پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
فیلمنامه
ديدگاههاى چندى در فيلمبردارى يک فيلم وجود دارند که از روشهاى تجربى تا طراحى دقيق فيلم متغير هستند. در فيلمبردارى بدون فيلمنامه و آزاد، دوربين هر آنچه را که در پيش رو دارد ضبط مىکند؛ بعضى اوقات خطوط کلى کار مشخص است، به عبارت ديگر طرح فيلمبردارى وجود دارد. در اين صورت، مواد کار در خلال مرحلهٔ تدوين انتخاب شده و در قالب يک فيلم که گفتار متن نيز دارد جان مىگيرد. اين روش غالباً در تهيهٔ فيلمهاى مستند و خبرى بهکار مىرود. |
در فيلمهائى که فيلمنامهٔ کامل دارند ابتدا داستان به صحنهها و نماهاى مجزا تفکيک شده و هر نما يا مجموعهٔ نماها به تنهائى تکميل و ارزيابى مىشود. سپس بهمنظور صرفهجوئى و حفظ کارآئي، هر رويداد مشخص به ترتيب، فيلمبردارى مىشود (برنامهريزى فيلمبرداري). بهطور مثال، اگر داستان فيلم به روش ميانبرش ــبرش متداخلــ بين يک شخصيت در بالاى صخره و شخصيت ديگر در پائين آن نياز دارد، ابتدا تمامى نماهاى موجود در يک موضع فيلمبردارى شده سپس دوربين را به ديدگاه ديگر (پائين صخره) منتقل مىکنند. |
اين روش فيلمبردارى ــناپيوسته و بدون ترتيبــ از تغييرات غيرضرورى موضع دوربين، نورپردازى و صحنهپردازى جلوگيرى کرده و کارآئى بازيگران صحنه را افزايش مىدهد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست