جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
بردن کامپیوتر به تعمیرگاه
سیستم یك كامپیوتر ایدهال باید سریع باشد و همیشه كار كند، اما چقدر وحشتناك است وقتی كه این سیستم از كار بیافتد و شما را با یك سری خرابیها مانند سوختن مانیتور، آسیب دیدن درایو دیسك سخت و نچرخیدن CD-ROM، تنها بگذارد. اگر چه بیشتر تولیدكنندگان كامپیوتر ۲ تا ۳ سال ضمانت آن را به عهده میگیرند، اما بسیاری از كاربران بیش از سه سال از سیستم خود استفاده میكنند و به محض تمام شدن مدت ضمانت، سیستم جدیدی تهیه نمیكنند و به این ترتیب تعمیركامپیوتر امری اجتنابناپذیر میگردد.
برای بسیاری بردن PC به نزد متخصص با نگرانیهایی همراه است و تصورات ترسناكی ذهن كاربر را احاطه میكنند مانند این كه آیا تكنسین از شما خواهد خواست كه قطعات دیگری را تهیه كنید، آیا ایراد كامپیوترتان نقص كلی در درایو دیسك سخت است، آیا تكنسین عیب كامپیوتان را بیش از آن چه هست بزرگ خواهد كرد و... البته نباید تصور كرد كه تكنسین فردی است كه منتظر فرصتی برای خالی نمودن جیب شماست. اما قبل از این كه تمام پس اندازتان را صرف تعمیر PC خود كنید و یا به سفارش كردن تكنسین بپردازید، راهنماییهای ما را در ارتباط با بردن PC به تعمیرگاه، به كار ببندید تا از یك تعمیر با كیفیت بالا برخوردار شوید. این پیشنهادات از تعمیرگاههای محلی، مراكز تعمیر بزرگ، فروشگاههای كامپیوتری و فروشگاههای بزرگ اینترنت جمعآوری شدهاند.
برای این كه بتوانید از امكانات ضمـانـت خرید كامپیوترتان استفاده كنید، مدارك خرید را در جایی مطمئن نگهداری كنید. با صرف اندكی وقت میتوانید كارت ثبتنام و فرم ضمانتنامه را پر كرده و به این ترتیب به حفاظت از كامپیوترمحبوبتان در آینده بپردازید. بعضی از كارخانجات تولید كننده كامپیوتر از طریق شبكه كارت ثبتنام را ارایه میكنند، اما بهتر است كه از این كارت ثبتنام یك كپی تهیه كرده و همراه با قبض دریافت كامپیوتر نگهداری كنید. همه قبضها و ضمانتنامهها را در یك جا جمع كرده و نگهداری نمایید. خصوصا" برای زمانی كه برای هر كدام از اجزای كامپیوتر مانند مودم، پردازشگر، برد اصلی و مانیتور ضمانتنامهی جداگانهای وجود داشته باشد.
هنگـامـی كه كـامپیوتـری را خــریـداری میكنید، آخرین چیزی كه باید در نظر داشته باشید، مسأله تعمیر آن در آینده است یعنی این كه شركت، تعمیركامپیوتری را كه به فروش رسانده به هنگام خرابی آن میپذیرد یا خیر. موضوع بعدی این است كه بسیاری از تعمیرگاههای محلی تنها برای تشخیص خرابی كامپیوتر حتی اگر ضمانت هم داشته باشد، مبلغی را دریافت میكنند. بنابراین دقت در مورد ضمانتنامه و در نظر گرفتن مدت اعتبار آن موجب میشود كه در آینده وقت و پول كمتری را هدر دهید.
اگر اطـلاعات كـافی در مـورد كـامپیوتـر نداشته باشید، به هنگام خرابی آن نمیتوانید مشكل را تشخیص دهید. هنگامی كه مشكلی در كامپیوتر پیش میآید، ابتدا پیامهای خطایی كه سیستم نشان میدهد یادداشت كنید. اگر اطلاعات شما از كامپیوتر كافی باشد، همین پیامها به شما كمك خواهند كرد كه عیب را زودتر بیابید. البته گاهی این پیامها مستقیما" به خود خرابی اشاره میكنند. بنابراین جزییاتی كه به هنگام خرابی كامپیوتر به یاد میآورید و پیامهایی را كه بر روی صفحه مشاهده كردید، همه را یادداشت كنید. چرا كه این اطلاعات میتوانند به تكنسین كمك زیادی بكنند. هنگامی كه برای رفع عیب كامپیوتر به جایی مراجعه میكنید، سؤالاتی دربارهٔ رنگ صفحه نمایش به هنگام خرابی و پیامهای خطایی كه ظاهر شدهاند از شما میپرسند. دانستن پاسخ چنین سؤالاتی حتی اگر مفهوم آنها را ندانید. بسیار با ارزش است. قبل از بردن كامپیوتربه تعمیرگاه ببینید آیا سیستمتان هنوز دارای ضمانت است یا خیر. چرا كه اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشید، شاید تكنسین در اینباره چیزی به شما نگوید.
بــعـضـی از افــراد به مـحـض این كـه كامپیوترشان خراب میشود آن را برداشته و به سراغ محلی میروند كه آن را خریداری كردهاند.
اما اگر شما این كار را میكنید،باید قبلا" فرمهای ثبتنام و ضمانتنامه را دریافت كرده باشید، در غیر این صورت علاوه بر پرداخت یك مبلغ هنگفت، مجبورید مدت زمان زیادی انتظار بكشید تا كامپیوترتان تعمیر شود. در چنین مواقعی از چند تعمیرگاه دیگر بخصوص مغازههای كوچكتر نیز پرسوجو كنید و اطلاعات لازم دربارهٔ بهایی كه برای تشخیص مشكل دستگاه باید بپردازید، هزینهی تعمیر و مابقی هزینهها را به دست آورید.
تعمیرگاههای كوچكتر معمولا" به خاطر رقابت با تعمیرگاههای بزرگتر كه دارای سرویسدهی مجهزتری هستند، مبالغ كمتری را مطالبه میكنند. حتی تعمیرگاههای بزرگ هم برای تشخیص مشكل دستگاه، مبلغی را دریافت میكنند، خصوصا" اگر زمان ضمانتنامه تمام شده باشد. به هنگام خرید توجه كنید كه آیا فروشگاههایی كه از آن خرید می كنید، سرویسدهی محصولات شركتهایی مانندIBM و یا Hewlett-Packard را به عهده میگیرند یا خیر. معمولا" چنین فروشگاههایی به هنگام خرابی كامپیوتر، آن رابه شركت سازنده ارسال مینمایند و یا این كه افراد آموزش دیدهای دارند كه به این مدلها آشنا بوده و به تعمیر آنها میپردازند. اكثر تعمیرگاههای كامپیوتر، تعمیر PC های گوناگون با ماركهای صنعتی مختلف را میپذیرند. هنگامی كه برای تعمیر كامپیوترتان به جایی زنگ میزنید به نحوه برخورد سرویسدهندگان از طریق تلفن دقت كنید.
مثلا"چقدر پشت خط منتظر میمانید. نحوهٔ صحبت كردن افرادی كه پشت خط هستند، همچنین میزان علاقهمندی آنها به تعمیر كامپیوتر شما چقدر است. بعضی از شركتهای كامپیوتری تعمیرات رایگانی را ارایه میدهند و تعمیرگاههایی را هم در محدودهٔ منزل شما معرفی میكنند تا شما مستقیما" به آنجا مراجعه كنید. این تعمیرگاهها ضمانتنامه شركت مذكور را میپذیرند. بعضی از شركتها حتی شماره تلفن رایگانی را ارایه میدهند كه شما برای تعمیر كامپیوترتان بهآن شماره میتـوانید زنگ بزنید. هنگام زنگ زدن به این گونه تعمیرگاهها، حتما" باید شماره مدل و سریال كامپیوترتان را بدانید تا كارها آسانتر و سریعتر پیش بروند.
هنگامی كه كامپیوتر خود را برای تعمیر به مغازهای میبرید، ابتدا تكنسین مشكل سیستم را شناسایی میكند تا بعد دیگران آن را تعمیر كنند. اوست كه تصمیم میگیرد چه قسمتی نیاز به تعمیر دارد، از یك كابل ساده برق گرفته تا درایو دیسك خراب شده. معمولا" برای تشخیص خرابی كامپیوتر، مبلغ مشخصی مطالبه میشود. یعنی این مبلغ تنها برای این كه به شما گفته شود عیب كامپیوترتان چیست از شما گرفته میشود. البته بعضی از تعمیرگاهها برای تشخیص مشكل دستگاه پولی دریافت نمیكنند. اگر شما به كامپیوتر آشنایی داشته باشید، میتوانید از برنامههای كمكی مانند Norton Utilities و یا دیگر نرمافزارهای موجود برای تشخیص خرابی درایو دیسكسخت استفاده كنید. خدمات بعضی از تعمیرگاهها از طریق پایگاههایی كه بر روی Web قرار دارند، قابل دستیابی است.
این پایگاههای تعمیر، موجب صرفهجویی در وقت شما میشوند و دیگر نیازی نیست كه در خیابان به دنبال تعمیرگاه بگردید. اما در عوض مبلغ هنگفتی را باید بپردازید. در چنین پایگاههایی مبلغی برای بردن كامپیوتر به تعمیرگاه دریافت میشود و سپس از زمان ورود كامپیوتر به تعمیرگاه تا زمانی كه كامپیوتر تعمیر شود، مبلغی را كه باید بپردازید ساعتی حساب میكنند. البته بعضی از پایگاهها برای بردن كامپیوتر به تعمیرگاه، پولی را دریافت نمیكنند. بعضی از پایگاهها هم برای تشخیص نقص كامپیوتر، به صورت ساعتی پول دریافت می كنند.
بعضی از پایگاهها هم تنها مبلغ ثابتی را برای تعمیر كامپیوتر میگیرند. معمولا" پایگاههایی كه مبالغ ثابتی را دریافت میكنند برای مشكلات ناشی از نصب برنامه، مطلوبترند. بنابراین همواره سعی كنید دربارهٔ جزییات هزینهها، اطلاعات لازم را به دست آورید. در حقیقت به دست آوردن اطلاعات و ارزیابی مبالغ، هزینهای برای شما در برندارد و چه بهتر است كه ابتدا هزینههایتان را در یك تعمیرگاه بخصوص برآورد كنید و اگر این هزینهها نجومی بودند به سراغ یك تعمیرگاه و یك برآورد دیگر بروید.
گاهی پیش میآید كه كامپیوترتان را چنـد جا برده باشید و تصمیمگیری برایتان مشكل شده باشد. شاید در تعمیرگاه به شما گفته باشند كه زمان ضمانت نامه كامپیوترتان تمام شده است و یا بعضی از قطعات، دیگر موجود نیستند. چنین اخبار ناخوشایندی را خیلی جدی نگیرید و زیاد نگران نشوید، بلكه سعی كنید كه به دنبال راه حل بگردید. ابتدا به شركتی كه درایو دیسك سختتان، یا درایو CD-ROM و یا هر قسمت خراب شدهٔ دیگر را طراحی كرده است زنگ بزنید و بپرسید كه آیا آن قسمت از كامپیوترتان هنوز دارای گارنتی است و یا خیر؟ یا این كه آیا شركت مورد نظر، بخش خراب شده كامپیوترتان را با یك نوع جدید آن معاوضه میكند و اگر این كار را انجام میدهد آیا تخفیفی هم قایل میشود؟ اگر چنین امكانی وجود داشت، از پرداختن یك مبلغ اضافیرها شده و تنها نیاز دارید كه مبلغی را برای نصب قسمت نو شده بپردازید.
قبل از این كـه سیستـمتـان را از هـم بـاز كرده و به تعمیرگاه ببرید نكات زیر را رعایت كنید:
▪ اگر كـامپیوتـان قـابـل دستیـابی بـود، از همـه دادههایتان یك پشتیبان تهیه كنید.
▪ شماره سریالهای درایـو دیسكسخت، درایو CD-ROM ، مودم و قسمتهای دیگر را یادداشت كنید، تا پس از تعمیر مطمئن شوید كه هیچ بخشی از كامپیوترتان برداشته و با یك مدل دیگر جابجا نشده است.
▪ بر روی كامپیوترتان شمارهٔ تلفن و نام خود را بچسبانید تا در صورت گم شدن، شخص یابنده بتواند با شما تماس بگیرد. البته برای احتیاط آدرس خودتان را ننویسید.
▪ اطلاعات شخصی را از كامپیوترتان پـاك كنید.
تا كسی به اطلاعات محرمانهی شما مانند شماره چك و كلمهی عبور اینترنتتان دسترسی پیدا نكند.
▪ بعد از بردن كامپیوتر بـه تعـمـیـرگـاه لـیست تعمیراتی را كه قرار است انجام شود و نیز مبلغ هر تعمیر و زمان لازم برای تعمیر را یادداشت كنید. اگر در فرم تحویل، قید شده باشد كه هرگونه تعمیری كه لازم باشد انجام خواهد شد، آن را امضاء نكنید. چرا كه شما دقیقا" نوع تعمیراتی كه انجام خواهد شد را باید بدانید ومطمئن شوید كه آیا تعمیرگاه بعد از تعمیر كامپیوتر شما، آن را ضمانت میكند یا خیر. البته باید این ضمانت را به صورت یك ضمانت نامه كتبی دریافت كنید و این كه به صورت شفاهی تعمیرگاهی كارش را ضمانت كند كافی نیست.
▪ آخرین نكـتـهای كـه در ارتـبـاط بـا تعـمـیـر كامپیوترتان باید در نظر بگیرید دنبال كردن مراحل مختلف تعمیر است. این كه بدانید كامپیوترتان كجا میرود و چه وقت تحویل داده میشود. هنگامی كه برای دریافت كامپیوترتان به تعمیرگاه مراجعه میكنید، قبل از این كه پول تعمیر را بپردازید و یا آن را به خانه ببرید، كامپیوترتان را آزمایش كنید. اگر مشكل رفع شده بود میتوانید پول تعمیر را پرداخت كنید. اما اگر مشاهده كردید كه قطعهای جابجا شده و یا كامپیوتر به خوبی كار نمیكند، پول تعمیر را پرداخت نكنید.علاوه بر این لیست تعمیرات انجام شده و قطعات تعویضی را نیز درخواست كنید.
مطالب گفته شده شاید ساده به نظر برسند، اما به كاربردن و در نظر داشتن تمام این نكات ساده میتواند از بسیاری از نگرانیهای شما در ارتباط با بردن كامپیوتر به تعمیرگاه بكاهد. شاید بخواهید كه خیلی زود كامپیوترتان تعمیرشود اما این نباید باعث شود كه شما آن را به اولین تعمیرگاهی كه میرسید تحویل دهید. به خاطر داشته باشید كه تعمیركار برای شما كار میكند و بابت كاری كه انجام میدهد پول دریافت مینماید، پس نباید از پرسوجو كردن و یا برآورد كردن خدماتی كه قرار است ارایه شوند بترسید.
اگر كمی وقت صرف كنید، به تعمیرگاههای مختلف سر بزنید و مراحل مختلفی كه گفته شد را رعایت كنید میتوانید از نگرانیهای بوجود آمده به هنگام بردن كامپیوتر به تعمیرگاه بكاهید.
منبع : کامپیوتر جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست