پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)
در عرصهٔ سينماى متفاوت در سال ۱۳۵۲ اين فيلمها قرار دارند: | |||
'زن باکره' (ذکريا هاشمي)، 'آرامش در حضور ديگران' ، 'ناصر تقوايي' - اين فيلم بعنوان عميقترين کار تقوايى شناخته مىشود؛ نفرين (ناصر تقوايي)، 'تنگنا' و 'سازدهني' و 'تنگسير' (امير نادري)، 'زنجيري' (خسرو يحيايي)، 'قيامت عشق' (هوشنگ حسامي)، 'خورشيد مرداب' (محمد صفار)، 'خاک' (مسعود کيميايي) - اين فيلم بهترين فيلم ايرانى سال ۵۲ برگزيده شد؛ 'هشتمين' روز هفته (حسين رجائيان)، 'يک اتفاق ساده' (سهراب شهيد ثالث)، 'مغولها' (پرويز کيمياوي) - پرويز کيمياوى با ساخت 'مغولها' و 'شهيد ثالث با يک اتفاق ساده' ، دو اثر متفاوت و برجسته و دو نگاه تأثيرگذار را در ارکان سينماى ايران موجب شدند؛ ' خروس' (شاپور قريب) | |||
سال ۱۳۵۳ در بخش سينماى تجارى اين فيلمها نمايش داده شدند: | |||
'ملل آمريکايي' (شاپور قريب) - پرفروشترين فيلم سال، 'گلپرىجون' و 'سلام بر عشق' (عزيزالله بهادري)، 'اوستاکريم نوکرتيم' (محمود کوشان)، 'مرغ همسايه' و 'تشنهها' (محمود کوشان)، 'مراد برقى و هفت دخترون' (پرويز کاردان)، 'مىرم بابا بخرم' (امان منطقي)، 'آقارضاى گل' و 'اين دست کجه' و 'ماجراجويان خشن' (مهدى رئيسفيروز)، 'ترکمن' (اميرشروان)، 'هرجايي' (فريدون ژورک)، 'جوانمرد' و 'آقاى مهدى وارد مىشود' (ژورک)، 'جوجهفکلي' و 'حسين آژدان' و 'بندهٔ خدا' و 'گلنسا در پاريس' (رضا صفايي)، 'پرى خوشگله' و 'عروسِ پابرهنه' (سيامک ياسمي)، 'گروگان' (احمد شيرازي)، 'ياور' (عباس کسايي)، 'کنيز' و 'تهمت' (کامران قدکچيان)، 'دختران بلامردان ناقلا' و 'دروغگويِ کوچولو' (نظامفاطمي)، 'آقاى جاهل' و 'شکستناپذير' و 'مواظب کلاهت باش' (رضا ميرلوحي)، 'خوشگلا عوضى گرفتين' و 'دکتر و رقاصه' (خسرو پرويزي)، 'نبرد عقابها' (ناصر رفعت)، 'سرطلايي' (شعاعالدين مصطفىزاده، کمفروشترين فيلم سال)، 'صمد آرتيست مىشود' (پرويز صياد)، 'مظفر' (مسعود ظلي)، 'مسلخ' (هادى صابر)، 'شوهر کرايهاي' و 'فرار از بهشت' (نصرتالله وحدت)، بزن بريم (داريوش کوشان)، 'ياران' (امير مجاهد و فرزان دلجو)، 'صلوة ظهر' و 'ناجورها' (سعيد مطلبي)، 'ماشين مشتى ممدلي' و 'آب توبه' و 'مهدى فرنگي' (رضا فاضلي)، 'ابرمرد' (داود اسماعيلي)، 'هياهو' (محمد صفار)، 'قفس' (ايرج قادري)، 'مسافر' (جلال مهربان)، 'مو سرخه ' (عبدالله غيابي)، 'الکىخوش' و 'مرد شب' (اسماعيل پورسعيد)، 'مرگ در باران' (ساموئل خاچيکيان)، 'آب' (حبيب کاوش) | |||
در عرصهٔ سينماى متفاوت اين سال اين فيلمها قرار دارند: | |||
'زپرپوست شب' (فريدون گلد)، 'سازش' (محمد متوسلاني)، 'مسافر' (عباس کيارستمي)، 'اسرار گنج درهٔ جني' (ابراهيم گلستان)، 'شازده احتجاب' (بهمن فرمانآرا) - اين فيلم در سومين دورۀ جشنوارهٔ جهانى فيلم تهران جايزهٔ بهترين فيلم را دريافت نمود. | |||
در سال ۱۳۵۴ اين فيلمهاى تجارى روى پرده رفتند: | |||
'همسفر' و 'باباخالدار' (مسعود اسدالهي)، 'پاشنه طلا' و 'حسرت' (نظام فاطمي)، 'صمد خوشبخت مىشود' (صياد)، 'چشمان بسته' و 'همت' (خسرو پرويزي)، 'شبگرد' (منطقي)، 'هوس' و 'هدف' و 'رفيق' (قادري)، 'جنجال' و 'تيرانداز' و 'عبور از مرز زندگي' (رضا صفايي)، 'فرار از حجله' (جواد طاهري)، 'دزد سوم' (عباس شباويز)، 'دفاع از ناموس' و 'سارق' (محمدکريم رکني)، 'پلنگ در شب' و 'عموفوتبالي' (سعيد مطلبي)، 'قسم' و 'اخم نکن سرکار' و 'دو آقاى با شخصيت' (اميرشروان)، 'مشکي' و 'راننده اجباري' و 'اسلحه' (ناصر محمدي)، 'انگشتنما' و 'رقيب' و 'آلوده' (اسماعيل پورسعيد)، 'همخون' و 'کمين' (کامران قدکچيان)، 'هم قسم' (مهدى رئيسفيروز)، 'شرف' (عزيزالله بهادري)، 'زيباى پررو' (فريدون رياحي)، 'رانده شده' (صابررهبر)، 'فاصله' (مرتضى عقيلي)، 'مجازات' (مهدى فخيمزاده)، 'فراشباشي' (ايرج صادقپور)، 'شب غريبان' (فرزان دلجو و امير مجاهد)، 'تعصب' (تقى مختار)، 'هيچکى بابا نميشه' و 'مادر دوستت دارم' (داريوش کوشان)، 'کينه' (عباس کسايي)، 'دختر نگو بلا بگو' (جمشيد شيباني)، 'چشمانتظار' (فريدون ژورک)، 'نيزار' (محمود کوشان)، 'خداحافظ کوچولو' (رضا عقيلي)، 'مرد ناآرام' (سيروس قهرماني)، 'شاهرگ' (داودنژاد)، 'غلام زنگي' (قدرتالله بزرگي)، 'مرد شرقى - زن فرنگي' (شاپور قريب)و | |||
در عرصهٔ سينماى متفاوت نيز اين فيلمها قرار داشتند: | |||
'زنبورک' (فرخ غفاري)، 'مهرگياه' و 'کندو' (فريدون گلد)، 'غريبه و مه' (بهرام بيضايي)، 'صداى صحرا' (نادر ابراهيمي)، 'طبيعت بىجان' (سهراب شهيد ثالث)، طبيعت بىجان در بيست و چهارمين جشنوارهٔ برلين شرکت کرد. اين فيلم جايزهٔ بهترين کارگردان، جايزه مجمع منتقدان بينالمللي، جايزه نقدى مجمع کاتوليکها و نيز پروتستانها را دريافت نمود. فيلم بعدى شهيد ثالث 'در غربت' بود که در سال ۵۴ به نمايش درآمد و محصول مشترک کانون سينماگران پيشرو و پروبيس فيلم مونيخ بود. اين فيلم در بخش مسابقهٔ جشنواره برلين ۱۹۷۵ پذيرفته شد و جايزهٔ مجمع منتقدان بينالمللى را دريافت کرده و کميتهٔ رسمى ارزشگذارى فيلم دولت آلمان فدرال جايزهٔ بهترين فيلم به مفهوم مطلق ۱۹۷۵ خودرا شهيد ثالت اهدا کرد. | |||
'به اميد ديدار' (پيامي، ترابي، سيار، پورمند، گلرنگ، هيربد، صالح و بلورچي)، 'خانه خراب' (نصرتالله کريمي)، ذبيح (محمد متوسلاني) و 'گوزنها' (مسعود کيميايي) فيلمهاى ديگر اين سال در بخش سينماى متفاوت بودند. گوزنها از جنجالىترين فيلمهاى مسعود کيميايى بشمار مىرود. | |||
سينماى تجارى سال ۱۳۵۵ با اين عناوين همراه است: | |||
'قرار بزرگ' (محمدعلى فردين)، 'شادىهاى زندگى ما' (محمود کوشان)، 'ماهعسل' (فريدون گله)، 'غيرت' (رئيسفيروز)، 'بىنشان' (بهرام محمدىپور)، 'نقص فني' (نصرتالله وحدت)، 'شوهر جونم عاشقشده' (نصرتالله وحدت)، 'عنترومنتر' و 'باباگلى به جمالت' (اميرشروان)، 'پاداش يک مرد' و 'حرفهاي' (قدرتالله بزرگي)، 'اضطراب' (ساموئل خاچيکيان)، 'شهر شراب' (فتحالله منوچهري)، 'مردى در آتش' (نادر قانع)، 'جايزهٔ خوشبختي' و 'والدهٔ آقامصطفي' ، 'ناصر محمدي' ، 'سياهبخت' و 'غرور و تعصب' (آخرين ساختههاى خسروپرويزي)، 'قادر' و 'جاهل و رقاصه' و 'رامشگر' (رضا صفايي)، 'پاکباخته' (رضا ميرلوحي)، 'گل خشخاش' (داريوش کوشان)، 'رابطهٔ جواني' (سياوش شاکري)، 'مادرجونم عاشق شده' (اکبر صادقي)، 'پيشکسوت' (فاضلي)، 'بيدار در شهر' و 'بت' و 'سينهچاک' (ايرج قادري)، 'بتشکن' (شاپور قريب) ، 'اگر برگى نريزد' (جهانگير صالحي)، 'ستيز' و 'جدال' (عزيزالله بهادري)، 'بىگناه' (مرتضى عقيلي)، 'ميهمان' (کامران قدکچيان)، 'تنها حامي' (فريدون ژورک)، 'قاصدک' (م. صفار)، 'راز' (نظامفاطمي)، 'کلک نزن خوشگله' (سعيد مطلبي)، 'علفهاى هرز' (فرزان دلجو و امير مجاهد)، 'هيولا' (سيامک ياسمي)، 'آتش جنوب' (آلن بارونه و سازمان سينماى تصاوير)، 'پشمالو' (فخيمزاده)، 'ولىنعمت' (عزيز رفيعي)، 'شير خفته' (آخرين ساختهٔ اسماعيل کوشان)، 'خانم دلش موتور مىخواد' (جمشيد شيباني). |
همچنین مشاهده کنید
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۵)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۲)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۶)
- ورود سینما به ایران
- تولد دوباره (۲)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۳)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۷)
- نسل اول سینماداران در ایران(۲)
- دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۲)
- نخستین مدرسهٔ سینمایی و فیلمبرداری در ایران
- نسل اوّل سینماداران در ایران
- تولّد دوباره
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۳)
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۸)
- دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)
- سینمای ایران قبل از دههٔ سی
- سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۴)
- تولد دوباره (۳)
- سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست