دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

محل کار، جای عصبانی شدن نیست


محل کار، جای عصبانی شدن نیست
همه ما با افرادی روبرو شده ایم که کنترل احساساتشان را سر کار از دست می دهند، درها را می کوبند، سر همکاران یا مشتریان فریاد می زنند و چیزهایی می گویند که خیلی زود پشیمان می شوند. اشخاصی را دیده ایم که در جلسات کاری نمی توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند چون با عقاید و نظراتشات مخالفت شده است یا اینکه فرد دیگری را به جای آنها نشانده اند. از وقتی بچه بودیم به ما می گفتند «مثل یک مرد رفتار کن» و جلوی فوران احساساتت را بگیر.
حال می بینیم که بسیاری از همکاران مان سر کار بخاطر عدم توانایی در فرونشاندن خشم و عصبانیت و احساساتشان دست به از بین بردن خود و اعتبارشان می زنند. در این مطلب برآنیم تا به نکاتی اشاره کنیم که با کمک آنها هر فرد می توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت هایش را در محل کار بگیرید و همچنان موفق سر کار خود باقی بمانید.
۱) کمی قدم بزنید تا عصبانیت تان فروکش کند:
در طی یک جلسه کاری، وقتی کسی از سبک مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می گیرد، عصبانی نشوید. وقتی می بینید که درصدد خشمگین شدن هستید، خود را از آن محل دور کنید. بهانه ای بیاورید و از جلسه بیرون روید تا بتوانید عصبانیت تان را فروکش دهید. اگر برای فروکش کردن خشم تان به خود فرصت دهید می توانید کنترل احساسات تان را دوباره بدست آورید.
۲) قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، توضیح بخواهید:
با پرسیدن سوال های مختلف وقت را بگذرانید. می توانید از صحبت های دیگران استفاده کرده و سوالاتی از آنها بپرسید. با این کار به آن فرد زمان می دهید که اشتباه خود را تصحیح کند.
۳) از قانون ۱۰ثانیه ای استفاده کنید:
هیچ عکس العملی نشان ندهید. اگر می بینید که در یک جلسه کاری یا پشت تلفن می خواهید کنترل خشم تان را از دست بدهید، با خود تا ۱۰بشمارید تا از عصبانی شدن تان جلوگیری شود. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، واقعیات را بررسی کنید.
۴) با کسی که می تواند شما را آرام کند حرف بزنید:
همیشه کسی را برای درد دل کردن و تکیه کردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل کار. در این مواقع سعی کنید که با او بیرون رفته و کمی صحبت کنید. درست نیست که همه احساسات تان را در خود نگاه داشته و بیرون نریزید. با این کار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی در مورد این مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کرده و کنترل خود را دوباره بازیابید.
۵) برای از بین بردن عصبانیت تان ورزش کنید:
اجازه ندهید که تصویر کاریتان با عصبانی شدن و از دست رفتن کنترل تان مخدوش شود. در این مواقع ورزش کمک بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و کمی ورزش کنید. مطمئنا همه چیز را فراموش خواهید کرد.
۶) ببینید چه چیز باعث عصبانیت شما می شود:
آگاه باشید که در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شوید. وقتی فهمیدید که چه چیز منجر به عصبانیت تان می شود درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآیید. با اینکه یاد بگیرید که چطور با این موقعیت ها کنار بیایید تا موقعیت کاری تان خدشه دار نشود.
۷) همکاران تان را بشناسید:
ببینید رفتار هر کدام از همکاران تان چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرف های آنها که برای شما مثل انتقاد می ماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکاران تان، بهتر می توانید با انتقادات آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید.
۸) واکنش افراد دیگر را پیش بینی کنید:
زمانی که می خواهید کار جدیدی را در اداره انجام دهید، واکنش و عکس العمل همکاران تان را پیش بینی کنید. با این کار می توانید بهتر با انتقادات و ایرادهای آنها پس از انجام کار کنار بیایید.
۹) خود را برای حفظ آرامش آماده کنید:
زمانی که می خواهید سخنرانی انجام دهید، خود را برای هر نوع سوال و انتقادی آماده کنید. با این کار می توانید حین ایراد انتقادات سایرین آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ منتقدین را بدهید.
۱۰) قبل از نوشتن هر نامه یا ایمیل نامحترمانه کمی صبر کنید:
هیچگاه به دیگران بی احترامی نکنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است که اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوت مان را بگیرد. قبل از ارسال هر نامه یا ایمیل نامحترمانه ای در پاسخ به انتقادات سایرین، یک روز صبر کنید. روز بعد دوباره آن را خوانده و تجدید نظر کنید.
۱۱) در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید:
یاد بگیرید که با ترک اداره، عصبانیت های خود را نیز دور بریزید. بعد از کار به کارهایی بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت می برید. با دوستانتان بیرون بروید، یا تلویزیون تماشا کنید، با این کار استرستان را از بین خواهید برد.
۱۲) برای عصبانیت های خود عذرخواهی کنید:
با وجود اینکه قصد بدی نداشته اید، درست نیست که جلسات اداری را با عصبانیت ترک کنید. اگر در حین جلسه عصبانیتتان باعث شده که به کسی بی احترامی کنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی بیاورید، فقط گفتن «من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم» کافیست تا همه سو»رفتارها را از بین ببرد.
▪ توجه، توجه
مثل یک مرد رفتار کرده و جلو بروید:
«مدیران خوب با شخصیت های استوار، احساساتی قوی نیز دارند.»، اما این به این معنی نیست که می توانید اجازه بدهید احساسات تان بر شما غلبه کنند و قضاوت های تان را تیره کرده و ایجاد مشکل کنند. با شناسایی علائم عصبانیت خود، می توانید آسان تر بر آنها چیره شوید، حتی بدون اینکه کسی بفهمد. اعتمادبه نفس را جایگزین احساسات منفی خود کنید و احساسات خود معتدل نگه دارید. در این مسائل عجله نکنید. سال ها طول می کشد تا آبرو و اعتبار جمع شود اما برای از بین رفتن آن فقط ثانیه ای کافی است.
منبع : روزنامه ابتکار