شخص فراگير بايد تدريجاً در شرايطى قرار گيرد که شرسشهاى او به وضوح پاسخ گفته شود. هر چه فرصت ارائهٔ پاسخها و روشن بودن آنها، سرعت انتقال فرد و مراحل درک کوتاهتر باشد فراگير سريعتر مىتواند نکات آموزشى را با موقعيت خود تطبيق دهد و در صورت نياز آنها را بهکار بندد.
|
|
بهکار گرفتن آموختهها به عوامل بسياري، از جمله اولويت نيازهاى فردى فراگير و امکانات قابل دسترس او، بستگى دارد؛ اين عوامل نقشى اساسى در سرعت پذيرش نکات آموزشى (درصورت تطبيق آموختهەا به عوامل بسياري، از جمله اولويت نيازهاى فردى فراگير و امکانات قابل دسترسى او، بستگى دارد؛ اين عوامل نقشى اساسى در سرعت پذيرش نکات آموزشى (در صورت تطبيق آموختهها با ديدگاهها و اولويت نيازهاى فراگير) يا نپذيرفتن آنها (در صورت ناسازگار بودن با نيازهاى او) دارند.
|
|
لازم به ذکر است سرعت نوپذيرى در همه افراد بشر يکسان نيست؛ هر يک از فراگيران ويژگىهائى متفاوت با ديگران دارند.
|
|
|
براى اطلاع از کم و کيف حرکتها و اينکه فراگيران آموختهها را بپذيرند يا رد کنند لازم است به مراحل فراگيرى آموزشهاى ترويجى که در اينجا بهعنوان مراحل نوپذيرى مطرح مىشود اشاره گردد زيرا از ديدگاه آموزشگر لازم است آنچه فراگير در انديشهٔ خود مىگذراند تا به مرحلهٔ تصميمگيرى در خصوص پذيرش يا عدم پذيرش برسد بهدقت بررسى قرار گيرد و آنچه در تأمين شرايط ورود و تکميل و گذر از هر مرحله لازم است بهوضوح مشخص شود.
|
|
در خصوص مراحل پذيرش، ديدگاهها متفاوت است؛ برخى ۳ و برخى ديگر تا ۷ مورد براى آن ذکر کردهاند. مراحلى که ذيلاً ذکر مىشوند نتيجهٔ تحقيقاتى است که اخيراً در همين زمينه انجام شده است.
که اين مراحل عبارتند از:
|
|
|
مرحلهاى که فرد، لزوم تغيير را احساس مىکند.
|
|
|
به اين معنا است که فرد به نياز خود آگاه مىشود بدون آنکه از محتواى آن با اطلاع گردد؛
|
|
|
در اين مرحله فراگير به دنبال آنچه يافته است مىرود تا اطلاعات بيشترى از آن کسب کند؛
|
|
|
مرحلهاى است که فراگير آنچه را کسب کرده در ذهن خود مطالعه مىکند و کم و کيف آن را مىسنجد (ذهنى)
|
|
|
طى اين مرحله فرد آنچه را که مطالعه کرده است بهکار مىبندد.
|
|
|
در اين مرحله آنچه از کاربرد موضوع مورد نظر حاصل شده با توجه به معيارهائى که در نظر است ارزشيابى مىشود (عيني)؛
|
|
|
فراگير در اين مرحله نتيجهٔ حاصل ارزشيابى را با آنچه مطلوب نظر او است تطبيق مىدهد و تصميم خود را در خصوص ادامهٔ کار اخذ مىکند و به آنچه تصميم گرفته عمل مىنمايد.
|