پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
یک واو هم نباید کم و زیاد شود
عبارت بالا كنایه از اصرار و پافشاری در امری مهم و لایتغیر است كه مجری یا مجریان نباید به خلاف دستور و فرمان عمل كنند .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
منبع : شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس خلیج فارس بابک زنجانی
آتش سوزی تهران پلیس زلزله معلم قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
سریال مشهد تلویزیون فیلم سینمایی سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم رسانه ملی موسیقی
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس غزه جنگ غزه نوار غزه انگلیس ترکیه ایالات متحده آمریکا عربستان اوکراین یمن
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات همراه اول پهپاد ناسا وزیر ارتباطات نخبگان
سرطان خواب فشار خون کبد چرب بیماری قلبی دیابت کاهش وزن مسمومیت داروخانه