دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مجله ویستا
تعیین قیمت و مقدار فروش در بازار انحصار خالص
در دنياى واقعى وجود حالت انحصار خالص بسيار نادر است، ولى تئورى انحصار خالص در مورد صنايعى که به چنين موقعيتى نزديک شدهاند و يا در مورد مؤسساتى که مانند صاحبان انحصار عمل مىنمايند بهکار رفته و تقريباً در اين دو مورد صادق است. بهعلاوه، تئورى انحصار خالص وسايل لازم را براى مطالعه بازار انحصار چند جانبه و بازار رقابت انحصارى فراهم مىنمايد. |
فرق بين تئورى انحصار خالص و تئورى رقابت خالص اولاً در چگونگى منحنى تقاضا و منحنى درآمدى است که مؤسسه توليدى با آن مواجه بوده و ثانياً در شرايط ورود به صنايعى است که در آنها سود وجود دارد. براى صاحب انحصار درآمد نهايى کمتر از قيمت بوده و منحنى درآمد نهايى او در پائين منحنى تقاضا براى کالاى او قرار گرفته است. راه ورود به صنايعى که تحت شرايط انحصار خالص فعاليت مىکنند بسته مىباشد. |
صاحب انحصار سود کوتاهمدت خود (و يا ضرر کوتاهمدت خود) را در آن ميزانى از توليد و در آن سطحى از قيمت که درآمد نهايى برابر با هزينه نهايى کوتاهمدت مىباشد بهحداکثر (و يا بهحداقل) مىرساند. صاحب انحصار ممکن است متحمل ضرر شده و در چنين موقعيتى اگر قيمت از هزينه متغير متوسط تجاوز نمايد ممکن است به فعاليت توليدى خود ادامه دهد. صاحب انحصار در ان قسمتى از منحنى تقاضاى خود که با کشش مىباشد فعاليت مىکند. |
در بلندمدت صاحب انحصار سود خود را در آن ميزانى از توليد که هزينه نهايى بلندمدت برابر با درآمد نهايى مىباشد بهحداکثر مىرساند. تشکيلات توليدى بهکار رفته در چنين موقعيتى آن تشکيلاتى خواهد بود که منحنى هزينه متوسط کوتاهمدت آن را در ميزانى از توليد که سود بهحداکثر خود رسيده است بر منحنى هزينه متوسط بلندمدت آن مماس باشد. در چنين ميزانى از توليد، هزينه نهايى کوتاهمدت برابر با هزينه نهايى بلندمدت و نيز برابر با درآمد نهايى خواهد بود. |
تئورى انحصار خالص چگونگى برخى از راههاى مؤثر را براى کنترل موقعيت انحصارى روشن مىسازد. با تعيين قيمتى پايينتر از قيمت صاحب انحصار، مصرفکنندگان هم با پرداخت قيمتى کمتر و هم با دسترسى به محصولى بيشتر منتفع مىگردند. بستن ماليات مخصوص روى کالاى توليد شده توسط صاحب انحصار باعث مىگردد که قسمتى از بار اين ماليات از طريق ايجاد محدوديت در ميزان توليد و قيمتهاى بالا بدوش مصرفکننده انتقال يابد، ولى اخذ ماليات از صاحب انحصار به ميزانى معين باعث مىگردد که صاحب انحصار تمام ماليات را خود عهدهدار گردد. |
در مواردى که صاحب انحصار بتواند دو يا چند بازار مختلف براى کالاى خود را از هم جدا نگه دارد و نيز در مواردى که کشش تقاضا در هر يک از بازارها در سطوح مختلف قيمت متفاوت باشد، صاحب انحصار متوجه مىگردد که قائل شدن تبعيض در قيمتها مابين دو يا چند بازارى که در اختيار دارد بهنفع او است. صاحب انحصار که دست بهعمل تبغيض قيمتها مىزند محصول خود را مابين بازارهاى تحت اختيار خود بهنحوى توزيع مىنمايد که درآمد نهايى در کليه بازارها با هم برابر بوده و اين درآمد نهايى نيز برابر با هزينه نهايى گردد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری امام خمینی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم محمود احمدی نژاد ایران وزارت کشور ستاد انتخابات کشور علی لاریجانی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
تهران سیل هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران پلیس فضای مجازی دستگیری آموزش و پرورش سازمان هواشناسی قتل سلامت
گمرک قیمت دلار بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت طلا خودرو بانک مرکزی برق قیمت خودرو ایران خودرو مسکن بازنشستگان
امام خمینی (ره) تلویزیون سینمای ایران رسانه ملی سینما عربستان تئاتر شعر احسان علیخانی
دانشگاه آزاد اسلامی فناوری دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه آمریکا اسرائیل جنگ غزه چین روسیه لبنان ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ یمن
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
همراه اول اپل هوش مصنوعی مریخ فیبر نوری ایلان ماسک تلگرام ناسا
استرس ویتامین خودکشی سیگار بارداری سازمان غذا و دارو قهوه بیماری قلبی