شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به هنرهای اسلامی در عصر تیموری
از هنر دوره تیموری با وجود شهرت فراوانش، بسیار چیزهاست كه نمیدانیم. منابع و مظاهر هنری این دوره غالبا یا اندك است و یا در دسترس نیست. این مقاله كوششی استبرای نمایاندن و معرفی جنبههایی از هنر عصر تیموری.
پیش از وارد شدن به بحث اصلی، نگاهی كوتاه به روی كار آمدن تیموریان میاندازیم. تیمور فرزند ترغاینویان بوده و در تیره اجدادی خود با چنگیز پیوند داشته است. تیمور در حدود بیستوچهار سالگی توانستبا نشان دادن لیاقت و توان جنگجویی خود، شهرتی به هم رساند و ده سال بعد با از بین بردن رقیبان كوچك و بزرگ خویش، لقب «صاحبقران» بگیرد. او چهار بار به خوارزم لشكر كشید و دشت قپچاق و مغولستان را تصرف كرد. در سال ۷۸۲ به خراسان تاخت و نیشابور و هرات را تسخیر كرد و در سال ۷۵۰ مازندران را از كف باوندیه خارج ساخت. او پس از یورشهای مكرر به قلب ایران، دامنه فتوحات خود را به دمشق و حلب و مصر رسانید. تیمور پس از این فتوحات، قصد تسخیر چین را در سر میپرورانید ولی در سال۸۰۷ ه به سن ۷۱ سالگی و پس از۳۶ سال سلطنت درگذشت. جسد تیمور با احترام فراوان در آرامگاهی كه در زمان حیات خود او بنا نهاده شده بود و هنوز پابرجاست مدفون گردید. اگر چه یكی از پسران تیمور به نام میرانشاه تا سه سال پس از فوت وی بر قسمتهایی از قلمرو تیمور حكمرانی داشت، ولی پسر دیگرش، شاهرخ میرزا كه از زمان حیات تیمور بر قسمت وسیعی از خراسان حكومت میراند و بعدها نیز مازندران و ماوراءالنهر و فارس و كرمان و آذربایجان را در قبضه تصرف خود درآورد، نامدارترین جانشینان او محسوب میشود.
با مرگ شاهرخ، الغبیگ فرزند ارشدش زمام اختیار را در دست گرفت. ولی او همواره درگیر بسیاری از منازعتهای خانوادگی تیموریان بود. در سال۸۵۳ ه با قتل الغبیگ، تشنجات داخلی خاندان تیموریان رو به تزاید گذاشت. در سال ۸۵۵ ه سلطان ابوسعید تیموری به سلطنت رسید. از این زمان به بعد انحطاط تیموریان سرعتبیشتری گرفت تا آن كه سلسله تیموری در سال ۹۱۱ ه به دست امرای شیبانی منقرض گردید، اما با این حال، شعبهای از خاندان تیموری در هند سلسلهای تشكیل دادند كه به نام بابریان شهرت داشتند.
دوره تیموری در تشكل جنبههای متنوعی از هنرهای اسلامی و رونق آن موقعیتی بسزا داشته است. اگر چه در مواردی مقدمات رواج بعضی از شعبههای هنری به ادوار پیش از آنها تعلق دارد (۱) ولی با این وصف، كوشش امرای تیموری در اعتلای هنرهای اسلامی انكارناپذیر است، زیرا ایشان با جمعآوری هنرمندان و صنعتگران توانستند در سمرقند و بخارا وهرات و خراسان و فارس مركزیت هنری برجستهای به وجود آورند. تیمور پس از تسخیر بغداد گروه زیادی از هنرمندان و صنعتگران را به سمرقند گسیل داشت. (۲) بافندگان، سفالگران، آبگینهسازان و اسلحهسازان از دمشق به پایتخت آورده شدند. (۳) نقرهكاران و تفنگسازان از آسیای صغیر جذب گردیدند; (۴) و با استحكام روابط فرهنگی میان ایران و چین و رونق مبادله هنری، تاثیر سازنده دیگری در هنرهای عصر تیموری پدیدار شد.
با آن كه تیمور در جذب دانشمندان و هنرمندان و معماران به مقر حكومتخویش; فراوان میكوشید، ولی سهم فرزند او شاهرخ میرزا نیز در این عرصه كمتر از وی نبود. شاهرخ كه از مشهورترین امیران تیموری است، صرفنظر از پرهیزگاری، مردی با فرهنگ بود. او هرات را مجمع فضلا و شاعران و نویسندگان و مورخان گردانید. در عصر وی هنرهای ظریفه رونق بسیار یافت. او عده زیادی از هنرمندان را به استنساخ و مصور ساختن كتاب برای كتابخانه مشهور خود گماشت. الغلیگ فرزند شاهرخ نیز از مشتاقان علم و هنر بود، چنان كه بنای «زیج» او، موسوم به زیج الغبیگی، مشهور است. بایسنقر، پسر شاهرخ نیز هنرمندان را از همه جا به هرات فرا میخواند و تربیت میكرد. (۵)
در بررسی هنر دوره تیموری از معماری آغاز میكنیم. در این دوره، معماری اعتبار زیادی داشت و در این میان، بنای مساجد و مكانهای مذهبی با گنبدهای بزرگ، چشمگیر بود. (۶) از مساجد دوره تیموری باید مسجد گوهرشاد را مقدم داشت كه در كنار مجموعه بناهای آستان قدس رضوی متعلق به دوره تیموری، خودنمایی میكند. این مسجد را یكی از زیباترین آثار معماری دنیا محسوب داشتهاند. (۷) برخی از تزیینات این بنا به شیوه آثار و بناهای سمرقند است. (۸) بنای مذكور كه از شاهكارهای معماری قرن نهم محسوب میشود، به نام بانی آن گوهرشاد بیگم زوجه شاهرخ تیموری نامگذاری شده است. وی یكی از زنان نیكوكار و نامدار تاریخ بوده است و از او آثار و ابنیه خیر بسیاری ذكر كردهاند. (۹) بنای این مسجد كه به سبك مساجد چهار ایوانی است، در سال ۸۲۱ ه به پایان رسید كه حدود ۱۲ سال به طول انجامید. مسجد گوهرشاد كه به وسیله معماران شیرازی ساخته شده است زیرنظر یكی از پركارترین و چیرهدستترین معماران دوره تیموری یعنی «قوامالدین معمار شیرازی» برآمده است. آنچه بر شكوه این مسجد میافزاید و بیننده را مسحور میكند، گنبد پیازی شكل و سبزرنگ آن است كه با نقوشی زرد رنگ مزین گردیده است. كتیبه تاریخی مسجد كه از كاشی است، با حروف درشتسفید بر زمینهای آبی، جلوه دیگری است كه بر زیبایی این مسجد افزوده است و از نظر تاریخی حائز اهمیتبسیار میباشد. سردر ایوان طرف قبله مسجد دارای طاق عظیم كاشیكاری است و در دو طرف آن دو مناره كاشی بسیار زیبا جلوهگر است كه از لحاظ زیبایی و دقت در كاشیكاری دارای اهمیتخاصی است. (۱۰) «گوهرشاد بیگم» بانی این مسجد، در هرات نیز عمارات و ابنیه بسیار ساخته است كه از جمله آنها باید به مسجد جامع و مدرسه گوهرشاد هرات اشاره كرد. (۱۱)
از میان مساجد دوره تیموری، همچنین باید از مزار و مسجد مولانا شیخزینالدین در شهر تایباد نام برد كه در نزدیكی مرز ایران و افغانستان قرار دارد و بانی آن پیراحمد خوافی وزیر شاهرخ است. وی علاوه بر این مسجد، بنیانگذار چند بنای دیگر در خرگرد و هرات نیز بوده است. بنای مورد بحث چنان اهمیتی داشته است كه آن را با بنای مسجد گوهرشاد مقایسه كردهاند. (۱۲) كتیبه مسجد مذكور، سال ۸۴۸ ه را نشان میدهد. اهمیت این بنا بیشتر در كتیبههای تاریخی زیبا، كاشیكاریها و حواشی آن است. كاشیهای معرق آن، گویای نكتههای مهمی در تزئینات و كاشیكاری دوره تیموری است. (۱۳)
مسجد جامع سمرقند نیز از بناهای مذهبی دوره تیموری است و از عظمتبسیار برخوردار است. صاحب ظفرنامه تیموری مینویسد كه این مسجد دارای چهارصدوهشتاد ستون تراشیده از سنگ است كه هر كدام طولی بالغ بر هفت گز دارند. (۱۴) همین مورخ مینویسد كه در احداث این مسجد، دویستسنگتراش از آذربایجان، فارس، هندوستان و دیگر ممالك شركت داشتهاند و پانصد نفر در كوهستان به بریدن سنگ و فرستادن آن به شهر مشغول بودهاند و اصناف صنعتگران و هنرمندان، از گوشه و كنار دنیا برای ساختن این مسجد به سمرقند آورده شده بودند. (۱۵) گفتهاند كه در بنای این مسجد، نودوپنج پیل هندی به كار گرفته شده بود. (۱۶) مسجد دارای چهار منار است كه هر كدام بر ركنی از اركان چهارگانه مسجد استوار است و در گرداگرد مسجد، كتیبههای تراشیده از سنگ به چشم میخورد. این مسجد دارای محرابی آهنین بوده است. (۱۷)
مسجد كبود تبریز، نمونه دیگری از آثار دوره تیموری است. این مسجد در زمان جهانشاه قرهقویونلو ساخته شد. (۱۸) و بانی آن دختر جهانشاه بود. بنای مذكور به سبب كاشیكاری زیبایش، به فیروزه اسلام شهرت داشت. وجه تسمیه مسجد كاشیهای كبودی است كه در بنای آن به كار رفته است. سر در مسجد دارای كتیبههای بسیار نفیس است، و با كاشی معرق و مقرنسكاری، تزیین شده است. (۱۹) اگر چه امروز قسمت اعظمی از بنا ویران شده است ولی آنچه باقی است، گویای كاشیكاری زیبا، معرقهای ظریف، و مرمرهای شفاف و ریزهكاریهای هنری قابل توجهی در بنای آن است. هنرشناسان با اهمیت فراوانی به این مسجد نگریستهاند و آن را نمونه كامل هنر و صنعت دوره تیموری معرفی كردهاند. (۲۰) این مسجد را به نام مسجد مظفریه (۲۱) و مسجد جهانشاه (۲۲) نیز خوانده اند.
مسجد میدان كاشان كه در زمان سلسله قرهقویونلو احداث گردیده، هم از آثار دوره تیموری محسوب است. بر طبق مفاد كتیبه گچبری سر در این مسجد، بنای آن در سال ۸۶۸ ه به همت معماری به نام عمادالدین پایان یافته است. در زیر شبستان و مجاور محراب این مسجد، منبری از كاشی معرق مشاهده شده است كه از لحاظ هنر كاشیكاری معرق و تركیب رنگ و ظرافت تراش در شمار یكی از شاهكارهای این هنر محسوب میگردد. (۲۳)
بقعه امامزاده قاسم جاپلق، از آثار قرن هشتم و نهم، نیز به شاهرخ تیموری منسوب گردیده است، و یا لااقل ساختمان بقعه كنونی آن به قراینی متعلق به زمان شاهرخ است و در سال ۸۵۰ه اتمام یافته است. در داخل حرم این بقعه، بر روی صفحهای به بلندی یك مترونیم و به طول پنج متر، دو صندوق چوبین ساده قرار دارد كه هر كدام دارای كتیبهای به خط ثلث است. از متن كتیبه حاشیه صندوق اول دانسته میشود كه صندوق متعلق به مزار شهید زیدبن حسن بن علی... قاسم است و در اوایل ماه صفر سال ۸۵۰ ه تهیه شده است، و در حاشیه زیر صندوق نام «پادشاه اسلام پناه شاهرخ بهادر» حكاكی گردیده است. (۲۴)
در مورد آثار جنبی در ابنیه مذهبی دوره تیموری باید از آثاری چون شبستان زمستانی مسجد جامع اصفهان نام برد. این شبستان دارای مرمرهای درخشانی است كه در روشنی شبستان، تاثیر بسیار داشته است. شبستان دارای هیجده چشمه طاق است و كتیبه موجود در این شبستان، بنای آن را متعلق به سال ۸۵۱ ه و عهد سلطان محمدبن بایسنقر بن شاهرخ تیموری نشان میدهد. (۲۵) كاتب این كتیبه را كه به خط ثلث است، سید محمود نقاش دانستهاند. (۲۶)
ایوان مسجد جامع ورامین نیز اگر چه از آثار دوره مغول دانسته شده است ولی اتمام آن مصادف با پادشاهی شاهرخ تیموری بوده است و احتمالا كلیه تزیینات شبستان و گچبریهای نفیس محراب و اطراف آن از آثاری است كه به دستور شاهرخ انجام شده است. (۲۷)
ایوان مسجد جامع سمنان هم از یادگارهای دوره تیموری است. گرچه اصل بنا متعلق به دوره سلجوقی است ولی ساختمان ایوان مورد بحث، مربوط به سال ۸۲۸ ه است. این ایوان در زمان سلطنتشاهرخ تیموری و به امر وزیرش «شمسالدین محمد (علی) بالیجه سمنانی» ساخته شده است. (۲۸) بنای مسجد جامع سمنان در طول زمان چند بار خراب، و تعمیر شده است و فعلا آنچه از آن باقی است، متعلق به دو دوره سلجوقی و تیموری است. (۲۹)
كتیبهمسجد جامع اشترجان یادگار دیگری از عصر تیموری است. خود مسجد از یادگارهای دوره مغول است. بر ایوان چهل ستون شرقی مسجد، لوحی سنگی نصب شده كه كتیبه آن به خط ثلثبرجسته است. كتیبه، گویای تعمیر مسجد در عهد «سلطان ابوالنصر حسن بهادرخان» از محل سرمایه خاص «كمالالدین اسماعیل بن ظهیرالدین اشترجانی» است. (۳۰)
كاشیكاری سردر مسجد جامع كبیر یزد نیز در شمار آثار جنبی متعلق به معماری دوره تیموری است. (۳۱) ساختمان اصلی مسجد منسوب به سال ۷۲۵ ه است. علاوه بر اینها، جامع كبیر یزد، یادگار دیگری نیز از عهد تیموری دارد. در این رهگذر، گفتنی است كه حكومتیزد در عهد شاهرخ بر عهده امیر جلالالدین چقماق شامی قرار گرفت و زوجه او به نام «بیبی فاطمه خاتون»، سطح مسجد را از مرمر مفروش ساخت، و دو ستون چپ و راست گنبد را با كاشی آراسته ساخت و منبر چوبی آن را از آجر منقش، برآورد. نوشتهاند كه به دستور این زن، خاك مورد لزوم برای ساختن منبر را از كربلا به یزد حمل كردهاند. تعمیرات «بیبی خاتون» متعلق به سال۸۳۶ ه است. (۳۲) مرمت دیگر مسجد جامع یزد، توسط خواجه معینالدین یزدی از وزیران عهد تیموری صورت گرفت. (۳۳) وجود كتیبه كاشی معرفی كه به خط ثلثسفید بر روی كاشی لاجوردی خودنمایی میكند و نام شاهرخ را بر خود دارد، این احتمال را به وجود آورده است كه قسمت اعظم تزیینات و كاشیكاری سردر رفیع جامع كبیر یزد نیز در عهد سلطنتشاهرخ انجام پذیرفته باشد. (۳۴)
از اماكن متبركه و مزارات ساخته شده در عهد تیموری، باید به مزار شاه نعمتالله ولی در ماهان كرمان اشاره كرد. گرچه اصل بنا متعلق به همین دوره است ولی بعدها، قسمتهایی به آن افزوده شد. كتیبه موجود در آن، تاریخ ۸۴۰ ه را نشان میدهد ولی مجموعه بناهای موجود بقعه متعلق به قرنهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم است. ایوان، منارههای بلند، كاشیكاریها و درهای گرانبهای این بقعه، زیبایی و لطافتخاصی دارد.
بقعه امامزاده جعفر دامغان نیز از بناهای دوره تیموری است. این بنا در شمال غربی شهر دامغان ساخته شده است. صاحب بقعه به شش واسطه به حضرت علیعلیهالسلام میرسد. اصل بنا، ظاهرا در دوره سلجوقی ساخته شده است اما در بخشی از صحن آن، بنای كوچكی است كه كتیبه سر در آن، انتساب به عهد شاهرخ را نشان میدهد. در درون ایوان، مقدار زیادی كاشیكاریهای ستارهای شكل به صورت هشتپر و دوازدهپر به رنگ سبز روشن و لاجوردی دیده میشود كه بیشتر آنها مصور به صورتهای حیوانات و یا كتیبههای منظوم به خط نستعلیق است. (۳۵)
بنای مدرسه مجاور به مقبره شیح احمد جام از عرفای اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم را نیز باید از آثار دوره تیموری محسوب داشت. قسمتی از خانقاه این مزار تاكنون دو بار تعمیر شده است. بنای مدرسه بزرگی كه در كنار بقعه است. متعلق به زمان شاهرخ تیموری میباشد و احتمالا متعلق به سال۸۴۶ ه است. (۳۶) همچنین نماسازی بقعه تربتحیدریه را نیز باید از عهد شاهرخ محسوب داشت. (۳۷)
دكتر نصرالله امامی
منبع : مطالعات شیعه شناسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست