پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
اتحاد یا عقب نشینی از اصول
● نگرشی به اندیشه های شهید مطهری
وحدت، انسجام، اتحاد و همبستگی، قدمتی همپای آموزههای اصیل اسلامی دارند؛ با این وجود، در برهههایی و به دلایل گوناگون، اهمیتی دو چندان یافتهاند. راهبرد رهبر معظم انقلاب نیز چون نوشدارویی، پیکره جهان اسلام را در برابر هر زهری، مقاوم نمود اما در همین حال بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبیین، تروج و تفهیم اتحاد هستیم.
کنکاش در مفاهیم اتحاد و انسجام و ارزیابی آن در مرحله عمل، از دیدگاه دردآشنایان این حوزه، افزون بر آنکه ما را با آموزههای اصیل و بدون تحریف آشنا میکند، پیرایهها و تفسیرهای شخصی و گاه نابخردانه را نیز از محتوای خالص آن میزداید. استاد مطهری یکی از پیشتازان عرصه اتحاد و انسجام در دوره معاصر است. او درد تفرقه را فهمیده بود و همانند پدری که فرزندانش بدون یاری یکدیگر تلاش می کنند، آیندهها را میدید و بارها گفته بود هیچکدام از فرزندان سرزمینش بدون وحدت ره به جایی نخواهند برد: «امروز اگر بر مصیبتی از مصیبتهای اسلام باید گریست و اگر بر فاجعهای از فاجعههای اسلام بایست خون بارید، این مصیبت و این فاجعه است که امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید: شگفتا! شگفتا! به خدا قسم! تعجب و حیرت از اجتماع دشمنان بر گرد باطل و تفرق و تشتت شما از اطراف حقیقتی که در میان شماست، دل را میمیراند.[۱]» «آنچه بر سر مسلمین آمد که شوکت آنها را گرفت و آنها را زیردست و توسریخور ملل غیرمسلمان قرار داد، همین اختلافات فرقهای است.[۲]»
تبیین وحدت به همان اندازه اهمیت دارد که اجرای آن.بسیاری از اختلافها و حتی سنگاندازیهای دوستانه! به سبب عدم تبیین و فهم درست این مقوله است. به موضوع وحدت همیشه از دو زاویه نگریسته شده است. نگاه اول، وحدت بین مذاهب و فرق اسلامی؛ نگرش دوم، همبستگی و اتحاد بین پیروان این مذاهب . توجه به تعارض و تضاد بین این دو نگرش و انتخاب یکی بسیار مهم است.بدیهی است تعالیم و آموزههای هر مکتبی علاوه بر آنکه رگ حیاتی آن مکتب است، نخستین مرجع و منبع الگوی زندگی برای پیروانش میباشد؛ بنابراین هیچ مکتبی زیر لوای هیچ عنوان و رویکردی، از کوچکترین موضع اعتقادی و عملی خود کناره نخواهد گرفت.
این کنارهگیری با اصل دینمداری و پیروی از مکتب در تعارض است. به عبارت روشنتر، همه سخن اتحاد و انسجام این است که هر کس در سایه مذهب و ایدئولوژی خود، به منافع و اهدافش دست یابد؛ بنابراین چشمپوشی از عقاید به برای وحدت، در تناقض کامل با اهداف اولیه وحدت اسلامی است: «ما خود شیعه هستیم و افتخار پیروی اهلالبیت (ع) را داریم. کوچکترین چیزی حتی یک مستحب و یا مکروه کوچک را قابل مصالحه نمیدانیم ... آنچه بزرگان اسلامی در نظر داشتند این بود که فرقههای اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنها هست، میتوانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. این بزرگان هرگز درصدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی که هیچگاه عملی نیست، نبودند.[۳]» «چگونه ممکن است از پیروان یک مذهب تقاضا کرد که به خاطر مصلحت حفظ وحدت اسلام و مسلمین، از فلان اصل اعتقادی یا عملی خود که به هر حال به نظر خود آن را جزء متن اسلام میداند، صرف نظر کند؟ این در حکم این است که از او بخواهیم به نام اسلام از جزیی از اسلام چشم بپوشد.[۴]» با این توضیحات، نگرش اول که داعیهدار وحدت بین مذاهب بود، هم باطل و هم غیرعملی است. آنچه در حوزه وحدت مدنظر است، اتحاد پیروان مذاهب اسلامی برای نیل به منافع مشترک و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام است.
رویکرد دیگری که در این مرحله رخ مینمایاند، تبلیغ و دعوت فرقهها به آیین خود است که در واقع همان تبلیغ و دفاع از حقیقت است. هر مذهبی در اسلام آموزههای خود را همان اسلام ناب میپندارد. در وحدت اسلامی، افزون بر آنکه عقبنشینی از اصول مذموم است، دفاع و تبلیغ از حق و اسلام ناب نیز وظیفهای است سنگین. به عبارت دیگر تبیین حقیقت و آشکارسازی آن، همان اندازه اهمیت دارد که وحدت در نیل به اهداف، ارزشمند است. درهم تنیدگی این دو رفتار، چالشانگیز است زیرا در عین حفظ وحدت، دفاع و تبیین حقیقت لازم است، از سوی دیگر این حقیقتیابی و گسترش آن، تنها زیر چتر اصل وحدت امکانپذیر میشود. زیرا بیان و دفاع از حقیقت با کینهافروزی و دشمنتراشی متفاوت است: «طرفداری از تز «اتحاد اسلامی» ایجاب نمیکند که در گفتن حقایق کوتاهی شود. آنچه نباید صورت گیرد، کارهایی است که احساسات و تعصبات و کینههای مخالف را برمیانگیزد. اما بحث علمی سر و کارش با عقل و منطق است، نه عواطف و احساسات... سیره متروک و فراموش شده مولای متقیان علی - علیه السلام - قولا و عملا، که از تاریخ زندگی آن حضرت پیداست، بهترین درس آموزنده در این زمنیه است. علی - علیه السلام - از اظهار و مطالبه حق خود و شکایت از ربایندگان آن خودداری نکرد، با کمال صراحت ابراز داشت و علاقه به اتحاد اسلامی را مانع آن قرار نداد. خطبههای فراوانی در نهج البلاغه شاهد این مدعی است. در عین حال این تظلمها موجب نشد که از صف جماعت مسلمین در مقابل بیگانگان خارج شود.[۵]».
هنر مدیریت جامعه اسلامی در کنار هم چیدن اضداد موجود است. آنچه امروزه جوامع اسلامی را به چالش با یکدیگر واداشته، رعایت نکردن همین سیره متروک! مولای متقیان است. «اتحاد در عین عقبنشینی نکردن از اصول»، دو رکن اساسی برای پیشرفت جوانان مسلمان در جامعه مدرن و بیحد و مرز جهان امروز است. "اتحاد"؛ چه وسعت نرمافزاری جهان امروز، جنگ و مقابله انفرادی را جوابگو نیست. "پافشاری بر اصول" ؛ که رکن بقا و پیشرفت هر تفکری است.
[۱] ولاءها و ولایتها، ص ۲۹ و ۳۰.
[۲] امامت و رهبری، ص ۱۶ و ۱۷.
[۳] امامت و رهبری، ص ۱۷ و ۱۸.
[۴] امامت و رهبری، ص ۱۷.
[۵] امامت و رهبری، ص ۱۹ و ۲۰.
[۲] امامت و رهبری، ص ۱۶ و ۱۷.
[۳] امامت و رهبری، ص ۱۷ و ۱۸.
[۴] امامت و رهبری، ص ۱۷.
[۵] امامت و رهبری، ص ۱۹ و ۲۰.
منبع : خبرگزاری رسا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست