سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
سازمانده باشید
در تعریف سازماندهی گفتهاند; سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و هماهنگی میان آنان به منظور کسب اهداف صورت میگیرد. ساخت سازمانی یا طراحی سازمان، حاصل فرآیند سازماندهی است و عبارت است از سیستم روابطی که به طور غیررسمی شکل گرفته و به طور رسمی تصویب شده و حاکم بر فعالیتهای افرادی است که برای کسب اهداف مشترک به هم وابستهاند.
به زبان سادهتر میتوان گفت، سازماندهی یعنی تقسیم کار بین دوایر مختلف یک سازمان و تفکیک وظایف بین افراد سازمان بر مبنای همدلی.
اگر کلمهء همدلی را از تعریف فوق برداریم ساختاردهی سازمان نشان داده میشود اما ما از سازمانهای موفق عصر حاضر انتظار داریم فقط خود را در چارچوب باکسها و چارتسازمانی محصور نکنند بلکه نیروهایی که دور هم جمع شدهاند و تحت فرمان یک مدیر سازمانی را تشکیل میدهند برای رسیدن به اهداف سازمانی همدل و همجهت باشند به عبارتی نگرش سیستمی در آن سازمان حاکم باشد. (به نگرش سیستمی در نوشتهای جداگانه پرداخته خواهد شد.)
دوستی میگفت، شاید بتوانیم بگوییم بزرگترین اختراع دنیای توسعهیافته ایجاد سازمان است. مگر یک انسان کارآفرین و خلاق به جای چند نفر میتواند کار کند؟ وقتی فعالیتها گسترش مییابد نیاز به جذب نیرو ضرورت پیدا میکند و تا حدی آن فرد اصلی میتواند سازمان ایجاد شده را مدیریت کند ولی وقتی سازمان گسترش مییابد و نفرات زیاد میشوند مسایل و مشکلات هم بروز میکنند. به خصوص این که سازمانها در ایران خانوادگی باشند و افراد خانواده توانایی تفکیک بین نقشهای خانوادگی و نقشهای سازمانی را نداشته باشند و کارکنان را در فضای چند رییسی گرفتار کنند. سازمان فقط داشتن چارت سازمانی و بهکارگیری چند نفر نیست; سازمان مجموعهای با بینش و بصیرت است که آنها مدیر خود را میشناسند، به آن سازمان متعهد هستند و هر یک توان و مهارت خویش را برای نیل به اهداف سازمان به کار میگیرند و مهمتر از همه این که اهداف سازمانی را به اهداف فردی مقدم میشمارند. بدیهی است در این بین نقش مدیران ارشد بسیار مهم است چه نیکو گفتهاند که توفیق و بهبود در سازمان به میزان تعقل و تفکر و توان مدیریتی مدیر ارشد آن سازمان بستگی دارد. من با سازمانهای خانوادگی مخالف نیستم بلکه حسب مشاوره در شرکتهای متعدد ایرانی به این نتیجه رسیدهام که اگر افراد خانوادهها بتوانند نقشها و مسایل و مشکلات خانواده را در محیط کار دخیل نکنند و اگر هر کسی جایگاه خود را در سازمان بشناسد، آن گاه به اهداف بهتری نیز دست خواهیم یافت.
پرویز درگی
استاد دانشگاه و مشاور و محقق بازاریابی
منبع : روزنامه سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم بابک زنجانی دولت حجاب لایحه بودجه 1403 بودجه شورای نگهبان مجلس یازدهم
قوه قضاییه هواشناسی سیل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران سلامت شورای شهر پلیس قتل وزارت بهداشت
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو ایران خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی مالیات تورم مسکن
تلویزیون محمدرضا گلزار سینما رسانه سینمای ایران فیلم سریال تئاتر رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
سازمان سنجش انتخاب رشته بنیاد ملی نخبگان آموزش عالی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ناسا
داروخانه سازمان غذا و دارو ویتامین خواب کاهش وزن دیابت طول عمر پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی