چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

حکمت یوسف موسی و سلیمان


حکمت یوسف موسی و سلیمان
▪ ابن عربی
▪ ترجمه؛ مرتضی کربلایی لو
▪ ناشر؛ آستانه
▪ چاپ اول؛ ۱۳۸۵
▪ ۱۱۰۰ نسخه
ابن عربی از جمله عارفان اسلامی است که رجوع به آثار وی در میان پژوهشگران فلسفه اسلامی از اهمیت دوچندانی برخوردار است. خبر خوش برای دوستداران ابن عربی این است که دکتر محمدعلی موحد بر کتاب «فصوص الحکم» او شرحی مفصل نوشته که بناست به زودی نشر کارنامه آن را منتشر کند.
ابن عربی مهمترین عارف اسلامی است. در ۵۶۰ هجری در شهر مرسیه اندلس به دنیا آمد. در هشت سالگی همراه پدرش به اشبیلیه رفت. در خردسالی با ابن رشد دیدار کرد. به گفته خودش از محضر ۵۵ شیخ فیض برده است. در ۵۹۰ آغاز به سیاحت کرد و به تونس رفت. در ۵۹۵ در قرطبه در تشییع جنازه ابن رشد حاضر شد. در ۵۹۷ در شهرهای مغرب گشت.سال بعد به قصد حج به مصر رفت و در قاهره خرقه خضر به تن کرد. از قاهره به قدس و از آنجا پای پیاده به مکه رفت و در ۵۹۸ فریضه حج گزارد. دوسالی در مکه ماند.
در ۶۰۱ از راه بغداد به آناتولی رفت. و در طی چند سال متوالی به مکه و قدس و بغداد رفت و برگشت داشت. قونوی را در همین ایام پرورد. سرانجام در ۶۲۷ ساکن شام شد و در ۶۳۸ در ۷۸سالگی وفات کرد. آرامگاه او در دامنه کوه قاسیون است.شاهکار او کتاب موجز «فصوص الحکم» است که در اواخر عمرش نوشته است. به گفته خودش پیامبر این کتاب را در دهه آخر محرم سال ۶۲۷ یعنی آن هنگام که ۶۵ سال داشت در محروسه شام به او داده و امر کرده است که آن را به انسان ها عرضه کند تا از آن بهره مند شوند.
در این کتاب برای هر یک از ۲۵ پیغامبر فصی (= نگین) را اختصاص داده و در آن از حکمتی که در وجود آن پیامبر نهفته است، سخن گفته است او می گوید با همه پیامبران دیدار کرده است؛«بدان که حق مرا هنگامی که در ۵۸۶ در قرطبه بودم آگاه ساخت و همه پیامبران از آدم تا محمد را در مشهدی نشانم داد. از میان ایشان جز هود کسی با من سخن نگفت. او مرا از سبب اجتماع ایشان خبر داد.
او را مردی درشت اندام، خوش سیما با گفتاری لطیف دیدم».محور حکمت شناسی ابن عربی در این کتاب، شناختی است که وی از طریق کشف یا کتاب درباره هر پیامبر دارد. بنابراین می توان فصوص الحکم را تفسیری عرفانی بر پیامبران دانست. در واقع کار شگفت ابن عربی، تفصیل آن بیانی است که در قرآن به اجمال درباره پیامبران رفته است. پیامبران هرکدام «کلمه» ای هستند و ابن عربی در این کتاب به کشف معنای این کلمات پرداخته است. پژوهش ابن عربی در این کتاب «کاوش در معنای کلمات تکوینی»است، منتها فقط آن کلماتی که در ام الکتاب بوده اند.
ناشر، در این مجموعه از کتاب ها سعی کرده خواننده ناآشنا به فصوص الحکم را با پژوهش بسیار جذاب ابن عربی در مورد شخصیت های دریافت کننده وحی یا حکمت آشنا کند. برای این منظور ابتدا آیاتی را که در قرآن از یک پیامبر خاص، یا به تعبیر ابن عربی از یک کلمه تکوینی، سخن گفته اند گردهم آورده و با ترجمه ای روان خواننده را در ابتدا با بیان قرآن در مورد آن پیامبر آشنا می سازد. سپس وارد کاوش ابن عربی در مورد معنای کلمه آن پیامبر و استنادات وی به قرآن می شود.
منبع : روزنامه کارگزاران