چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ضرورت تعیین و تنظیم هدفهای آموزشی در فرآیند تدریس - یادگیری
دليل وجودى هر سيستم آموزشي، تحقق بخشيدن به هدفهاى آن نظام است. اگر هدفهاى موردنظر بدرستى تحليل و اولويتهاى آن به روشنى تعيين و تصريح نشده باشد، امکان حرکت و فعاليت صحيح و در نهايت، تحقق هدفهاى آموزشى در درون آن نظام غيرممکن خواهد بود؛ زيرا بر اساس هدفهاى آموزشى است که برنامهريزى آموزشى و برنامهريزى درسى و فعاليت درون سيستمهاى آموزشى شکل مىگيرد. اگر هدفهاى موردنظر مبهم باشند يا بهصراحت تعيين نشده باشند، اساس قابل قبولى براى ارزشيابى نتيجهٔ کار نظام آموزشى يا برنامهريزى آينده آن در دست نخواهد بود؛ مثلاً اگر در فعاليتهاى آموزشى درون مدرسه، هدفها بصورتى روشن و مرتب در ذهن معلم و شاگرد جا نيفتاده باشد، فعاليتهاى آموزشي، بويژه سنجشها و آزمونها در بهترين شکل خود، گمراهکننده و عارى از آگاهکنندگى خواهد بود؛ زيرا فعاليتهاى آموزشى زمانى صحيح و درست انجام خواهد گرفت که هدفها و منظور فعاليتها به روشنى معين شده باشد، و پرسشهايى که براى سنجش ميزان دستيابى به نتايج مهم آموزشى طرح مىشوند، هنگامى صحيح و معتبر خواهد بود که بر اساس نتايج معينشدهٔ صريح طراحى شده باشد. |
علاوه بر اين، اگر هدفهاى آموزشى دقيق و روشن بيان نشده باشد، هيچ مبناى معتبرى براى طراحى و انتخاب مواد و وسايل، محتوا و روشهاى آموزشى وجود نخواهد داشت. اگر مقصد خود را ندانيم، بسختى مىتوانيم روش و وسيلهٔ مناسبى براى رسيدن به مقصد برگزينيم. همچنان که هيچ معيارى تا نداند بنا را به چه منظور مىخواهد بسازد و طرح و نقشهٔ آن را در دست نداشته باشد، قادر به انتخاب مصالح و فعاليتهاى ساختمانسازى نيست. با اين همه، بسيار شنيده و ديده شده است که برخى از مربيان از مزيتهاى نسبى کتاب درسى در مقايسه با فيلم يا مزيتهاى کلاس درس در مقايسه با آزمايشگاه سخن گفتهاند، بدون اينکه هرگز مشخص کنند که به کار گرفتن اين يا آن روش براى رسيدن به چه هدفى است. اگر معلمان و مربيان در فرايند آموزش ندانند که شاگردانشان به چه اهدافى بايد دست يابند، در غبار ابهامى که خود فراهم کردهاند، کار خواهند کرد. |
اگر هدفهاى فعاليتهاى آموزشى بوضوح بيان شده باشد، شاگردان مىتوانند به کوششهاى خود براى دست يافتن به آن هدفها، سازمان و جهت دهند. تجربه نشان داده است که در صورت وجود هدفهاى صريح آموزشي، شاگردان - در هر سطحى که باشند - بهتر مىتوانند تصميم بگيرند که براى رسيدن به هدفها چه فعاليتى را انجام دهند. در صورت وجود هدفهاى روشن و بدون ابهام، ديگر لازم نيست که فرا گيران در مورد انتظارات معلم، به حدس و گمان متوسل شوند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست