پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
ویژگیهای دبیران دوره متوسطه(۲)
- از ياري، همکارى و راهنمائى مدير مدرسه حداکثر بهره را گيرد و با معلمان، دبيران راهنما، مشاوران مدرسه به تبادلنظر بپردازد و از ارشاد و راهنمائى آنان بهموقع استفاده کند. |
- با خانوادهٔ دانشآموزان در تماس است و آنان را در جريان ويژگىها و چگونگى وضع تحصيلى فرزندان خود قرار دهد و به پيشنهادهاى منطقى آنان توجه کند. |
- در کلاس درس با طرح سؤالات ارزنده و جالب خود، دقت شاگردان را برانگيزد و آنان را به اظهارنظر در جوابهاى داده شده تشويق کند. |
- دانشآموزان در کلاس او فعّال هستند و نقشهاى متعددى را برعهده دارند. |
- به دوره کردن دروس گذشته اهتمام ورزد و در رفع موارد مبهم بکوشد. |
- دانشآموزان را به يافتن راهحلهاى تازه غير از آنچه خود مىگويد تشويق کند و به ابتکار و خلاقيت آنان ارزش گذارد. |
- اسير کتابهاى درسى نباشد، بلکه کتاب درسى را موافق طرح درسى خود بهکار گيرد. |
- باانصاف است و تبعيض روا ندارد. |
- بدون تأخير در کلاس حاضر شود و کلاس را زودتر از موقع تعطيل نکند. |
- به درست گفتن و درس نوشتن و درست راه رفتن و درست نشستن شاگردان توجه دارد و سعى کند تا به مهارت آنان در تندنويسي، تندخوانى و صامتخوانى کمک کند. |
- به کار معلمى علاقهمند است و سعى دارد دانشآموزان را به پذيرش اين نقش در آينده به تناسب استعداد ترغيب کند. |
- سعى دارد در تدريس همواره از روش خاص و واحدى استفاده نکند، بلکه روشهاى مختلف تدريس را بهخوبى بشناسد و به تناسب موقعيت از آنها استفاده کند. |
- به الگو بودن شخصيت معلم معتقد است؛ از اينرو سعى کند از همه نظر براى شاگردان الگوى مناسبى باشد. |
- در بهکارگيرى و استفاده از انواع مواد آموزشى و کمک آموزشى و وسايل کارگاهى و آزمايشگاهى مهارت دارد. |
- بين دانشآموزان رقابت سالم برقرار کند. |
- در برقرارى انضباط آزادانه در کلاس معتقد است و رفتارى جدى دارد؛ از اينرو ضمن کنترل کلاس به دانشآموزان در طرح سؤال، اظهارنظر و غيره آزادى دهد و مقررات خشک و افراطى را از کلاس دور کند. |
- با اجراء فعاليتهاى گروهى و مشارکت شاگردان در امور آموزشى و پرورشى و ادارهٔ کلاس، احساس همکارى و روحيهٔ تعاون را در آنان تقويت کند و بدين وسيله به رشد اجتماعى دانشآموزان کمک کند. |
دبيران دورهٔ متوسطه از طرق مختلفى تربيت و تأمين مىشوند؛(در سال تحصيلى ۱۳۷۸-۱۳۷۷، تعداد کل شاغلان دورهٔ متوسطه و دورهٔ پيشدانشگاهى ۲۲۰۸۳ نفر بودهاند که ۸۲/۷۱ درصد آنا ن داراى مدرک ليسانس و بالاتر بودهاند. ۷۹/۴۳ درصد کارکنان اين دوره را زنان تشکيل مىدادهاند.)از جمله: |
- تحصيل در دانشگاههاى تربيتمعلم و استفاده از قانونهاى تربيتمعلم. |
- تحصيل در دانشکدههاى روانشناسى و علومتربيتى دانشگاههاى کشور. |
- تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامى و دانشگاههاى ديگر کشور. |
- تحصيل در مراکز عالى ضمن خدمت فرهنگيان. |
- گذراندن دوره آموزش قبل از خدمت براى دارندگان مدارک تحصيلى ليسانس و بالاتر رشتههاى مختلف تحصيلى. |
همچنین مشاهده کنید
- ویژگیهای دبیران دوره متوسطه(۲)
- راهنمای تحصیلی در دوره متوسطه و ضوابط انتخاب رشته
- برنامههای درسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی
- اهمیت دوره متوسطه
- طرح جدید دوره متوسطه
- انواع مدارس متوسطه
- ساختار دورههای متوسطه پیشدانشگاهی و کاردانی پیوسته
- اهداف دوره متوسطه
- مشاوران دوره متوسطه
- تغییر شاخه، رشته در دورهٔ متوسطه
- ملاکهای هدایت تحصیلی
- ویژگیهای دانشآموزان دوره متوسطه
- ضوابط مربوط به نمرات درسی رشتهها و شاخههای مختلف
- تعیین دوباره شاخه یا رشته تحصیلی
- ویژگیهای دبیران دوره متوسطه
- تاریخچه
- برنامههای درسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی(۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست