|
|
|
کليهٔ مباحث و زمينههائى است که اسلام را در وجه دينى آن مطرح مىکند. همچنين مجموعهٔ مطالبى که در روزهاى خاص و مناسبتهاى ويژه نظير تولد يا وفات پيامبر و ائمهٔ معصومين (ع) و اعياد مذهبي، از راديو پخش مىشود. نوحهخوانى نيز در اين زمره در نظر گرفته شده است.
|
|
|
کليهٔ مباحثى که در جهت تقويت بنيهٔ فرهنگى جامعه مىکوشد و به بررسى و طرح روابط و مسائل اجتماعى مىپردازد و در صورت امکان در جهت ارائهٔ راهحلهائى براى معضلات و مشکلات تلاش مىکند.
|
|
زمينههاى عمدهٔ کار در اين موضوع عبارت است از: مسائل مربوط به خانواده، مسائل شهرنشينى و روستا نشيني، ديدگاههاى مربوط به محيط اجتماعى (شهري، روستائي، عشيرهاي)، بررسى مشکلات اجتماعى (جمعيت، بهداشت محيط روستا، اختلافات قومى و قبيلهاى و فاميلي، مسائل مربوط به نزاعهاى مالکيت زمين و سهمبرى آب و غيره)، مسائل مربوط به وحدت جامعه، بررسى تأثيرات متقابل شرايط اجتماعى و يکديگر، بررسى روابط اجتماعي، بررسى تنگناهاى موجود در ارتباط با آموزش و پرورش و بهداشت فردي، بررسى نقش فعاليتهاى فرهنگى در بالا بردن آگاهىهاى جامعهٔ (روستائي)، مشارکت عمومى و هميارى مردم در جهت پيشبرد امور مختلف نظير اقتصاد و عمران و آبادى و بارورى فرهنگى ـ اجتماعى جامعهٔ (روستائي).
|
|
|
موضوعهاى اقتصادي، به نقل، تشريح، تحليل و ارزيابى وضعيت توليد، توزيع، مصرف و عوامل و عناصر متشکله يا دخيل در آن و مناسبات حاکم بر آنها در بخشهاى کشاورزي، صنايع (روستائى و کشاورزي) و خدمات (توزيع و نظير آن) مىپردازد.
|
|
موضوعهاى اقتصادى با هدف ارشادى ـ تربيتى مانند: زمينهسازى براى از بين بردن روابط ظالمانه و استثمارى و تحکيم روابط عادلانهٔ اقتصادى در اقتصاد کشاورزى کشور، جلب مشارکت عمومى مردم (خاصه روستائيان) در گسترش برنامههاى توليدى و برحذر داشتن آنان از فعاليتهاى جنبى و بيهودهٔ اقتصادي، زمينهسازى براى توسعهٔ توليدات کشاورزي، دامى و صنايع کشاورزى.
|
|
موضوعهاى اقتصادى با هدف اطلاعاتى ـ آموزشى مانند: آشنا کردن مردم (روستائيان) با تنگناهاى اقتصادي، بحث و بررسى در مورد تورم، گراني، سهميهبندى کالاها، بررسى وضعيت واردات و صادران (محصولات کشاورزي)، سير آن در سالهاى مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامي، آنشا کردن کشاورزان با مفاهيم تعاون، اهداف شرکتهاى تعاوني، تفهيم اهميت کشاورزى در اقتصاد به روستائيان و شهرنشينان، بحث در زمينهٔ صرفهجوئى (کالاها، منابع طبيعى مانند آب و غيره)، آموزش نکات فنى مؤثر در بازاريابي، درجهبندى محصول، توزيع و فروش محصولات کشاورزي، بحث در زمينه حداکثر استفاده از امکانات موجود در روستا، صنايع دستي، و نقش آن در بالا بردن سطح زندگى در روستا، بررسى نتيجهٔ اقتصادى دو شيوهٔ مختلف کشت و کار (سنتى و مکانيزه) يا دامدارى صنعتى يا سنتى.
|
|
موضوعهاى اقتصادى با هدف تفريحى ـ سرگرمى مانند: ميانپردهها و طنزهاى اقتصادى.
|
|
|
موضوعهاى تاريخى به نقل، تشريح، تحليل و ارزيابى وقايع، جريانات و شخصيتهاى تاريخى مىپردازد. پرداختن به اين موضوعها، عمدتاً با هدف عبرتآموزى است.
|
|
موضوعهاى تاريخى با هدف ارشادى ـ تربيتى مانند: کليهٔ اشارات تاريخى قرآن کريم، کليهٔ بررسىهاى تاريخى که هدف آن عبرتآموزى و ارشاد مردم است. مصداق شعر ايوان مداين از خاقاني.
|
|
موضوعهاى تاريخى با هدف اطلاعاتى ـ آموزشى مانند: بررسى تاريخى ايران، بررسى تاريخ اقوام مختلف، بررسى تاريخچهٔ کشاورزى در ايران و جهان (تاريخچهٔ پيدايش بذر اصلاح شده، تاريخچهٔ پيدايش تراکتور، تاريخچه ترويج کشاورزي، تاريخچهٔ آموزش کشاورزى در ايران و...)
|
|
موضوعهاى تاريخى با هدف سرگرمى ـ تفريحى مانند: داستان زندگى و فعاليتهاى مبارزان و شخصيتهاى تاريخى ايران مثل داستانهاى شاهنامهٔ فردوسى و غيره.
|
|
|
موضوعهاى سياسى شامل کليهٔ زمينههائى است که به اصل حکومت، نظام حکومتي، قواى حاکم و روابط بين حکومتها در بعد تقويمى آن اشاره دارد. موضوعهاى سياسى که متکى به روز است جنبهٔ خبر به خود مىگيرد. همچنين موضوعهاى سياسى مىتواند در زمينههاى اقتصادي، فرهنگى و اجتماعى باشد ليکن انگيزهٔ اصلى آن، مسائل سياسى است.
|
|
|
موضوعهائى که به بحث، بررسي، شناخت و معرفى علوم و فنون (کشاورزي) و دستاوردهاى علمى و کاربرد آنها در حرفهٔ (کشاورزي) مىپردازد.
|
|
موضوعهاى علمي، فنى (و کارشناسي) با هدف اطلاعاتى ـ آموزشى مانند: معرفى تکنولوژى پيشرفته در زمينههاى مختلف کشاورزي، صنايع روستائى و دامپرورى (و غيره) و تشويق به بهرهگيرى از پيشرفتهاى علمى و نوآورىهاى جديد، نشان دادن آخرين پديدههاى تکنولوژى (کشاورزي) و نظاير آن و بحث پيرامون سؤالهاى فنى و حرفهاى کشاورزان و پاسخ به پرسشها و ارائهٔ راهحل براى مشکلات آنان.
|
|
|
موضوعهائى که به آداب و رسوم محلى روستائيان مربوط باشد. طرح مسائلى از قبيل حکايتها ضربالمثلها، آداب عروسى و برگزارى جشنها، ارزشهاى فرهنگي، قومى و غيره از اين قبيل است.
|
|
|
موضوعهائى که (بحث کارشناسى و غيره) در زمينهٔ بهداشت و بهسازى محيط و پيشگيرى از بيمارىها و درمان و معالجهٔ بعضى از آنها بپردازد.
|
|
| برنامههاى آموزشى (Educational programmes)
|
|
اين برنامهها در درجهٔ نخست به امر آمورش و تعليم و تربيت مردم توجه دارد. در اين برنامهها عنصرهاى تربيتى و آموزشى ارکان اصلى هستند. برنامههاى آموزشى در سه گروه طبقهبندى مىشوند:
|
|
- برنامههاى آموزشى بر اساس مطالب خاص (Related to a specific curriculum): براى آموزش دورهاى خاص، آموزشهاى سيستماتيک با زمانبندى مشخص.
|
|
- برنامههاى آموزشى توسعهٔ روستائى (Rural development).
|
|
- ساير برنامههاى آموزشي.
|
|
| برنامههاى تفريحى و سرگرمى
|
|
(Entertainment)، بعضى برنامههاى راديوئى مانند برنامههاى آموزشي، فرهنگى و غيره را مىتوان با استفاده از قالب نمايش، بهصورت برنامههاى سرگرمکننده ارائه کرد. بهعنوان مثال: 'در تقسيمبندى ساعات پخش برنامههاى سرگرم کننده و تفريحى شبکهٔ راديوئى گويا و يوگسلاوي، برنامههاى فرهنگي، جزء ساعات پخش برنامههاى تفريحى محاسبه شده است.' هدف اين برنامهها سرگرمسازى شنوندگان است و بدين شرح طبقهبندى مىشود:
|
|
- نمايش، چه بهصورت يک برنامهٔ مستقل نمايشى و چه به شکل يک سريال.
|
|
- موسيقى
|
|
- ورزش، به استثناء خبرهاى ورزشى
|
|
- ساير برنامههاى سرگرم کننده.
|
|
- ساير برنامههاى طبقهبندى نشده (Unclassified programmes).
|
|
شامل ساير برنامههائى که در دستهبندى فوق قرار ندارند (Latest statistics on Radio and Television Broadcasting( 'No.29) Unesco 1987، (PP 35) ،' Programmes by Function).
|
|
| برنامههاى تبليغاتى (Advertisement)
|
|
اين برنامهها شامل تبليغات بازرگانى و نظاير آن مىشود. اين برنامهها منبع درآمدى براى راديو به حساب مىآيد.
|