چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا
طول عمر

▪ پاسخ: شیعه امامیه به تبع ادله قطعی، معتقد به امامت امام زمان (ع) از سال ۲۵۵ هجری تاکنون است. این اعتقاد مستلزم آن است که امکان داشته باشد شخصی بیش از هزار سال عمر کرده باشد. این لازمه برای برخی از اهل سنّت گران آمده است. میگویند: چگونه ممکن است شخصی این مقدار عمر کند. اینان در حقیقت از آن جهت که اصل اعتقاد به امامت ومهدویت شیعه را قبول ندارند، مسأله طول عمر را بهانه قرار دادهاند تا اصل عقیده به مهدویت شیعه را زیر سؤال ببرند.
سائح علی حسین مغربی میگوید: «اهل سنّت نظریه بقا وزنده ماندن مهدی (ع) بیش از هزار سال تا هر زمان که خدا بخواهد را مورد انتقاد قرار دادهاند، و میگویند: عمری به این مقدار هرگز در بین بشر مرسوم نبوده ودلیلی نیز از شرع بر آن وجود ندارد».( تراثنا وموازین النقد، ص ۲۰۳)
همان گونه که دکتر احمد محمود صبحی اعتقاد به طول عمر امام زمان (ع) را از قویترین اعتراضها متوجّه بر عقیده به حضرت مهدی (ع) نزد شیعه امامی قرار داده است. او میگوید: «زنده ماندن مهدی بیش از هزار سال جای تردید دارد، واین خود موجب سست کردن عقیده به مهدویت از ریشه واساس است».( نظریة الامامة لدی الشیعة الإثنی عشریة، ص ۴۱۱)
● پرسش: آیا خداوند میتواند عمر کسی را به این حدّ طولانی کند؟
▪ پاسخ: در علم کلام به اثبات رسیده که خداوند قادر بر هر امری است همان گونه که عالم به هر چیزی است. هر امری که قابلیّت تعلق قدرت الهی را داشته باشد ومحال ذاتی ووقوعی نباشد، گرچه بر خلاف عادت عمومی است. لذا محال نیست که خداوند به جهت مصالحی عمر شخصی را طولانی کرده واز آفات مرگ او را نگه دارد. طبیعت آتش، سوزاندن است ولی خداوند برای حضرت ابراهیم (ع) سرد وسلامت گردانید. واین همان اعجازی است که در علم کلام به آن اشاره شده است. علامه طباطبایی میفرماید: «کسی که روایات وارد شده از رسول اعظم وامامان اهل بیت: در خصوص امام غایب را مطالعه کرده باشد، به این نتیجه میرسد که نوع حیات آن حضرت با معجزه وخرق عادت است. وطبیعی است که خرق عادت امری محال نیست. ونمیتوان خرق عادت را از طریق علم به طور مطلق نفی کرد. عوامل واسبابی که در عالم تأثیر گذارند هرگز منحصر در حدود دید ما وشناخت ظاهری ما نیست. ما نمیتوانیم عوامل دیگر را از ماوراء طبیعت نفی کنیم ... لذا ممکن است که عواملی در فرد یا افرادی از بشر وجود داشته باشد که بتواند انسان را بهرهمند از عمر طولانی کند به حدّی که گاه به هزار یا هزاران سال برسد. بنابراین علم طبّ هرگز از کشف راز طول عمر انسان مطلع نشده است».( شیعه در اسلام، ص ۱۹۸)
شهید صدر؛ میگوید: «...ما فرض میکنیم که عمر طولانی از حیث علمی ممکن نیست... نتیجه چیست؟ مقصود شما این است که بگویید: طولانی شدن عمر انسان تا چند قرن بر خلاف قوانین طبیعی است که علم با وسایل تجربی وپیشرفته به اثبات رسانده است. تازه به این نتیجه میرسیم که این حالت معجزه بوده که قانون طبیعی را در حالتی معین به جهاتی خاص معطّل گذاشته وخرق کرده است... .
این معجزه برای کسی که از نصوصات قرآن وسنّت استمداد جسته واستفاده میکند، چیز تازه یا غریبی نیست. ونیز عجیبتر از نقض قانون انتقال حرارت از جسم پرحرارت به جسم کم حرارت نیست، که در مورد حضرت ابراهیم (ع) نقض شده است تا جان او محفوظ بماند. خداوند متعال میفرماید: «قُلْنا یا نارُ کُونِی بَرْداً وَسَلاماً عَلی اِبْراهِیمَ».( سوره انبیاء، آیه ۶۹)
آن گاه نمونههایی از معجزات وخوارق عادات به جهت مصالحی اهمّ را مثال میزند که اگر از مسأله طول عمر در حدّ اعجاز مهمّتر نباشد در اهمیت کمتر نیست...».( بحث حول المهدی (ع)، ص ۸۰-۷۷)
لذا خداوند متعال درباره حضرت یونس (ذوالنون) میفرماید: «فَلَوْلا أَنَّهُ کانَ مِنَ المُسَبِّحِینَ × لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ «اگر او از تسبیحگویان نبود به طور حتم در شکم ماهی تا روز قیامت باقی میماند.»( سوره صافات، ص ۱۴۴و۱۴۳)
پس ممکن است کسی عمری طولانی تا روز قیامت به طریق اعجاز داشته باشد.
● پرسش: آیا طول عمر به این حد، از حیث علمی امکان دارد؟
▪ پاسخ: مقصود از امکان علمی آن است که ادعا کنیم برخی از امور که امکان علمی نداشته ونمیتوان با وسایل مدرن وپیشرفته امروز آن را عملی ساخت، به لحاظ قوانین علمی هیچ گونه قاعده وقانونی که مانع وقوع وتحقق آن باشد وجود ندارد. در مورد طول عمر انسان نیز چنین است.
برنارد شو میگوید: «از اصول علمی ثابت نزد تمام علمای بیولوژی آن است که عمر انسان ممکن نیست که برای او حدّ ثابتی باشد، طول عمر مسألهای است که حدّ نمیپذیرد».( عمر المهدی بین العلم والأدیان، ص ۶)
وایزمن دانشمند معروف آلمانی میگوید: «هیچ تلازمی بین مرگ وقوانین طبیعی نیست؛ زیرا ما در عالم طبیعت، عمری میبینیم که بین یک لحظه تا خلود علی الدوام پایین وبالا میرود...».( همان)
فلوکر فیزیکدان معروف میگوید: «حدّ طبیعی عمر انسان ۶۰۰ سال است».
روجر پیکن دانشمند انگلیسی آن را به ۱۰۰۰ سال رسانده است.( مجله دانشمند، سال ۶، شماره ۱، ص ۴۳)
دکتر کیلور دهاوز آمریکایی میگوید: «علم طبّ میتواند قیدها وحدودی را که مانع از طول عمر انسان است با کمک دانش تغذیه از بین ببرد. ما امروز امیدواریم که بر خلاف عمر پدران واجدادمان به چنین طول عمری دست یابیم».( راهی به سوی حیات نو، ص ۱۴)
پروفسور اتینگر میگوید: «نسل جدید همان گونه که به سفرهای فضایی ایمان آورد، در آیندهای نه چندان دور ایمان خواهد آورد که خلود انسان در حیات دنیوی امر بعیدی نیست؛ زیرا با پیشرفت تکنولوژی که امروز مشاهده میکنیم میتوان عمر انسان را در قرن آینده به هزاران سال رساند».( مجله دانشمند، سال ششم، شماره ۶)
دیمند وبرل از اساتید دانشگاه جونس هبکنس میگوید: «تمام اجزای اصلی انسان بدون استثنا با امتحان به اثبات رسیده که قابل خلود است، ویا حدّ اقلّ قابل عمری طولانیتر از این مقدار است...».( مجلّه المقتطف، جزء سوم از سال ۵۹)
● پرسش: آیا طول عمر امکان عملی داشته است؟
▪ پاسخ: فلاسفه ومتکلمین میگویند: قویترین دلیل بر امکان شئ وقوع آن در خارج است. در مورد طول عمر همین قانون جاری است. بهترین دلیل بر امکان آن، رجوع به تاریخ گذشته است. چه بسیار افرادی که در طول تاریخ عمرهای بسیار طولانی داشتهاند که طول عمر حضرت مهدی (ع) نیز یکی از آنها است.
خداوند متعال درباره حضرت نوح (ع) میفرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلی قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلّا خَمْسِینَ عاماً»؛ «وهر آینه ما نوح را به سوی قومش فرستادیم
پس او در میان آنها هزار سال به جز پنجاه سال [نُهصد وپنجاه سال] درنگ کرد.»( سوره عنکبوت، آیه ۱۴)
مطابق نظر مسلمانان ومسیحیان، حضرت مسیح (ع) تاکنون زنده بوده ودر آخرالزمان از آسمان فرود خواهد آمد. ومطابق نظر اسلامی پشت سر امام زمان (ع) نماز به جای خواهد آورد.
● پرسش: آیا در روایات اهل سنّت به طول عمر اشخاص اشاره شده است؟
▪ پاسخ: عجب است که اهل سنّت اعتقاد به ولادت ووجود امام مهدی (ع) را به جهت طول عمر آن حضرت قبول نمیکنند، در حالی که در صحیحترین مصادر حدیثی خود روایاتی را آوردهاند که در آن به قضایا واشخاصی اشاره شده که عمرهای بسیار طولانی داشته ودارند. از آن جمله حدیث معروف به حدیث جسّاسه است که در «صحیح مسلم» به طور تفصیل از آن یاد شده است.
در آن حدیث به طور تفصیل اشاره به وجود شخصی به نام «دجّال» شده که با عمری بسیار طولانی غایب از دیدگان مردم در جزیرهای از دریا زندگی میکند ودر برههای از زمان به نهضتی باطل دست خواهد زد.( صحیح مسلم ،ج ۸، ص ۲۰۵-۲۰۳، باب فی الدجال)
● پرسش: آیا کسانی در امتهای پیشین عمر طولانی داشتهاند؟
▪ پاسخ: آری، با مراجعه به تاریخ پی میبریم که کسانی عمرهای بسیار طولانی داشتهاند از قبیل:
۱) خضر نبی که هزاران سال عمر کرده و هنوز زنده است.( المستطرف، ج ۲، ص ۳۳)
۲) لقمان بن عاد که ۳۵۰۰ سال عمر داشته است.( اخبار الدول)
۳) لقمان حکیم با ۴۰۰۰ سال یا بنابر نقلی دیگر هزار سال.
۴) نوح پیامبر با ۲۵۰۰ سال.
۵) شیث فرزند آدم با ۹۱۲ سال.( کامل ابن اثیر، ج ۱، ص ۱۹)
۶) حضرت آدم (ع) با ۹۳۰ سال.( همان)
۷) ادریس نبی با ۸۶۲ سال.( همان، ج ۱، ص ۲۱)
۸) سلیمان نبی با ۷۱۲ سال.( المستطرف، ج ۲، ص ۳۳)
۹) سام پسر نوح با ۶۰۰ سال.( کامل ابن اثیر، ج ۱، ص ۵۴)
ودیگران.
● پرسش: آیا طول عمر امکان فلسفی ومنطقی دارد؟
▪ پاسخ: مقصود از امکان فلسفی یا منطقی آن است که با مراجعه به عقل هیچ گونه مشکل عقلی وفلسفی که مخالف با نظریه طول عمر باشد وجود نداشته باشد.
شکی نیست که طولانی شدن عمر انسان به هزاران سال از جنبه عقلی ومنطقی ممکن است وهیچ گونه اشکال عقلی ندارد وهیچ گاه مستلزم تناقض نخواهد شد، زیرا در مفهوم حیات وزندگی، مرگ سریع نهفته نشده است.
فخر رازی در توجیه طول عمر انسان در ذیل آیه شریفه: «فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاّ خَمْسِینَ عاماً...»( سوره عنکبوت، آیه ۱۴)، میگوید: «برخی از اطبا گویند: عمر انسان بیش از ۱۲۰ سال
نمیشود، ولی آیه بر خلاف آن دلالت داشته وعقل نیز بیش از این را تأیید میکند؛ زیرا بقا بر ترکیبی که در انسان است ذاتاً ممکن است وگرنه باقی نمیماند. دوام تأثیر مؤثر در او ممکن است؛ زیرا مؤثّر در وجود انسان اگر واجبالوجود است که دوام دارد، واگر غیر واجبالوجود باشد برای او مؤثّری است، وبالاخره به واجبالوجود باز میگردد که دوام دارد. لذا ممکن است که تأثیر واجبالوجود دائمی شود که در نتیجه بقا ذاتاً ممکن میگردد، وچنانچه بقا نداشته باشد به جهت امر عارض است، وعارض هم ممکنالعدم است. واگر وجود عارض مانع واجب بود به همین مقدار عمر هم نمیتوانست باقی بماند. نتیجه اینکه حرف برخی از اطبا که گفتهاند: عمر انسان از ۱۲۰ سال فراتر نمیرود، باطل است».( تفسیر فخر رازی، ج ۲۵، ص ۴۲)
شیخ مجتبی قزوینی خراسانی در استدلال عقلی وفلسفی بر ضرورت وجود شخص طویلالعمر در خارج میگوید: «طبق قواعد فلسفی وحِکَمی، هر طبیعتی که قابل زیاده ونقصان در عالم وجود است، باید فرد کامل آن طبیعت در خارج موجود گردد؛ زیرا هر طبیعتی طالب کمال نهایی خود است. مطابق این قاعده تعدادی از مسائل فلسفی پایهگذاری شده است که از جمله آنها وجود فرد کامل در بین بشر به اسم نبی یا حکیم است. ومطابق این قانون که با برهان به اثبات رسیده قابلیّت زندگی وعمر بیشتر دارای مراتب متعددی در خارج است. عمر ۱۰۰۰ سال یا ۲۰۰۰ سال را نمیتوان نهایت مرتبه امکان زندگی به طور یقین دانست؛ بلکه ممکن است که بیش از این مقدار نیز باشد...».( بیان القرآن، ج ۵، ص ۱۲و۱۱)
منبع : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست