شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024
مجله ویستا

فراسو و عرضه کیبرد فارسی " فراسی"


فراسو و عرضه کیبرد فارسی " فراسی"
همه چیز از دوازده سال قبل شروع شد. هدف بزرگ و در عین حال دارای ریسک بالایی بود. یک شرکت ایرانی قصد داشت گام در راهی بگذارد که در سال های بسیار دورتر غول های خارجی دیگری قدم در آن راه گذاشته بودند.
قرار بود در داخل کشور خط تولید یک سخت افزار جدید راه اندازی شود. خط تولید مستقر شد و در کنار نام های انگلیسی ، چینی و تایوانی قطعات کامپیوتر، یک نام ایرانی هم سبز شد و آهسته آهسته این نام در گوشه و کنار ادارات و خانه ایرانی ها و حتی آنسوی مرزها هم راه خود را باز کرد.
بر اساس تخمین ها سالانه یک تا یک و نیم میلیون دستگاه رایانه در کشور به فروش می رسد و شرکت فراسو امروز ۹۰۰ هزار صفحه کلید (کیبرد) کشور را تامین می کند.
این آماری است که احمد علیپور رییس هیات مدیره شرکت فراسو اعلام می کند.
شرکت فراسو که از پشتوانه فنی،‌ علمی،‌ تاریخی و مدیریتی شرکتی بزرگ در صنعت خودروسازی یعنی "کروز" برای موفقیت برخوردار است،‌ ویژگی های خاص خود را دارد. این شرکت یا وارد عرصه ای نمی شود یا وقتی می شود تا انتها می رود.
این را تمام کسانی که علیپورها را می شناسند می دانند. امروز فراسو شانه به شانه برندهای شرقی و غربی، با جسارت خاص خود در حال رقابت است و نام فراسو هم اکنون روی ۲۲ محصول سخت افزاری نقش بسته است.
این شرکت با علاقه ای خاص و بدون واهمه، از اسامی کاملا فارسی در انتخاب نام محصولات خود بهره می گیرد و وقتی از علیپور پرسیده می شود که آیا از به کارگیری نام های ایرانی پشیمان هستید یا نه می گوید: اگر باز هم به گذشته برگردم بازهم از اسامی فارسی و ایرانی برای محصولات شرکت استفاده می کنم.
جالب آن که وی حتی می گوید استفاده از واژه های فارسی علاوه بر آن که نام محصولات فراسو را خاص و متفاوت از اسامی شبیه به هم در دنیای فناوری کرده، بلکه با استقبال ویژه ای از سوی بازار کشورهایی همچون سوریه و مصر نیز مواجه شده است.
روز یکشنبه اما شرکت فراسو، نمایندگان فروش خود و نمایندگان رسانه ها را دور هم جمع کرده بود تا گذشته از تشریح طرحی جدید برای ساماندهی بازار، یک محصول جدید و متفاوت را نیز به حضار معرفی کند.
شاه بیت طرح جدید فراسو برای ساماندهی فروش،‌ که در قالب شبکه S&P تعریف شده است،‌ یک جمله بود. فراسو قصد دارد فاصله خریدار و فروشنده را به صفر برساند. چرا که به این ترتیب بازی برنده برنده ای میان فروشنده و خریدار برقرار می شود.
● محصولی فارسی محور
فراسو در این مراسم رسما محصول جدیدی را هم به بازار عرضه کرد که پیش بینی می شود، خوش اقبال هم باشد. علیپور قبل از معرفی محصول جدید شرکت گفت : شما اگر به چین،‌ ترکیه و کشورهای دیگر بروید با کیبردهایی مواجه خواهید شد که تماما به زبان آن کشور بوده و به این ترتیب تا زمانی که کسی کمکتان نکند قادر به استفاده از کامپیوترهای آن ها نخواهید شد.
در واقع بسیاری از کشورها امروزه از صفحه کلیدهایی بهره می گیرند که به زبان ملی خودشان است.
رییس هیات مدیره فراسو در جمع خبرنگاران و در محل تولید این محصول ادامه داد: امروز کم نیستند کسانی که به علت نا آشنایی با زبان انگلیسی از فراگیری کاربری کامپیوترمحروم می مانند. از طرف دیگر کم نیستند افراد و نهادهایی در داخل کشور که گاه حتی به هیچ وجه در طول زمان کار خود از حروف لاتین استفاده نمی کنند.
اگر شما نیز هم اکنون به صفحه کلید زیر دست خود نگاه کنید متوجه می شوید که حروف انگلیسی بزرگتر و به شکلی کاملا غالب روی حروف فارسی قرار گرفته و به عبارتی، بهتر از حروف فارسی دیده می شود.
اما این تمام ویژکی کیبرد زیر دست شما نیست. صفحه کلید فعلی رایانه شما از هیچ کلمه فارسی بهره نگرفته و شما با انواع لغات انگلیسی مواجه اید که گاه برخی حتی به درستی معنی آن لغت را هم نمی دانند و شاید تنها می دانند که آن دکمه چه کاربردی دارد.
همین موضوع نیز انگیزه ای قوی برای تولید محصولی به زبان کاملا فارسی برای فراسو ایجاد کرد. فراسو کیبردی را به بازار معرفی کرد که روی دکمه هایش، حروف فارسی درشت تر از گذشته، با فونت نستعلیق و در بالای حروف لاتین قرار گرفته است. در واقع این حروف فارسی هستند که حروف خوانا و قالب در صفحه کلیدهای جدید به شمار می رود.
نکته جالب توجه آن که فراسو کلمات انگلیسی وحتی برخی از علایم را نیز به سبک خاص خود فارسی کرده است. فراسو نام کیبرد فارسی جدید خود را " فراسی " گذاشته است.
فراسی در واقع تلفیقی از فراسو و فارسی است.
● طرحی برای جایگزینی کیبرد با فراسی
علیپور در ادامه به معضل در حال شکل گیری در ایران اشاره کرد و گفت: زباله های فناوری اطلاعات در ایران رو به رشد است و این در حالی است که در دنیا موضوع بازیافت این زباله ها با جدیت در حال پیگیری است.
وی در طرح جدیدی قصد دارد تا علاوه بر نوعی بازیافت، محصول جدید خود یعنی فراسی را نیز به دست کاربران بیشتری برساند.
در این طرح شرکت فراسو در قبال دریافت کیبردهای قدیمی (سالم یا ناسالم) به خریداران تخفیف خرید برای فراسی بدهد.
علی شمیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze