شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گربه‌های اشرافی - The Aristocats


گربه‌های اشرافی - The Aristocats
سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : ولفگانگ رایترمن
فیلمنامه‌نویس : لاری کلمنس، ونس گری، فرانک تامس، جولیوس سوندس، کن آندرسن، اریک کِلوورت و رالف رایت، برمبنای داستانی نوشته تام مک‌گاوان و تام رو.
فیلمبردار : -
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج برنز.
نوع فیلم : رنگی، ۷۸ دقیقه. نقاشی متحرک


صداها: فیل هریس، اواگابور، استرلینگ هالووی، پل وینچل، اسکاتمن کرادرز، هرمیون بادلی و لرد تیم هادسن.

پاریس، سال 1910. «ادگار» سرپیشخدمت خانه «مادام بون فامی» (بادلی)، تصمیم می‌گیرد برای اطمینان از بالا کشیدن تمام ثروت مادام، از شر گربه‌های محبوب او، «دوشس» (گابور) و سه توله‌اش، خلاص شود. او در شیر گربه‌هاداروی خواب‌آور می‌ریزد و آنها را با موتورسیکلتش به خارج از شهر می‌برد و رها می‌کند. اما کلید نجات در دست‌های گربه ولگرد ولی شجاع و مهربانی به‌نام «جی. توماس اومالی» (هریس) است که می‌خواهد «دوشس» و بچه‌هایش را سالم به پاریس برساند. در راه آنها به «خواهران گابل» هم برمی‌خورند، دو غاز انگلیسی مبادی آداب ولی مهربان وقتی به پاریس می‌رسند، گربه‌ها و غازها جدا می‌شوند، و «اومالی» هم‌راهانش را به خانه‌اش در پاریس دعوت می‌کند. خانه در اشغال دوستان «اومالی» است: «اسکات کت» (کرادرز) و گروه نوازندگان جازش که جلسه‌ای اضطراری دارند. «دوشس» با «اسکات‌کت» و دوستانش برنامه بسیار جالبی اجرا می‌کند و می‌فهمد که دل باخته «اومالی» شده، ولی برای آنکه دل «مادام بون فامی» را نشکند، با بچه‌هایش به خانه باز می‌گردند. «ادگار» که غافلگیر شده دوباره تلاش می‌کند تا آنها را سربه نیست کند. ولی این بار با «اومالی» و دوستانش طرف است. حالا «مادام» که واقعیت را فهمیده، «اومالی» مغرور را نیز در جمع گربه‌هایش می‌پذیرد.
* گربه‌های اشرافی نخستین نقاشی متحرک بلند کمپانی دیزنی پس از مرگ والتِ بزرگ بود و در آن سعی شده بود با گربه‌ها، همان کاری انجام شود که 101 سگ خالدار (1961) با سگ‌ها کرده بود. نمونه کامل سبک سنتی دیزنی و از بی «آزار»ترین فیلم‌های این سبک. به‌دنبال الگوئی ‌که کتاب جنگل (1967) گذاشت، صداهای شخصیت‌های کارتونی را چهره‌های مشهور دنیای نمایش (میان‌شان هریس، گابور، کرادرز و هالووی) خلق کرده بودند (ترانه عنوان‌بندی را موریس شوالیه می‌خواند). موفقیت تجاری گربه‌های اشرافی راه را برای ادامه ساخت فیلم‌های نقاشی متحرکِ بلند این کمپانی هموار کرد. انتقال تضادهای رفتاری طبقات فرودست و فرادست به دنیای حیوانات موفقیت‌آمیز از کار در آمده بود.


همچنین مشاهده کنید