چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
کمال الدین ، ابوالفضل ، عبدالرزاق بن احمد ابن فوطی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۶۴۲ -۷۲۳) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: محدث ، مورخ ، متکلم ، حکیم ، شاعر ، منجم
نیاکانش از مردم مرورود خراسان بودند. در چهاردهسالگی مغولان او را دربند کردند و نزدیک دو سال در بند بود. در زمان آخرین خلیفهٔ عباسی در بغداد شغل دیوانی داشت. ابن فوطی در منطق ، حکمت و خوشنویسی استاد بود و به دو زبان فارسی و عربی شعر میسرود. پس از فتح بغداد ، به خدمت خواجه نصیرالدین طوسی رفت و در محضر او علوم پایه را آموخت ، و در رصدخانه مراغه مشغول بهکار شد. در ۶۷۹ق به بغداد بازگشت و از علیبن ساعی بغدادی بهره گرفت. گفتهاند که وی حدود پانصد استاد دید. در ایامی که عطاءالملک جوینی امارت بغداد داشت وارد دربار گردید. او مجدداً به سال ۷۰۴ق به آذربایجان سفر کرد و سه سال در آن خطه زیست. او سفرهای دیگری نیز به آذربایجان کرد و سرانجام به سبب سکته و کهولت در بغداد درگذشت. چون نیای مادری او فوطه (لنگ) میفروخته ، به ابن فوطی شهرت یافته است. برخی منابع نیز وی را
بهواسطهٔ پیشهٔ نیای پدرش ابن صابونی نامیدهاند. در شیعی یا معتزلی یا شافعی بودن او جای تردید است. از آثارش: "الحوادثالجامعهٔ و التجاربالنافعهٔ فیالمائهٔ السابعهٔ" ، در رویدادهای سدهٔ هفتم قمری در چند مجلد؛ "تاریخالحوادث من آدم الی خراب بغداد"؛ "تذکرهٔالرصد" ، در بیست جلد ، در شرح مراحل هستی؛ "مجمعالآداب فی معجمالاسماء و الالقاب"؛ "معجم الشیوخ"؛ "الدرر الناصعهٔ فیشعراء المائهٔ السابعهٔ".
تولد و وفات: (۶۴۲ -۷۲۳) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: محدث ، مورخ ، متکلم ، حکیم ، شاعر ، منجم
نیاکانش از مردم مرورود خراسان بودند. در چهاردهسالگی مغولان او را دربند کردند و نزدیک دو سال در بند بود. در زمان آخرین خلیفهٔ عباسی در بغداد شغل دیوانی داشت. ابن فوطی در منطق ، حکمت و خوشنویسی استاد بود و به دو زبان فارسی و عربی شعر میسرود. پس از فتح بغداد ، به خدمت خواجه نصیرالدین طوسی رفت و در محضر او علوم پایه را آموخت ، و در رصدخانه مراغه مشغول بهکار شد. در ۶۷۹ق به بغداد بازگشت و از علیبن ساعی بغدادی بهره گرفت. گفتهاند که وی حدود پانصد استاد دید. در ایامی که عطاءالملک جوینی امارت بغداد داشت وارد دربار گردید. او مجدداً به سال ۷۰۴ق به آذربایجان سفر کرد و سه سال در آن خطه زیست. او سفرهای دیگری نیز به آذربایجان کرد و سرانجام به سبب سکته و کهولت در بغداد درگذشت. چون نیای مادری او فوطه (لنگ) میفروخته ، به ابن فوطی شهرت یافته است. برخی منابع نیز وی را
بهواسطهٔ پیشهٔ نیای پدرش ابن صابونی نامیدهاند. در شیعی یا معتزلی یا شافعی بودن او جای تردید است. از آثارش: "الحوادثالجامعهٔ و التجاربالنافعهٔ فیالمائهٔ السابعهٔ" ، در رویدادهای سدهٔ هفتم قمری در چند مجلد؛ "تاریخالحوادث من آدم الی خراب بغداد"؛ "تذکرهٔالرصد" ، در بیست جلد ، در شرح مراحل هستی؛ "مجمعالآداب فی معجمالاسماء و الالقاب"؛ "معجم الشیوخ"؛ "الدرر الناصعهٔ فیشعراء المائهٔ السابعهٔ".
منبع : مطالب ارسالی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست