سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

خدمات تلفن موبایل ناگهان مد شده‌اند


خدمات تلفن موبایل ناگهان مد شده‌اند
Virgin یکی از این مارک‌هاست ۷-eleven.،Tesco‌ِmtv همچون وضعیتی دارند. تایم وارنر،وال مارت و دیسنی هم این موضوع را در نظر گرفته‌اند: ارائه خدمات تلفن موبایل.آیا این به معنی ساخت یک شبکه گران قیمت است؟نه این مسأله هنوز دور است.
بلکه به جای آن تازه واردان می‌توانند به سادگی یک همکاری بااپراتورهای شبکه های موجود موبایل راشکل بدهند و روی شانه این اپرتورها و شبکه‌ها قرار گیرند و خدمات آنها را از طریق شاخه تجاری خود مجددا بفروشند. تبدیل به شبکه اپراتور مجازی موبایل (mvno) ایده‌ای است که حدود سه چهار سال عمرو قدمت دارد، اما به نظر می رسد این موضوع به تازگی مد شده است. برای مثالvirgn طرح هایی را برای افزایش درآمد و سود با وارد شدن به بازار سهام اعلام کرده است، virgin موبایل در حال حاضر حدود ۴ میلیون مشترک دارد. چرا این ایده، ناگهان چنین جذابیتی پیدا کرد؟
دلایل مختلفی وجود دارند. کری‌ریتز، یکی از مشاوران استراتژیست wireless معتقد است که برای شروع، اپراتورهای شبکه بالاخره باید بر ناهماهنگی‌هایشان در مورد ایده(MVNO) غلبه کنند. آنها دریافتند که فروش یکجای قابلیت اضافی شبکه بهتر از بلا استفاده ماندن آن است. آنها همچنین توجه به این موضوع دارند که mvno می تواند به آنها کمک کند که مشتریانی در بخش‌هایی پیدا کند که کمپانی‌های فعلی آنها را هنوز پیدا نکرده‌اند و به اصطلاح به آن دست نیافتند.
موبایلvirgin که بریتانیایی الاصل است، در استرالیا و آمریکا عمل می‌کند و هدفش به طور مشخص نوجوانان است. دیگر اپراتور‌های مجازی برابر اقلیت‌های قومی جذاب هستند. برای مثالtrac fone یک mvno آمریکایی که صاحب آن یک کمپانی برنامهAmeric mexico moriloy است، هدفش جامعه اسپانیولی زبان است.
به همین دلیل وقتی در ۱۹۹۶، این خدمات ارائه شد، خیلی زود حدود ۲ میلیون نفر مشتری پیدا کرد. به همین ترتیب، کمپانی ارتباطات Dbs، یک کمپانی MVNO دیگر آمریکایی،هم با جذب کارگران سیاه خوب عمل کرده است. چندین اپراتور ماورای آب‌ها هم در حال فکر بر روی سیستمmvno در آمریکا با هدف جذب گروه‌ها و جوامع قومی آن کشور هستند به عنوان مثال یک اپراتور چینی یکی از سیستم‌ها را در آمریکا به قصد جذب چینی‌های مقیم آمریکا راه انداخت و قیمت‌های کمتری برای تلفن زدن از آمریکا به چین ارائه داد. علاقه به mvnos در واقع از زمان به بازار آمدن شبکه موبایل نسل سوم یا ۳G که در حال حاضر در سراسر دنیا در حل گسترش است، پدید آمد. اپراتور‌هایی که شبکه۳G گران قیمت را ساختند، می خواهد ایجاد ارتباط آنها را چنان سریع کند که بتواند جبران هزینه‌های ساخت آن را بکند. طرح اولیه این بود که قابلیت فوق‌العاده ۳G برای خدمات داده‌های پرسرعت مثل ویدیو استفاده شود، اما چنین خدماتی مورد علاقه مردم نبود.
اجازه دادن به mvnos که زمان هوایی(کابل) خود را بفروشد، راه دیگری بود برای اینکه اپراتور‌ها شبکه‌های ۳G خالی را پر کنند.
سرانجام اینکه، قانونگذران در بعضی از کشورها، ‌علی‌الخصوص دانمارک به اپراتورها فشار آوردند تا شبکه‌ها را به منظور گسترش رقابت باز کنند. در هنگ کنگ و ایرلند، اپراتور‌ها اجازه پیدا کردند که شبکه‌های۳ G بسازند. فقط در صورتی که آنها قول داده بودند که در شبکه‌های خود باmvnos سهیم شوند، در فرانسه هم قانونگذاران تله کام در حال تلاش هستند تا به mvnos اجازه داده شود که به بازار بیاید. اما در بعضی کشور‌ها چنین اقداماتی غیرضروری است،دیویدلوین از موسسه مشاوره‌ای ovum در این‌باره معتقد است، از آن جهت این اقدامات غیر‌ضروری است، چون اپراتور‌ها در حال شکستن و لغو قرارداد‌های خود با mvno بدون آنکه ناظمان به آنها فشار بیاورند، هستند. او می گوید اپراتور‌ها و mvno یک رابطه هم زیستی با یکدیگر دارند و هر دو سود و منفعت همکاری را خوب دریافتند. کدام کمپانی‌ها، برای انتقال خود به mvnos در جای خوبی قراردارند؟
خرده فروشی‌ها یک مثال خوب و بارز در این زمینه است، زیرا آنها کمپانی‌ها و مارک‌های تجاری قدرتمندی دارند و شبکه‌ای از فروشگاه‌ها از طریق آن تلفن‌های دستی را توزیع می کنند و زمان هوا را به شکل کارت‌های top- up می فروشند. به عبارت دیگر، آنها هر چیزی که نیاز دارند تا یک اپراتور موبایل شوند را دارند مگر یک شبکه موبایل و این موضوع توضیح می دهد که‌چراtescoو۷-eleven به‌mvnos پیوستند.
یک طبقه بندی دیگر از mvnos کمپانی‌های تله‌کام هستند- آنهایی که شبکهwireless که از آن خودشان باشد، ندارند- یکی از کمپانی‌های اپراتوری فعلی بریتانیا به نامBT بازوی Wireless خود را جدا کرده و نسخه جدیدی ارائه داده است که۲mmo نام گرفته و حالا خدمات wireless را به جای mvno ارائه می‌دهد. به همین ترتیب در ایالات متحده هم کمپانیAT‌ِT نسخه خود را از خدمات Wireless ارائه داده است و ATِT Wireless brand به ATِT تبدیل شد و حالا این کمپانی در نظر دارد به عنوان یک MVNO خود را معرفی کند و زمان هوا(air time) بر روی شبکهsprint wireless را مجداد بفروشد.
همچنین تبدیل به mvno شدن به شبکه تلویزیونی تایم وارنر که اپراتور تلویزیون است اجازه می‌دهد که خدماتwireless را به عنوان بخشی از مجموعه خدمات خود ارائه کند.
● موبایل میکی موس‌
کمپانی‌های بزرگ رسانه‌ای مانند دیسنی، کاندیدا‌های منطقی mvno هستند. تلفن‌های اخیر که با فایل‌های موسیقی، گرافیک و ویدیو حمایت می‌شوند باید فایل‌هایی با محتوی بیشتری ارائه دهند، مخصوصا از زمانی که اپرتور‌های شبکه‌های سنتی تلاش می‌کنند تا به فایل‌های غنی‌تری خود را مجهز کنند. یکی دیگر از جوانب و شرایط مهم به قول (آمرزوکول) که یکی از تحلیلگران موسسهA.T .Kearney است، این است که سیستمwireless یا بی‌سیم، بنگاه‌های رسانه‌ای آینده خواهند بود. توانایی برای تماشا‌ی تلویزیون بر روی تلفن‌های موبایل، چیزی بعید یا دور نیست و در کره جنوبی و ژاپن که جزو بزرگ‌‌ترین و پیشرفته‌ترین بازار تلفن موبایل هستند در آینده نزدیک قابل دسترسی خواهند بود. بنابر‌این کارشناسان کمپانی‌های رسانه‌ای باید وارد صنعت موبایل شوند.
اما همچنانکه آقای ریتز یکی دیگر از کارشناسان می گوید، یک امکان دیگر استفاده از mvno به عنوان یک ابزار بازاریابی است. کمپانی‌های مد، کمپانی‌های کالا‌های مصرفی باید تبدیل به mvnos شوند. داشتن خط ارتباطی مستقیم با مصرف‌کنندگان باعث می‌شود که آنها بتوانند پیشنهادات مخصوص و یا قراردادی انحصاری با مشتریان خود منعقد کنند.
یکی از ظرفیت‌های بالقوه mvnos ، خطوط هوایی ارزان قیمت است.
Ryanair وEasy jet دو خط ارزان قیمت اروپایی هستند که هر دو طرح‌هایی برای تبدیل شدن بهmvnos در بریتانیا دارند.
موسس easy jet، طرح خود را در اواخر این ماه اعلام خواهد کرد. وی می گوید: بهترین مدل تجاریmvno ، شیوه‌ای است که توسط کمپانیtelmore که یک کمپانی دانمارکی است دنبال می‌شود. مشترکان در اینترنت فرم را امضا می کنند و کارت‌های اشتراک آنها به نام(sim) با پست فرستاده می‌شود که مشترکان می‌توانند آنها را داخل گوشی‌های خود قرارداده و از خدمات تلفن ارزان قیمت استفاده کنند.
فروش، جواب دادن به خدمات مشتریان و پرداخت همه اینها در وب انجام می‌شود برای اینکه هزینه‌ها را کم کند. در مورد خطوط هوایی ارزن قیمت همین شیوه به کار می‌رود.
آیا برای ظرفیتmvnos محدویت وجود دارد؟ بله، از آنجایی که بازار تلفن همراه در کشور‌های توسعه یافته اشباع شده است، بنابر‌این تعدادی از طرح‌های mvno که تا به حال پرتاب شده است، به نظر می‌آید که ناپایدار بوده و تداوم نداشته باشند: فقط تعداد زیادی مشترک بالقوه وجود دارد. در حال حاضر کمپانیvirgin به سنگاپور رفته است و تلاش می کند تا همراه با کمپانی نفتی شل ‌یک mvno در هنگ کنگ ارائه دهد. یکی از کارشناسان می‌گوید که هر جا یک mvno موفق دیده شد، حتما دو یا سه تای دیگر آن شکست خواهد خورد. آن کمپانی‌هایی موفق‌ترین mvno خواهند بود که محصولات قدرتمند و معروف و برخی فایل‌ها و یا خدماتی با محتویات نادر و کمیاب و در عین حال یک تعداد مشتری وفادار و علاقه‌مند موجود داشته باشند.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید