چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
شاهنامهسرائی
پيش از فردوسى، دقيقى سرودن کتابى همچون شاهنامه را شروع کرده بود، اما مرگ نابههنگام به او مجال نداد کتاب خود را به پايان برساند، و در سال ۳۶۵ يا اندکى بعد کشته شد. از سخن فردوسى پيدا است که در اين زمان، خواندن [و نوشتن] داستانهاى باستانى بسيار گسترش يافته بوده. طبعاً شاعران نيز علاقه پيدا کرده بودند که آنها را به نظم درآورند: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چون فردوسى از سرانجام دقيقى و ناتمام ماندن کتاب او آگاه شد، در صدد برآمد کار او را دنبال کند، اما کتابى را که دقيقى از روى آن، داستانها را به نظم درمىآورد، نداشت. اين کتاب،کتابى بوده است بهنامِ يا معروف به 'شاهنامهٔ ابومنصوري' ، که به فرمان ابومنصور پسر عبدالرزّاق فرمانرواى خراسان گردآورى شده بوده است. فردوسى از ابومنصور بهنام 'پهلوان دهقاننژاد' و 'سپهبد' که جويندهٔ روزگار نخست (= علاقهمند به تاريخ زمانهاى گذشته) بوده، نام مىبرد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابومنصور موبدان سالخورده را که از داستانهاى باستانى آگاهى مىداشتهاند گردآورده و از گفتههاى آنان کتابى تنظيم کرده بوده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گردآورى و تنظيم اين کتاب، به احتمال، پيش از سال ۳۵۰ انجام گرفته بوده، چه گفتهاند ابومنصور در اين سال کشته شده. فردوسى براى بهدست آوردن نسخهاى از اين کتاب بسيار جستجو کرد و گويا براى پيدا کردن آن، به بخارا نيز سفر کرده بود: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
'تخت' در اين بيت ظاهراً به معنى 'پايتخت' و مراد از 'شاهجهان' پادشاه سامانى است، اما فردوسى نتوانسته کتاب را بهدست آورد، تا اينکه دوستى مهربان، که او نيز مانند ديگر ايرانيان، به فرهنگ گذشتهٔ ايرانى علاقه داشته، نسخهاى از کتاب را به فردوسى مىدهد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهنظر مىرسد که کسان ديگر نيز فردوسى را به سرودن شاهنامه تشويق کرده بودهاند. به هر حال شاعر بزرگ ما در حوالى سالهاى ۳۶۵ تا ۳۷۰ شاهکار بزرگ خود را آغاز کرده و علاوه بر همان شاهنامهٔ ابومنصورى از نوشتههاى ديگر و از سخن راويان نيز بهره مىجسته است. از جاىجايِ سخن فردوسى آشکار است که داستانها را از روى دفترهاى باستانى و از روى روايتهاى کهن به نظم درآورد و خود در آنها دخل و تصرفى نمىکرده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست