چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
شخصیتسازی نشان
شخصیتها میتوانند جایگاهی نمادین به یک برند بدهند. در این مقاله میخواهیم شش کلید اصلی ساخت یک شخصیت موفق را به شما بیاموزیم. شخصیتها احساسات و خاطرات بسیاری را به همراه دارند، اما یک ارتباط نخبه شخصیتی در برخی از نشانها وجود دارد که عمر زیادتری کرده و در مرتبه بالاتری قرار میگیرد و در نتیجه فروش بیشتری هم خواهد داشت. اینها شانسهای قابل توجهی بهحساب میآیند که هریک، کاراکترها و نمادهای خود را بهگونهای به یک نشان تبدیل کردهاند. در چنین شرایطی شخصیتها بهیادماندنی، تأثیرگذار و جاودانه بوده و قرار گرفتن آنها در یک نوع طبقهبندی خاص همچون یک عروسک خمیری یا یک دختر نمکی آنها را ماندگارتر میسازد.
● Brad Norr Design: JobDig
JobDig یک شرکت استخدام رسانهای است که محصولات آن شامل روزنامههای مشاغل هفته (بهصورت رایگان)، یک وبسایت مشاغل دارای محتوا، کتابها، مقالات و نوارهای ویدئوئی مربوط به مشاغل و غیره میشود. Brad Norr Design، شخصیتی را خلق کرده که میتوان آن را با هر شغل یا ماجرائی هماهنگ ساخت. بدین ترتیب که یک سگ در تبلیغات روزنامه و بخشهای جنبی مانند پوشهها و پوسترهای جیبی نمایان میشود.
شخصیت شاد این سگ کارتونی آگاهانه و از روی حساب پرداخته شده، زیرا یک شکل باید نمایانگر شخصیت ”هرکسی“ باشد. از طرفی صدای آن نیز سرحال، نامربوط و شوخیآمیز است. ایده اصلی بر این مبنا شکل گرفته است که سگ در میان جویندگان شغل مورد تأکید قرار گیرد. مارک JobDig بسیار سیال بوده و شامل رنگهای قرمز و آبی، سگ نارنجی و نوعی بافت پسزمینه میشود. سگ، هر شخصیتی را که (بخواهیم مانند یک شغل، حادثه یا تعطیلات ویژه) بهصورت طنزآمیزی به خود میگیرد و انتظار میرود که عمری طولانی داشته باشد.
● عامل موفقیت
در اینجا میخواهیم نگاهی به عوامل موفقیت انداخته و بررسی کنیم که دقیقاً کدام فاکتورها شخصیتهای یک نشان خاص را ماندگار میسازند.
● شخصیتهای قابل تشخیص و سفارشی
هر شخصیت نشان موفق دارای یک ویژگی برای متمایز ساختن آن از دریای مقلدان آن نماد است. کاراکترهای مصور متحرک، ممکن است بهصورت منحصربهفردی توسعه یافته باشند. اگر شخصیتی دارای صدا باشد، بهتر به یاد مانده و قابل تشخیصتر خواهد بود. اگر حرکت، بخشی از مجموعه شخصیت باشد، بیشتر طیف حرکات احتمالی آن سفارشی و بسیار حسابشده است. تمامی این مؤلفهها بخشی از شناسائی نشان، محسوب شده و از ترکیب رنگ و فونت برای ایجاد یک هویت یکپارچه بهیادماندنی بهره میگیرند.
● تناسب شخصیت با حرفه موردنظر
در حالیکه یک شخصیت کارتونی مضحک میتواند کیک و کلوچه بفروشد، رویکرد مشابه آن در بخش خودروهای لوکس کارآمد نخواهد بود. بیشتر مارکها از خوششانسیهای محصولات همانند، بهره میبرند. این در حالی است که محصولات دیگر تصویرهای نامربوطی را بهکار برده و از آن استفاده کردهاند. تقریباً در بسیاری از موارد یک خوششانسی یا کاراکتر موفقیتآمیز با مهارت کامل و نه شعبدهبازی با تصویرهای ناخوشایند یک نشان با مقوله مربوط به آن طراحی شده است.
● ماندگاری
بسیار مهم است که ماندگار بودن را با نامتغیر بودن اشتباه نگیریم. همچنین بسیاری از نمادهای موفق توانستهاند با گذشت زمان بهبود یا ارتقا یابند. ایجاد تغییرات بهاندازهای مهم است که حتی مجمع تبلیغات Smokey Bear، شعار اصلی خود را در سال ۱۹۴۷ از ”تنها شما میتوانید مانع از آتشسوزی جنگلها شوید“ به ”تنها شما میتوانید مانع از حریق خود به خود شوید“ تغییر داد. وقتی شعار یک نشان را توسعه میدهید سعی کنید از نوگرا بودن یا قدیمی بودن بیش از حد آن خودداری شود، مگر آنکه تکامل پیوسته بخشی از استراتژی آن نشان محسوب شود.
● Brad Norr Design: Smashgolf
Smashgolf یک مارک گلف است که برای جذب یک گروه از گلفبازان در جائی میان باشگاه ورزشی محلی و جمعیتهای ورزشی توسعه یافته است. این نشان شامل یک خط پارچهای، لوازم فرعی و محصولات حامل این مارک و همچنین یک ورودی تزئینی وب است که نهتنها محصولات مارکدار را به فروش میرساند، بلکه به سایتها و اطلاعات دیگری درباره شیوه زندگی هم مرتبط میشود.
استراتژی این نشان تنها قرار دادن مؤسسه در یک موقعیت آسیبپذیر و نه بینظم است. کاراکتر نشانه این شرکت نوشتهای برمبنای دوگانگی ”دوستش داشته باش/ از آن متنفر باش“ گلف طراحی شده است. با اینکه برای Smashgolf برخی کاربردهای چاپ نیز وجود دارد، هدف اصلی آن نیز سرگرمی گلفبازان و ایجاد هویتی قابل تشخیص برای مخاطب است.
● آن را ساده نگه دارید
در حالیکه کاراکترها میتوانند با موفقیت، کار شخصیت را به نمایش بگذارند، بهطور کلی نباید خیلی پیچیده و شلوغ باشند. رسالت نشان شما بسیار ساده است: باید به فروش محصول یا ارائه خدمات کمک کنید.
● احساسات را برانگیزید
تعداد موارد تأئیدکننده یک نشان و عوامل منتهی به خوششانس بودن آن، یک ارتباط احساسی را به همراه بقای آن ایجاد میکند. اگر برای خلق شخصیتهای بهیادماندنی و جاویدان فرمول سادهای وجود داشت در دنیای مارکگذاری تعداد بسیاری از آنها حضور داشتند. با کمی پیشبینی و خوششانسی شاید مارک بعدی شما نیز ماندگار باشد.
● فدراسیون ملی پرورشدهندگان قهوه کلمبیا
در سال ۱۹۵۹، شخصیتی توسط فدراسیون ملی پرورشدهندگان قوه کلمبیا آفریده شد. این کاراکتر جوان ساخته شده بود تا درباره قهوه کلمبیا یعنی رشد و کشت آن تا رسیدن به یک فنجان کامل به مشتریان آگاهیهائی را بدهد. با تکامل این شخصیت، تبلیغات، بیشتر حالت طنزآمیزی به خود گرفته و موقعیتهائی را با تقاضای بالا برای قهوه کلمبیا نشان میداد. با اینحال کاراکتر بدون توجه به موقعیتی که در سال ۱۹۸۲ علامت جوآ والدز را معرفی کرد.
این مارک نشان داد که در کمک به خریداران برای شناسائی مارکهای قهوه صددرصد کلمبیائی بسیار کارآمد است. کار بهجائی رسید که این فدراسیون در سال ۲۰۰۲ کافیشاپهای جوآن والدز را هم تأسیس کرد. این نشان بنابر کاربرد تازه خود بهگونهای طراحی شده بود که بتواند کافیشاپها و محصولات دیگر حاصل از آنها را تعیین کند. این هویت شامل امضاء جوآن برای نمادین کردن حمایت شخصی او بود. نقش جوآن والدز در سایه دستیابی به اصالت شخصیت توسط یک کاراکتر ایفا شد.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست