چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
نقش جاهطلبی در واقعه عاشورا
تاریخ بشر همواره شاهد حوادث بزرگ تلخ و شیرین بوده است؛ بیتردید هریك از آن رخدادها در پی عامل یا عواملی اتفاق افتاده است.انسانهای دور اندیش، برای جلوگیری از تكرار رخدادهای تلخ و ناگوار و برای تداومبخشی به حوادث سودمند و گوارا، در صدد بررسی عوامل و ریشهیابی آن بر میآیند.
امروزه چنین مباحثی تحت عنوان «فلسفه تاریخ» و «تحلیل تاریخ» در محافل علمی و تحقیقاتی با توجّه فراوان طرح و تبیین میشود. البته نباید غافل بود كه مبتكر و طرّاح اصلی این نوع مباحث، بعد از ظهور اسلام، قرآن كریم بوده است. چنان كه بخش قابل توجّهی از آیات قرآن با نقل و بررسی داستان تلخ و نافرجام برخی از پادشاهان پیشین همچون فرعون۱ و اقوام گذشته هم چون قوم نوح، عاد، ثمود و لوط۲ و بررسی علل سقوط و نابودی آنها، در پی ارائه چنین مباحث تحلیلی است.
● ریشه ناهنجاریها
بخش مهمی از رخدادهای تاریخی بشر در سایه تاریك تبعیت از هواهای نفسانی و خواهشهای شهوانی به وقوع پیوسته است. از این رو ریشه اغلب ناهنجاریهای فردی و اجتماعی را باید در انواع گوناگون امیال نفسانی جست و جو كرد.همانگونه كه برجستهترین تحلیلگران تاریخ، حضرت علی علیهالسلام در بیان بلیغی میفرماید:
«انّما بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ اهواءٌ تُتَّبَعُ»۳
«همانا آغاز پدید آمدن فتنهها، پیروی خواهشهای نفسانی است.»
● فتنه فراموش نشدنی
یكی از حوادث ناگوار و فتنههای فراموش نشدنی تاریخ بشر، حادثه حیرتزا و غمانگیز «عاشورا» است كه تا قیام قیامت، كام تاریخ را به تلخی كشانده است. تلخی این واقعه نه تنها هرگز از ذائقه تاریخ زدوده نمیشود؛ بلكه با تكرار حوادث مشابه آن، مهرهای سیاه دیگری بر پیشانی تاریخ مینشیند و جام زهر دیگری در كام نیكان ریخته میشود.
● تكرار تاریخ
در روند تاریخ بشر؛ چه حال و آینده، هیچ گونه تضمینی برای تكرار نشدن رخدادهای مشابه حادثه رقّتانگیز عاشورا وجود ندارد؛ مگر اینكه ریشهها و عوامل آن شناسایی و خشكانده شود. بنابراین در ضرورت طرح این گونه مباحث جای هیچ تردیدی نیست.حال، جای طرح این سؤال اساسی است كه: ریشه اصلی و عامل مهم بروز حادثه خونین عاشورا چه بوده است؟ برای یافتن جواب سؤال مزبور، باید انگیزههای دشمنان امام حسین علیهالسلام بررسی گردد.
شكی نیست كه افراد شركت كننده در جنگ علیه این امام شهید، با امیال و انگیزههای گوناگونی وارد میدان شدهاند. از میان انبوه انگیزهها، میتوان به انگیزههای اقتصادی، اعتقادی، تعصبات قومی، انتقام، ترس و وحشت، جاهطلبی و حبّ مقام به عنوان برجستهترین انگیزهها اشاره نمود.
● مهمترین انگیزهها
هریك از عوامل و انگیزههای فوق در خور توجه و تأمّل بوده و قابل بحث و بررسی است؛ اما انگیزه اخیر، یعنی جاهطلبی، از حساسیت و تأثیرگذاری خاصّی برخوردار است. ادّعای گزافی نیست اگر اصلیترین ریشه رخداد عاشورای سال ۶۱ هجری قمری و همچنین عاشوراهای مشابه دیگر تاریخ را، همین انگیزه بدانیم. از این رو اگر در این زمینه مبحث مستقلی ارائه گردد، مفید خواهد بود.
البته پیش از پرداختن به بحث اصلی، یعنی نقش جاهطلبی در واقعه عاشورا، ضروری است بحث كوتاهی به صورت كلّی پیرامون خودِ «جاهطلبی» ارائه شود تا اهمیت موضوع بیشتر روشن گردد.
● خطرناكترین غریزه
«جاهطلبی» یكی از رذیلههای بسیار خطرناك است كه ممكن است در انسان پیدا شود و دین و دنیای خود و حتی دیگران را نابود سازد؛ همان گونه كه در طول تاریخ، اغلب حوادث تلخ و زیان بار در سایه سیاه همین رذیله مُهْلِك شكل گرفته است.
شعله شهوت جاهطلبی در انسان چنان پرفروغ است كه از تمام شعلههای شهوانی پرسوزتر و پرزورتر است و چنانچه اشعه پرفروغ ایمان و عمل صالح، آن را در كنترل خود قرار ندهد، هیچ چیز دیگر قادر به خاموش كردن آن نخواهد بود.
تجربه تاریخی بشر نیز مؤیّد این مطلب است كه انسانهای دور از تعهّد و غیر مُهَذّب، اگر از هر نوع لذت شهوانی، گذشته از لذّت جاه و مقام، صرف نظر نكردهاند؛ بلكه گاهی برای رسیدن بدان از برخی لذتّهای دیگر نیز چشم پوشی كردهاند.
بنابراین میتوان اذعان كرد كه مقامطلبی و حبّ ریاست، از غرایز شهوانی دیگر قویتر و خطرناكتر است، چنان كه مرحوم ملاّ مهدی نراقی در این زمینه میفرماید:
«اِنّه (حب جاه) اَعْظَمُ لَذَّهٍٔ مِن لَذّاتِ الحیاهٔ الدّنیا و اكبر زِینَهٍٔ مِن زَینَتِها؛۴ همانا جاهطلبی، بزرگترین لذّت از لذایذ دنیا و بزرگترین زینت از زینتهای آن است.»
● دیدگاهها
به دلیل خطرناك بودن جاهطلبی، آیات۵و روایاتی۶ در نكوهش آن وارد شده است و به تبع آن، عالمان اخلاق نیز در كتابهای اخلاقی خود مباحثی مطرح كردهاند. مرحوم ملا احمد نراقی كلام نغزی در این زمینه دارد:
از زمان آدم تا این دم، اكثر عداوتها و مخالفتها با انبیا و اوصیا باعثی جز «حبّ جاه» نداشته (است). نمرود مردودِ به همین جهت آتش برای سوختن ابراهیم خلیل برافروخت و فرعونِ ملعون به این سبب خانمان سلطانی خود سوخت. حبّ جاه است كه شدادِ بد نهاد را به ساختن ارم ذات العماد [وا [داشت و لعن ابد و عذاب مخلّد بر او گماشت. خانه دین سیّد آخر الزمان از آن خراب و ویران و اهل بیت رسالت به این جهت پیوسته مضطر و حیران، حقّ امیر مؤمنان از آن، مغصوب و خانوادهّ خلافت الهیه به واسطه آن، منهوب.
یثرب به باد رفت به تعمیر ملك شام بطحا خراب شد به تمنّای ملك ری.۷
آری، به راستی اگر تحلیل دقیقی از علل جنگهای بزرگ و كوچك تاریخ ارائه شود، روشن خواهد شد كه مهمترین عامل اشتغال آتش جنگهای خونین ـ از جمله حادثه خونبار كربلا ـ همین عامل ریاستطلبی بوده است. امام راحل قدسسره در این باره میفرماید:
«از اوّل عالم تا حالا، از این قدرتهای جابر هرچه به مردم رسیده است، از این حبّ اشتهار ریاست، حبّ قدرت بوده است.»
● زمینههای رخداد عاشورا
نقش جاهطلبی در حادثه عاشورا، از دو زاویه قابل تأمّل و بررسی است:
الف) ریشههای تاریخی پیش از زمان وقوع حادثه، (پیش زمینهها).
ب) بررسی زمان رخداد و حادثه، (زمینهها).
كمتر حادثه مهمّ تاریخی را میتوان یافت كه به صورت اتفاقی و بدون زمینههای پیشین واقع شده باشد. معمولاً رخدادهای مهمّ اجتماعی ـ تاریخی در بستر زمانی طولانی و با پیش زمینههای قبلی رخ میدهند. حادثه كربلا نیز از این قاعده مستثنا نبوده، بلكه حوادث بسیار ناگواری چون: انحراف خلافت از مسیر اصلی، دنیازدگی برخی از صحابه، عوام فریبی، بدعت گذاری و خانه نشینی علی علیهالسلام ـ كه همگی بدون تردید از جاهطلبی و حبّ مقام نشأت گرفته بود ـ در زمینه سازی جریان عاشورا دخالت داشتند. با اطمینان میتوان اذعان داشت كه اگر حوادث مزبور واقع نمیشد؛ هرگز حادثه خونبار عاشورا پیش نمیآمد.
آری، واقعیت این است كه بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم به سرعت جریاناتی در جولانگاه سیاست پدید آمد كه هریك از آنها برای ایجاد حادثهای مانند عاشورا كافی بود.
فاصله زمانی میان رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم تا زمان حادثه عاشورا، كه دقیقاً نیم قرن است، در سه مرحله قابل بررسی است كه در هر سه مرحله رد پای جاهطلبی مشهود و ملموس است.
۱) دوران خانه نشینی علی علیهالسلام
علی علیهالسلام جانشین واقعی و لایق پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم بود؛ اما با كنار گذاشته شدن او، انحرافاتی در جامعه اسلامی پدید آمد كه پس از این واقعه، اتفاقهایی همانند حادثه عاشورا دور از انتظار نبود. گرچه برخیها ممكن است توجیهات تعصّبآمیزی داشته باشند ولی حقیقت این است كه اصل محور آغاز انحرافات در خلافت، جاهطلبی بوده است؛ به عنوان نمونه، اگر علی علیهالسلام بر كرسی حكومت تكیه زده بود هرگز معاویه و امثال او در پستهای حساسی همچون ولایت شام قرار نمیگرفتند و اگر معاویه نبود، هرگز جنایات یزید و حادثه عاشورا پدید نمیآمد.
۲) حكومت علی علیهالسلام
گرچه حدود پنج سال، حكومت به دست علی علیهالسلام افتاد؛ اما از آنجا كه ۲۵ سال جامعه اسلامی بر خلافِ خواستِ علی علیهالسلام حركت كرده بود، به آسانی قابل برگشت نبود. از سوی دیگر در همان مدت كوتاه نیز، جاهطلبانی همچون معاویه، طلحه، زبیر، عایشه و... پیدا شدند كه راه رو به رشد علی علیهالسلام را سد كردند و جنگها و كدورتها در جامعه پدید آوردند كه در زمینه سازی عاشورا، بی تأثیر نبود.
۳) معاویه
معاویه كه توسط خلفای پیشین برسر كار آمده بود و در منطقه حساس شام جایگاه محكمی برای خود ایجاد كرده بود؛ عاقبت با نهایت جاهطلبی و عوام فریبی و زور و تزویر بر جهان اسلام تسلط یافت. او نه تنها زمینه شحكومت یزید را فراهم آورد؛ بلكه با ایجاد بدعتهای غیر شرعی و ضدّ عدالت، زمینه رویكرد جهانیان به اسلام را به ركود كشید. چنان كه رشید رضا در كتاب تفسیر خود نقل میكند:
یكی از دانشمندان بزرگ آلمان در آستانه (دولت عثمانی) به برخی مسلمانان از جمله شُترفای مكّه، گفته است:
شایسته است ما مجسّمه معاویه را از طلا در میدان برلین برپاكنیم.
گفتند: چرا؟!
او اظهار داشت: چون او نظام اسلامی را از اساس دموكراسی به نظام سلطه و زور تبدیل كرد و اگر این موضوع نبود، اسلام عالم را فرا میگرفت.۸
با عنایت به مطالب گذشته روشن میشود كه حادثه عاشورا با حوادث مهمّ قبلی ارتباط بسیار نزدیكی داشته است. برخی از مورّخین بزرگ نیز به این نكته به صورت تلویحی اذعان نمودهاند. شهرستانی گفته است:
تمامی مشكلات و گرفتاریهایی كه بر تاریخ اسلامی گذشته است، در عقیده باشد یا سیاست، ما را رسد كه سرچشمه آن را در حوادث صدر تاریخ بیابیم.۹● تحلیلی روشن از جاهطلبان
با تأمّل و تحلیل وقایع پنجاه ساله پس از رحلت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ارتباط آنها با واقعه عاشورا روشن شد؛ اما منشأ آن وقایع چه بود؟
این مطلب نیز چون روز روشن است؛ ریشه اصلی تمام این قضایا، رذیله جاهطلبی بوده است.
آیا آنچه در سقیفه گذشت «منّا امیرٌ و منكم امیر»، در اثبات جاهطلبیها كافی نیست؟
آیا سفارش ابوسفیان به عثمان در خصوص حفظ حكومت و پاس دادن آن به همدیگر (امویها) به مانند توپ۱۰؛ چیزی غیر از جاهطلبی را ثابت میكند؟
تسلیم نشدن معاویه در مقابل حكومت علی علیهالسلام به چه دلیل بود؟ آیا دلیلی جز جاهطلبی و حفظ مقام و ریاست منطقه دندانگیر شام داشت؟
عمروبن عاص كه برجستهترین معاون معاویه بود و خود را شریك جنایتهای او كرد، به دنبال چه هدفی بود؟ آیا مشكل مالی داشت؟! یا به دنبال رسیدن به حكومت مجدّد مصر بود؟۱۱
طلحه و زبیر به رغم بیعتی كه با علی علیهالسلام كرده بودند، به كدامین بهانهای آوای جنگ سردادند؟ آنان كه سرمایههای هنگفتی داشتند، خانههای مجلّلی ساخته بودند و كنیزان فراوانی در اختیار داشتند!
آری همه چیز داشتند، ولی حكومت و جاه نداشتند؛ آنان به دنبال حكومت كوفه و بصره بودند.
● جاه طلبان دوران یزید
هرچه بیشتر علل و انگیزههای رخداد عاشورا مورد كنكاش قرار گیرد، نقش نامطلوب جاهطلبی در آن حادثه، روشنتر میشود؛ به گونهای كه تمام انگیزههای دیگر رنگ میبازند.
به راستی مگر غیر از این است كه اوّلین جرقههای زمینه سازی ولایت عهدی و سپس خلافت یزید ـ كه اصلیترین محور شرارت آفرین حادثه غمانگیز عاشورا بود ـ نیز از همین رذیله جاهطلبی و دلبستگی به ریاست و مقام آغاز شد؟ مورّخین صدر اسلام بدین نكته تصریح كردهاند؛ ابن اثیر در این زمینه مینویسد:
مغیرهٔ بن شعبه در كوفه از طرف معاویه فرمانروایی میكرد و معاویه تصمیم گرفته بود كه او را بركنار كرده و سعید بن عاص را به كوفه بفرستد. هنگامی كه این خبر به مغیره رسید، با خود گفت: مصلحت در این است كه برای حفظ آبروی خود نزد معاویه بروم و از ادامه مسئولیت خود و فرمانروایی كوفه اظهار بیمیلی نموده و از او درخواست استعفا كنم تا در نزد مردم چنین وانمود شود كه من خود داوطلبانه از فرمانروایی كوفه كناره گرفتهام.
مغیره با همین انگیزه به سوی شام حركت كرد. وی در شام ابتدا با نزدیكان و یاران خود ملاقات نمود و به آنها گفت: اگر در این اوضاع و احوال نتوانم حكومت كوفه را برای خود نگه دارم، دیگر هرگز به آن مقام دست نخواهم یافت. و بعد نزد یزید بن معاویه رفت و به او گفت: بیشتر یاران پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از دنیا رفتهاند و فرزندان آنها به جای ماندهاند و تو از همه آنها در فضل و رأی و دین و سیاست داناتری و من نمیدانم چرا پدرت معاویه برای تو از مردم بیعت نمیگیرد!
یزید گفت: آیا به نظر تو این كار، شدنی است؟ مغیره گفت: آری. یزید كه سخت تحت تأثیر حرفهای مغیره قرار گرفته بود، به نزد پدرش معاویه رفت و كلام مغیره را بازگو نمود. معاویه دستور داد تا مغیره را حاضر سازند.
مغیره آنچه به یزید گفته بود، به معاویه نیز گفت و اضافه كرد كه: شما شاهد بودید كه بعد از قتل عثمان، امت اسلامی دچار چه اختلافهای شدیدی گردید و چه خونهای زیادی ریخته شد. یزید جانشین خوبی برای تو خواهد بود تا بعد از تو پناهگاهی برای مردم باشد و از خونریزی و فتنه، جلوگیری شود.
معاویه گفت: چه كسانی در این كار، مرا یاری خواهند كرد؟ مغیره گفت: من تعهّد میكنم كه از مردم كوفه برای یزید بیعت بگیرم. و زیاد بن ابیه (پدر عبیداللّه) نیز از مردم بصره برای ولایت عهدی یزید بیعت خواهد گرفت و از این دو شهر گذشته، مردم هیچ شهری در بیعت با یزید مخالفت نخواهند كرد. معاویه، مغیره را در پست حكومت كوفه تثبیت كرد و از تصمیم بركناری او به جهت بیعت گرفتن برای یزید، منصرف گردید.
مغیره نزد یاران خود بازگشت و در جواب آنها كه از ماجرای بركناریاش پرسش میكردند، گفت: من پای معاویه را در ركابی قرار دادم كه حكومت اموی سالها به هجوم خود بر امت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم ادامه دهد، و دریدم برای آنها چیزی را كه هرگز دوخته نخواهد شد.
مغیره برای عملی ساختن افكارش خود به كوفه برگشت و با یاران خود و هواداران بنیامیّه مسأله بیعت با یزید را مطرح كرد و آنها پیشنهاد او را اجابت كردند. او فرزندش موسی را به همراه هیئت ده نفره به سوی شام فرستاد و سیهزار درهم در اختیار آنان گذاشت. آنان نزد معاویه رفتند و از بیعت با یزید سخن گفتند و معاویه را تشویق كردند كه هرچه زودتر این كار را انجام دهد. معاویه در پاسخ گفت: این مطلب را فعلاً اظهار نكنید ولی بر همین رأی و اندیشه باشید. سپس از فرزند مغیره سؤال كرد كه: پدرت دین این افراد را به چه قیمتی خریده است؟! گفت: به سی هزاردرهم. معاویه در جواب گفت: به راستی دین برای این اشخاص بسی بیارزش بوده است كه آن را به این قیمت ناچیز فروختهاند؟۱۲
آری! مغیره میخواست با یك تیر، دو نشان، بلكه چندین نشان بزند. زیرا با پیشنهاد اوّل، حكومتش در كوفه ادامه مییافت و در مرحله دوم اگر یزید به حكومت میرسید، چه بسا ارتقاء مقام هم پیدا میكرد. بنابراین، هم پیشنهاد مغیره از جاهطلبی سرچشمه میگرفت و هم استقبال معاویه و یزید بدان جهت بود.
● هوس حكومت ری، چه میكند؟
از دلایل روشن دیگر بر نقش شوم جاهطلبی در حادثه عاشورا، جریان جاهطلبی عمر بن سعد است. عمر بن سعد یكی از ضلعهای مثلّث شوم حادثه كربلا است كه در كنار دو ضلع دیگر (یزید و ابن زیاد) به ایفای نقش ناپسند خود پرداخت. گرچه او امتیاز خاصّ رزمی و نظامی نداشت ولی به جهت برخورداری از وجهه اجتماعی و مذهبی، به عنوان سفیر لشكر در مقابل امام حسین علیهالسلام انتخاب شد. او كسی نبود كه امام حسین علیهالسلام را نشناسد، بلكه به خوبی او را میشناخت و در مرحله اوّل هم راضی به قبول این مسوولیت نبود؛ اما آنچه كه او را بر خلاف عقلش به وادی جنگ با امام حسین علیهالسلام كشاند؛ جاهطلبی و ریاستخواهی بود. این نكته از لابه لای كلام و اشعار او هویداست:
ءَاَتركَ ملك الری و الریُّ رغبتی ام ارجع مذئوما بقتل حسین
و فی قتله النار الّتی لیس دونها حجابٌ و ملك الری قرّهٔ عینی۱۳
امام حسین علیهالسلام در ملاقاتی كه با عمر بن سعد داشت، از او میپرسد: آیا قصد كشتن مرا داری؟
عمر بن سعد در صدد توجیه كار خود برآمده، میگوید: اگر از این گروه جدا شوم، میترسم خانهام را خراب كنند!
امام علیهالسلام جواب میدهد: من برای تو خانهای میسازم.
عمر بن سعد بهانهتراشی كرده، میگوید: من بیمناكم كه املاكم را از من بگیرند!
امام علیهالسلام میفرماید: بهتر از آن را به تو میدهم.
عمر بن سعد این بار نیز بهانه دیگری میآورد. امام حسین علیهالسلام در پایان فرمود:
«مرا میكشی و گمان میكنی كه عبیداللّه ولایت ری و گرگان را به تو خواهد داد؟ به خدا سوگند كه گوارای تو نخواهد بود و این، عهدی است كه با من بسته شده است. و تو هرگز به این آرزوی دیرینه خود نخواهی رسید! پس هر كاری كه میتوانی، انجام ده كه بعد از من روی شادی را در دنیا و آخرت نخواهی دید، و میبینم كه سر تو را در كوفه بر سر نی میگردانند و كودكان سر تو را هدف قرار داده و به طرف آن سنگ پرتاب میكنند.»۱۴
● ضلع سوم
عبیداللّه بن زیاد نیز به عنوان سومین ضلع مثلّث شوم، پرونده جاهطلبیاش به طور كامل هویداست؛ گویی یزید نیز او را خوب میشناسد و عطش ریاستطلبی او را میداند؛ از این رو، او را با حفظ مقام فرمانروایی بصره، به فرمانروایی كوفه نیز منصوب میكند. او نیز در قبال رسیدن به این همه پست و مقام، جنایت هولناك كربلا را میآفریند؛ همان كونه كه افراد دیگری هم با همین انگیزه به او پیوستند.
نویسنده:حسین ایمانی
پینوشتها:
۱. قصص / ۳۹ و ۴۰.
۲. ص / ۱۲.
۳. بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۹۰؛ كافی، ج ۱، ص ۵۴.
۴. جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۴۸.
۵. قصص / ۸۳.
۶. اصول كافی، ج ۳، ص ۴۰۶.
۷. معراج السعاده، ص ۴۵۳.
۸. قال احد كبار علماء آلمان فی الاستانه لبعض المسلمین و فیهم احد شرفاء مكه: انّه ینبغی لنا ان نقیم تمثالا من الذهب لمعاویهٔبن ابیسفیان فی میدانٍ كذا من عاصمتنا «برلین». قیل: لماذا؟ قال: لانّه هوالذی حوّل نظام الحكم الاسلامی عن قاعدته الدمقراطیه الی عصبیّء الغلب و لولا ذلك لعمّ الاسلام العالم كلّه؛ (المنار، ج ۱۱، ص ۲۲۵، بیروت).
۹. كل التبلیلات التی مرّت بالتاریخ الاسلامی سواء فی العقیدهٔ او السیاسهٔ یُمكننا ان نَجِدَ لها مرتجعاً و مردّاً فی حوادث صدر التاریخ؛ (ملل و نحل، به نقل از حماسه حسینی، ج ۳، ص ۶۶).
۱۰ امینی، الغدیر، ج ۱۰، ص ۸۳.
۱۱. ترجمه شرح ابن ابیالحدید، ج ۲، ص ۱۰.
۱۲. كامل، ابن اثیر، ج ۳، ص ۵۰۳ و ۵۰۴.
۱۳. مقتل الحسین، مقرّم، ص ۱۹۷.
۱۴. سفینهٔالبحار، ج ۳، ص ۶۷۳، كلمه «عمر».
منبع:ماهنامه كوثر
پینوشتها:
۱. قصص / ۳۹ و ۴۰.
۲. ص / ۱۲.
۳. بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۹۰؛ كافی، ج ۱، ص ۵۴.
۴. جامع السعادات، ج ۲، ص ۳۴۸.
۵. قصص / ۸۳.
۶. اصول كافی، ج ۳، ص ۴۰۶.
۷. معراج السعاده، ص ۴۵۳.
۸. قال احد كبار علماء آلمان فی الاستانه لبعض المسلمین و فیهم احد شرفاء مكه: انّه ینبغی لنا ان نقیم تمثالا من الذهب لمعاویهٔبن ابیسفیان فی میدانٍ كذا من عاصمتنا «برلین». قیل: لماذا؟ قال: لانّه هوالذی حوّل نظام الحكم الاسلامی عن قاعدته الدمقراطیه الی عصبیّء الغلب و لولا ذلك لعمّ الاسلام العالم كلّه؛ (المنار، ج ۱۱، ص ۲۲۵، بیروت).
۹. كل التبلیلات التی مرّت بالتاریخ الاسلامی سواء فی العقیدهٔ او السیاسهٔ یُمكننا ان نَجِدَ لها مرتجعاً و مردّاً فی حوادث صدر التاریخ؛ (ملل و نحل، به نقل از حماسه حسینی، ج ۳، ص ۶۶).
۱۰ امینی، الغدیر، ج ۱۰، ص ۸۳.
۱۱. ترجمه شرح ابن ابیالحدید، ج ۲، ص ۱۰.
۱۲. كامل، ابن اثیر، ج ۳، ص ۵۰۳ و ۵۰۴.
۱۳. مقتل الحسین، مقرّم، ص ۱۹۷.
۱۴. سفینهٔالبحار، ج ۳، ص ۶۷۳، كلمه «عمر».
منبع:ماهنامه كوثر
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست