سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
توبه از گناه کلیدی از درمان
بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید از رحمت خداوند نومید نشوید که خداوند گناهان را میآمرزد خداوند آمرزنده و مهربان است. (۱)
شخصی را در نظر بگیرید که بر اثر خطاهایی که انجام داده، احساس گناه کرده، از دست خود عصبانی است و خود را با دیگران مقایسه و احساس حقارت میکند. از طرف دیگر بارها شنیده و خود شاهد بوده که باید تاوان پس دهد و در اثر این اعتقاد به شدت احساس اضطراب میکند. واضح است که این فرد بیش از همیشه نیاز به پناهگاهی مطمئن دارد. اما احساس گناه ارتباط او را با خداوند ( امنترین پناهگاه) قطع کرده است ...همۀ این تجربیات ناهماهنگ مقدمۀ ابتلا شخص به بیماریهای روحی و جسمی متعدد میشود.
بدیهی است هر انسانی در معرض ارتکاب گناه و خطا قرار دارد. گناهان و خطاها، تبعات گوناگونی دارد که میتوان در یک نگاه کلی آن را به دو دسته تقسیم کرد.
● تبعات پنهان گناهان:
گناه، دعاهای انسان را بی اثر میکند زیرا ارتباط انسان را با بعد خلاق الهیاش قطع کرده و لذت و آرامش نیایش را که هر انسانی سخت به آن نیازمند است از او میگیرد و خلا ایجاد شده جایگزینی ندارد.
باز گردید که روح شما پاک است این پاکی را آلوده نکنید که شما را ترک می کند. (۲)
● تبعات آشکار گناهان:
نمونه آن بیماریهایی است که شخص گناهکار به آن مبتلا میشود.
ای بیماران پرهیز کنید از آنچه مرگ شما در آن است از گناهان بپرهیزید.. (۳)
زمانیکه فردی مرتکب گناهی میشود و نافرمانی حق میکند، بر خلاف فطرتش عمل کرده است. در واقع گناه ظلمی است که انسان به خود میکند. این حرکت متعارض با سرشت طبیعیاش، او را در معرض احساس گناه، اضطراب و ناامیدی قرار داد ه، ریشه و علت بیماریهای بسیاری در فرد میشود.
بیماریها علل مختلفی دارند و بیماریهای بسیاری نتیجه گناهان و شرارتها و بدیهای انسانند . ... ( ۴)
البته گناه تنها یکی از علل ایجاد بیماری است و بسیاری از افراد خوب و متعالی از جمله پیامبران و اولیاء حق نیز در مقاطعی از زندگی رنج بیماری را تجربه نمودهاند .
اما اگر بیمار، خودش دریابد که ریشه بیماریاش گناه بوده، برای درمان در ابتدا باید اضطراب ناشی از گناه را که ریشهی بیماری اوست درمان کند و آرامش، استقرار و امنیت از دست رفته را باز یابد.
همانطور که ذکر شد گناه نافرمانی خداست و لازمه رهایی از آن رجوع دوباره به فرمان برداری از خدا است.همان که توبه نامیده میشود. اعتقاد به اینکه خداوند متعال، توبه پذیر و آمرزنده گناهان است و هرگز خلف وعده نمی کند، انسان را به توبه و استغفار و پرهیز از گناه ترغیب و او را به مغفرت و رضایت الهی امیدوار و تشویق میکند. هنگامی که فرد، خالصانه توبه کند و به طاعت و عبادت خداوند ملتزم شود، خاطرش آسوده و نفسش آرام میگیرد و در نتیجه، احساس گناهی که سبب نگرانی، اضطراب و نهایتاً بیماری او شده است، از بین میرود.
خداوند متعال در قران کریم میفرمایند: توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناهی ندارد ( ۵)
در ادامه مطلب بیشتر درباره توبه و بازگشت به حضور الهی سخن خواهیم گفت .
در بخش بالا درباره گناهان و تبعات ظاهری و باطنی آنها صحبت کردیم حال که طبیعت انسان به گونهای است که گاهی دچار گناه میشود تکلیف چیست؟ نا امیدی؟ ورود به حیطههای گناه آلود دیگر؟ و یا بازگشت به زندگی سالم و حضور شفابخش الهی؟ در دین مبین اسلام چنانچه فردی دچار گناه شد راه بازگشت و توبه بر او باز است اما این بازگشت شرایطی دارد که به برخی از آنها در این مبحث اشاره میکنیم. پیداست که همانطور که گناه تبعات منفی آشکار و پنهانی بر روح و جسم دارد توبه و بازگشت از گناه نیز میتواند راهی برای دریافت نور و برکت و شفا باشد.
● شرایط توبه :
▪ پشیمانی قلبی
در آیه ۸ سورهی تحریم در قران کریم صفت نصوح را آورده است. در تفسیر گفتهاند یعنی توبهای که خالصانه برای رضای خداست.
این مهم به دست نمیآید مگر آنکه انسان زشتی و عیب کار خود را ببیند و پشیمان شود. از حضرت علی (ع) روایت شده است که: بزرگترین گناه آدمی عدم آگاهی او از عیوب خویش است.
▪ پوزش خواهی:
گناهان خود را نزد خداوند به زبان آورده و آمرزش بطلبید. تضرع راستین موجب رهایی از گناه است.(البته باید توجه داشته باشیم بیان گناه نزد بندگان دیگر خدا توصیه نمیشود و خود گناه محسوب میشود)
▪ برکنده شدن گناه با عمل خود:
پشیمانی کافی نیست بلکه باید به عمل بیانجامد و به جد و جهد از گناه فاصله بگیرد.
▪ پیامبر (ص) در معنی توبه نصوح میفرمایند :
اینکه توبه کننده توبهای کند و از آن پس به سوی هیچ گناهی باز نگردد چنانکه شیری که از پستان دوشیده میشود به آن باز نگردد.
● حقیقت توبه :
▪ بزرگ داشتن گناه :
حقیقت توبه آن است که انسان گناه خود را بزرگ داند چرا که هر گناهی نافرمانیاست و هر نافرمانی، گناهی بزرگ. تا بزرگی نافرمانی را نبینیم برای بازگشت عزم جزم نمیکنیم. ملاک کبیره یا صغیره بودن گناه را فقط خدا میداند. آنچه برای انسان سودمند است بزرگ شمردن گناهان است.
▪ حضرت علی (ع) میفرمایند :
بزرگترین گناه ان است که صاحبش آن را کوچک شمارد.
ناچیز شمردن توبه فرد:
ناچیز شمردن توبه باعث مراقبت از توبه میشود. در توبه نباید دچار غرور شد و باید دانست که توبه و پذیرش آن، رحمت حق است. هر کس به توبه خود مغرور و دیگران را به جهت گناهشان تحقیر کند به گناه کبیره خود بینی دچار شده است.
▪ طلب عفو و بخشش از انسانها :
انسان باید از هر کس که در حق او ستمی روا داشته پوزش خواسته و در عمل در صدد جبران گناه خود برآید.
● نتایج توبه :
▪ حسن استفاده از توبه (کیمیای توبه) :
در این توبه فرد به نقاط ضعف خود که مجاری ورود برای فریب و لغزاندنش است پی میبرد و به مراقبت از خود میپردازد. بدنبال این توبه است که باب محبت و توجه الهی را گشوده و در واقع گناه سکوی پرتاب فرد میشود.
یک لحظه داغم میکشی
یک دم به باغم میکشی
پیش چراغم میکشی
تا وا شود چشمان من
● سوء استفاده از توبه :
در این توبه فرد توبه را مجوز گناه خود میداند و در گناهان خود غرق میشود.
سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید ز استغفار ما
واضح است آن توبهای باعث درمان بیماری ناشی از گناه میشود که خالص و راستین باشد. در واقع کسی که در اثر گناهان بیمار میشود بروز علائم برای او حکم زنگ خطری دارد که از مسیر حقیقی منحرف شده است و فرد تا پیام بیماری را دریافت نکند و با توبه حقیقی در صدد جبران بر نیاید، هر چند از روشهای متعارف پزشکی استفاده کند، برای او سودی ندارد حتی اگر علائم ظاهری بیماری از بین برود درمان حقیقی صورت نگرفته است و چه بسا شدیدتر از قبل، از جای دیگر بروز کند چرا که بیماری حکم آموزگاری را دارد که تا شاگرد درس را نیاموزد باقی میماند. به امید آنکه تمامی درسهای آموختنیمان را بیاموزیم و مشمول رحمت الهی قرار گیریم که به درگاه او ناامیدی راه ندارد.
آری باب توجه و محبت الهی برای توبه کنندگان حقیقی باز است.
ای توبه کنندگان بشارت خداوند بر شما که بخشوده شدهاید و بدانید که درود خداوند و سلام ملکوتیان هم اینک بر شماست.
۱- (زمر آیه ۵۳)
۲- تعالیم عمومی ا. م
۳- تعالیم عمومی ا. م
۴- برگرفته از تعالیم درمان هماهنگ
۵- سوره نور آیه ۳۱
منابع:
راه و رسم منزلها( شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری) دکتر علی شیخ الاسلامی
نشان از بینشانها مولف: علی مقدادی اصفهانی
جریان هدایت الهی
شرح و تفسیر : دکتر . ا
۲- تعالیم عمومی ا. م
۳- تعالیم عمومی ا. م
۴- برگرفته از تعالیم درمان هماهنگ
۵- سوره نور آیه ۳۱
منابع:
راه و رسم منزلها( شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری) دکتر علی شیخ الاسلامی
نشان از بینشانها مولف: علی مقدادی اصفهانی
جریان هدایت الهی
شرح و تفسیر : دکتر . ا
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست