحیها خوانده میشود. از شاگردان امام شنیدم امام در مجالس روضه خوانی بر درست خواندن مقتل و رعایت موازین بسیار مصربودند.
علماء دین پاسدار مکتبند نباید بگذارند از هیچ ناحیهای مکتب آسیب ببیند، بزرگانی که سر سلسله جنبان دیندر بلددند بر این مطلب حساس باشند اگر دیدند خطیبی غلو میگوید، مداحی غلو میگویند ملاحظات را کناربگذارند و نهی از منکر کنند، ممکن است برخی جوسازی کرده حتی آبروریزی کنند اما قطعاً خداوند جبران خواهدکرد که ان الله یدافع عن الذین آمنوا... خداوند از مؤمنان دفاع خواهد کرد.
۴) باید در عرصه انتقاد هم از افراط و تفریط خودداری کنیم نمیتوان هر روایتی که منقبتی بلند از مناقباهل بیت(ع) را گفته است و در حد فهم ما نیست بلافاصله رمی به غلو کنیم. که فرمودند: نزلونا عن الربوبیته و قولوا فیناما شئتم. ما را از خدائی پایین بیاورید آنگاه هر چه در فضلمان خواستید بگویید. یا هر مطلبی که به گوشمان خورد و مادر کتابها آن را ندیده بودیم آنرا رمی به کذب کنیم که این عکس مطلوب را نتیجه میدهد و یا در جانب تفریط ازجوسازیها بهراسیم در مقابل غلو صریح موضع نگیریم در مقابل دروغ صریح موضع نگیریم که مبادا ما را رمی به ضدولایت کنند که ما باید مصداق الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احداً الا الله. آنان که رسالت الهی خودرا انجام داده و تنها از او خشیت_ خوف همراه با تعظیم _ داشته و جز از خدا از کسی دیگر خشیت ندارند، باشیم.
۵) دراین رابطه طرحی در سال۱۳۶۸ خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردهام که خلاصه آن این است که بایدجریان مداحی در کشور سامان یابد این سامان باید از سوی خود مداحها باشد نه دولتی که قطعاً نتیجه نمیدهد به اینترتیب که مداحان هر استان مثلاً از هر پنجاه مداح یک نفر نماینده تعیین کنند، اینها در تهران جمع شوند مثلاً تعداد حدود پنجاه مداحی که منتخب مداحان کشورند مجمع عمومی باشند از بین خود ۷ یا ۹ نفر را به عنوان مجمع مرکزیمداحان برگزینند این مجمع عهده دار ساماندهی امر مداحی در امورذیل گردد:
۱) از علما مجتهد تاریخ در حوزه بخواهند در ابواب مقتل همه معصومین درست از نادرست مشخص کنند، بهاین ترتیب که از کل مداحها بخواهند که آنچه مثلاً در رابطه با حضرت اباالفضل(ع) میخوانند ارسال کنند و اینها درجمع عالمان مجتهد تاریخ در حوزه ارزیابی گردد آنچه دروغ صریح است اعلام شود وآنچه پرورش روضه است و یاقطع به کذب آن نیست اعلام شود به این ترتیب به تدریج چه بسا به تهیه مقتل عصری میرسیم.
۲) آموزش مداحی در کشور سامان دهند و این عرصه مقدس را از ابتذال موسیقی لهوی حفظ کنند.
۳) تخلفات حرفهای را معرفی کرده و خود شیوه برخورد را تبیین کنند.
۴) در مناسبتهای ویژه هم شعر و هم سبک جدید مناسب را به مداحها عرضه کنند.
۵) مداحان شایسته را تشویق و به رسانهها اعلام کنند و به مداحان خاطی ابتدا تذکر کتبی دهند و در ادامهبرخورد قانونی کنند. _ برخورد قانونی که خود مجمع مرکزی مداحان مشخص میکند _ و برخی وظائف دیگر.
جهت ساماندهی این تشکیلات برای دوره اول این انتخاب نمایندهای از سوی مقام معظم رهبری مدظلّهنظارت کنند تا افراد صالح گزینش شوند برای ادوار بعدی خود همین مجمع آیین نامه نوشته و جهت سلامت جریاننماینده مقام معظم رهبری فیلتر نهایی باشد.
این پیش نویس آنچیزی است که در رابطه با مداحی به نظر میرسد. روشن است که نظرات عزیزان میتوانداین پیش نویس را کامل و قابل عرضه کند.
نویسنده: سید احمد خاتمی
۱. شورا، آیه ۲۳.
۲. حج/۳۲.
۳. نساء/۴۸
۴. سنن ابن ماجه، ج۴۸۱/ ۱.
۵. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۸۸.
۶. مجمع الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۸۹.
۷. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۱۵۹.
۸. مقتل خوارزمی، ج۲، ص۱۶۷.
۹. در این زمینه ر.ک: سیرتنا و سنتنا سیره نبینا از مرحوم علامه امینی و کتاب اقناع اللائم از مرحوم سید محسن امین.
۱۰. کامل الزیارات، ص۱۷۴.
۱۱. قیام عاشورا در کلام و بیان امام خمینی..
۱۲. همان.
۱۳. همان.
۱۴. روزنامه جمهوری اسلامی ۵/۳/۸۳.
۱۵. کشف الاسرار، ص۱۷۳.
۱۶. کشف الاسرار، ص۱۴۱.
۱۷. سوره شوری، ۲۳.
۱۸. سوره سبأ، ۴۷.
۱۹. سوره فرقان، ۵۷.
۲۰. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۲۱. نهج البلاغه، خطبه ۹۷.
۲۲. اهل البیت فی اکتاب و السنه، ص۱۰۱ به نقل از کشف الغمه، ج۲، ص۳۵. امالی طوسی، ۴۸۲، کفایه الاثر، ص۱۱۱.
۲۳. مجله هیأت ماهنامه تخصصی هیأت رزمندگان اسلام شماره ۹، ص۵ و ص۶.
۲۴. الغدیر، ج۲، ص۲۹۵.
۲۵. الغدیر، ج۲، ص۳۰۷، الانمانی، ج۱۷، ص۴۳.
۲۶. سوره نساء، آیه ۱۷۱.
۲۷. سوره مائده، آیه ۷۷.
۲۸. مسند احمد بن حنبل.
۲۹. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۸۴.
۳۰. بحارالانوار، ج۱۸، ص۵۵۲ مستدرک الوسائل، ج۱۸، ص۱۷.
۳۱. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۶۶.
۳۲. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۳۳. مجموعه آثار، ج۱۷، ص۶۱۳.
۳۴. سوره منافقون، آیه ۸.
۳۵. ارشاد مفید ۲۶۰. ۲۵۹. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۱۸ و ص۳۱۹.
۳۶. عوائد الایام، ص۷۰۰.
۳۷. رسائل شیخ انصاری.
۳۸. کفایه الاصول، ج۲، ص۷۰.
۳۹. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۰. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۴، ص۱۱۱ و ص۱۱۲.
۴۱. وسائل الشیعه، ج۴، باب ۲۴ ابواب قراءه القرآن، ص۸۵۸، ح۱.
۴۲. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۳. کامل الزیارات، باب ۱۰۸، ح۱، با تصحیح علامه امینی.
۴۴. منیه المرید، ص۱۰۶.
۴۵. همان.
۴۶. همان.
۴۷. المحاسن، ج۱، ص۳۵۷. میزان الحکمه، ج۴، ص۱۴۰۱_ کلمه شباب _.
۴۸. اصول کافی، ج۱، ص۴۶.
۴۹. اصول کافی، ج۲، ص۳۳۸.
۵۰. امالی شیخ مفید، ص۱۸۲.
۱. شورا، آیه ۲۳.
۲. حج/۳۲.
۳. نساء/۴۸
۴. سنن ابن ماجه، ج۴۸۱/ ۱.
۵. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۸۸.
۶. مجمع الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۸۹.
۷. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۱۵۹.
۸. مقتل خوارزمی، ج۲، ص۱۶۷.
۹. در این زمینه ر.ک: سیرتنا و سنتنا سیره نبینا از مرحوم علامه امینی و کتاب اقناع اللائم از مرحوم سید محسن امین.
۱۰. کامل الزیارات، ص۱۷۴.
۱۱. قیام عاشورا در کلام و بیان امام خمینی..
۱۲. همان.
۱۳. همان.
۱۴. روزنامه جمهوری اسلامی ۵/۳/۸۳.
۱۵. کشف الاسرار، ص۱۷۳.
۱۶. کشف الاسرار، ص۱۴۱.
۱۷. سوره شوری، ۲۳.
۱۸. سوره سبأ، ۴۷.
۱۹. سوره فرقان، ۵۷.
۲۰. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۲۱. نهج البلاغه، خطبه ۹۷.
۲۲. اهل البیت فی اکتاب و السنه، ص۱۰۱ به نقل از کشف الغمه، ج۲، ص۳۵. امالی طوسی، ۴۸۲، کفایه الاثر، ص۱۱۱.
۲۳. مجله هیأت ماهنامه تخصصی هیأت رزمندگان اسلام شماره ۹، ص۵ و ص۶.
۲۴. الغدیر، ج۲، ص۲۹۵.
۲۵. الغدیر، ج۲، ص۳۰۷، الانمانی، ج۱۷، ص۴۳.
۲۶. سوره نساء، آیه ۱۷۱.
۲۷. سوره مائده، آیه ۷۷.
۲۸. مسند احمد بن حنبل.
۲۹. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۸۴.
۳۰. بحارالانوار، ج۱۸، ص۵۵۲ مستدرک الوسائل، ج۱۸، ص۱۷.
۳۱. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۶۶.
۳۲. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۳۳. مجموعه آثار، ج۱۷، ص۶۱۳.
۳۴. سوره منافقون، آیه ۸.
۳۵. ارشاد مفید ۲۶۰. ۲۵۹. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۱۸ و ص۳۱۹.
۳۶. عوائد الایام، ص۷۰۰.
۳۷. رسائل شیخ انصاری.
۳۸. کفایه الاصول، ج۲، ص۷۰.
۳۹. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۰. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۴، ص۱۱۱ و ص۱۱۲.
۴۱. وسائل الشیعه، ج۴، باب ۲۴ ابواب قراءه القرآن، ص۸۵۸، ح۱.
۴۲. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۳. کامل الزیارات، باب ۱۰۸، ح۱، با تصحیح علامه امینی.
۴۴. منیه المرید، ص۱۰۶.
۴۵. همان.
۴۶. همان.
۴۷. المحاسن، ج۱، ص۳۵۷. میزان الحکمه، ج۴، ص۱۴۰۱_ کلمه شباب _.
۴۸. اصول کافی، ج۱، ص۴۶.
۴۹. اصول کافی، ج۲، ص۳۳۸.
۵۰. امالی شیخ مفید، ص۱۸۲.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست