سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
یادگیری از دیدگاههای گوناگون
سه رویکرد (perspective) یا دیدگاه عمده در روانشناسی عبارتند از: رفتارگرائی، شناختگرائی، و گرایش زیستشناختی. همانند سایر حوزههای روانشناسی، در بررسی یادگیری نیز هر سه دیدگاه یادشده مطرح هستند. |
بخش عمدهٔ بررسیهای آغازین در مبحث یادگیری، بهویژه در زمینهٔ شرطیسازی، بر دیدگاه رفتارگرائی استوار بود. پژوهشگران بررسی میکردند که چگونه جانداران غیر انسانی، پیوند (association) بین محرکها، یا بین محرک و پاسخ را یاد میگیرند. بهپیروی از این حکم کلی رفتارگرائی که رفتار را برمبنای علل بیرونی بهتر میتوان شناخت تا علل ذهنی، در این پژوهشها توجه عمدتاً بر محرکها و پاسخهای بیرونی متمرکز بود. در رویکرد رفتارگرائی مفروضههای بنیادی دیگری نیز عنوان شده بود، از جمله اینکه پیوندهای ساده از نوع کلاسیک یا عامل، عناصر بنیادی انواع یادگیری هستند. مثلاً امور پیچیدهای از نوع یادگیری زبان نیز چیزی جز یادگیری پیوندهای متعدد تلقی نمیشد (استاتس - Staats در ۱۹۶۸). مفروضهٔ دیگر این بود که صرفنظر از موضوع یادگیری یا نوع آموزنده، سلسله قوانین بنیادی واحدی بر یادگیری حاکم است - خواه یادگیری راه ماز توسط موش مطرح باشد و خواه یادگیری تقسیم اعداد بهروش طولانی توسط کودکان (اسکینر، ۱۹۷۱، ۱۹۳۸). چنین نظراتی سبب شد توجه رفتارگرایان بیشتر بر این مسئله متمرکز شود که رفتار جانداران غیرانسانی، بهویژه موش و کبوتر، چگونه در وضعیتهای سادهٔ آزمایشگاهی از پاداش و تنبیه اثر میپذیرد. |
این بررسیها، گنجینهٔ پرباری از یافتهها و پدیدههائی را مکشوف ساخت که هنوز هم اساس دانش ما را در مورد یادگیری پیوندی (associative learning) تشکیل میدهد. اما، همانطور که خواهیم دید، در پرتو بررسیهای بعدی، ناگزیر تغییراتی در مفروضههای رفتارگرایان ضرورت یافت. اگر از یادگیری پیچیده هم صرفنظر کنیم، حتی فهم و درک شرطیسازی مستلزم این است که ببینیم جاندار (ولو موش یا کبوتر) دربارهٔ پیوند بین محرکها و پاسخ چه میداند. از این طریق بود که دیدگاه شناختی وارد صحنه شد. افزون بر این، در یادگیری پیچیده، علاوه بر این پیوندها، باید راهبردها، قاعدهها، و امثال آن نیز در نظر گرفته شوند، و این خود رویکردی شناختی را ایجاب میکند. علاوه بر این، اکنون دیگر نمیتوان گفت که یادگیری در تمام موقعیتها و در مورد همهٔ جانداران فقط با سلسله قوانین واحدی قابل تبیین است. بهویژه، بهنظر میرسد مکانیسمهای متفاوتی در یادگیری گونههای مختلف جانداران در کار باشد، و این خود ضرورت توجه به دیدگاه زیستشناختی را پیش میکشد. |
کوتاه سخن اینکه، بررسی دربارهٔ یادگیری در زمان حاضر به تلفیقی از سه دیدگاه یادشده نیاز دارد. از اینرو در بررسی شرطیسازی عامل و نیز شرطیسازی کلاسیک بهعوامل رفتاری، شناختی، و زیستشناختی توجه خواهیم داشت (البته گفتگوی ما دربارهٔ یادگیری پیچیده، عمدتاً مبتنی بر عوامل شناختی خواهد بود). بحثمان را با پژوهشهای مکتب رفتارگرائی شروع میکنیم که در آن، پدیدههای اساسی یادگیری معرفی میشود. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
امتحانات تعطیلی مدارس هواشناسی تهران پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه شهرداری تهران مشهد سیل مشهد بارش باران
شهادت رئیس جمهور یارانه چین بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
سلامت رژیم غذایی مغز مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی