جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا


سازنده‌گرایی (Constrctivism): نظریه تربیتی و روان‌شناختی پست مدرنیسم


سازنده‌گرایی (Constrctivism): نظریه تربیتی و روان‌شناختی پست مدرنیسم
نویسنده : شیخی‌فینی - علی‌اکبر
محل نشر : بندرعباس
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۱/۲۴
رده دیویی : ۱۴۹.۹۷
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۳۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : B۸۳۱/ش۹س۲
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۲۳۵-۳۸-۰

نگارنده در این کتاب کوشیده تا دیدگاه‌های پست مدرن را در حوزه‌ی روان‌شناسی و تعلیم و تربیت بررسی نماید. کتاب حاضر مشتمل بر شش فصل است. فصل نخست به تعریف, تاریخچه و انواع سازنده‌گرایی اختصاص دارد. در فصل دوم مبانی معرفت‌شناختی و در فصل سوم مبانی روان شناختی سازنده‌گرایی مطرح شده و پس از آن, دیدگاه سازنده‌گرایی مورد ارزیابی قرار گرفته, و سرانجام مبحث دلالت‌های یاددهی یادگیری سازنده‌گرایی تشریح گردیده است. یادآور می‌شود که مفروضات سازنده‌گرایی بر این اصول استوار است: 1ـ دانش از تجربه ساخته می‌شود, 2ـ یادگیری فرایند تفسیر شخصی از جهان است, 3ـ یادگیری فرایندی فعال است که ایجاد معنی مبتنی بر تجربه توسعه می‌یابد, 4ـ یادگیری بایستی در محیطی واقعی باشد, آزمون بایستی با تکلیف در هم تنیده شود نه این که یک فعالیت مجزا باشد.