چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تأثیر تولید کنندگان بر مدیریت و هتل
اگر فرض کنیم چنین پرسشی مطرح شود که یک مدیر هتل چه انتظارهائی از تولیدکنندگان کالاهای مختلف میتواند داشته باشد یا یک تولیدکننده چه نوع کالائی باید عرضه کند تا بتواند به سود و منفعت بیشتر و مداومی دسترسی داشته باشد، پاسخ به این سؤالها صورتهای مختلف خواهد داشت. در این رابطه نخست باید معین شود که کالای تولیدشده از چه نوعی است؟ در کدام کشور یا منطقه تولید گردیده و فاصله میان تولیدکننده و خریدارش چقدر است؟ |
مواردی از این قبیل که کالای تولید شده چه نقشی در ارائه خدمات مفید خواهد داشت و این نقش تا چه پایه خواهد توانست انتظارها و توقع خریدار را برآورده سازد و خریدار یا مصرفکننده تا چه میزان بر نحوهٔ استفاده و کاربرد کاری تولید شده اطلاع یافته است به تأثیر تولید بر مصرف باز میگردد. در نظر بگیریم که مواد اولیه غذائی را تهیه و در بستهبندیهای مخصوص عرضه کنند و دستور آمادهسازی آن را بر روی پاکت توضیح داده باشند.خریدار توقع خواهد داشت که آنچه خریداری کرده است نیاز او را برآورد و همان موردی که بر پاکت نوشته شده برایش آماده گردد نه آنکه پس از تهیه و آمادهسازی بر طبق دستور، نتیجهای غیر از آنچه انتظار دارد حاصل شود. دربارهٔ کالاهای صنعتی این موضوع به توانائی کالا در رقابت با نمونههای مشابه نیز بستگی مییابد. و از جمله میتوان دستگاه سیبزمینی سرخ کن، فر گاز یا چراغ گاز را مثال آورد که مفیدبودن آنها در مقایسه با کالاهای نظیر شناخته میگردد. مواردی هم پیش میآید که لازم است برای رفع احتیاج از دو نوع کالای تولید شده توسط کارخانههائی که ارتباطی با یکدیگر ندارند و تولیدات آنها میتواند لازم و ملزوم یکدیگر باشد استفاده شود. |
مانند آنکه در یک ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی از پودر ویژهای بهکار ببرند که در کارخانه تولیدی دیگری فراهم شده است. در اینجا اگر پودر بهکار رفته از نوع نامرغوب باشد و لباس یا ظروف را به خوبی شستشو نکند دلیل بر وجود نقص و عیب در ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی نخواهد بود همچنین در مورد ماشینها و دیگر کالاهای صنعتی میتوان این نتیجه را به دست داد. مهارت در به کارگیری کالاهای صنعتی خود یکی از مواردی است که میزان کارآئی این محصولات را تغییر میدهد و ممکن است در مواردی برای مصرفکننده بسیار مفید و در موارد دیگر کمتر مفید باشد، نظیر آنکه در ماشین لباسشوئی یا ظرفشوئی از پودری نامناسب استفاده کنند که نه تنها رضایت مصرفکننده را فراهم نخواهد کرد بلکه بر ماشین هم آسیب خواهد زد. کارخانههای تولیدکنندهٔ اتومبیل هم در این مثال ما میگنجند. |
اتومبیلی که تولید گردیده است به اختیار رانندگانی در میآید که برای تولیدکنندگان ناشناختهاند. شیوه استفاده از این کالا که بر میزان دوام آن تأثیر میگذارد به دارندهٔ آن مربوط میگردد و میزان کارآئی و عمر مفید آن به تعمیرکاران اتومبیل ارتباط مییابد از این مثال دانسته میشود که روشهای بهکارگیری انواع کالاهای تولیدی را باید به کارکنان و کارگرانی که با این وسایل یا مواد تولیدی سروکار دارند آموزش داد. چرا که این آموزش و آشنا ساختن افراد با تکنولوژی دستگاههای صنعتی که در خدمت هتلها یا مؤسسههای دیگر قرار میگیرند خواهد توانست بر کیفیتها و کمیت خدمات عرضه شده تأثیر بگذارد که این خود بر میزان مخارج نیز مؤثر خواهد بود. از این جمله است دستگاه تلفن که بایستی در هتل موجود باشد و به هر یک از اتاقهای هتل نیز کشیده شده باشد که اگر همین دستگاه در هتل موجود نباشد برای انجام کارهای ارتباطی و دیگر امور به چند نفر پرسنل اضافی نیاز خواهد بود؟ وسیلههائی از این نوع به آسانی و در گسترهای وسیع میتواند بر مقدار کار و سرعت آن تأثیر شگفت داشته باشد. |
مواد مصرفی هم بر اقتصاد هتل تأثیر فراوان دارد. فرض کنیم نوعی کمپوت را با نشانهای معین خریداری و از هر قوطی آن سه ظرف دسر به مشتریان عرضه میکردهایم ولی با خرید نوع دیگری کمپوت که در ظاهر به همان اندازهٔ به نظر میرسیده توانستهایم فقط دو ظرف دسر به مشتری عرضه کنیم که در اینجا یک ظرف دسر به زیان هتل بوده است. همچنین میتوان یک قوطی خیارشور را با نوع مشابه آن مقایسه و محصول کارخانهٔ مشخصی را انتخاب کرد و با این روش میتوان محتوی قوطیها را بدون مایع آن توزین و با توجه به اقتصادی بودن آن انتخاب نمود. از آنجا که تجهیزات و دستگاههای نصب شده یا مورد استفاده در هتلهای ایران اغلب از محصولات خارجی هستند و به علت دوری مسافت یا علتهای دیگر نمیتوان با تولیدکنندگان آنها به آسانی تماس گرفت لازم است که در کاربری و استفاده از آنها دقت و مراقبت کافی به عمل آید. |
بعضی مواد خام نظیر پودر مخصوص بعضی دسرها را نیز از کشورهای خارج تهیه و برای عرضه به مشتریان در هتل به صورت دیگری درمیآوریم. ایجاد این تغییرها در مواد خام را خود آموختهایم و با اجرای روشهای مخصوص به خود در این زمینهها توفیق هم یافتهایم، طرز قطعه کردن و بریدن گوشت و آمادهسازی و سپس تزئین وارائه آن در ظرفهای ویژه را یاد گرفتهایم، تهیه و آمادهسازی دسر را از پودر نیز آموختهایم و مثالهای فراوان دیگری که هر یک از وجود استعداد نهفته در پرسنل و کارکنان هتلهای ما حکایت دارد آنچه میماند و تأکید در آن زمینه را ضروری میدانیم آن است که توجه و نقش پرسنل در ارائه انواع غذاها و خوراکیها و استفاده درست از تجهیزات هتل مؤثر است، و آنها باید بدانند غذاها و مواد خوراکی را ممکن است در لذیذترین طعم و خوشترین مزهها نیز فراهم آورد و آن را به دست گارسنها سپرد تا بر مشتریان عرضه کنند. |
نقش گارسنها و روش اجرای این نقش مهم به عنوان فروشندهٔ این مواد اهمیت ویژه دارد و آنها میتوانند با برقراری ارتباط انسانی اخلاقی صحیح موفقیت تلاشهای انجام شده را تضمین کنند.خوراکیهائی نظیر: کمپوت، بستنی، دسرهای فوری، آبمیوهها و غیره چنانچه از نوع مرغوب و سالم آن تهیه گردیده و توسط گارسنهای آموزش دیده سرو شود تأثیر بسیار خوشآیندی بر مشتریان خواهد داشت. از این روی باید از خرید اجناس نامرغوب و ناشناختهای که ممکن است بر شهرت هتل آسیب وارد کند خودداری گردد. |
میبینیم که در بعضی مواقع کار تولید را مرکز یا مؤسسه دیگری به انجام رسانده و هتل تنها به عرضه و فروش آن اقدام مینماید از این روی باید که مرغوبترین و با صرفهترین مواد را از تولیدکنندگان خریداری و در مناسبترین و زیباترین ظرفها و با دست گارسنهای مؤدب به مشتریان عرضه کرد. باز هم تأکید میکنیم که با خرید بعضی مواد تولیدی نامرغوب نباید ناآگاهانه یا خودآگاه به شهرت نیکوی هتل آسیب رساند. موادی که از نظر کمیّت یا کیفیّت آنها برای هتل شناخته نباشند مانند بستنی که فاسد شده باشد، موادی خوراکی که تاریخ مصرف آنها سپری شده باشد، گوشت مرغی که فاسد باشد و خوردن آن باعث ایجاد مسمومیّت در میهمانان شود چه پیامدی خواهد داشت؟ شهرت و حیثیت مردمی هتل را یکباره بر باد خواهد داد! مواد غذائی تولیدی در هتل را نیز باید با کمال دقت و رعایت اصول بهداشتی تهیه نمود تا هرگز چنین مشکلی پیش نیاید. |
در موضع دیگری بدین نکته اشارت داشتهایم که پیش از این مراکزی با نام فامیلی این (Familly inn) وجود داشتند که به خوبی از عهدهٔ پذیرائی میهمانان خود برمیآمدند و این موفقیت را مرهون مهارتها و روشهای پسندیدهٔ خود بودند. اکنون نیز که سطح فرهنگها، سلیقهها و انتظارات مردم ارتقاء فراوان یافته است، تلاش میشود که با به کارگیری مهارتها و تخصص و تکنولوژی نوین و محصولات صنعتی و خوراکی به خواستههای مراجعین در بهترین صورتی پاسخ مثبت داده شود. پیش از این یک حسابدار هتل میبایست سالها از عمر خود را صرف کند تا بتواند روش حسابداری را بیاموزد ولی تولیدات صنعتی جدید نظیر کامپیوترها با برنامه نرمافزاری مخصوص هتل رستوران این مشکل و دشواریهائی نظیر آن را آسان کرده و میتوان با خرید کامپیوتر و نصب نرمافزار مورد نیاز مشکل حسابداری در هتل را حل کرد و با آموزش به کارکنان هتل طرز کار و استفاده از آن را آموخت. |
این همان تأثیرپذیری مدیریت از تولیدات دیگران و افزایش توانائی او است. از ویژگیهای لازم برای مدیریت آن است که باید بتواند نیروی ابتکار و تولید را در میان کارکنان پرورش دهد و به رشد آن کمک نماید. کارگران انفراد طلب و تکرو را به جمع گروهها تشویق نماید و روحیهٔ تعاون همکاری را در آنها به وجود آورد، ناتوانیهای فردی را از میان بردارد و سستی و کاهلی را به قدرت و اشتیاق به کار تبدیل نماید. مفاهیم اجتماعی و گروهگرائی را به کارگران ارتباط دهد، با شخصیتهائی که روحیات و شخصیتهای متفاوت دارند تماس برقرار کند و با آنها معاشرت نماید، در خریدها، مصرف و تصمیمگیریها و دستورهائی که صادر میکند با چشم باز و اندیشهای روشن عمل کند. به طور خلاصه، عواملی که برآینده و رونق هتل تأثیر میگذارند، شامل تولیدکنندگانی میشوند که تولیدات آنها به هتل وارد میگردد و به نحوی مورد استفاده هم قرار میگیرد. این کالاها را باید که از مرغوبترین و بادوامترین و مناسبترین آنها انتخاب کرد. مواد غذائی را باید از انواع سالم، بهداشتی و تازه انتخاب کرد و غذاهائی مطابق با سلیقههای مشتریان تهیه و در ظرفهای قشنگ و زیبا ارائه کرد. |
استفاده از ظروف لب پریده شکسته و بدرنگ مثل: بعضی لیوانهای بیقواره یا بشقابهائی که از مواد مصنوعی و با طرحهای ناشیانه تهیه شده از کیفیت غذا خواهد کاست.درحالی که ظرفهائی از جنس چینی مرغوب یا لیوانهای بلورین و کریستال بر کیفیت غذا میافزاید و مشتریان بیشتری به خود جلب میکند و این کارخانههای تولیدکنندهٔ ظروف هر یک به نحوی میتوانند بر فعالیتهای هتل تأثیر بگذارند. |
وجود مبلمان خوب یا تشکهای خواب راحت که هر یک تولیدی از کارخانهای است بر خدمات هتل تأثیر دارد و همان بهترکه در انتخاب و کاربرد تمام این وسایل نهایت دقت و ظرافت را بهکار ببریم. علاوه بر همهٔ آنچه گفتیم، مشورت و نظرخواهی از یک مشاور با تجربه در امور هتلداری خواهد توانست به رفع و حل بسیاری از مشکلات جاری هتلها کمک نماید، اقتصاد آن را شکوفا کند و رضایت مشتریان را فراهم سازد. |
همچنین مشاهده کنید
- مدیر تشریفات یا مدیر رستورانهای هتل
- تأثیر مدیریت در هتل (۳)
- روش برخورد با کارکنان
- صفات ممیزه مدیر هتل
- معاون مدیر
- مدیران را چه کسانی مدیریت میکنند
- تأثیر مدیریت در هتل (۲)
- ارتباطات مدیریت
- چگونه یک مدیر هتل موفق میشود و چرا بعضی مدیران موفقترند
- تأثیر تولید کنندگان بر مدیریت و هتل
- تأثیر مدیریت در هتل (۷)
- تأثیر مدیریت در هتل (۵)
- مدیریتهای غیر متل و هتل
- تأثیر مدیریت در هتل
- تأثیر مدیریت در هتل (۴)
- رؤسا و سرپرستان قسمتها
- تأثیر مدیریت در هتل (۶)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست