جو اين خاتون خوشمنظر از اين قصر بهشتآسا |
|
|
|
|
برون شد همچو از جنت دل آغشته به خون حوا |
بنات غيب را برقع ز پيش روى بگشادند |
|
|
|
|
چنان چون خازن جنت نقاب از چهرهٔ حورا |
هزاران مشعل روشن بر اين فيروزه گون گلشن |
|
|
|
|
فروزان شد چو شمع اندر دل قارورهٔ مينا |
فروغ شمع نورانى به نور صنع سبحانى |
|
|
|
|
ببرد آفات ظلماتى ز ظلمت خانهٔ دنيا |
رواق لاجوردى را به نقره کوفتکارى کرد |
|
|
|
|
رسن پرداز طاق افراز گنبد خانهٔ خضرا |
دواج چرخ را عطف هلالى بست بر دامن |
|
|
|
|
به ريشم کاروالاباف چرخى تاب چرخ آرا |
مرقع پوش افلاکى به صد چستى و چالاکى |
|
|
|
|
مرقع پوش افلاکى به صد چستى و چالاکى |
به خلوت خانهٔ خاصان به فرق افشان و رقاصان |
|
|
|
|
بر آوردند غواصان هزاران دانه از دريا |
شده پروين چو پروانه قمر چون شمع کاشانه |
|
|
|
|
ز کوکب ريخته دانه چو گل بر نيلگون ديبا |
زمين از تيرگى همچون دل ظلمانى فرعون |
|
|
|
|
سپهر از روشنى همچون کف نورانى موسى |
دلم بگرفت از آن ظلمت به دل گفتم که هان اى دل |
|
|
|
|
چه پائى پاى بيرون نه به عزم عالم عليا |
نهادم زين همت بر براق وهم دورانديش |
|
|
|
|
خراميدم ز شهرستان جسمانى بر اين بالا |
چو زين گلخن برون رفتم به گلشن خانهٔ وحدت |
|
|
|
|
به گوش جان خطاب آمد که سبحان الذى اسرى |
معارج بر معارج قطع اين بالا همى کردم |
|
|
|
|
ازين مدرج بدان مدرج به قدر قرب و استعلا |
قدم بر بام اول طارم اعلاء چو بنهادم |
|
|
|
|
همايون پيکرى ديدم به شکل و پيکرى زيبا |
گهى بر سينهاش داغ شرار عشق چون وامق |
|
|
|
|
گهى بر طلعتش خال کمال حسن چون عذرا |
گهى روشن گهى تيره صافى گهى دردى |
|
|
|
|
گهى شرقى گهى غربى گهى پنهانى گهى پيدا |
گهى با باد هم مرکب گهى با آب هممشرب |
|
|
|
|
گهى با خاک همچهره گهى با باد هم سيما |
دوم منزل چو بسپردم به زير پى نظر کردم |
|
|
|
|
دبيرى يافتم زيبنده در ديوان استيفا |
قلم زن منشيى ديدم که اندر شأن او آمد |
|
|
|
|
به حکم صورت انشاء نشان از نشأةالاولى |
مبارک روى مستوفى که منشى قضا ز اوّل |
|
|
|
|
رقم زد بر جبين او که باشد منشى منشاء |
قلم در دست چون تيرى که از بحر کمان خيزد |
|
|
|
|
نشاطانگيز بر احباب و دردانگيز و بر اعدا |
سيم منزل چو بگزيدم ترنّم خانهاى ديدم |
|
|
|
|
ترانه بر گرفته لعبت زيباى خوش آوا |
نگارى گلعذارى نوبهارى تازه و خرم |
|
|
|
|
ظريفى نازکى دلبر لطيفى چابکى رعنا |
شده قدوّسيان اندر کمند زلف او محکم |
|
|
|
|
چو مجنون پريشان پايبند طرهٔ ليلا |
زنخدانش فکنده سرنگون هاروت را در چه |
|
|
|
|
عذرا دلفريبش ساخته ماروت را رسوا |
چهارم منزلى سير من آمد کشور رابع |
|
|
|
|
مربع گلشنى روشن در او يحيى نه برعميا |
به صد عزت زده بر چار بالش تکيه سلطانى |
|
|
|
|
خجسته طلعتى روشندلى چستى فلک پيما |
به رمح ترکمانى زو سپاه روم را نصرت |
|
|
|
|
به تيغ هندوانى لشکر زنگى از و يغما |
زچار ارکان چو بالا شد براق برق سير من |
|
|
|
|
به دير پنجمين رفتم ز معبد خانهٔ عيسى |
نشسته کوتوالى ديدم اندر قلعهٔ پنجم |
|
|
|
|
چو آب آتشين گوهر کشيده خنجرى به را |
ز خونپالائى تيغش که آب از ميغ بگشايد |
|
|
|
|
شود چشم شفق هر دم بهجاى آب خون پالا |
سحاب تيغ برق اندام آتش تاب خون بارش |
|
|
|
|
کند نطع زمرّد فام را هر شب به خون حمرا |
ششم مسکن مسدّس خانهاى ديدم در او ساکن |
|
|
|
|
خجسته پيکرى فرخنده فرى سرورى والا |
همش سيرت همش صورت همش طالع همش طلعت |
|
|
|
|
به سيرت راى او پير و بهصورت روى او برنا |
سعادت در جبين او به صد زيبندگى مضمر |
|
|
|
|
چو نور اندر سواد چشم و حکمت در دل دانا |
چو از برج سعادت خانهٔ برجيس بگذشتم |
|
|
|
|
به هفت اورنگ و هشت اورنگ کردم روى استعلا |
بر آن ايوان کيوانى نشسته يافتم پيرى |
|
|
|
|
ز تأثير نشستش از جهان برخاسته غوغا |
فگنده نکبت او يوسف مه روى را در چه |
|
|
|
|
خود اندر چاه چون يوسف گرفته دلو را ملجا |
يکى هندوى تازى نام ترک اندام برنائى |
|
|
|
|
فلک را پاسبان بام و شب را ديدهٔ بينا |
چو پاى همّت عالى گذشت از پايهٔ هفتم |
|
|
|
|
رسيدم از دنى نزديک اَوج برج اَو اَدنى |
به دل گفتم که موجودات مصنوعات ربّانى |
|
|
|
|
ز ميدان حمل تا حوت و از بزغاله تا جوزا |
بيان عرش و فرش و لوح و کرسى چون دراندازم |
|
|
|
|
ز مقصد بازمىمانم که دور افتادم از مبدا |
ز پرگار فلک تا مرکز اين نقطهٔ خاکى |
|
|
|
|
ز هفت اطباق دوران سما تا صخرهٔ صما |
ز فوق و تحت و يمن و يسر و پيش و پس چه حکمت بود |
|
|
|
|
چرا کرد اين چنين قايم بناى شش جهت بينا |
به قصر کيست اين گلشن به بام کيست اين مشعل |
|
|
|
|
بهنام کيست اين منزل تعالى شأنه اعلى |
سؤالم را جواب آمد به گوش جان خطاب آمد |
|
|
|
|
خطاب مستطاب آمد به حق زيبندهٔ اصغا |
که تا عالم مزين شد فلک را ديده روشن شد |
|
|
|
|
چنين تکوين مکون شد بهنام هستى اشيا |
مراد ازطينت عالم نهاد خلقت آدم |
|
|
|
|
به رفعت عيسى مريم به خشيت برتر از يحيى |
امام مشرق و مغرب همام مکه و يثرب |
|
|
|
|
علىابنابىطالب شريف مکه و بطحا |
مدرّس در خلافتخانهٔ فطرت زبدو کن |
|
|
|
|
ز علمش منتفع آدم به مکتبخانهٔ اسما |
|