چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا
استعمال لغات به معانی خاص (۲)
- بنوى: به معنى 'بُنوَپي' و شايد همان دو لفظ باشد به لهجهٔ 'بُنووْي' با واو که سرهم نوشته شده مثال: 'چون بُنوَى دين نَبوى قوى شد' (جلد ۱، جهانگشاى، ص ۱۷۴). | |||
- پسرينه - نرينه - مردينه - عورتينه: يعنى از جنس پسر و از جنس مذکر و از جنس مرد و عورت. مکرر. | |||
- تپانچه: به معنى مشت يا سيلى که در نظم و نثر بعد از جهانگشاى ديده مىشود، مثال: 'با درفش تپانچه زدن جز ندامت بر نخواهد داد' (جلد۲، جهانگشاى، ص ۱۵۱). | |||
- تَحَرمُزْ: مصدر جعلى از 'حرامزاده' به معنى حرامزادگى و در کتب قديم اين مصدر ديده نمىشود مثال: 'تحرمز و نميمت را صرامت و شهامت نام کنند' (جلد ۱، جهانگشاى، ص ۴). | |||
- توى: به معنى 'درون' مثال: درودى که از توى آن بوى اخلاص به مشام جان مشتاقان قدس رسد' (جلد ۱، جهانگشاى، ص ۱) و گاهى توى را به معنى درون و کنايه از دل آورده است و 'رفيقان يک تو' به معنى يکدل، استعمال کرده است، و يکتو و دوتو به همين معنى سابقه دارد، و به معنى يکتاه و دوتاه هم مىآمده، چنانکه مسعود سعد سلمان گويد: | |||
| |||
ولى توى به تنهائى چنانکه در جهانگشاى ديدم پيش ا اين گويا ديده نشده باشد مگر در محاورهٔ معاصران، و خانهٔ پستو، و گنبد نُه تُو، و تو به معنى درون، بهطور مطلق همه از همين ماده و به معنى 'درون' است. | |||
- تيزى: به معنى شدت و حشمت و قهر، مثال: 'مغنيان هُموم اين قول را در پردهٔ احزان حسينى بر آهنگ تيزى مخالف راست کرده' (جلد ۳، ص ۱۱۲-۱۱۱) و در مقدمهٔ جلد سوم جهانگشاى اين لغت از آهنگهاى موسيقى شمرده شده ولى گويا صواب همان باشد که ما ياد کرديم و در اين عبارت 'آهنگ تيزى مخالف' قرينهٔ 'پردهٔ احزان حسيني' است و در اين دو قرينه فقط 'حسيني' و 'مخالفت' از پردههاى دو آهنگ موسيقى است يعنى 'حسيني' پرده اى است از دستگاه نوا و 'مخالف' گوشهاى است از پردهٔ سهگاه، و ظاهراً 'تيزي' در اينجا مانند 'احزان' و قرينهٔ او است و نام پرده يا گوشهاى از موسيقى نيست. | |||
- جيحون: به معنى مطلق رودخانهٔ بزرگ (۱) همچنين 'دجله' به همان معني. | |||
(۱) . براى شواهد رجوع کنيد به مقدمهٔ جلد ۳ جهانگشاى ص ى، و حاشيه ص ۵۹. | |||
- حالت: کنايه از مرگ چنانکه 'کوچ کردن' و 'نماندن' در کتب آن عصر کنايه از مردن است، و اين لغت بار اول در کتب متصوفه ديده شد که 'حالت افتادن' را به معنى مردن آورده بودند چنانکه گذشت. | |||
- خدمت - خدمتى: يعنى تعارف و پيشکش که به رسم خدمتگزارى به کسى تقديم نمايند. | |||
- خرجى: متعارفى و معمولى در مقابل 'خاص' که امروز هم گويند خاص و خرجى، و در مورد نان بازار استعمال کنند و نيز مثل شده است براى کسى که تفاوت و امتيازى بدون رجحان يکى را بر ديگرى قائل شود و گويند 'خاصه خرجى مىکند' و بار اول در جهانگشاى اين لغت ديده شد: 'کسوتها خاص و خرجي' (جلد ۳، جهانگشاى، ص ۱۵۰). | |||
- خوفته: املائى است از 'خفته' که واو معدولهٔ 'خواب' را که بايد حذف شده باشد نادر بايست اثبات نموده است! | |||
- خيل و خيول: اول به معنى سوار و دوم که جمع خيل است به معنى اسپ آورده و خيل را به خيلان (کذا در مقدمهٔ جلد ثالث از جهانگشا ص: يب براى شواهد بيشترى به آن رجوع شود) جمع بسته چنانکه گذشت و ديگرى اين کار را نکرده است و خيل گاه به معنى اسپ و گاه به معنى سوار مستعمل بوده و خيل در مورد مفرد به فارسى نيامده و هميشه اسم جمع بوده است، امروز هم که مىگوئيم (خيلى) و آن يکى از قيود کثرت محسوب مىشود مربوط به 'خيل' به معنى جملهاى از سواران است و بيهقى 'خيلتاش' را نيز به معنى يک نفر از خيلى و جمله مىآورد جوينى گويد: 'صهيل خيول و نعرهٔ خيلان و گردان' (جهانگشاى، ص ۱۰۳). | |||
- دراز دنبال: کنايه از گاو و گاوميش - مکرر و اين لغت از قبيل 'درازگوش' است که کنايه از خر باشد و 'درازگوش' کنايه از اشتر و 'سياهگوش' که نوعى است از جانوران گوشتخوار مانند شغال و سگ وحشى (در زبان گبرى به شتر 'پاپهني' يعنى پايک). | |||
- دربايست و دربايستن: ضرورى بودن چيزى يا ناقص بودن چيزى از ضروريات: 'اگر اندکى دربايد بر آن مؤاخذت بليغ نمايند' (جلد۱، جهانگشاى، ص ۲۲) و متقدمان هم اين لغت را آوردهاند، و شيخ سعدى از معاصران نيز آورده است. | |||
| |||
- دست جنبانيدن: کنايه از فرار: 'چون پاى ايشان نداشت دست بجنبانيد ... و تتار بر پى او' (جلد ۳، جهانگشاى، ص ۱۳۴) و اين کنايه در کتاب قديم نيست. | |||
- دستخوش: به اضافهٔ ظاهراً از اصطلاحات نرد بوده است، ولى ارباب فرهنگ بدين معنى اشاره نکردهاند. برهان گويد: 'به معنى مسخرگى ... و کنايه از عاجز و زبون و زيردست باشد ... الخ' و در جهانگشاى به معنى مطيع و رام و زيردست آمده 'زمانه بچه نوع دستخوش اين طايفه است و جهان از آن جماعت جهان' (جلد ۱، جهانگشاى ص ۱۴ س ۲۱) - يعنى زمانه دستِخوش مغول است و جهان از مخالفان ايشان جهان است و در متن جهانگشاى چاپ آقاى قزوينى در قرينهٔ اول بهجاى 'اين طايفه' به خطا 'آن طايفه' طبع شده است. | |||
- دوچار زدن: اين لغت با فعل 'شدن' و 'گرديدن' و 'گشتن' و 'آمدن' و 'خوردن' ديده شده ولى با 'زدن' ديده نشده بود. معنى آن دچار شدن و برخوردن با کسى است که امروز 'او' را از آن ساقط مىکنند و 'دچار' گويند. | |||
- رنود: اين کلمه جمع عربى است که بر کلمه (رَند) به فتح اول که کلمهاى فارسى است بستهاند، و در قسمت اخير از تاريخ سيستان کلمه 'رنود' با دزدان مترادف آمده است (جهانگشاى، ص ۴۱۸) و در جهانگشاى اين لفظ بسيار آمده است و نيز در قطعهاى که به اَنوَرى نسبت داده شده اين جمع به همان معنى که در تاريخ سيستان ديديم آمده است. | |||
| |||
و امروز 'رِند' به کسر اول معروف است از قبيل 'سند' و 'هند' که قديم به فتح اول استعمال مىشده است و در قوافى شعر حرکت آنها همه به فتح اول است، و بعد تغيير حرکت در آنها راه يافته است و به غلط به کسر اول مشهور گرديده - معنى 'رند' کسى است که پاىبند فرهنگ و آئين عمومى نباشد، و حرام را با حلال فرق نگذارد، و امروز معنى مزبور نيز تغيير کرده و به مردم هوشيار و تجربه ديده و زيرک و عيّار اطلاق مىشود و معنى 'گربز' را که قديم مستعمل بود گرفته است. | |||
- زادخُرد: يعنى کمسال، مثال: 'چندان دلبر ماهپيکر از مردان و زنان بزاد خرد گرفتند' (جلد ۱، جهانگشاى، ص ۱۴۵) به طريق اضافه و اين لغت بىسابقه است. | |||
- زرّادخانه: به معنى جاى اسلحه يا جبّهخانه (جيباخانه) که پيشتر 'قورخانه' مىگفتند. | |||
- زَرَد: لغتى است قديمى به فتحتين و بعدها دال به ياء بدل گشته 'زَري' و 'زَريه' و 'زِره' شده است و عرب از اين لغت، مزرّد ساخته و درع مُزَرد و مَزرود زرهى را گويند که متداخل و در هم رفته و نرم باشد و صانع آن را 'زرّاد' گويند و شايد لغت 'زَرّادخانه' از اين کلمه اخذ شده باشد و نيز ممکن است (زَرَدخانه) بهتدريج به اصطلاح و تصرف ايرانيان مستعرب که از اصل لغت بىخبر بودهاند به اين شکل درآمده باشد و زرادخانه شده باشد؟ | |||
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست