دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

۱۰ توصیه به سونی در مورد PS۳


۱۰ توصیه به سونی در مورد PS۳
کنسول PlayStation۳ را به همین راحتی‌ها نمی‌توان پیدا کرد. قیمت‌ها هم آنقدر بالاست که کلا دور نسل جدید کنسول‌های بازی را باید خط کشید.
اما حالا که همه کنسول‌های بازی نسل جدید دست‌شان رو شده و رقابت‌شان شروع شده است، حسابی ضرر می‌کنید اگر نیم نگاهی به PS۳ نیندازید.
کنسول PS۳ تمام قدرت پردازنده، گرافیک و ارتباطی لازم برای پیروزی نسل جدید را داراست.
متاسفانه شرکت سونی همزمان با عرضه کنسول نتوانست به قدر لازم و منطقی از بازی‌ها پشتیبانی نماید تا قیمت بالای PS۳ را اندکی توجیه کند.
تعلل سونی در زمان عرضه بر هیچ کس پوشیده نیست و در نتیجه حتی پس از قطع عرضه PS۳ نتوانست به فروش پیش‌بینی شده دست پیدا کند و همه اینها نشان‌دهنده این حقیقت است که چه رقابت سختی درمیان نسل جدید کنسول‌های بازی وجود دارد.
اگر کنسول Xbox۳۶۰ و بازی مطرحش Gears of war وجود نمی‌داشت، شاید تا الان PS۳ با بازی‌های حیرت‌انگیزش مثل Resistance: Fall of Man و Fight Night Round۳ همه‌جا را قبضه کرده بود.
اکثر سازندگان بازی اعتقاد دارند که PS۳ منابع و قابلیت‌های لازم برای اعتماد به این کنسول را داراست. به عقیده خیلی از کارشناسان PS۳ در نهایت در رقابتی تنگاتنگ، برنده جنگ کنسول‌های بازی می‌شود.
درست است که سونی به‌خاطر شروع لاک‌پشتی PS۳ در بازار چندین بازی انحصاری و مطرح خود را از دست داده است، اما آن بازی‌ها برای PS۳ منتشر خواهند شد، حتی اگر بعضی از آنها برای Xbox۳۶۰ منتشر شده باشند.
فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه PS۳، نام سونی و PlayStation را به مطرح‌ترین وسیله بازی چندسال اخیر تبدیل نمود و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده و باعث شده که آنها به خرید PS۳ علاقه‌مند شوند، اما سونی با یک سری اقدامات غلط مثل تاخیر در عرضه محصولات، قیمت بالا، پشتیبانی ضعیف و بازی‌های خسته‌کننده، بسیاری از هوادارانش را ناامید کرده است.
البته باز هم دیر نشده و سونی می‌تواند با رعایت جوانب مختلف، تصمیم خریداران را برای PS۳ از شاید به باید تبدیل کند. در ادامه به ۱۰ توصیه و راهکار اشاره می‌کنیم که سونی با اجرای آنها می‌تواند ما را به خرید PS۳ ترغیب کند.
۱) جلب اعتماد سازندگان بازی برای تولید بازی‌های انحصاری در PS۳
تعداد بازی‌های انحصاری که شرکت‌های مستقلی چون EA و Ubi Soft برای PS۳ تولید می‌کنند کمتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید و البته چند تا از آنها مثل Metal Gear و Final fantasy از جمله محصولات معروف بازار هستند.
اما به نظر می‌رسد پشتیبانی شرکت‌های مستقل از سونی به بیش از یک تعهد و وفاداری به مجموعه بزرگ بازیکنان و طرفداران شرکت سونی باز می‌گردد.
حال که مایکروسافت و نینتندو بازار خوبی را برای خود درست کرده‌ و سلطه سونی را بر بازار بازی با مشکل روبه‌رو کرده‌اند، شاهد انتشار پی در پی بازی‌های اختصاصی PS۳ در کنسول‌های دیگر هستیم و البته این اتفاق اصلا باعث نمی‌شود طرفداران راضی Xbox۳۶۰ به سوی PS۳ کشیده شوند.
یک جای کار اشکال دارد. سونی باید کنسول‌های بیش‌تری را وارد خانه‌ها کند تا بتواند شرکت‌های بیش‌تری را برای سرمایه‌گذاری روی بازی انحصاری PS۳ ترغیب کند.
درست است که سونی از فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه PS۲ و محبوبیت وصف‌ناپذیر آن خوشحال است، اما وضعیت در حال حاضر با قبل فرق دارد. پیروزی سونی در بازار بازی در حالی بود که PS۲ بدون رقیب وارد بازار شد و در عین حال بهترین و تنها انتخاب مشتریان قبل از عرضه Xbox بود.
حتی پس از ورود Xbox و موفقیت نسبی آن، مایکروسافت هیچ خطری برای بازار سونی ایجاد نکرد. ولی شرایط PS۳، ۱۸۰درجه فرق می‌کند. PS۳ زمانی وارد بازار شد که دو کنسول پرطرفدار Xbox۳۶۰ و Wii را در کنار خود می‌دید.
علاوه بر این، بیش‌تر کارشناسان بر این عقیده‌اند ابزاری که مایکروسافت در اختیار شرکت‌های بازی‌ساز قرار داده و همچنین پشتیبانی از آنها، به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از سونی است. تولیدکنندگان را هم نمی‌شود برای حمایت از کنسول Xbox۳۶۰ سرزنش کرد، چون این کنسول به بازی‌سازان امکان می‌دهد بازی‌های مشابهی را با منابع و پیچیدگی کمتر تولید کنند.
البته سونی هم پشتیبانی از سازندگان بازی‌ها را شروع کرده است. در "کنفرانس سازندگان بازی" سونی برنامه بازی‌نویسی جدیدی با عنوان PlayStation Edge را در اختیار شرکت‌های سازنده بازی‌ قرار می‌دهد.
مجموعه Play Station Edge این امکان را به تولیدکنندگان بازی می‌دهد تا از تمامی توانایی‌های سخت‌افزاری قدرت‌مند PS۳ استفاده کنند. سونی با ارایه چنین امکاناتی باید با Xbox۳۶۰ و حریف پرقدرتی چون Wii و فروش قابل توجه آنها دست و پنجه نرم کند.
۲) بهبود شبکه Play Station Home
کارکرد سونی در زمینه شبکه آنلاین برای بازی‌های کنسول PS۳ بیش‌تر از یک دنیای تجاری مجازی مثل Second Life خواهد بود. مفهوم شبکه Play Station Home بدون شک ایده جذابی است، اما مساله مهم نحوه کارکرد و قابلیت‌های این سیستم است.
نیازهای پیش پا افتاده هر کاربری که از شبکه Play Station Home استفاده می‌کند، برای مثال می‌تواند شامل خواندن ایمیل‌های جدید یا استفاده از چت‌صوتی به‌جای وصل‌کردن یک کیبورد دست و پاگیر برای صحبت با دوستش باشد.
شبکه فعلی نیاز به ارتقای بیش‌تری در مورد بازی‌های PS۳‌دارد تا بتواند بین بازیکنان جا باز کند. با مقایسه شبکه Xbox Live و Play Station Home متوجه می‌شویم که کاربران شبکه PS۳ به چیزی بیش از یک ارتباط اینترنتی ساده و یا رد و بدل کردن چند فایل عکس و فیلم نیاز دارند.
هرچه PS۳ بیش‌تری به فروش می‌رسد، شبکه PS Home نقش اساسی‌تری پیدا می‌کند و به صورت راه‌حل کلیدی موفقیت سونی جلوه‌گر می‌شود.
حداقل چیزی که هر بازیکنی از ارتباط شبکه می‌خواهد این است که مثلا وقتی یک بازیکن از طرف دوستش برای شرکت در یک بازی دعوت می‌شود، دلش نمی‌خواهد با انبوهی از منوهای پرپیچ و خم بازی مواجه شود تا فقط چند دقیقه‌ای با دوستش به صورت آنلاین رقابت کند.
سونی باید این نکته کلیدی را در نظر داشته باشد که بدون توجه و طراحی قابلیت‌های ابتدایی شبکه آنلاین خود به سختی می‌تواند کسی را مجذوب چیزی کند که اصول اولیه در آن نادیده گرفته شده است.
۳) ایجاد قابلیت‌های استاندارد برای بازی‌های چندنفره
در هزاره سوم و سال ۲۰۰۷، این امر توجیه‌پذیر نیست که یک بازی چندنفره، بدون وجود حداقل‌های ممکن برای بازی آنلاین عرضه شود.
این مساله بیش از هر چیز برای PS۳ ناامیدکننده است، چون ایده بازی آنلاین چندنفره به صورت رایگان چیزی است که سونی برای سبقت گرفتن از Xbox۳۶۰ و شبکه Xbox Live مطرح کرده است.
اکثر بازی‌های موجود در PS۳ قابلیت‌های استاندارد آنلاین برای بازی‌های امروزی را ندارند، بنابراین برای خیلی از دارندگان PS۳ خرید چنین بازی‌های فاقد امکانات بازی چندجانبه آنلاین شاید فقط پول هدر دادن باشد.
از طرفی بازی‌هایی چون Resistance: Fall of Man و Motorstorm نمونه‌های درخشان بازی‌های PS۳ هستند که قابلیت‌های آنلاین به خوبی در آنها به کار گرفته شده است. اگر سونی بتواند چنین کیفیتی را برای هر کدام از بازی‌های چندنفره‌اش تضمین کند، سرمایه‌گذاری برای خرید PS۳ شکل منطقی‌تری به خود می‌گیرد. متاسفانه در ازای هر بازی PS۳ با قابلیت‌های برجسته آنلاین بازی‌هایی چون Tekken و Virtua Fighter۵ هم وجود دارد که در آنها اصلا قید امکان بازی چندجانبه و آنلاین را زده‌اند. بقیه بازی‌های PS۳ هم که از حالت آنلاین پشتیبانی می‌کنند در مقابل بازی‌های آنلاین Xbox۳۶۰ حرفی برای گفتن ندارند. سونی باید نقش فعال‌تری در ایجاد قابلیت‌های آنلاین مثل چت صوتی، رقابت آنلاین، بازیکنان، ارسال پیام داخل بازی، فهرست نفرات برتر داشته باشد. قبل از هر چیز این شرکت باید Xbox Live را از سر راه بردارد که اگر چنین شود آن موقع می‌توان بین خرید Xbox۳۶۰ و PS۳ مردد ماند و بعد با وسواس تصمیم دقیق‌تری گرفت.
شبکه PlayStation Home اقدامی در همین راستاست.
۴) تجدید در قیمت
اگر یک دلیل عمده برای نخریدن PS۳ در کوتاه‌مدت وجود داشته باشد قیمت بالای آن است. بازی‌های کامپیوتری هیچ وقت صنعت ارزانی به حساب نیامده‌اند. امروزه هزینه ساخت بازی‌های کامپیوتری با فناوری‌های نسل جدید با ساخت فیلم‌های پرهزینه برابری می‌کند و به همین دلیل شرکت‌های بازی سازی زیر فشار سنگین قرار دارند با وجود اینکه به سطح بالای قیمت‌‌ها عادت کرده‌ایم اما پرداخت ۵۰۰ دلار برای PS۳ موجب نگرانی و شگفتی در میان دوستداران بازی شده است.
۵۰۰ دلار پول زیادی است ولی آیا بهره‌مندی PS۳ از فناوری Blu-ray و شبکه گسترده Play Station Home می‌‌تواند خریداران را از نظر ذهنی مجاب کنند.
تصور کنید سونی ۱۰۰ دلار از قیمت هر کنسولش بکاهد در این صورت شرایط فرق خواهد کرد که همین طور هم شده است.
هیچ کس منکر این نیست که PS۳ یک کنسول پرقدرت، پیشرفته و جذاب است و حتی با وجود اینکه عناوین بازی‌های حال حاضر PS۳ چنگی به دل نمی‌زند، اوضاع در آینده با ورود نام‌های بزرگی چون Metal Gear Solid ۴ بهتر خواهد شد.
در شرایطی که مدل‌های Xbox۳۶۰ با قیمت‌های ۱۷۹ و ۲۴۹ دلار ومدل جدید Elite با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود. کاهش قیمت PS۳ برای رقابت با جدی‌ترین حریف خود کمترین کاری است که از طرف سونی برمی‌آید.
۵) اصلاح قابلیت‌های چندرسانه‌ای و جست‌وجوی اینترنتی
سونی کنسول PS۳ را در اصل به‌عنوان یک وسیله بازی طراحی کرده است که همه کار مثل گوش دادن به موسیقی، تماشای عکس و فیلم و همچنین جست‌وجو در اینترنت از آن بر می‌آید. به نوعی قرار است به عنوان یک مرکز انجام فعالیت‌های چندرسانه‌ای خانه‌ها را تسخیر کند.‌ حقیقت این است که سونی بیش از اینها باید روی قابلیت‌های رسانه‌ای و کاربری اینترنت PS۳ کار کند چطور ممکن است یک دستگاه پرقدرت مثل PS۳ از پس جست‌وجوی چند سایت اینترنتی برنیاید.
از جست‌وجوی اینترنتی PSP چشم‌پوشی می‌کنیم اما با وجود قابلیت‌های بالای PS۳ هیچ توجیهی برای مشکل پردازش یا حافظه ذخیره سازی اطلاعات وجود ندارد. در بدترین حالت، کنسول PS۳ شما ۲۰ گیگابایت گنجایش حافظه دارد و از قدرت پردازش و رم بالایی برخوردار است.
صفحه جست‌وجو گر PS۳ باید به روز شود یک صفحه جست‌وجو گربه چیزی بیش از بالا و پایین کردن صفحات اینترنتی نیاز دارد و باید بتواند به راحتی از فایل‌های صوتی و تصویری صفحات وب پشتیبانی کند.
چاپ بروشورهای پرزرق و برق با کلی تعریف و تمجید از قابلیت‌های چندرسانه‌ای PS۳ می‌تواند هر کسی را به خود جلب کند ولی مهم‌تر آن است که سونی به فکر ارتقای سطح کاربری PS۳ و قابلیت‌های چندرسانه‌ای آن باشد تا خریداران PS۳ به واقع از امکانات دستگاه خود بهره‌مند شود.
در یک کلام PS۳ همان چیزی است که می‌تواند به تنها انتخاب هر خریداری برای کاربری‌های صوتی و تصویری‌اش تبدیل شود.
حالا نوبت چاره‌اندیشی سونی است.
۶) جدی‌گرفتن دستاوردهای بازیکنان
ویترین افتخارات پدیده جدیدی در بازی‌های ورزشی به حساب نمی‌آید. امروز تقریبا هر بازی ورزشی شبیه‌سازی مکانی برای نمایش جام‌ها و افتخاراتی دارد که بازیکن در طول بازی کسب کرده است.
سونی با استفاده از سرویس PS Home قصد دارد برای هر بازی یک ویترین افتخارات آنلاین ایجاد کند. آنچه در مصاحبه مطبوعاتی (Phil Harrison) در مورد چگونگی ویترین افتخارات آنلاین بازی‌ها در شبکه سونی بیان شد فضای آینده‌نگرانه بود که هر کاربر می‌توانست از جام‌ها و افتخارات و رکوردهای خود یا دوستانش به راحتی اطلاع پیدا کند.
طراحی این سیستم به وضوح پاسخی است به سیستمی که مایکروسافت در مورد Xbox۳۶۰ به کار برده است.
جدا از نمایش امتیازات و افتخارات هر بازیکن و اطلاعاتی از این قبیل ویترین افتخارات PS۳ هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. بنابراین سونی باید کار بکند که ویترین افتخارات بازیکنان چیزی بیش از یک رکورد ساده و چشم و هم‌چشمی امتیازی باشد. اما سوال این است که چگونه؟
فایل‌های آزادکردنی می‌تواند گزینه خوبی باشد منظور از این عبارت فایل‌ها و جایزه‌هایی‌است که بازیکان با به دست آوردن امتیاز لازم در بازی‌ها می‌توانند به آنها دست پیدا کنند مثلا اگر در بازی Formula One در سخت‌ترین حالت برنده مسابقه قهرمانی فرمول یک شوید یک ماشین مسابقه منحصر به فرد در اختیارتان قرار می‌گیرد که در خود بازی دیده نمی‌شود.
از این بهتر می‌توان برای چنین بازیکنانی یک منوی مسابقه با عنوان "فقط قهرمانان وارد شوند" ایجاد شود یا بازیکنان برنده این بازی بتوانند به گروه سازنده این بازی و مصاحبه صحبت‌های آنان دسترسی پیدا کنند.‌
ویترین افتخارات باید چیزی بیش از چند منوی گرافیکی پرزرق و برق و فهرستی از رکوردهای تحسین‌برانگیز باشد. اگر PS۳ بتواند به پای سیستم امتیازی شبکه Xbox Live برسد، یکی دیگر از مشکلات سر راه این کنسول پرطرفدار حل خواهد شد.
۷) تغییر روش در نحوه بازی
کنفرانس سازندگان بازی (GDC) برای سونی فرصت خوبی بود تا در آن بتواند پدیده‌ای کاملا تازه را به نمایش بگذارد و ثابت کند که نمی‌توان از PS۳ به همین راحتی‌ها گذشت. ارایه تجربه جدیدی برای روش بازی‌کردن بازی‌ها توسط کنسول Wii و نیز سیستم رقابت و امتیاز Xbox۳۶۰، نقاط اتکای ابتکارآمیز دو شرکت نینتندو و مایکرسافت به حساب می‌آیند.
سونی هم باید چنین طرح منحصر به فردی را ارایه کند تا مشتریان را به این باور برساند که کنسول PS۳ تجربه جدیدی را نسبت به گذشته پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهد. اما اشکال کار در اینجاست که Play Station Home برگ برنده سونی نیست. PS Home ایده جالب و تحسین‌برانگیزی است،‌اما وقتی به این فکر می‌کنیم که تا چه حد سرویس آنلاین سونی با بازیکنان به خوبی کنار می‌آید، نظرمان عوض می‌شود.
جنبه اجتماع‌پذیری Second Life و Sims Online به یادمان می‌آورد که هیچ چیز در این دو بازی در راه برقراری ارتباط با دیگران، جذاب‌تر از ارسال پیام و یا صحبت با تلفن در حین بازی نیست. جدا از اضافه کردن چند بازی کوچک (Mini game)، شبکه PS Home تا چه اندازه می‌تواند تجربه بازی‌های اصلی PS۳ را ناب‌تر و جذاب‌تر کند؟ بازیکنان می‌خواهند بازی کنند، آنها نمی‌خواهند فقط لابه‌لای چند تا منوی سه بعدی دست و پا بزنند.
سونی باید تمهیدی بیندیشد تا با سیستم امتیازی شبکه Xbox Live رقابت کند. جای شکرش باقی است که پس از اینکه مدتی از عرضه PS۳ می‌گذرد سونی به حرف دل طرفدارانش گوش می‌دهد، اما هنوز خبری از یک ابداع بزرگ برای PS۳ به گوش نرسیده است. شبکه Play Station Home ابتکار خود سونی است اما باید ببینیم این شرکت چه زمانی می‌تواند نحوه کاربری این شبکه را به بهترین حد خود برساند.
ایده‌هایی چون ایجاد راهنمای بازی‌ها در هر بازی و یا قراردادن راهنمای مراحل بازی‌ها در شبکه PS Home، به ارتقای این سرویس آنلاین کمک می‌کند، اما هیچ کدام از این راهکارها باعث نمی‌شود PS۳ را به سایر دستگاه‌های بازی ترجیح دهیم.
۸) ایجاد پایگاه عرضه محتویات رسانه‌ای
مایکروسافت اولین نسل تجارت در مقیاس کوچک را از طریق Xbox ۳۶۰ و خرید ملزومات برای بازی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و فایل‌های ویدیویی ارایه داده است.
این اقدام گام خوبی در ابتدای راه است ولی سازندگان کنسول‌های بازی ظرفیت بسیار بالاتری در این زمینه دارند. پشتیبانی از تجارت و پخش دیجیتالی، به شرکت‌هایی چون سونی، مایکروسافت و البته نینتندو فرصت خوبی برای ایجاد راه‌های جدید به منظور عرضه بازی‌ها و سایر خدمات رسانه‌ای فراهم می‌آورد.
مثلا سونی می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را زیرمجموعه بخش "سینمای خانگی Play Station"، (Play Station Home Theater) کند و با جذب تبلیغات بازرگانی، شبکه PS Home را به یک ایستگاه رسانه‌ای تمام عیار تبدیل کند.
علاوه بر این، سازندگان بازی می‌توانند قیمت‌های مختلف را آزمایش کنند و برای نمونه شاید عرضه یک بازی چند نفره آنلاین بزرگ با قیمتی پایین و افزایش تدریجی قیمت پس از دستیابی به تعداد قابل توجهی از کاربران، راه منطقی‌تری برای عرضه یک بازی باشد. ولی این طور به نظر می‌رسد که شرکت‌های بازی‌سازی به فکر کسب بیش‌ترین سود در کم‌ترین زمان هستند و اینکه از هر مشتری خود به بالاترین سود ممکن دست پیدا کنند.
PS۳ و Xbox۳۶۰ هر دو ظرفیت آن را دارند که انقلابی در عرضه محتویات رسانه‌ای ایجاد کنند. ببینیم کدام یک در این رقابت برنده می‌شوند؟
۹) پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
سونی با عرضه PS۲ به عنوان یک دستگاه پخش DVD هر خانه‌ای را به تسخیر خود درآورد، اما PS۳ به عنوان یک دستگاه پخش Blu-ray چه خواهد کرد؟ تکرار آن موفقیت بعید به نظر می‌رسد.
با وجود تمام مانورهای خبری درباره PS۳، قیمت بالای این کنسول و از آن گذشته، تجربه نه چندان موفق سونی در مورد مشکلات سخت‌افزاری Play Station و PS۲ مانع از آن می‌شود که بتوانیم تمام و کمال به PS۳ اعتماد کنیم. برای اینکه سونی نظر طرفداران و مخالفان‌اش را جلب کند، باید PS۳ را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کاربران تعریف کند که شامل سه توصیه است:
اول از همه، سونی باید تضمین کند که اگر کاربران با دستگاه خود دچار مشکل شوند، در ادامه با ناراحتی و مشکل کمتری مواجه خواهند شد. بنابراین باید راهی وجود داشته باشد که کاربران از طریق مراکز خدماتی و ارتباط اینترنتی به سرعت مشکل خود را برطرف کنند. با وجود سابقه تاریک سخت‌افزاری Play Station، پرداخت مبلغی حدود ۵۰۰ دلار باید همراه یک سیستم خدمات‌رسانی و پشتیبانی کارآمد باشد. البته صحبت از این خدمات در ایران چندان فایده‌ای ندارد، چون خود PS۳ درست و حسابی وارد بازار ایران نشده است، چه برسد به خدمات و پشتیبانی پس از فروش!
مساله دوم، عرضه دامنه گسترده‌تری از بازی‌هاست. مشکل اینجاست که هم تعداد بازی‌ها و هم نام‌های بزرگ زیادی در PS۳ دیده نمی‌شود.
سومین توصیه مهم به سونی، پشتیبانی سخت‌افزاری همه‌جانبه و عرضه ملزومات جانبی است تا PS۳ به چیزی بیش از یک وسیله بازی تبدیل شود.
شبکه Play Station Home شروع خوبی است، اما Blu-ray تاکنون نتوانسته همان نقش فرمت DVD برای PS۲ در سال ۲۰۰۰ را برای PS۳ ایفا کند.
سوال مهم در مورد PS۳ این است که با خرید یک دستگاه گران قیمت PS۳، چه چیزی به دست می‌آوریم. برای این سوال به یک جواب جذاب و قانع‌کننده نیاز داریم.
۱۰) اعلام خبرهای خوش
آنهایی که PS۳ دارند هیچی، می‌ماند دسته بزرگی از مشتریانی که سونی باید آنها را به پرداخت حدود ۵۰۰ دلار راضی کند. با وجود موجی منفی که علیه سونی راه افتاده است، بسیاری از مردم برای خرید PS۳ برنامه‌ریزی کرده‌اند.
آنها فقط منتظر بهانه و دلایلی قانع‌کننده هستند تا اقدام به خرید PS۳ کنند.
اخباری که در مورد سرویس Play Station Home منتشر شد، اولین قدم بزرگ برای جلب نظر دوباره مشتریان نسبت به تصویری منفی بود که در مورد PS۳ شکل گرفت.
سونی باید اعلام خبرهای خوش را همین طور ادامه دهد. شاید این کار راه حل ساده‌ای به نظر برسد، اما کسی قبل از اعلام اخباری درباره Play Station Home، خبر خوش دیگری را به یاد ندارد.
سونی که نباید حتما خبری در حد یک بمب را برای رضایت مشتریان اعلام کند، بلکه اعلام خبرهای رضایت‌بخش گاه و بی‌گاه بیش از هر چیزی می‌تواند مشتریان را با این شرکت همراه سازد.
سونی باید بازی‌های انحصاری بیش‌تری را برای PS۳ اعلام کند، دانلود از شبکه PS Home را گسترش دهد، بازی‌های کلاسیک Play Station را برای PSP و PS۳ منتشر کند و بیش از پیش چنین خبرهایی را به طرفدارانش بدهد.
در چنین شرایطی، بسیاری از مردم ممکن است شما را برای خرید PS۳ سرزنش کنند، اما اگر سونی مدام خبرهای خوشحال‌کننده بدهد، دیگر مجبور نیستید خودتان را برای سرمایه‌گذاری گران‌قیمت‌تان سرزنش کنید.
منبع: ْْْْْْْْGameSpot
ترجمه: علی ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران