|
سخا در جهان پيشهٔ انبياست٭ |
|
|
|
٭ که بهتر هنر آدمى را سخاست |
.............................. (اسدى) |
|
سخاوت پس از اداى وام است |
|
سخاوت درختى است اندر بهشت |
|
سخاى بزرگان چو ابر بهار |
به جائى ببارد که نايد بهکار! (سعدى) |
|
|
نظير: ابر بايد که به صحرا بارد |
ز آن چه حاصل که به دريا بارد (سعدى) |
|
سخت است جدائى بههم آموختگان را
٭ |
|
|
|
٭ دورى ز بَرَت سخت بود سوختگان را |
..................... (طوقى تبريزى) |
|
سختدلى از سيرى برمىخيزد |
|
سخت زنى، سخت خورى! |
|
|
نظير: |
|
|
جواب هاى، هوى است! |
|
|
ـ جواب ناخدا با ناخدا توپ است در دريا! |
|
|
ـ کلوخ انداز را پاداش سَنگ است! |
|
|
ـ زدى ضربتى ضربتى نوش کن! |
|
سختگير سختمير است٭ |
|
|
رک: سخت مىگيرد جهان بر مردمان سختکوش |
|
|
|
٭ اين مَثَل شايد اقتباس از اين بيت نظامى
باشد: |
|
|
|
مشو در حساب جهان سختگير |
که هر سختگيرى بوَد سختمير |
|
سختگيرى علامت خامى است |
|
|
اين مَثَل مأخوذ از مثنوى معنوى است، آنجا
که مولوى مىگويد: |
|
|
اين جهان همچون درخت است اى کرام |
ما بَر و چون ميوههاى نيمخام |
|
|
سخت گيرد خامها مر شاخ را |
ز آنک در خامى نشايد کاخ را |
|
|
چون پخت و گشت شيرين لب گزان |
سست گيرد شاخها را بعد از آن |
|
|
سخت گيريّ و تعصب خامى است |
تا جنينى کار خونآشامى است (مثنوى معنوى، دفتر سوم) |
|
|
رک: سخت مىگيرد جهان بر مردمان سختکوش |
|
سخت مىگيرد جهان بر مردمان سختکوش٭ (حافظ) |
|
|
نظير: |
|
|
کار مشکل شود آنگاه که مشکل گيرى |
|
|
ـ گر تو دشوار نگيرى همهکار آسان گردد |
|
|
ـ سختگير سختمير است |
|
|
ـ گناه تست که بر خود گرفتهاى دشوار |
|
|
ـ آسان گذران کار جهانِ گذران را |
|
|
ـ دنيا را هر طور بگيرى مىگذرد |
|
|
ـ سختگيرى علامت خامى است |
|
|
|
٭ گفت آسان گير بر خود کارها کز روى طبع |
................................ (حافظ) |
|
سخن آن است کزو زندهدلى گرم شود |
|
سخن آئينهٔ مرد سخنگوست (از جامعالتمثيل) |
|
|
رک: سخن گواه حال گوينده است |
|
سخن از سخن خيزد (يا: سخن از سخن زايد) |
|
|
نظير: |
|
|
حرف حرف مىآورد |
|
|
ـ حرف از حرف برمىخيزد |
|
سخن اگر زر است خاموشى گوهر است |
|
|
رک: اگر گفتن سيم باشد خاموشى زر است |
|
سخن بر مزاج مستمع گوى٭ |
|
|
|
٭......................... |
اگر خواهى که دارد با تو ميلى (سعدى) |
|
سخن بزرگان شنيدن ادب است |
|
|
رک: حرف شنيدن ادب است |
|
سخن بسيار دانى اندکى گوى (از جامعالتمثيل) |
|
|
نظير: |
|
|
کم گوى و گزيده گوى چون دُرّ (نظامى) |
|
|
ـ سخن چون حکيمان نکو گوى و کوته (ناصر
خسرو) |
|
|
ـ نيايد ز گفتار بسيار سود (فردوسى) |
|
سخن بلاست، خاموشى طلاست |
|
|
رک: اگر گفتن سيم باشد خاموشى زر است |
|
سخن تا نپرسند لب بستهدار ٭ (نظامى) |
|
|
نظير: تا نپرسندت مگو از هيچ باب |
|
|
|
٭ ............................ |
گُهر نشکنى تيشه آهستهدار (نظامى) |
|
سخن چون حکيمان نکو گوى و کوته (ناصرخسرو) |
|
|
نظير: سخن هر چه کوته بوَد خوشتر است |
|
سخنچين بدبخت هيزمکش است ٭ |
|
|
|
٭ ميان دو کس جنگ چون آتش است |
........................... (سعدى) |
|
سخنچين شريک شيطان و دشمن انسان است |
|
|
نظير: از اژدرهاى هفتسر مترس و از مردم نمّام مترس (قابوسنامه) |
|
سخن حق تلخ است |
|
|
رک: حرف حق تلخ است |
|
سخن حق شمشير برّان است |
|
سخن را بسنج و به اندازه گوى |
|
|
نظير: |
|
|
سخن ناانديشيده همچون زر ناسنجيده است |
|
|
ـ هر که سخن نسجد از جوابش برنجد (سعدى) |
|
سخن را زيورى جز راستى نيست (جامى) |
|
سخن راست را از ديوانه بشنو |
|
|
رک: حرف راست را از ديوانه بشنو |
|
سخنِ سرد تخمى است که از و دشمنى رويد (قابوسنامه) |
|
|
نظير: حرف سرد مهر از دل بيرون کند |
|
سخن سرد و لقمهٔ گرم از ياد کسى نمىرود |
|
سخنش تلخ نخواهى دهنش شيرين کن٭ |
|
|
نظير: دهن سگ به لقمه وخته بِهْ |
|
|
|
٭ سخن آخر به دهن مىگذرد موذى را |
............................ (سعدى) |
|
سخن عشق نه آنست که آيد به زبان٭ |
|
|
مقا: شرح عشق و عاشقى هم عشق گفت (مولوى) |
|
|
|
٭ساقيا مى ده و کوتاه کن اين گفت و شنود |
............................ (حافظ) |
|
سخن کز بهر حق گوئى چه عبرانى چه سُريانى٭ |
|
|
|
٭............................... |
مکان کز بهر حق جوئى چه جابلسا چه جابلقا (سنائى) |
|
سخن کز دل آيد بوَد دلپذير٭ |
|
|
رک: سخن کز دل برآيد لاجرم بر دل نشيند |
|
|
|
٭پذيرا سخن بود و شد جايگير |
............................... (نظامى) |
|
سخن کز دل برآيد لاجرم بر دل نشيند |
|
|
نظير: |
|
|
سخن کز دل برون آيد نشيند لاجرم در دل |
|
|
ـ سخن کز دل آيد بوَد دلپذير (نظامى) |
|
|
ـ ز دل هر چه برخاست بر دل نشيند (صائب) |
|
سخن کز وى بويِ هنر نيايد ناگفته بِهْ (از قابوسنامه) |
|
سخن کم گو ولى بسيار بشنو٭ |
|
|
|
٭سليم اين پند را از من نگهدار |
................................. (سليم) |
|
سخن که از دهان بيرون رفت و تير که از قبضهٔ کمان گذر يافت و مرغ که از دام پريد اعادت آن صورت نبندد (مرزباننامه) |
|
|
رک: تيرى که از شست رها شد برنمىگردد |
|
سخنِ گفته مغز است و ناگفته پوست٭ |
|
|
|
٭ بگوى آن سخنها که سود اندروست |
.......................... (فردوسى) |
|
سخنِ گفته و قضاى رفته و تير انداخته باز نگردد |
|
|
رک: تيرى که از شست رها شد برنمىگردد. |
|
سخن گواه حال گوينده است |
|
|
نظير: |
|
|
سخن آئينهٔ مرد سخنگوست (از جامعالتمثيل) |
|
|
ـ حال هر کس موفق قال اوست (از جامعالتمثيل) |
|
|
ـ گوهر ذاتى هر کس ز کلامش پيداست (صائب) |
|
|
ـ آدمى مخفى است در زير زبان (مولوى) |
|
|
ـ قال فراخور حال است |
|
|
ـ مرد را در سخن شناسند |
|
|
ـ تا مرد سخن نگفته باشد |
عيب و هنرش نهفته باشد (سعدى) |
|
|
ـ ابله را در سخن توان شناخت |
|
|
ـ در سخن گفتن خطاى جاهلان پيدا شود (صائب) |
|
|
ـ عقل متکلّم از کلامش پيداست |
|
|
ـ روستائى را واگذار تا خود سخن گويد |
|
سخنم تلخ نخواهى دهنم شيرين کن٭ |
|
|
نظير: گر نخواهى کام خود را تلخ خوش گفتار باش (صائب) |
|
|
|
٭ تحریفی است از مصرع دوم این بیت
سعدی: |
|
|
|
سخن آخر به دهان می گذرد موذی را |
سخنش تلخ نخواهی دهنش شیرین کن |
|
سخن مردم دويانه همه فال است |
|
سخنِ مست تو بر مست مگير٭ |
|
|
نظير: |
|
|
از مست سخن مگير بر دست |
|
|
ـ بر مست همان بِهْ که نگيرند خدا را (سلمان ساوجى) |
|
|
ـ دمست کجا شرم کجا؟ |
|
|
ـ از مست و مجنون و خفته و کودک قلمِ تکليف برگرفتهاند (مرزباننامه) |
|
|
|
٭ مست گويد همه بيهوده سخن |
............................. (ابنيمين) |
|
سخن ميان دو دشمن چنان گوى که گر دوست گردند شرمزده نشوى (سعدى) |
|
سخنِ ناانديشيده همچون زر ناسنجيده است |
|
|
رک: سخن را بسنج و به اندازه گوى |
|
سخن نو آر که تو را حلاوتى است دگر٭ |
|
|
|
٭فسانه گشت و کهن شد حديث اسکندر |
.................. (فرّخى سيستانى) |
|
سخنِ نيکو صيّاد دلهاست (از تاريخ گزيده) |
|
سخن هر چه بوده همه گفتهاند٭ |
|
|
خلاف: يک عمر مىتوان سخن از زلف يار گفت |
در بند آن مباش که مضمون نمانده است (صائب) |
|
|
|
٭............................. |
بر باغ دانش همه رُفتهاند (...؟) |
|
سخن هر چه کوته بوَد خوشتر است (اديب پيشاورى) |
|
|
نظير: سخن چون حکيمان نکو گوى و کوته (ناصرخسرو) |
|
سخن هر چه گوئى همان بشنوى ٭ |
|
|
نظير: |
|
|
مگو ناخوش که پاسخ ناخوش آيد |
به کوه آواز خوش ده تا خوش آيد (ناصرخسرو) |
|
|
ـ جو دشنام گوئى ثنا نشنوى (سعدى) |
|
|
ـ جوابِ هاى هوى است |
|
|
|
٭................................ |
نگر تا چهکارى همان بدروى (فردوسى) |
|
سخن هشت پهلو دارد |
|
سخنى که ناخوش خواهد آمد ناگفته بِهْ (ابوالفض بيهقى) |
|
سخن يکى است دگرها عبارتآرائى است (از جامعالتمثيل) |
|
سخى در هر دو عالم سربلند است |
|
|
نظير: |
|
|
سخى دوست خداست |
|
|
ـ دستدهنده محتاج نمىشود |
|
|
ـ دستدهنده زير دست نمىشود |
|
|
ـ دود دوزخ نبيند هيچ سخى |
بوى جنّت نيابد هيچ بخيل (ناصرخسرو) |
|
|
ـ با خلق خدا کرم کن که خدا با تو کرم کرد (سعدى) |
|
|
ـ هست جنّت آن کسى را کو سخى است |
و آن کسىکه او بخل ورزد دوزخى است (از جامعالتمثيل) |
|
سخى دوست خداست |
|
|
رک: سخى در هر دو عالم سربلند است |