چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ربوده شده - SPIRITED AWAY
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : توشیو سوزوکی
کارگردان : هایائو میازاکی
فیلمنامهنویس : هایائو میازاکی
فیلمبردار : آتسوشی اوکوئی
آهنگساز(موسیقی متن) : جو هیسایشی
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : رومی هیراگی، میو ارینو، ماری ناتسوکی، تاکاشی نایتو، یاسوکو ساواگوچی و یومی تامائی
̎چیهیرو̎ (هیراگی)، دختر بچهٔ ده ساله به اتفاق پدر (نایتو) و مادرش (ساواگوچی) به گشتی خارج شهر رفته است. پدرش که اتوموبیل را میراند به جادههای پرت و دورافتادهٔ روستائی میزند. وقتی جلوی تونلی مسدود شده میرسند پدر و مادرش تصمیم میگیرند پیاده شوند و با آنکه دوروبر بهنظر ̎چیهیرو̎ ترسناک میرسد به اطراف نگاهی بیندازند. وقتی سه نفری از تونل میگذرند، آن طرفش یک پارک تفریحی متروک کشف میکنند. در حالیکه حس بد ̎چیهیرو̎ نسبت به آن محیط ادامه دارد، پدر و مادرش یک غذاخوری خالی پیدا میکنند که از درونش بوی غذاهای تازه میآید. پس از آنکه پدر و مادر ̎چیهیرو̎ با لقمههای چرب و نرم انواع و اقسام خوراکیهای دزدی از خودشان پذیرائی میکنند، به دو تا خوک بزرگ تبدیل میشوند. ̎چیهیرو̎ از دیدن آنان وحشت میکند و پا به فرار میگذارد. او پس از مدتی در مییابد که این محیط عجیب و غریب ـ که هر نوع جن و هیولائی در آن یافت میشود ـ در واقع محل استراحت و تفریح موجودات فوق طبیعیای است که پس از گشت و گذارهای خستهکنندهشان در دنیای آدمها، به آنجا پناه میبرند، ̎چیهیرو̎ پس از دوست شدن با پسر بچهای به نام ̎هایکو̎ (ارینو)، از اصول و مقررات آن سرزمین باخبر میشود. اولاً باید کار کند چون هیچ تنبلی در آنجا مجاز نیست و ثانیاً باید اسم جدید ̎سن̎ را برای خود انتخاب کند. ̎هایکو̎ به او میگوید که اگر ̎چیهیرو̎ احیاناً یک روز اسم واقعیاش را فراموش کند، هرگز اجازهٔ خروج از آنجا را بهدست نخواهد آورد...
● در وهلهٔ اول، اهمیت فیلم به خاطر معرفی گسترده و تأثیرگذار نقاشی متحرک پُر رونقی برای صنعتی که البته از مدتها پیش به بیرون از مرزها حمله کرده بود. میازاکی هم به خاطر کارتونهای مخصوص کودکان (از جمله همسایهٔ من، توتورو، ۱۹۸۸) شهرت دارد و هم برای آثار عظیمش برای تمام گروههای سنی (از جمله شاهزاده خانم مونونوکه، ۱۹۹۷)، ربوده شده، آلیس در سرزمین عجایب او است و داستانش غریبتر از آنچه آدم انتظار دارد ببیند. در قلمرو بیمنطق فیلم، تضاد خیر و شر معنای زیادی ندارد. موجوداتی که سفر ̎چیهیرو̎ را تنوع میبخشند، گاهی ترسناکند، گاهی مهربان و گاهی خندهدار. حمامی که ارواح و هیولاها و موجودات غیرقابل نامگذاری دیگر را به خود میخواند، از بهترین ابداعهای این فیلم است که تا قبل از پایان پیشبینیناپذیر و وهمگونه باقی میماند (و در پایان افت میکند). ربوده شده به یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمائی ژاپن تبدیل شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست