دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
اکسپرسیونیسم
بسیاری از آثار موسیقی سدهٔ بیستم بازتابندهٔ اکسپرسیونیسم هستند؛ جنبشی هنری که تأکید بر بیان حس شدید و درونی داشته است. کانون این جنبش بهطور عمده در سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۲۵ آلمان و اتریش بود. نقاشان، نویسندگان و آهنگسازان این مکتب بهجای تجسم نمودهای جهان بیرونی به کاوش در قلمرو احساسات درونی پرداختند. آنها برای غافلگیر و مبهوت ساختن مخاطب و انتقال اضطراب و تنشهای روان انسان، کژنمائیهائی تعمدی را بهکار بستند. خاستگاه اکسپرسیونیسم همان قلمرو فکری پژوهشهای فروید در هیجانها و ناخودآگاه انسان بود. نقاشان اکسپرسیونیست آلمان در برابر امپرسیونیسم فرانسوی - که مضمونهای دلنشین، رنگهای محو و دلانگیز و سطحهائی موجگون داشت - طغیان کردند. | |
اکسپرسیونیستها زیبائی و آراستگی رایج را مردود شمردند. آثار آنها، بهسبب توجه فراوان به مضمونهائی همچون جنون و مرگ، شاید 'کریه و برآشوبنده' جلوه کند. نقاشانی اکسپرسیونیست همچون ارنست لودویگ کیرشنر (Ernst Ludwig Kirchner)، امیل نولده (Emil Nolde)، ادوارد مونک (Edvard Munch) و اُسکار کوکوشکا (Oscar Kokoschka) اغلب رنگهائی برآشوبنده و شکلهائی بیقواره و غریب را بهکار میگیرند. | |
اثر اکسپرسیونیستی ساختاری تقطیعشده دارد؛ صحنههای یک نمایش اکسپرسیونیستی ممکن است اپیزودیک و ناپیوسته باشند. اکسپرسیونیسم، جنبشی است معطوف به نارضائیهای اجتماعی؛ این مکتب بهگونهای زنده و پویا انتقالدهندهٔ خشم رنجدیدگان و زیردستان است. بسیاری از اکسپرسیونیستها به مخالفت با جنگ جهانی اول برخاستند و هنرشان را برای تجسم هراس خود از کشتار و خونریزی بهکار بستند. | |
میان نویسندگان، نقاشان و موسیقیدانان اکسپرسیونیست ارتباطی تنگاتنگ برقرار بود. بسیاری از آنها در چندین قلمرو هنری به خلاقیت میپرداختند. واسیلی کاندینسکی نقاش به نگارش مقاله، شعر و نمایشنامه میپرداخت و شونبرگ آهنگساز دستی در نقاشی داشت و حتی تابلوهایش را در نمایشگاههای هنرمندان اکسپرسیونیست به نمایش میگذاشت. | |
اکسپرسیونیسم موسیقائی در سدهٔ بیستم از طغیان حسی آثار واپسین رمانتیکها، یعنی آهنگسازانی همچون واگنر، ریشارت اشتراوس و مالر سربرآورد. در در مبحثهای بعد از این بخش به بررسی چهار اثر اکسپرسیونیستی خواهیم پرداخت: پنج قطعه برای ارکستر، اپوس ۱۶ (۱۹۰۹) و بازماندهای از ورشو (A Survivor from Warsaw)، اپوس ۴۶ (۱۹۴۷) ساختهٔ شونبرگ؛ اپرای وُتسک (Wozzeck) ،(۱۹۱۷ - ۱۹۲۲) اثر آلبان برگ؛ و پنج قطعه برای ارکستر، اپوس ۱۰ (۱۹۱۳-۱۹۱۱) ساختهٔ آنتون وبرن. همهٔ این آثار دیسونانسهائی تندوتیز و ساختاری اپیزودیک دارند، از گسترهها و جلوههای صوتی نامتعارف بهره میگیرند و از هارمونی و توالیهای آکوردی سنتی پرهیز میکنند. بازماندهای از ورشو و وُتسک هر دو تجسم جهانی کابوسگونه و نیز بیانگر همدردی ژرف با بیچارگان و رنجدیدگان هستند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست