دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
من نویسنده نیستم
![من نویسنده نیستم](/mag/i/2/zq1au.jpg)
لوئی- فردینان سلین از معدود نویسندگانی است که خواننده را به حیرت وامی دارد. مخاطب با خواندن هر سطر از اثرش دچار هیجان می شود و احساسات ضد و نقیضی در مغزش رسوخ می کند. نمی فهمد چرا، ولی کتابش را که شروع می کند یک نفس تا آخر می خواند. با کلماتش زندگی می کند؛ می خندد، غصه می خورد، عذاب می کشد، عصبانی می شود. چرا؟
سلین از ادبیات نوشتاری خارج شده و به زبان محاوره با مخاطبش سخن می گوید. حتی گاهی به زبان خشن کوچه و بازار پناه می برد. می خواهد با عجله و بی درنگ هرچه بر سرش آمده با خواننده در میان بگذارد، از کشمکش های درونی و رنج و عذاب زندگی بگوید و چه بسا یکی به دو کند. در نظر او ادبیات نوشتاری و قوانین نگارش چیزی نیستند جز عوامل دست و پاگیری که مانع از انتقال راحت و بی دردسر کلام می شوند. از زبان محاوره و کلمات عامیانه آرگو که مختص کوخ نشین ها و ژنده پوشان است، استفاده می کند و حتی گاهی اوقات لغت جدید می سازد. استفاده از کلمات آرگو و گاه فحش و ناسزا - که همه اینها جزء لاینفک زندگی روزمره این گروه از مردم است - باعث می شود تا منتقدان از او به عنوان نویسنده بددهن و بی نزاکت یاد کنند. چرا که این زبان هرگز تا به حال در ادبیات نوشتاری وارد نشده بود و به دلیل استفاده از اصطلاحات خارج از ادب، هیچ گاه نمی توانست پایه و اساس یک نوشته ادبی باشد. سلین اولین کسی است که این زبان را وارد ادبیات و آن هم رمان می کند. او در پاسخ به منتقدانش می گوید؛ «آرگو بازتاب نفرت است، این نفرت است که آرگو را می سازد. آرگو ساخته شده تا حس واقعی فلاکت و بدبختی را نشان دهد. روزنامه اومانیته را بخوانید، چیزی نیست جز یک زبان عجیب و نامفهوم... آرگو ساخته شده تا یک کارگر بتواند به رئیسش بگوید از او منتفر است؛ تو حال می کنی و من سگ دو می زنم، از من کار می کشی و با ماشین پت و پهنت این ور اون ور می ری، یه روز پدرتو در میارم...»۴
منتقدان همچنین معتقدند که سلین نه تنها سبک خاصی ندارد، بلکه کار شاقی هم نمی کند، چرا که همان طور که حرف می زند، می نویسد. اما سلین به شدت به سبک خود اعتقاد دارد و تقریباً در تمام مصاحبه هایش یادآوری می کند که صاحب سبک است؛«من نوآوری کرده ام، سبک ساخته ام. این تمام آن چیزی است که می توان مرا به خاطرش سرزنش کرد... من در این کار تخصص دارم، صاحب سبکم...»۵ «اگر ترکه یی بگیری دستت و بخواهی در آب، صاف نشانش دهی، باید اول آن را خم کنی، چون بنا بر قانون انکسار نور، چوب صاف در آب، شکسته به نظر می رسد. پس باید اول آن را بشکنی بعد در آب فرو کنی. درستش همین است. این همان کاری است که نویسنده صاحب سبک انجام می دهد.»۶ سلین برای اثبات اهمیت سبکی که خلق کرده پافشاری می کند؛«من نمی توانم رمانی به زبان کلاسیک بخوانم. اینها رمان نیستند، فقط طرح رمانند. هنوز کلی کار دارند. زبانشان غیرقابل فهم است، زنده نیست.»۷
این نویسنده صاحب سبک که فقط به خاطر نویسندگی اش آن همه رنج و مشقت و زندان و تهمت و انتقادهای شدید را تحمل کرد، احساسات ضد و نقیضی درباره شاهکارهای ادبی اش دارد؛«من نویسنده نیستم. هرچه شما بگویید هستم، جز نویسنده. اصلاً ادعا ندارم که برای خوانندگانم پیامی دارم. نه، نه و نه. به شما اطمینان می دهم که تقصیر من نیست، اصلاً دست خودم نیست. من هیچ احساسی نسبت به این نسل مضحک جنگ ندارم. تمام کتاب هایم با تیراژهایش به جهنم. من فقط هرچه به کله ام می زند، می نویسم. اما آرزویم این است که یک پزشک ساده در حومه شهر باشم.»۸ اما در جایی دیگر می گوید؛ «شصت و سه سالم است، دیگر وقت آن رسیده که بازنشسته شوم و از گالیمار مستمری بگیرم، لیاقتش را دارم، لیاقت نوبل را هم دارم... چون نوآوری کرده ام.»۹
سمیه نوروزی
پی نوشت ها؛
۱- حکومت نشین صنعتی و توریستی در ناحیه ایولین در جنوب جنگل رامبوئیه با مساحتی در حدود ۱۳۰۰۰ هکتار.
۲- تئوفراست رïنودو ( لودون، ۱۵۸۶- پاریس، ۱۶۵۳) پزشک و روزنامه نگار فرانسوی. او در سال ۱۶۳۱ «لا گازت»، اولین هفته نامه فرانسوی زبان را پایه گذاری کرد. در سال ۱۶۳۵ نیز مدیریت نشریه «لو مًرکور فرانسه» را به عهده گرفت. جایزه رنودو از سال ۱۹۲۶ تاسیس شده و در پاییز هر سال به بهترین اثر سال (عموماً به بهترین رمان) تعلق می گیرد.
۳- حکومت نشین بخش بالایی رود سًن که مرکزی صنعتی است و کشتارگاه های متعدد دارد.
۴- هفته نامه آرت، شماره ۶۰۵ ، ۶ فوریه ۱۹۵۷
۵- گفت و گو با مادلن لًژر، سïمًن دو موند، شماره ۸۹ ، ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۴
۶- لوئی فردینان سلین با شما سخن می گوید، رادیو فرانسه، ۱۹۵۷
۷- نامه به آندره روسو، روزنامه فیگارو، شماره ۱۵۱، ۳۰ مه ۱۹۳۶
۸- گفت و گو با مادلن لًژر
۹- گفت و گو با ژان کالاندرو، آرتابان، ۱۹۵۷
پی نوشت ها؛
۱- حکومت نشین صنعتی و توریستی در ناحیه ایولین در جنوب جنگل رامبوئیه با مساحتی در حدود ۱۳۰۰۰ هکتار.
۲- تئوفراست رïنودو ( لودون، ۱۵۸۶- پاریس، ۱۶۵۳) پزشک و روزنامه نگار فرانسوی. او در سال ۱۶۳۱ «لا گازت»، اولین هفته نامه فرانسوی زبان را پایه گذاری کرد. در سال ۱۶۳۵ نیز مدیریت نشریه «لو مًرکور فرانسه» را به عهده گرفت. جایزه رنودو از سال ۱۹۲۶ تاسیس شده و در پاییز هر سال به بهترین اثر سال (عموماً به بهترین رمان) تعلق می گیرد.
۳- حکومت نشین بخش بالایی رود سًن که مرکزی صنعتی است و کشتارگاه های متعدد دارد.
۴- هفته نامه آرت، شماره ۶۰۵ ، ۶ فوریه ۱۹۵۷
۵- گفت و گو با مادلن لًژر، سïمًن دو موند، شماره ۸۹ ، ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۴
۶- لوئی فردینان سلین با شما سخن می گوید، رادیو فرانسه، ۱۹۵۷
۷- نامه به آندره روسو، روزنامه فیگارو، شماره ۱۵۱، ۳۰ مه ۱۹۳۶
۸- گفت و گو با مادلن لًژر
۹- گفت و گو با ژان کالاندرو، آرتابان، ۱۹۵۷
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست