پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
محصولات جهانگردی و هدفهای خریداران آن
بعضى از انگيزشهاى جهانگردى نشان مىدهد که جهانگردان غالباً خواهان محصولاتى هستند که در حالت عادى قابل مبادله نيستند. براى مثال، 'انسان فرهنگدوست' ممکن است به تماشاى بناهاى تاريخى يا تجربه کردن زندگى خيابانى در جوامع ديگر علاقهمند باشد. با وجود اين، به اعتراف اکثر خريداران جهانگردي، محصولات قابل مبادله نظير خدمات مسافرتى براى رسيدن به مکان مورد نظر و اقامتگاههاى آن مکان، جزء ضرورى کل مجموعهٔ محصولات جهانگردى است که تجربهٔ جهانگردى را تشکيل مىدهند. |
مطلب بالا به معناى آن است که در بررسى مبادلهٔ محصولات جهانگردي، به دو طريق زير مىتوان به آنها نگريست: |
- بهعنوان يک بستهٔ کامل يا مجموعهٔ محصولات مکمل که خريدار آن را به منزلهٔ يک خريد واحد مىنگرد. در اين حالت، جهانگرد به محصول جهانگردى برحسب يک قيمت کل براى کل مسافرت جهانگردى مىانديشد و اثر تغيير قيمت هر جزء اين بسته مانند اقامتگاه به درجهٔ اهميت آن در کل هزينه بسته بستگى دارد. همچنين، هر جزء مىتواند جاى جزء ديگر را بگيرد بهعبارت ديگر، اجزاء بر سر ربودن قسمتى از بودجهٔ جهانگرد با يکديگر رقابت مىکنند. |
- بهعنوان محصولات منفرد که مکمل هم هستند اما جهانگردان در تصميمات خود، آنها را بهطور مجزا مورد ملاحظه قرار مىدهند. |
بهطور کلي، رويکرد اول معرف رفتار جهانگردان قبل از خريد محصول است و رويکرد دوم معرف خريدارى روزمرهٔ کالاها و خدماتى چون اجارهٔ اتومبيل و مواد غذائى است که براى مثال، يک بازرگان در جريان سفر انجام مىدهد. |
چون بيشتر مخارج جهانگردى نتيجهٔ تصميمات پيش از سفر است و اين، نتيجهٔ حل کردن يک مسئلهٔ گسترده دربارهٔ محصولاتى است که اغلب خريداران شناخت زياد يا دقيقى از آن ندارند. اين مبحث اساساً رويکرد اول را مورد توجه قرار مىدهد. معناى رويکرد اول اين است که جهانگردان هر سفر را يک محصول تلقى مىکنند و هر جزء محصول مشخصهاى به آن مىبخشد. اين به نوبهٔ خود يعنى اينکه رويکرد لانکسترى به تقاضا يا هر يک از مشخصههاى آن، يک مدل نظرى معقولتر از نظريهٔ کلاسيک تقاضا است. مدل لانکسترى يک رويکرد برنامهريزى به تقاضا را برپا مىکند. در اين مدل خريدار مىکوشد تا مطلوبيت خود را از طريق يک تابع هدف به حداکثر برساند. اين مطلوبيت، تابع مجموعه مشخصههائى است که محصولات موجود در بازار درجات متفاوتى از آن را دارند و تقاضا تحت قيودى چون قيمت محصول و درآمد جهانگرد وجود دارد. اين مدل بعداً بهصورت کاملتر بررسى خواهد شد اما ابتدا بايد مشخصههاى مطلوبيت و قيود خريدار را مورد توجه قرار داد. |
همچنین مشاهده کنید
- محصولات جهانگردی و هدفهای خریداران آن
- آثار درآمدی
- سایر متغیرهای مؤثر بر تقاضای جهانگردی
- سایر متغیرهای مؤثر بر تقاضای جهانگردی (۲)
- کاربرد مدل تقاضای لانکستری در جهانگردی
- انواع متغیرهای مشوق و سدّ راه تقاضای جهانگردی
- محدودیتهای موجود در برابر تقاضای جهانگردی
- سطوح انتخاب در تقاضای سفر و جهانگردی(۲)
- سطوح انتخاب در تقاضای سفر و جهانگردی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست