دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
کیفیات خاص
- علل گردشها و تطور ادبى: |
بايد دانست که اصل و بنياد نويسندگى براى ابقاء فکر و برجاى گذاشتن علوم و يا بيان مقصود خاصى است که يک تن يا جماعتى از آن بهره گيرند يا آن را دريابند، بنابراين به هر حال نويسنده بايد سعى کند که مقصود يا فکر خود را به سادهترين وجهى بيان کند تا دريافتن آن براى مردم دشوار نباشد. |
پس دانستيم که بنياد و اصل نويسندگى بر سادگى و روانى و آسانى لفظ و معنى است، مگر در جائى که قصد نويسنده اظهار ذوق و هنر و پيدا کردن شگفتى و حيرت در خواننده باشد، يا مخصوصاً بخواهد طرف مقابل خود را در ضمن اَلْغاز و مُعيّات و مطالب پيچيده و دشخوار به زحمت بيندازد و از اين راه مقصود ديگرى که نويسنده دارد حاصل آيد ـ اين شق اخير فعلاً از موضوع بحث ما خارج است و آن را در فصل مربوط به نثر فنى وانمود خواهيم کرد. |
به همين سبب بدون اينکه محتاج باشيم که از روى زمينههاى محسوس شاهدى اقامه کنيم از خارج مىدانيم که کتب تاريخِ و اخوانيّات و توقعيات و مراسلات دربارى و خطابيان و کتب علمى هر دوره به تناسب همان دوره به سادهترين طريقهٔ معمول عصر نوشته مىشده است، مگر در عصرى که همهٔ امور از حال طبيعى خارج از انقلاب کلى در احوال يک جامعه راه يافته باشد که بالطبع نويسندگان نيز برخلاف اين دستور طبيعى به مشکلنويسى و فضلفروشى يا تقليد از گذشتگان مىپردازند. |
پس در زمانهائى که علوم عقلى و ساير شئون اجتماعى بر وفق طبيعى روى به نمو و تکامل است، سبک نويسندگى نيز به حال طبيعى خود مشغول سير و حرکت است و ادبيات با اختلاف انواع و اجناس خود هر کدام ازين فيض (يعنى سادگى و روانى و سهلالتناول بودن) بهرهمند مىباشند ـ چنانکه در تاريخ قبل از اسلام نيز ديده شده که متن اوستا و متنهاى پهلوى در نهايت سادگى و روانى بود ـ و نيز از همين لحاظ مىدانيم که سبک نويسندگى در دورههاى نخستين ظهور نثر درى يعنى قرن چهارم و پنجم ساده و روان و آسان و همه کس فهم بوده است. |
ليکن نظر به انقلابات مختلف که از راه عوامل نامرئى و مؤثر خارجى و عوامل مؤثر و مرئى داخلى در مجموع حالات ملل راه مىيابد، در هر عصرى (که لااقل مدت تأثير آن عوامل از يک قرن نمىتواند کمتر باشد) آثارى در صنعت نثر و نظم از خود برجاى مىنهد که در ابتدا غيرمحسوس است و بهتدريج که آن آثار انبوه مىشود نتيجهٔ آن محسوستر مىگردد و در پايان مدت ديده مىشود که طرز تحرير يا شيوهٔ شعر تغيير يافت، و همين عوامل با همين طرز وقتى که پىدرپى تکرار يابد، ادوار مختلفى در تطور و گردشهاى ادبى بهوجود مىآورد و سبکهاى مختلف در نظم پيدا مىآيد، چنانکه در ايران قبل از اسلام ديدم و اينک ادوار بعد از اسلام را نيز خواهيم ديد. |
همچنین مشاهده کنید
- دورههای مختلف نثر فارسی(۲)
- نثر در دورههای مختلف
- خط فارسی و ورّاق
- زبان ایرانی
- نثر فارسی بعد از اسلام(۳)
- اوضاع تاریخی بعد از اسلام
- نثر فارسی بعد از اسلام(۲)
- نثر فارسی از لحاظ تطور حرفی و لغوی
- خط در ایران
- دورههای مختلف نثر فارسی
- نثر فارسی بیش از اسلام
- کیفیات خاص
- مقدمهای بر واژگان و اصطلاحات سبکشناسی
- کتابخانهها و کتب
- تأثیر زبانهادر یکدیگر
- تصویر و تذهیب
- نثر فارسی بعد از اسلام
- خط فارسی و ورّاق(۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست