جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
مجله ویستا

اثر فناروی‌ اطلاعات‌ بر صنعت‌ و تجارت‌


ملاك‌ صنعت‌ در حال‌ حاضر از قالب‌ سنتی‌ خود درحال‌ بیرون‌ آمدن‌ است‌ و از طرف‌ دیگر جوامع‌ اطلاعاتی‌ در حوضه‌ گسترده‌ صنعت‌ سوالاتی‌ را مطرح‌ می‌كنند، از جمله‌ اینكه‌ آیا محصولات‌ و خدماتی‌ هستند كه‌ استعداد كافی‌ برای‌ فروش‌ به‌ صورت‌ On-line داشته‌ باشند ودر عین‌ حال‌ ارزش‌ افزوده‌ حاصل‌ از فروش‌ آنها كاهش‌ زیادی‌ نشان‌ ندهند?
در مقابل‌، آیا محصولات‌ و خدماتی‌ هستند كه‌ انجام‌ فرآیند خرید برای‌ آنها مستلزم‌ درگیر شدن‌ مشخا خریدار و تعامل‌ فیزیكی‌ بین‌ طرفین‌ معامله‌ باشد به‌ گونه‌یی‌ كه‌ تاؤیرگذاری‌ خرید الكترونیكی‌ در آن‌ به‌ حداقل‌ برسد؟
اینترنت‌ و فضای‌ وب‌سایت‌ وسیله‌یی‌ است‌ جهت‌ برقراری‌ تماس‌ با مشتریان‌ و آشنا كردن‌ آنها با محصولات‌ و خدمات‌. در این‌ معنا، اینترنت‌ رسانه‌یی‌ است‌ كه‌ یك‌ پیغام‌ می‌تواند از طریق‌ آن‌ منتقل‌ شود. در معنای‌ دیگر اینترنت‌ یك‌ روش‌ توزیع‌ به‌ حساب‌ می‌آید كه‌ از طریق‌ آن‌، كالاها و خدمات‌ در ابتدا به‌ خریدار نمایش‌ (اطلاع‌رسانی‌) و سپس‌ تحویل‌ مشتری‌ می‌ گردد.
بنابراین‌ اینترنت‌ نوعی‌ زیرساختار مناسب‌ برای‌ ارتباطات‌ و ایجاد روابط‌ دوطرفه‌ بین‌ طرفین‌ معامله‌ یا طرفین‌ درگیر در همكاری‌ تجاری‌ از راه‌ دور برقرار می‌كند. درواقع‌ تولیدكنندگان‌، صنعتگران‌ و در یك‌ كلام‌ جامعه‌ گسترده‌ صنعت‌ می‌تواند از ویژگی‌ های‌ كلیدی‌ اینترنت‌ به‌ عنوان‌ ابزاری‌ برای‌ رفع‌ نیاز اطلاعاتی‌ خود و همچنین‌ دسترسی‌ سریع‌ به‌ آنچه‌ می‌ خواهد استفاده‌ كند.از جمله‌ دسترسی‌ ۲۴ ساعته‌، چند رسانه‌یی‌ بودن‌، حضور در همه‌جا، جهانی‌بودن‌،دوطرف‌ بودن‌ و غیره‌.
یكی‌ دیگر از نكات‌ مهم‌ كه‌ به‌ گونه‌یی‌ به‌ عنوان‌ گام‌ اول‌ در جهت‌ رسیدن‌ به‌ نقطه‌ اوج‌ تجارت‌ الكترونیك‌ است‌ مبادله‌ الكترونیكی‌ در تجارت‌ است‌.
صنعتگران‌ می‌توانند حركت‌ خود را در جهت‌ نیل‌ به‌ تجارت‌ الكترونیك‌ از این‌ نقطه‌ آغاز كنند. آنا می‌توانند با قرار دادن‌ اطلاعات‌ خود (با حفظ‌ مسائل‌ امنیتی‌) بر روی‌ شبكه‌ اینترنت‌ یك‌ پل‌ ارتباطی‌ با گروههای‌ فعال‌ و مشتریان‌ ایجادكنند. ولی‌ نكته‌ قابل‌ تعمق‌ درمورد تجارت‌ الكترونیك‌ پس‌ از انجام‌ مرحله‌ فوق‌ است‌. در واقع‌ بنگاههای‌ تجاری‌ پس‌ از انجام‌ مرحله‌ اول‌ هرچه‌سریعتر و عمیق‌تر باید به‌ بررسی‌ تمایل‌ و آمادگی‌ مشتری‌ برای‌ خرید الكترونیكی‌ بپردازند. از جمله‌ نقاط‌ تضعیف‌كننده‌ در این‌ امر، عدم‌ آمادگی‌ شرایط‌ محیطی‌ و بازار است‌. آماده‌ نبودن‌ اعتبارات‌ بانكی‌ به‌ صورت‌ كارت‌های‌ اعتباری‌، وجود نداشتن‌ ارتباطات‌ بین‌ بانك‌ به‌ عنوان‌ وسیله‌ انتقال‌ پول‌ و شبكه‌ جهانی‌ اینترنت‌، عدم‌ وجود امنیت‌ در انتقالات‌ پولی‌ از طریق‌ اینترنت‌ از جمله‌ عوامل‌ تاثیرگذار در كم‌میلی‌ خرید الكترونیكی‌ توسط‌ مشتریان‌ محسوب‌ می‌شوند. با درنظر گرفتن‌ تمام‌ این‌ مشكلات‌ باز هم‌ همه‌ كشورها و جوامع‌ در پی‌ راه‌ حل‌ سریع‌ نقاط‌ ضعف‌ این‌ امر هستند چرا كه‌ به‌ مطرح‌شدن‌ ویژگی‌های‌ جدیدی‌ برای‌ بازار صنعتی‌ تجارت‌ الكترونیك‌ و نیز تقویت‌ برخی‌ از ویژگی‌های‌ سنتی‌ منجر خواهد شد.از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ توسعه‌ روابط‌ شبكه‌یی‌ بین‌ شركت‌ها و افزایش‌ پویایی‌ آنها را نام‌ برد. در پی‌ این‌ تغییرات‌ و تاثیرات‌، بازار جدیدی‌ به‌ وجود آمده‌ است‌ كه‌ آن‌ را بازار صنعتی‌ الكترونیكی‌ می‌نامیم‌.
بازاری‌ كه‌ دقیقا به‌ روی‌ مهمترین‌ اصل‌ بازاریابی‌ بر اساس‌ آخرین‌ نظریه‌های‌ اقتصادی‌ یعنی‌ اصل‌ مشتری‌گرایی‌ انگشت‌ نهاده‌ است‌.
چرا كه‌ بی‌شك‌، فناوری‌ اطلاعات‌ (IT) باعث‌ تسهیل‌ قیمت‌گذاری‌، طراحی‌ و تعیین‌ مشخصات‌ به‌ صورت‌ ظق‌غف‌ق‌ك شده‌ و در نتیجه‌ مشتری‌گرایی‌ افزایش‌ می‌یابد.از جمله‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ بازارهای‌ صنعتی‌ نیاز به‌ اطلاعات‌ در زمینه‌ تجهیزات‌ صنعتی‌ است‌.
در این‌ راستا، پایگاه‌ اطلاع‌رسانی‌ صنعتی‌ فن‌یاب‌ با درنظرگرفتن‌ جای‌ خالی‌ یك‌ پایگاه‌ اطلاع‌رسانی‌ در زمینه‌ تجهیزات‌ صنعتی‌ وهمچنین‌ نیاز جامعه‌ دانشجویان‌ صنعتی‌ كشور به‌ ارتباط‌ با بازارهای‌ صنعتی‌ اقدام‌ به‌ تاسیس‌ یك‌ پایگاه‌ اینترنتی‌ كرده‌ است‌ كه‌ همچنین‌ با توجه‌ به‌ فواید تجارت‌ الكترونیك‌، تاسیس‌ این‌ پایگاه‌ باعث‌ تسهیل‌ در امر خرید و تامین‌ تجهیزات‌ صنعتی‌ شده‌ است‌. چرا كه‌ صنعتگران‌ دیگر نیاز به‌ آن‌ ندارند كه‌ وقت‌ با ارزش‌ خود را بر روی‌ سفرهای‌ شهری‌ و خارج‌ شهری‌ بگذارند تا آنچه‌ را كه‌ می‌خواهند بیابند بلكه‌ در منزل‌ یا محل‌ كار تنها با اتصال‌ به‌ شبكه‌ جهانی‌ اینترنت‌ می‌توانند هر آنچه‌ را كه‌ از تجهیزات‌ صنعتی‌ نیاز دارند مطالعه‌ و بررسی‌ كنند و سپس‌ درخواست‌ خرید دهند.در حال‌حاضر با توجه‌ به‌ نیاز كشور به‌ پیشرفت‌ هرچه‌ سریعتر در زمینه‌ خة‌ و تجارت‌ الكترونیك‌ این‌ اقدام‌ یكی‌ از اقدامات‌ موثر بخش‌ خصوصی‌ جهت‌ خدمت‌ به‌ جامعه‌ فعال‌ صنعتی‌ كشور است‌. امید آن‌ است‌ كه‌ این‌گونه‌ پایگاه‌های‌ اطلاع‌رسانی‌ با درنظرگرفتن‌ اهداف‌ مشترك‌ و به‌ صورت‌ سازماندهی‌ شده‌ هر چه‌ سریعتر حركت‌ خود را به‌ سوی‌ فرهنگ‌ سازی‌ در زمینه‌ تجارت‌ الكترونیك‌ و مطرح‌ كردن‌ نام‌ جامعه‌ صنعتی‌ ایران‌ در جامعه‌ جهانی‌ ادامه‌ دهند. از علاقه‌مندان‌ دعوت‌ می‌ شود جهت‌ آشنایی‌ با نحوه‌ عملكرد یك‌ سیستم‌ اطلاعاتی‌ صنعتی‌ و فواید آن‌ به‌ آدرس‌ اینترنتی‌ www.fanyab.vom مراجعه‌ كنند.
منبع : روزنامه اعتماد